avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 401 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe venit, ... Amortizare cabinet avocat-urgent!!!
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe venit, CAS, CASS

Amortizare cabinet avocat-urgent!!!

Sunt uşor confuz în lipsa unor prevederi fiscale limpezi.
Speţă: în 2005 am achiziţionat pe cabinet de avocat 2 autoturisme noi, unul cash iar celălalt în leasing. Din 2005 până în prezent am avut permanent stagiari, cu care am încheiat contracte de colaborare înregistrate la Barou.
Controlul fiscal îmi spune că pot amortiza doar un singur autoturism, deşi, repet, permament al doilea vehicul a fost utilizat de stagiari, în respectarea obligaţiei contractuale a avocatului îndrumător de a "pune la dispoziţia Colaboratorului spaţiul de lucru, dotările şi logistica pentru desfăşurarea activităţii..." Altfel spus, vehiculul cu pricina a fost folosit exclusiv în cadrul activităţilor profesionale avocaţiale, de persoane având calitatea de avocaţi colaboratori .
Textul de la art. 21, alin. 3, lit. n din Codul Fiscal îmi pare destul echivoc în legătură cu situaţia celor cu profesii liberale. ( "cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii, exclusiv cele privind combustibilul, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu funcţii de conducere şi de administrare ale persoanei juridice, deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuţii. "). Am consultat câţiva inspectori fiscali, dar părerile se bat cap în cap.

Sugestii???

Mulţumesc anticipat....rămân profund îndatorat celui care mă luminează de-a binelea...

iar topicul era Amortizare CABINET de avocat, nu cainet, cum, greşit, am postat iniţial...#-o
Ultima modificare: Joi, 9 Iunie 2011
Dinga Claudiu, Avocat
Cel mai recent răspuns: Dinga Claudiu , Avocat 00:42, 27 Iunie 2011
"folosite de persoanele cu funcţii de conducere şi de administrare ale persoanei juridice" - este interpretata cu referire strict la avocatii titulari ai cabinetului si nu ptr stagiari.

Personal sunt de parere ca aceasta prevedere nu este aplicabile profesiilor liberale din simpla mentionare a notiunii de "persoane juridice" ceea ce elimina orice PFA sau profesie liberala. Eu zic sa faci contestatie, alta sansa nu exista.

de obicei ei prefera sa fie mai catolici decit Papa de la Roma ca nimeni sa nu le impute o scutire de impozit sau deductibilitate mai "suspecta".

Thx Matahachiro...dar asta înseamnă, de exemplu, că o firmă de taximetre nu îşi amortizează maşinile achiziţionate? Am consultat doi administratori ai unor astfel de firme şi îmi spun că nu au nicio problemă cu amortizarea zecilor de maşini care, între noi fie vorba, nu sunt conduse de cei cu funcţii de conducere....:"> Ţara lui Papură Vodă....X-(
art 21 citat nu este aplicabil - este pentru platitorii de impozit pe profit ; art 48 este valabil pentru activitatea dvs; revin peste cateva ore cu detalii :)
Ultima modificare: Joi, 9 Iunie 2011
Magda Staicu, Consultant fiscal
mulţumesc frumos...:">...aştept cu înfrigurare :vishenka:
Buna seara
Rectific mesajul de mai sus , unde din cauza faptului ca ma grabeam am scris ca nu aplicam art 21 ci 48 ; corect este ca se aplica ambele .

Uitati cum vad lucrurile :
Pornim de la art 48 cod fiscal , aici este sediul materiei pentru impozitul profesiilor libere .

Definitia generala :
ART. 48

Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activităţi independente, determinat pe baza contabilităţii în partidă simplă

(1) Venitul net din activităţi independente se determină ca diferenţă între venitul brut şi cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri, deductibile, pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, cu excepţia prevederilor art. 49 şi 50.

Faptul ca lucrati cu stagiari inseamna ca acestia aduc venituri, si prin urmare avem dreptul si la cheltuieli.

Despre cheltuieli , conditiile sunt :
(4) Condiţiile generale pe care trebuie să le îndeplinească cheltuielile aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:

a) să fie efectuate în cadrul activităţilor desfăşurate în scopul realizării venitului, justificate prin documente;

b) să fie cuprinse în cheltuielile exerciţiului financiar al anului în cursul căruia au fost plătite;

c) să respecte regulile privind amortizarea, prevăzute în titlul II, după caz;

d) cheltuielile cu primele de asigurare să fie efectuate pentru:

si in norme , tot la art 48 scrie :
38. Sunt cheltuieli deductibile, de exemplu:

16. cheltuielile cu amortizarea, în conformitate cu reglementările titlului II din Codul fiscal, după caz;

--------
Aici as comenta ca lit a ) vine in intarirea conditiei generale expusa mai sus .
Acum avem trimiterea la titlul II , care se refera la imp pe profit aplicabil pj .

Aici avem :
- definitia generala a mijlocului fix amortizabil :
art 24
(2) Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporală care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) este deţinut şi utilizat în producţia, livrarea de bunuri sau în prestarea de servicii, pentru a fi închiriat terţilor sau în scopuri administrative;

b) are o valoare fiscală mai mare decât limita stabilită prin hotărâre a Guvernului, la data intrării în patrimoniul contribuabilului;

c) are o durată normală de utilizare mai mare de un an.

De aici rezulta ca daca un mijloc fix este inchiriat , amortizarea este o cheltuiala a proprietarului ( explicatia pentru taximetristii pe care i-ati dat exemplu )

Mai dep[arte :
(11) Amortizarea fiscală se calculează după cum urmează:

h) numai pentru autoturismele folosite în condiţiile prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. n).

iar art 21 alin 3 lit n :
n) cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii, exclusiv cele privind combustibilul, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu funcții de conducere şi de administrare ale persoanei juridice, deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuţii.

Asadar , dvs , titularul de cabinet sunteti considerat prin asimilare , persoana cu functie de conducere de la pj si aveti dreptul la un singur auto .
Asa ati si spus : dvs aveti doar un auto, cel de al doilea a fost dat stagiarilor spre folosinta , pentru a aduce venituri .Iar aceasta din uram utilizare , eu o vad ca fiind in scopuri administrative .

Alte discuții în legătură

Deductibilitate cheltuiala la masina sacko sacko Bună, Persoană juridică plătitor de tva achiziționează un autoturism din UE de la persoană juridică plătitor de tva, caz in care se aplică ... (vezi toată discuția)
Cheltuieli deductibile Diana2209 Diana2209 Buna ziua, problema este urmatoarea: directorul general ar vrea sa faca un contract de inchiriere pt o masina pe care o va folosi in interes de serviciu ... (vezi toată discuția)
Codul fiscal/impozitul pe venit / contabilitate partida simpla/deductibilitate cheltuieli auto starcopit starcopit As dori sa intru in schimb de idei cu persoane de specialitate pentru a afla daca in perioada 01mai2009-30iunie2012 sunt deductibile cheltuielile de ... (vezi toată discuția)