Buna ziua, va deranjez cu o problema legata de un autoturism Renault Austral FH cumparat in leasing financiar prin RCI Leasing. Masina a fost livrata in noiembrie 2023 prin AutoCobalcescu, fiind inca in garantie. Am remarcat vibratii si zgomote anormale de la prima pornire a motorului.
In data de 22/12/2023 am avut prima vizita in service cu aceleasi reclamatii, zgomote si vibratii puternice la motor, in special pe anumite plaje de viteza (ex. 50-60 Km/h). Mi-au spus ca exista o solutie in curs de dezvoltare, un update de soft pentru motor care va rezolva aceasta problema (deci presupun ca problema era cunoscuta deja) si ca se va actualiza masina automat, aceasta fiind conectata la internet.
Nu s-a rezolvat nimic, in februarie 2024, masina a inceput sa scoata fum foarte mult si a trebuit sa ma opresc in drum, motorul avand acum vibratii si zgomote foarte mari. Am plecat in cele din urma, evitand pe cat posibil vitezele intre 50-60km/h, zona in care motorul vibra foarte tare.
Am sunat la service si am facut programare in service pentru data de 28/03/2024. De aceasta data, dupa diagnostic mi-au spus ca trebuie schimbate bujiile. Au facut reprogramare pentru data de 06.04.2024 cand au schimbat bujiile si au facut update de soft. Problema nu a fost rezolvata nici de aceasta data.
Am facut din nou o programare in service, pentru data de 22.05.2024. Acum mi-au comunicat ca masina avea nivelul de ulei marit si ca urmeaza din nou, un update de soft. Mi-au spus ca au schimbat uleiul si filtrele, ceea ce nu sunt sigur ca s-a si intamplat pentru ca pe fisa de iesire din service au notat doar ca in urma testului cu un alt vehicul ce il aveau in curte, vehiculele ar merge la fel si ca nu ar fi probleme, dar nu au precizat nimic in fisa despre schimbul de ulei si filtru. A doua zi am fost din nou la ei si in urma unei discutii “mai aprinse” cu seful de service, am reusit sa obtin o factura pe zero (fiind in garantie masina) cu cantitatea de ulei schimbat, seful de service tipand la mine ca nu ar trebui sa ma intereseze ce piese sunt schimbate in garantie, atat timp cat nu le platesc. Daca au camera de supraveghere probabil se poate verifica acest dialog “incredibil” din biroul sefului de service.
Si dupa acest schimb de ulei (care nu sunt sigur daca a avut loc in realitate) masina a functionat din ce in ce mai rau. Am mers cu ea mereu evitand vitezele intre 50 si 60 km/h unde probabil datorita rezonantelor, motorul incepea sa vibreze atat de rau ca se simtea ca un fel de “zguduire” a intregii masini.
In data de 19/11/2024, am facut revizia de un an. Am reclamat din nou aceleasi probleme, au facut schimbul de ulei, iar mecanicul a facut o proba de rulaj, fara niciun tester conectat si mi-a comunicat la final ca el nu observa nimic anormal. Am notat pe fisa de service ca nu sunt de acord cu concluziile diagnozei, dar fara niciun effect. Mi-a fost data o foaie goala spunandu-mi doar ca daca erau probleme apareau erori pe acea foaie.
La aproximativ 2 saptamani, in decembrie 2024, dupa aceasta revizie “fara probleme” am primit in bord mesajele “Pericol avarie cutie viteze” si Pericol avarie motor electric”. Am chemat platforma dar stand pe loc si asteptand, dupa o ora au disparut mesajele.
Sambata 25.01.2025, in trafic fiind, aceste zgomote si vibratii s-au amplificat rapid si masina a inceput sa oscileze efectiv, un nor de fum in urma masinii, martorul de motor defect aprins in bord si mesajul ”verifica injectia”. Nu am mai putut continua calatoria si la recomandarea asistentei producatorului, au chemat platforma care a dus masina in service ul cel mai apropiat de locul incidentului.
Luni au desfacut motorul si mi-au comunicat ca trebuie sa schimbe mai multe componente din el, la prima vedere fiind bujiile (din nou), un furtun de vapori ulei si din nou uleiul si filtrul de ulei. Am fost de fata si am facut poza cu nivelul uleiului, care datorita dilutiei cu benzina era la nivel dublu fata de maximul jojei de ulei.
Mecanicul din service mi-a spus atunci ca “astea toate fac asa….”.
Acum, as dori sa stiu ce pot sa fac in acest caz, masina nefiind reparata nici acum, cand am ridicat-o din service dar are aceleasi vibratii ca inainte de pana imobilizanta dar cei de la service spun ca sunt normale.?
Am mai vorbit cu cativa avocati si mi-au spus ca, in cazul unui proces, daca expertul judiciar nu poate descoperi si face dovada defectului nu am sanse sa castig. Adica sunt condamnat sa merg cu masina la service din doua in doua luni, defecta dar daca expertul nu descopera defectul ....ghinion? In acest caz, cel mai probabil nici producatorul nu cunoaste defectul, sau il tine ascuns. Cum poate un expert judiciar care nu are acces la softurile si tool -urile producatorului sa gaseasca un defect care se manifesta in decurs de 2 luni si care nu este gasit de producator insusi? Faptul ca masina intra mereu in service cu aceleasi probleme nu poate fi o dovada?
Precizez ca este vorba de un autovehicul full hybrid, foarte complex chiar si pentru service ul autorizat. Chiar cei de la service mi-au spus ca ei aplica solutia data de producator, prin telefon, ei nu iau nicio decizie in privinta repararii acestor autovehicule. Nu inteleg cum un expert judiciar ar putea gasi cauza problemelor, cauza ce aparent nici producatorul nu o poate gasi....
Am facut reclamatie si la Renault Romania si la RCI Leasing si la service urile ce s-au ocopat de maisna. Cei de la ANPC mi-au clasat dosarul, argumentand ca problema este in fapt intre firma de leasing si producator (dar repet, ei sunt parteneri chiar au acelasi nume partial in denumirea firmei si nu vor actiona niciodata unul impotriva altuia, este evident). Adica eu care platesc masina nu am niciun drept pana nu achit masina, adica fix cand ea va iesi din garantie. Si apoi.... totul pe banii mei, ca nu mai este in garantie?
Asadar, ca o concluzie, ce pot sa fac? Pot sa am castig de cauza intr-un proces? Mentionez ca am toate dovezile pentru cele relatate, fise de service, poze si filmulete cu toate problemele.