avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 437 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Cafeneaua economiştilor subiect interesant in atentia expertilor contabili
Discuție deschisă în Cafeneaua economiştilor

subiect interesant in atentia expertilor contabili

Am gasit o dezbatere intre avocati pe forum si cred ca expertitii contabili si consultantii fiscali sa-si exprime punctul de vedere, sa aduca argumente si sa spuna daca este corect sau nu si de ce.

Av_bobic a scris:

Ca tot suntem la subiect, ati auzit cumva sau v-ati intalnit cu situatia in care controlul fiscal sa "scoata " de la cheltuieli deductibile parte din bonurile de combustibil ca nu este prezentata foaie de parcurs?
Eu am tot cautat obligativitatea de a completa foi de parcurs (ma refer la avocati) si nu am gasit nici un text normativ care sa ne impuna aceste foi.Singurul act normativ ce prevede si reglementeaza foile de parcurs este un ordin al min. Transporturilor de prin `83 referitor la autobazele de stat

elis a scris:

Foile de parcurs sunt nominalizate ca document care trebuie sa se afle la bordul vehiculului in Regulamentul de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice aprobat prin H.G. nr. 1391/2006 - acestea sunt folosite la transportul de persoane sau la transportul de marfa.
Foile de parcurs sunt o inventie a sistemului ceausist. Daca totul apartinea statului, atunci orice consum trebuia justificat. De asemenea, se puteau verifica cursele clandestine, cu masinile statului, ceea ce nu mai e valabil astazi. Ele sunt documente de uz intern ale firmei pentru a tine o evidenta a consumurilor, dar nu pentru justificari contabile. Singurul document contabil impus de Legea contabilitatii este Bonul de consum pe care il semneaza administratorul si contabilul firmei.
Nu exista inca o reglementare legala care sa impuna sa avem la masina sau in contabilitate foaie de parcurs.

Ultima modificare: Duminică, 13 Aprilie 2008
ContSters42967, utilizator
Cel mai recent răspuns: ContSters42967 , utilizator 00:02, 4 Mai 2008
bonurile fiscale de combustibil sunt admise la deductibilitate atat ca TVA cat si ca si cheltuiala, indiferent daca sunt sau nu completate foi de parcurs. Baza legala: normele metodologice la art. 146 din Legea 571/2003
Buna dimineata,

Am citit cele doua mesaje afisate de "ghola" si d-na Istudor Adriana. Foarte bine punctate.
As avea si eu o opinie privitor la acest aspect al bonurilor fiscale pentru combustibili.
La un bon fiscal pentru combustibil apar 2 elemente distincte:
- cheltuiala privind combustibilul;
- TVA-ul mentionat pe bon.
In CF cele doua problematici merg dupa reguli diferite:
- deductibilitatea cheltuielilor ----> Titlul II - Impozit pe profit
- deductibilitatea TVA -------> Titlul VI- TVA

Analiza bonului fiscal mentionat se face (sau mai bine eu fac asa!) astfel:
1- analizez daca am dreptul sa deduc acest TVA (art 145) - unde trebuie avut in vedere problema de fond . De cele mai multe ori ai dreptul sa deduci acest tva pt ca acest combustibil se foloseste in scopul de operatiuni taxabile dar pot exista cazuri cind nu ai voie sa-l deduci daca, esti persoana impozabila mixta si desfasori activitati care dau drep de deducere si activitati care nu dau drept de deducere, acest tva este alocat unei activitati fara drept de deducere.
2- dupa ce am stabilit ca am voie sa deduc acest TVA am in vedere art urmator 146- unde trebuie avut in vedere problema de forma a documentelor. Iar normele metodologice spun urmatoarele:
Pentru carburanţii auto achiziţionaţi, deducerea taxei poate fi justificată cu bonurile fiscale emise conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 64/2002, republicată, cu modificările ulterioare, dacă sunt ştampilate şi au înscrise denumirea cumpărătorului şi numărul de înmatriculare a autovehiculului.
3- analizez daca cheltuiala pv combustibilul este deductibila- art 21- care spune foarte clar dar uneori mai greu de demonstrat ca: Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare.
Cu alte cuvinte societatea trebuie sa fie in stare sa demonstreze deductibilitatea cheltuielii pe care o are in vedere. Pentru cheltuiala cu combustibillul demostrea ca aceasta a fost alocata in scopul obtinerii de venituri impozabile astfel:
- prin ordinele de deplasare (este in vigoare inca prevederea ca deplasarea pe drumurile publice sa face cu ordin de deplasare- este un act normativ )
- prin foaia de parcurs prin care se specifica si se certifica ca masina societatii a fost in diferite locatii care are legatura cu obtinerea de venituri (la clienti, la furnizori, terti, la magazinele proptii, la depozitele proprii, etc) sau in scop administrativ (la administratiile fiscale, la banci etc)
Daca nu am aceste elemente organul fiscal poate sa spune, in termeni mai neacademici, urmatoarele: ai gasit acest bon pe strada si l-ai introdus in contabilitate sau orice altceva ce-i trece prin cap.

Cred ca am fost de folos.
O zi buna
Alin
Buna ziua!
Referitor la acest subiect, am si eu o dilema veche. Va rog sa luati in calcul si aspectul deplasarilor efectuate cu o masina de serviciu, de catre trei angajati care locuiesc la 80 de km. distanta de firma si care fac traseul acesta zilnic, dus-intors.
Firma are trei angajati (se duc la serviciu toti cu aceasta masina), unul este si administrator (si are functie de director executiv). Are o cifra de afaceri foarte mare, profit si, din pacate, pentru ca desfasoara activitate de export, are TVA de recuperat in fiecare luna. Organele de control, desi efectueaza acest sport cu controlul lunar, de ani de zile, fara sa aiba ocazia sa stabileasca mari diferente suplimentare (cautate cu lupa), se tot agata la fiecare control, de acest aspect, cel al bonurilor de combustibil inregistrate ca si cheltuiala deductibila pentru deplasarea masinii (care ,peste week-end, mai si ramane la director, pana luni dimineata.) Din motive legate de niste majorari incasate de firma de la fisc (suma considerabila!), pe motiv de rambursare TVA cu intarziere si fara motiv (castigate in instanta), firma nu beneficiaza de control ulterior, in veci. (pe sistemul ti-aratam noi tie!). La fiecare control, se face traseul, numarati km, hartuiala in toata regula.

Intrebare:
1. Daca firma intocmeste ordine de deplasare pentru transportul zilnic al angajatilor catre casa, cine le vizeaza? Nevizate la destinatie, au vreo valoare? Nu! (nu e vina angajatilor ca locuiesc la distanta de firma si transportul nu poate fi considerat un avantaj pt.ei, iar firma ce face gresit daca face cheltuiala deductibila combustibilul?)

2. Daca face foi de parcurs, acestea nu sunt niste documente la fel de indoielnice si care nu-si au rostul in cazul de fata? Ca sa nu mai vorbim ca in partea cealalta a traseului, opus acestui traseu, se afla localitatea unde sunt banca, fiscul, masa de pranz si altele, unde oamenii se deplaseaza aproape zilnic. Facem foi de parcurs de fiecare data cand plecam la banca? Sau la fisc? Unde, daca ai picat gresit cu o declaratie, tb. sa te duci iar?

3. Putem stabili ce inseamna A JUSTIFICA FAPTUL CA OPERATIUNEA ESTE IN FOLOSUL OPERATIUNILOR TAXABILE, in acest caz?

4. Deci, pentru cei care au deschis acest subiect, problema nu se rezuma la justificarea faptului:
" (...)ai gasit acest bon pe strada si l-ai introdus in contabilitate sau orice altceva ce-i trece prin cap.", pt. ca in mod cert ca aceste elemente si le-au pus la punct de mult, cei care s-au confruntat cu problema in cauza, pana au ajuns sa posteze aici.

Va multumesc!
alineliodor a scris:

Cu alte cuvinte societatea trebuie sa fie in stare sa demonstreze deductibilitatea cheltuielii pe care o are in vedere. Pentru cheltuiala cu combustibillul demostrea ca aceasta a fost alocata in scopul obtinerii de venituri impozabile astfel:
- prin ordinele de deplasare (este in vigoare inca prevederea ca deplasarea pe drumurile publice sa face cu ordin de deplasare- este un act normativ )
- prin foaia de parcurs prin care se specifica si se certifica ca masina societatii a fost in diferite locatii care are legatura cu obtinerea de venituri (la clienti, la furnizori, terti, la magazinele proptii, la depozitele proprii, etc) sau in scop administrativ (la administratiile fiscale, la banci etc)
Daca nu am aceste elemente organul fiscal poate sa spune, in termeni mai neacademici, urmatoarele: ai gasit acest bon pe strada si l-ai introdus in contabilitate sau orice altceva ce-i trece prin cap.

Cred ca am fost de folos.
O zi buna
Alin


La fel gandesc si eu.
Dar dupa cum vezi nu ne sunt impartasite punctele de vedere.
Ultima modificare: Luni, 14 Aprilie 2008
ContSters42967, utilizator
istudor adriana a scris:

bonurile fiscale de combustibil sunt admise la deductibilitate atat ca TVA cat si ca si cheltuiala, indiferent daca sunt sau nu completate foi de parcurs. Baza legala: normele metodologice la art. 146 din Legea 571/2003


Ce parere ai de raspunsul ANAF serviciul contestatii??Adriana
Referitor la la sustinerea petentului ca in legislatia fiscala nu este prevazuta
foaia de parcurs ca document justificativ de cheltuieli cu combustibilii, organul investit cu
solutionarea contestatiei retine ca reala afirmatia, dar coroborat cu art. 6 (1) din Legea
nr.82/1991 republicata care prevede ca :“ Orice operatiune economico-financiara efectuata
se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in
contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ” , rezulta ca din bonurile de
consum intocmite nu rezulta realitatea consumurilor deoarece in situatiile de lucrari nu este
evidentiat distinct consumul de carburanti, iar in aceasta situatie corelarea consumurilor se
face cu foaia de parcurs.
Pentru mijloacele de transport aflate in patrimoniul societatii in anul 2004
contribuabilul nu poate justifica prin documente legal intocmite, consumurile de carburanti
inregistrate in contabilitate in contul 6022 “Cheltuieli cu combustibilul” pentru care a dedus
TVA.
In vederea stabilirii cheltuielilor cu combustibilul aferente veniturilor facturate
organul de control a procedat la compararea cantitatilor de motorina achizitionate si cele
aferente numarului de kilometri facturati de societate.
Deoarece contribuabilul nu a pus la dispozitia controlului documentatia tehnica a
mijloacelor de transport marfa si a utilajelor din care sa rezulte consumul acestora, organul de
control a procedat la estimarea consumurilor specifice in baza prevederilor art. 66(1) din OG
nr. 92/2003 republicata, care prevede ca : “ Daca organul fiscal nu poate determina marimea
bazei de impunere, acesta trebuie sa o estimeze. In acest caz trebuie avute an vedere toate
datele si documentele care au relevanta pentru estimare. Estimarea consta an identificarea
acelor elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale”.
Pentru mijloacele de transport marfa s-a luat in calcul un consum mediu de 40 litri
motorina la 100 km parcursi iar prin inmultirea cu numarul de kilometri facturati a
fost calculata cantitatea de combustibil utilizata lunar.
Din compararea cantitatilor de motorina astfel stabilite, in anexa nr. 110 a
actului de control rezulta cuantumul cheltuielilor nedeductibile si a TVA dedusa de
contribuabil. De asemenea, societatea a mai achizitionat in anul 2004 o
cantitate de 10.942 litri benzina pentru care nu a prezentat documente justificative din care sa
rezulte ca benzina achizitionata a fost destinata realizarii de operatiuni taxabile si ca aceste
cheltuieli sunt aferente veniturilor impozabile.
Valoarea totala a cheltuielilor cu combustibilul nedeductibile fiscal este de ... lei, iar
a TVA dedusa aferenta acestor cantitati este de ... lei.
In perioada verificata contribuabilul nu a condus contabilitatea de gestiune, conform
prevederilor art. 1, alin.(1) din Legea nr. 82/1991 republicata si OMF nr. 1826/2003, astfel
ca nu se poate determina costurile efective efectuate de societate pentru fiecare contract in
parte. La solicitarea organului de control de a individualiza pe fiecare primarie in
parte cheltuielile aferente lucrarilor efectuate constand in consumul de materiale ( balast,
sort, combustibil), manopera, alte cheltuieli, contribuabilul a refuzat sa furnizeze aceste
informatii, drept pentru care s-a procedat la estimarea consumurilor de materiale utilizate, in
functie de numarul de transporturi efectuate.
De retinut este ca emiterea facturii s-a efectuat dupa receptia lucrarilor, ceea
ce presupune ca la data semnarii procesului verbal de receptie lucrarile au fost finalizate si in
consecinta consumurile ulterioare de materiale pentru reparatii si combustibil nu mai este
justificat. Fara a exista procese verbale de receptie intermediare, prestatorul continua sa
transporte materiale de reparatii si dupa receptia finala, aspect constatat de organul de
control din verificarea avizelor de expeditie a pietrisului de la diversi furnizori, consumuri
care nu sunt aferente veniturilor cuprinse in facturile emise in numele primariilor si prin
urmare sunt considerate cheltuieli nedeductibile.
Situatia analitica a consumurilor de materiale pentru reparatii (pietris,
balast, criblura) rezulta din procesul verbal nr. 227 incheiat la data de 16.01.2006 in baza
caruia a fost intocmit si Raportul de inspectie fiscala, respectiv a deciziei de impunere pentru
obligatiile fiscale suplimentare.
Astfel, cheltuielile nedeductibile fiscal cu piatra de diverse sorturi si a
combustibilului sunt in suma de ...lei (RON) influenta fiscala constand in impozit pe
profit suplimentar in suma de ... RON , TVA nedeductibila in suma de ... RON si accesoriile
aferente in suma totala de RON.
Speta supusa solutionarii este daca materialele si combustibilul
consumate de catre
SC X SRL ulterior receptiei finale a lucrarilor de pietruire drumuri sunt cheltuieli
deductibile fiscal, respectiv TVA aferenta achizitiilor acestora este deductibila.
Ca prim aspect retinem ca documentul financiar-contabil utilizat pentru consumul
valorilor materiale reglementat de legislatia in materie ( OMFP nr. 1850/2004) este bonul de
consum, dar in speta nu documentele folosite la scaderea din gestiune a bunurilor stau la
baza considerarii ca nedeductibile a cheltuielilor, ci consumul de materiale specifice
reparatiilor si combustibilul consumat dupa receptionarea lucrarilor.
Sustinerea petentului ca procesele verbale de receptie finala s-au incheiat la o data
ulterioara terminarii lucrarilor nu are relevanta deoarece din continutul acestora nu rezulta
data intocmirii acestora.
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata persoanele juridice
prevazute la art. 1 alin. (1) din lege au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea
proprie, inclusiv contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
Punctul 1 din Precizarile privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea
contabilitatii de gestiune aprobate prin OMF nr. 1826/2003 prevede ca :
“In functie de specificul activitatii desfasurate, contabilitatea de gestiune va asigura,in principal, inregistrarea operatiilor privind colectarea si repartizarea cheltuielilor pe
destinatii, respectiv pe activitati, sectii, faze de fabricatie, centre de costuri, centre de profit,
dupa caz, precum si calculul costului de achizitie, de productie, de prelucrare al bunurilor
intrate, obtinute, lucrarilor executate, serviciilor prestate, productiei in curs de executie,
imobilizarilor an curs etc., din unitatile de productie, comerciale, prestatoare de servicii,
financiare si alte domenii de activitate.
............................................................................................................................................
Contabilitatea de gestiune se organizeaza de administratorul persoanei juridice fie
utilizand conturi specifice, fie prin dezvoltarea conturilor din contabilitatea financiara, fie cu
ajutorul evidentei tehnico-operative proprii”.
Din constatarile organului de control rezulta ca SC X SRL nu are organizata
contabilitatea de gestiune, astfel ca pentru lucrarile de reparatii drumuri nu se poate
delimita cu claritate consumul de materiale, carburanti si manopera in conditiile in care nici
din situatiile de lucrari nu rezulta aceste consumuri
Sursa ANAF.

Alte discuții în legătură

Inregistrare combustibil vioviod vioviod Am un bon de benzina de 100 ron. Exista o limita intr-o luna a combustibilului pe care -l poti inregistra la un magazin(comert) ? Pot inregistra direct pe ... (vezi toată discuția)
Bonuri fiscale si facturi combustibil ajutor!!! irina_nico irina_nico Buna ziua! Am mai multe bonuri fiscale pentru combustibil iar factura este emisa la o data ulterioara. Cum inregistrez receptia combustibilului(achizitia lui ... (vezi toată discuția)
Autoreceptia ContSters109653 ContSters109653 Am caz de magazin , la care Garda Financiara a pus sanctiune de 3000 Ron , pentru ca a prins-o cu paine in raft , fara aviz, fara factura , fara receptie ... (vezi toată discuția)