istudor adriana a scris:
bonurile fiscale de combustibil sunt admise la deductibilitate atat ca TVA cat si ca si cheltuiala, indiferent daca sunt sau nu completate foi de parcurs. Baza legala: normele metodologice la art. 146 din Legea 571/2003
Ce parere ai de raspunsul ANAF serviciul contestatii??Adriana
Referitor la la sustinerea petentului ca in legislatia fiscala nu este prevazuta
foaia de parcurs ca document justificativ de cheltuieli cu combustibilii, organul investit cu
solutionarea contestatiei retine ca reala afirmatia, dar coroborat cu art. 6 (1) din Legea
nr.82/1991 republicata care prevede ca :“ Orice operatiune economico-financiara efectuata
se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in
contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ” , rezulta ca din bonurile de
consum intocmite nu rezulta realitatea consumurilor deoarece in situatiile de lucrari nu este
evidentiat distinct consumul de carburanti, iar in aceasta situatie corelarea consumurilor se
face cu foaia de parcurs.
Pentru mijloacele de transport aflate in patrimoniul societatii in anul 2004
contribuabilul nu poate justifica prin documente legal intocmite, consumurile de carburanti
inregistrate in contabilitate in contul 6022 “Cheltuieli cu combustibilul” pentru care a dedus
TVA.
In vederea stabilirii cheltuielilor cu combustibilul aferente veniturilor facturate
organul de control a procedat la compararea cantitatilor de motorina achizitionate si cele
aferente numarului de kilometri facturati de societate.
Deoarece contribuabilul nu a pus la dispozitia controlului documentatia tehnica a
mijloacelor de transport marfa si a utilajelor din care sa rezulte consumul acestora, organul de
control a procedat la estimarea consumurilor specifice in baza prevederilor art. 66(1) din OG
nr. 92/2003 republicata, care prevede ca : “ Daca organul fiscal nu poate determina marimea
bazei de impunere, acesta trebuie sa o estimeze. In acest caz trebuie avute an vedere toate
datele si documentele care au relevanta pentru estimare. Estimarea consta an identificarea
acelor elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale”.
Pentru mijloacele de transport marfa s-a luat in calcul un consum mediu de 40 litri
motorina la 100 km parcursi iar prin inmultirea cu numarul de kilometri facturati a
fost calculata cantitatea de combustibil utilizata lunar.
Din compararea cantitatilor de motorina astfel stabilite, in anexa nr. 110 a
actului de control rezulta cuantumul cheltuielilor nedeductibile si a TVA dedusa de
contribuabil. De asemenea, societatea a mai achizitionat in anul 2004 o
cantitate de 10.942 litri benzina pentru care nu a prezentat documente justificative din care sa
rezulte ca benzina achizitionata a fost destinata realizarii de operatiuni taxabile si ca aceste
cheltuieli sunt aferente veniturilor impozabile.
Valoarea totala a cheltuielilor cu combustibilul nedeductibile fiscal este de ... lei, iar
a TVA dedusa aferenta acestor cantitati este de ... lei.
In perioada verificata contribuabilul nu a condus contabilitatea de gestiune, conform
prevederilor art. 1, alin.(1) din Legea nr. 82/1991 republicata si OMF nr. 1826/2003, astfel
ca nu se poate determina costurile efective efectuate de societate pentru fiecare contract in
parte. La solicitarea organului de control de a individualiza pe fiecare primarie in
parte cheltuielile aferente lucrarilor efectuate constand in consumul de materiale ( balast,
sort, combustibil), manopera, alte cheltuieli, contribuabilul a refuzat sa furnizeze aceste
informatii, drept pentru care s-a procedat la estimarea consumurilor de materiale utilizate, in
functie de numarul de transporturi efectuate.
De retinut este ca emiterea facturii s-a efectuat dupa receptia lucrarilor, ceea
ce presupune ca la data semnarii procesului verbal de receptie lucrarile au fost finalizate si in
consecinta consumurile ulterioare de materiale pentru reparatii si combustibil nu mai este
justificat. Fara a exista procese verbale de receptie intermediare, prestatorul continua sa
transporte materiale de reparatii si dupa receptia finala, aspect constatat de organul de
control din verificarea avizelor de expeditie a pietrisului de la diversi furnizori, consumuri
care nu sunt aferente veniturilor cuprinse in facturile emise in numele primariilor si prin
urmare sunt considerate cheltuieli nedeductibile.
Situatia analitica a consumurilor de materiale pentru reparatii (pietris,
balast, criblura) rezulta din procesul verbal nr. 227 incheiat la data de 16.01.2006 in baza
caruia a fost intocmit si Raportul de inspectie fiscala, respectiv a deciziei de impunere pentru
obligatiile fiscale suplimentare.
Astfel, cheltuielile nedeductibile fiscal cu piatra de diverse sorturi si a
combustibilului sunt in suma de ...lei (RON) influenta fiscala constand in impozit pe
profit suplimentar in suma de ... RON , TVA nedeductibila in suma de ... RON si accesoriile
aferente in suma totala de RON.
Speta supusa solutionarii este daca materialele si combustibilul
consumate de catre
SC X SRL ulterior receptiei finale a lucrarilor de pietruire drumuri sunt cheltuieli
deductibile fiscal, respectiv TVA aferenta achizitiilor acestora este deductibila.
Ca prim aspect retinem ca documentul financiar-contabil utilizat pentru consumul
valorilor materiale reglementat de legislatia in materie ( OMFP nr. 1850/2004) este bonul de
consum, dar in speta nu documentele folosite la scaderea din gestiune a bunurilor stau la
baza considerarii ca nedeductibile a cheltuielilor, ci consumul de materiale specifice
reparatiilor si combustibilul consumat dupa receptionarea lucrarilor.
Sustinerea petentului ca procesele verbale de receptie finala s-au incheiat la o data
ulterioara terminarii lucrarilor nu are relevanta deoarece din continutul acestora nu rezulta
data intocmirii acestora.
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata persoanele juridice
prevazute la art. 1 alin. (1) din lege au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea
proprie, inclusiv contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
Punctul 1 din Precizarile privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea
contabilitatii de gestiune aprobate prin OMF nr. 1826/2003 prevede ca :
“In functie de specificul activitatii desfasurate, contabilitatea de gestiune va asigura,in principal, inregistrarea operatiilor privind colectarea si repartizarea cheltuielilor pe
destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie, centre de costuri, centre de profit,
dupa caz, precum si calculul costului de achizitie, de productie, de prelucrare al bunurilor
intrate, obtinute, lucrarilor executate, serviciilor prestate, productiei in curs de executie,
imobilizarilor an curs etc., din unitatile de productie, comerciale, prestatoare de servicii,
financiare si alte domenii de activitate.
............................................................................................................................................
Contabilitatea de gestiune se organizeaza de administratorul persoanei juridice fie
utilizand conturi specifice, fie prin dezvoltarea conturilor din contabilitatea financiara, fie cu
ajutorul evidentei tehnico-operative proprii”.
Din constatarile organului de control rezulta ca SC X SRL nu are organizata
contabilitatea de gestiune, astfel ca pentru lucrarile de reparatii drumuri nu se poate
delimita cu claritate consumul de materiale, carburanti si manopera in conditiile in care nici
din situatiile de lucrari nu rezulta aceste consumuri
Sursa ANAF.