Andreea Lisievici a scris:
Cu toate acestea, nu am vazut ceva similar in domeniul consilierilor juridici, nici macar prin incorporare.
Exista, dar nu in Legea nr. 514/2003 asa cum ar fi trebuit, ci in mult-contestatul Statut al profesiei de consilier juridic. In privinta confidentialitatii relatiei consilier juridic - angajator, art. 7 din Statut prevede ca:
Relatia profesionala dintre consilierul juridic si beneficiarul serviciilor sale se bazeaza pe onestitate, probitate, corectitudine, confidentialitate si independenta opiniilor profesionale.
Sigur, prevederea e discutabila: In Statut nu scrie “relatia profesionala
este confidentiala”, ci “relatia profesionala
se bazeaza pe confidentialitate”.
Continutul art. 33 din Legea nr. 51/1995 il regasim intocmai la art. 13, lit. c) din Statut:
c) In scopul asigurarii secretului profesional, actele si lucrarile cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic sau la locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile. Perchezitionarea consilierului juridic, a domiciliului ori a biroului sau nu poate fi facuta decat de procuror, in temeiul unui mandat emis in conditiile legii. Nu vor putea fi ascultate si inregistrate, cu nici un fel de mijloace tehnice, convorbirile telefonice ale consilierului juridic si nici nu va putea fi interceptata si inregistrata corespondenta cu caracter profesional, decat in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
Acum, ca prevederi am avea, intrebarea este "cine le respecta?". Potrivit art. 6 din Legea nr. 514/2003, consilierul juridic numit in functie publica are drepturile si obligatiile prevazute de Statutul profesiei de consilier juridic si de reglementarile legale privind persoana juridica in serviciul careia se afla.
Spun din start ca la adoptarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, a Legii nr. 7/2004 (care cuprinde prevederi de-a dreptul hilare) si a altor acte normative referitoare la functia publica, legiuitorul nu si-a pus problema confidentialitatii functionar public-angajator sau pe cea a secretului profesional, desi ar fi putut si ar fi trebuit sa-si puna aceasta problema. Spun “ar fi trebuit” intrucat in institutiile si autoritatile publice, mai mult decat oriunde, aceste aspecte trebuiau reglementate clar si neechivoc, intrucat autoritatile publice administreaza bugetele acestei tari.
Deci, cu privire la aspectele despre care discutam, consilierului juridic numit in functie publica ar trebui sa i se aplice art. 7 si art. 33 din Statutul profesiei de consilier juridic. Cu toate acestea, realitatea este alta: orice organ de control, incepand de la Audit si terminand cu Corpul de control al Primului Ministru, solicita consilierului juridic actele si lucrarile cu caracter profesional, fara respectarea art. 33 din Statutul profesiei de consilier juridic. Ca sa si zambesc, amar ce-i drept: confidentialitatea consilier juridic-angajator este o necunoscuta pentru cei care conduc institutiile publice.
Andreea Lisievici a scris:
Ce parere aveti? E justa hotararea sau are dreptate Christopher Bellamy (Linklaters UK) cand spune ca "This is a disappointing judgment. In modern circumstances the primary enforcer of competition law is often the in-house lawyer. In my view, that role should be strengthened, not weakened.(...)"
Decizia CJUE nu e justa, in mod cert. Intrebarea pe care mi-o pun, insa, este alta: in ce masura reflecta ea realitatea? Mi se pare singurul aspect cu adevarat important, in special daca recitesc afirmatiile de la pct. 45 si pct. 47.