As dori sa descriu problema de pe scara mea (dar si de pe altele invecinate, apartinand de aceeasi asociatie de proprietari): in fiecare luna pe data de 24, administratorul introduce in cutia postala niste hartii cu un tabel pe care lunar, fiecare apartament isi da citirea la contoarele de apa rece (bucatarie/baie), scriind cati mc de apa au consumat. Pe hartia respectiva mai scrie ca cine nu da citirea pana in data de 26 ale lunii va plati la pausat, adica 8,8 mc apa /persoana. Exista luni cand anumite apartamente nu isi dau citirea deloc, sau dau citirea gresit, sau sunt plecate familiile in concediu. Astfel, numarul total de mc declarati difera de nr. total de mc consumati (citit de un reprezentant al companiei apa, de la un contor "central", al scarii noastre). Vi se pare normal ca diferenta de apa sa fie platita de toate apartamentele, inclusiv de mine?adica eu sa platesc ce nu consum? Legal, pot fi obligat sa platesc ce nu am consumat?
I-am spus administratorului sa vina cu seful scarii si sa faca citiri prin sondaj la anumite apartamente si mi-a spus ca legal nu poate sa intre in casa omului, daca acesta nu ii da voie; nu stiu daca e adevarat si nu stiu daca nu cumva intra in obligatiunea administratorului sa faca asta.
Mi-a mai spus ca exista proprietari care sunt plecati in concediu si nu pot da citirea (ii inteleg), astfel ca pana la urma a stabilit el ca cine nu da citirea timp de 3 luni consecutive va plati la pausat, si nu cum scrie mai sus, ca cine nu da citirea lunar pana pe 26. De asemenea, el mai sustine si scenariul ca daca cineva e plecat in concediu, exista si cazuri in care apa tot se consuma, intrucat, citez, "cred ca in 99% din cazuri sunt probleme cu robinetii la baie si curge apa aiurea". Eu nu cred acest scenariu; ce ar insemna... ca pe o scara cu 32 apartamente, in toate ar exista probleme si doar in al meu, in care stau si stiu ca nu-s probleme, nu? In fine, plus alte vrajeli..
Problema este ca aproape in fiecare luna se platesc intre 8-10 lei / apartament, reprezentand 'Diferenta apa'. Cred ca marea problema povine din faptul ca multi dau citirea gresit sau multi nu o dau deloc (chiar daca sunt acasa).
Eu tin la banii mei si sincer m-am saturat. De aceea va intreb, legal cam ce s-ar putea face ca eu sa platesc exact cat consum si sa evitam sa platim aceasta diferenta?
La fiecare bloc exista aceasta diferenta, chiar daca ea este repartizata astfel incat nu se vede distinct pe lista.
In unele asociatii aceasta este mascata in pret, in altele este mascata sub forma asa-zisului "pausal" in fond o pedepsire a uitucilor care timp de 3 luni nu au dat citirea. In mod real ei nu consuma atat cat li se pune pe liste, ma refer la modul general. Pot exista si exceptii.
Sunt persoane plecate in concediu, in delegatii o parte din luna sau intreaga luna si nu ajung sa dea indecsii. Pentru acestea se poate estima un consum sau li se poate consemna 0 consum, iar in urmatoarea luna se poate regulariza consumul. Dar asta inseamna tot o balansare a consumului si a diferentei in discutie, cand mai mica, cand mai mare....
Diferenta de consum intre factura si consumurile declarate estimate au mai multe cauze:
- citirea defectuoasa care se poate regulariza in lunile urmatoare. Ca fenomen general intotdeauna se va regulariza consumul la cineva, dar vor aparea erori la altul.....
- diferenta de precizie intre contorul de bransament (precizie "C" care porneste la un debit de 15 l/ora) si contoarele din apartamente (precizie "A" sau "B" care pornesc masuratoarea la 60l/ora sau 30l/ora). Contoarele din apartament nu masoara picaturile sau firul de apa de la robinetele defecte sau wc-uri, cantitate de apa care ajunge sa conteze realmente de necrezut la nivel de condominiu.
- diferenta de data calendaristica intre citirea de bransament si citirea in apartamente, perioada in care se inregistreaza un consum neconsemnat.
- expirarea garantiei metrologice la apometre (4 ani la AC, 5 ani la AR). Aici se poate spune ca este foarte important si poate mari sau micsora corectitudinea masuratorii in functie de calitatea apei din instalatii.
- pozitia gresita de montare. La unele tipuri de apometre producatorul recomanda numai pozitia orizontala sau verticala, la alte tipuri nu conteaza pozitia pentru o buna masuratoare.
- consum de apa pentru curatenia partilor comune, ghenele de gunoi;
- consumatori de apa montati inaintea apometrelor (furt);
- desigilarea si furtul de apa sub diferite forme.
Asadar nu veti ajunge niciodata sa platiti cat consumati in mod real pentru ca unele cauze nu pot fi controlate in mod obiectiv sau sunt eliminate, dar apar dupa un timp altele sau aceleasi.
A intra in apartament pentru verificare, administratorul trebuie sa anunte cu 5 zile inainte de actiunea de citire/verificare, timp in care unele situatii de furt pot fi mascate.
Poate vreti sa participati in comisia de verificare a apometrelor! In acest caz, propuneti-i presedintelui asociatiei acest lucru si insotiti-l pe administrator la citirea/verificarea apometrelor si a instalatiilor sanitare.
Propuneti verificarea metrologica a apometrelor in caz ca aceasta a expirat. Veti avea surprize.
La montarea initiala vi s-au dat personal niste fise - una pentru fiecare apometru - in care sunt prevazute indexul initial si data montarii.
La verificarea metrologica se elibereaza o fisa asemanatoare si tot asa la fiecare ciclu de verificare.
Daca nu mai aveti aceste fise, atunci interesati-va la vecini cam cand s-a facut montarea initiala sau precedenta verificare. Macar unul o fi avand aceste fise in actele personale.
Sau poate stie chiar administratorul sau presedintele asociatiei. Macar si aproximativ si tot e bine.
La mine in asociatie aceasta verificare, din motive mai mult sau mai putin intemeiate nu s-a facut din 2007.....si se vede la nivelul acestor diferente care sunt cand 7 lei, cand 12, chiar 14 lei de apartament. Ma gandesc cu mare emotie ce se va gasi la aveasta verificare pe care suntem pe cale sa o facem. Am convingerea ca multi nu vor dormi linistiti cand vor citi anuntul ca se incepe actiunea....si nu neaparat din cauza costurilor.
Daca cei ce conduc si administreaza vor sa nu aiba probleme in asociatie este bine sa gestioneze lunar consumul de apa si sa verifice macar de 2-3 ori pe an indexul apometrelor indiferent ca proprietarul raporteaza sau nu acest index.
Verificarea metrologica a fiecarui apometru trebuie sa se faca atunci cand expira verificarea anterioara (la 4-5 ani). Pentru a nu avea "convulsii" in asociatie, atentionati, notificati de fiecare data doar acei proprieatri al caror apometre au depasit termenul de 4-5 ani dat de laborator. Nu-i obligati pe toti sa faca verificarea metrologica in acelasi timp.
Notificati-i pe rand si o sa le ajunga randul la fiecare treptat fara a crea opozitie si nemultumire generala.
Da, ok, si de unde stiu eu, ca locatar, cand le expira lor verificarea metrologica? Asta nu ar trebui cumva facuta automatizat, adica fara anunturi si d-astea? A expirat verificarea metrologica... vine ala care ti-a montat contorul (cu un anunt in prealabil, desigur) si ti-l verifica.