Interesant subiect ai atins , Diana.Dincolo de efectele benefice pe care le are sportul asupra sanatatii (fizice si psihice ), acesta iti confera si o stare de bine ....
Serotonina - spre exemplu e -hormon al fericirii - e produsa prin miscare ....
Din punctul meu de vedere , consider ca aceste ore de sport(abia acum constientizez , dupa ce am terminat de ceva timp liceul...) sunt foarte necesare pt deconctare ,pt relaxare .Existenta acestor ore poate conduce la descoperirea unor adevarate talente , care-si vor pune in vedere aptitudinile , vor fi determinati , si instruiti corespunzator.
Mai mult , existand un program prestabilit , se poate crea o depindere , o obisnuinta in vederea practicarii unui anumit sport - poti descoperi si o pasiune in acest sens....
Ca opinie persoanala , pot afirma ca sportul te intretine- fizic si psihic , confera o buna imunitate organismului ,da acea stare de bine pe care nu o ai daca ai un mod de viata sedentar .
Gandesc ca un sport poate oferi chiar o deschidere catre anumite aspecte ale vietii....catre o motivatie puternica , pt a atinge un apogeu - daca e un sport de performanta- catre o determinare de a reusi , de a atinge un tel....
Din punctul meu de vedere , o sala corespunzator dotata , un profesor deschis , comunicativ ar reusi sa atraga elevii sa participe cu interes la aceste ore .Iar beneficiul va fi numai al lor ;)
Ne-ar trebui , insa , mai multe informatii cu privire la acest segment de activitate , cu privire la efectele pe care le are pe termen lung , si atunci , gasind informatia , ne-am pune si problema de a actiona corespunzator.
Asa percep eu situatia in acest moment .Nu merg la sala , recunosc , din lipsa de timp , insa alerg pe plaja si pe stadion- stau foarte aproape.
Repet .Consider ca informarea corecta a tinerilor i-ar putea determina sa participe la aceste ore , sa atinga anumite performante - ganditi-va cate talente exista in sportul romanesc- iar acest fapt ar putea conduce ca idee de a elimina aceste ore sa nu fie pusa in aplicare.Practic, sportul ne conduce la un mod de viata sanatos , si , in anumite cazuri , la o gandire sanatoasa.....
Azi mi-am intrebat copilul daca ar vrea sa nu mai existe ora de educatie fizica.
A reactionat cum ma asteptam:"cum adica,nu este posibil asa ceva!"
Binenteles,nu are relevanta parerea unui copil sau a unui parinte,pentru cei care decid ca le stiu pe toate mai bine(aici ii includ pe cei cu putere de decizie).
Eu am facut sport,am fost legitimata la un clubul sportiv-sectia atletism,am facut si handbal o perioada scurta de timp.
Copilul meu ,de asemenea, practica voleiul,chiar daca inca este destul de mic,fiind legitimat la clubul scolar sportiv.
Pentru ca sunt subiectiva,am vrut sa vad de ce au fost orele de educatie fizica introduse in programa scolara.
Rolul acestora:
-intarirea sanatatii,sporirea capacitatii de munca si intelectuale
-influenteaza cresterea normala a organismului,dezvoltarea fizica armonioasa
-cultiva placerea pentru miscare
-imprima trasaturi pozitive,de vointa si caracter
-insusirea corecta a deprinderilor motrice de baza
Am enumerat doar cateva si daca acestea nu mai au aplicabilitate,ce pot sa spun?
"Tragedie" nu este,doar ne obisnuim cu toate.
La scoala orele de sport au un anumit scop,spre deosebire de cele care orienteaza spre performanta,unde copilul trebuie sa aiba o inclinatie deosebita,talent si orientare spre munca.
La scoala,sport poate sa faca si un copil obez,la club va fi primit in urma rugamintilor,eventual,de catre un profesor cu suflet.
Sa ne amintim dictonul:Minte sanatoasa,in corp sanatos!
Am incercat acest subiect deoarece exista o reala controversa pt aceste ore de sport... Si, pana sa ma hotarasc a deschide subiectul am intrebat in stanga si in dreapta – un defect as spune: nu vorbesc numai in nume propriu, incerc sa aflu pareri pro si contra...
Cred ca nu exista multi copii de gimnaziu care sa nu-si doreasca ore de sport in... orar! Dar liceeni... mai putin... Multe dintre fete au spus ca nu frecventeaza orele decat "iarna", cand profesorul nu le obliga sa poarte pantaloni scurti si maieu – imbracaminte pe care nu doar ele o considera neadecvata.... Altii au spus ca alergatul cu genunchii la piept si ”mersul piticului” nu e tocmai ce-si doresc... Cei mai multi declara ca fac sport acasa, la sala, merg cu bicicleta, rolele... merg la strand, la schi, patinaj, organizeaza drumetii montane etc si multe altele... Cei mai multi s-au aratat interesati de scrima, pistol viteza, arte martiale (care, evident, nu se pot invata / practica la ora de educatie fizica, dar cei care ar alege sporturi diverse pe care sa le practice ar putea fi scutiti de ceea ce e prevazut in programa) si altele de acest gen – activitati sportive pt care trebuie sa plateasca parintii (care, de cele mai multe ori nu au bani si pt acestea). De aceea ma gandeam ca e bine sa se infiinteze cluburi sportive... scolare si care sa fie finantate cu banii Statului.
Altii au spus ca prefera sahul... si, bineinteles, au fost dintre cei care declara ca prefera halberele si saritura peste masa de dimineata. Tot liceeni au fost cei care mi-au atras atentia asupra faptului ca nu pot juca o partida reala de fotbal pt ca abia se incalzesc si se termina ora...
Sper ca s-a inteles: NU sunt contra orelor de educatie fizica in programa scolara - dar cred ca nu trebuie sa se dezbine populatia in doua tabere extremiste si politicienii sa faca din aceste ore o ”arma electorala”.
Ma gandesc la ce variante se pot gasi pentru a fi atrasi mai multi tineri... Adica sa fie mai multi cei care merg la orele de sport cu placere, nu pt ca sunt obligati sa o faca... Cand vor merge la orele de sport cu placere atunci vor fi dispusi sa incerce si performanta. Pt ca sunt oameni care nu au inclinatii pt sport, nu le place nici dupa ce ”incearca” si cand sunt obligati sa mearga la ore efectiv devin stresati – pt ca nu vor (din motive diverse, pe care, de regula, nu le spun nimanui). Ori, cat de sanatos va fi copilul / tanarul care e obligat sa faca ceva ce ii displace pana la angoasa? Pt ca asemenea cazuri exista, chiar daca respectivul tanar, fizic, ar fi apt pt sport – dar nu vrea si pace! Unii nu sunt buni la educatie fizica: obtin timpi prea mari la ”viteza”, la rezistenta, nu au aptitudinea de a sari ”capra” ajutandu-se de trambulina – ca exemple. Multi sunt deja grasi (sau pur si simplu nu au mobilitatea fizica necesara, sau le e teama) cand ajung in clasa intai, si orele de educatie fizica nu prea vad cum ii ajuta (dar aici e, deja, exceptia). Aceste incapacitati de... aptitudine ii complexeaza, pe unii, pt ca ceilalti colegi se distreaza pe seama lor si nu doar in timpul orelor de sport...Pe de alta parte, poate ca acesti copii / adolescenti ar fi atrasi de si s-ar descurca foarte bine la tenis de masa... Liceeni nu prea mai au rabdare sa stea in cerc si sa dea din brate...
Îmi permit să scriu şi eu la acest topic, pentru că nu a trecut încă mult de când am terminat şcoala şi am avut ore de educaţie fizică (pentru că asta este, educaţie fizică, mai mult decât sport), deci aş putea chiar scrie din prisma unui licean. Nu mai menţionez faptul că am făcut 2 ani de educaţie fizică şi în facultate; cu noroc sau nu aş spune, depinde de fiecare, căci alte facultăţi aveau prevăzută materia în toţi anii de studiu.
Este, după părerea mea, absolut necesară ora de educaţie fizică. Două măcar pe săptămână. Chiar dacă sunt mulţi tineri care practică diferite sporturi, sunt şi mai mulţi care se dedică în totalitate studiului, nealocând nici un pic de timp mişcării. Având în vedere că jumate din ora de sport sunt exerciţii de stretching, fie ele mersul piticului sau alergare cu genunchii ridicaţi, acestea sunt menite să pună în mişcare, să relaxeze anumiţi muşchi, să detensioneze corpul. ªi acestea sunt cu atât mai importante pentru un tânăr care nu are alte ocupaţii sportive. Mai mult orele de ed. fizică reuşesc să răpească elevul de la grijile cu şcoala, cu părinţii, cu prietenii. Oricât de neplăcute ar fi uneori, se mai cere şi echipament obligatoriu (pantaloni scurţi negri şi tricou alb imaculat pe vremea mea), nu cred că vreun elev poate nega starea de bine şi energie cu care s-a ales la sfârşitul orei.
Mai este cealaltă jumătate de oră dedicată jocului sau atletismului. De importanţa jocului nu are rost să vorbesc: de formarea echipelor, alegerea liderului, conducătorului, delegarea sarcinilor, poziţionarea jucătorilor, comunicarea dintre ei, cultivarea spiritului de echipă, ideile de ajutor, sprijin, bucuria reuşitei, motivarea şi mai mare în urma unei înfrângeri, învaţă ce e competiţia; doi elevi care în timpul orelor nu se suportă s-ar putea să fie cei mai buni coechipieri, pereche într-un joc. Un joc poate scoate în evidenţă calităţile sportive ale elevului, fie el unul mai slab la învăţătură, dar care atrage astfel admiraţia colegilor. Poate scoate timiditatea dintr-un elev, jocul obligându-l să comunice, să relaţioneze cu ceilalţi.
Nu este utopic ce spun, este realitatea. Dar elevii probabil sunt prea tineri să conştientizeze aceste lucruri.
Nu neg. Sunt persoane care refuză orele de sprot pentru a nu-şi deranja toaleta, sau pentru că şcoala duce lipsuri în asigurarea igienei. Dar sunt câteva cazuri pe clase, care trebuiesc tratate cu delicateţe, pentru a nu prejudicia tinerii care abia aşteaptă ora de ed. fizică. Noi obişnuiam să spunem: Ce fain, mâine avem program lejer, avem sport! Iar de obicei şcolile au grijă care orele de sport să fie puse în zile cu materii mai lejere, iar profesorii dinaintea şi după ora de ed. fizică tratează cu lejeritate şi îngăduinţă elevii.
Nu mai vorbesc de faptul că Educaţie Fizică este materie ce se poate alege la ultima probă de bacalaureat, care dă o şansă elevilor de a-şi ridica media generală. Iar pentru că nu ştii niciodată ce gărgăuni are comisia de bac, elevul va avea grijă să se pregăteasc dinainte.
Să continui să spun de disciplina ce o impune ora de educaţie fizică? Să stăm în ordine, să nu râdem de cel care nu poate face o anume mişcare, faptul că fiecare exerciţiu se face şi se repetă la nesfârşit până când este executat corect. Dar sunt lucruri de care ne dăm seama mai târziu.
Nu am fost vreun fan extraordinar al orelor de ed. fizică şi nu am jucat prin echipele şcolii, dar nu am dus niciodată scutiri, nici nu m-am cerut pentru motive stupide. Ca să mă înţelegeţi, de ce spun că sunt importante.
E adevărat, multe şcoli duc lipsuri, nu sunt condiţii, dar ca aceste lucruri să nu se simtă au grijă profesorii de sport. Sunt cei mai umani dintre toţi, chiar dacă uneori se poartă soldăţeşte, strigă cel mai mult, scot untul din om la propriu, dar ei sunt primii care semnalează lipsurile în care se ţin orele de sport, vor amâna orice proiect dacă afară plouă, vor încerca mereu să facă ora de sport cât mai plăcută pentru tânăr.
Educatia fizica, sportul in general e o activitate benefica... Majoritatea discuta la nivel de scoli aflate in buricul targurilor – acele asa-numite ”scoli bune”. Cred ca se uita esentialul... In RO scolile nu prea sunt plasate in buricul targurilor... Exista scoli / licee la periferia marilor orase, in sate si comune... Exista scoli in care cei care pledeaza pt orele de educatie fizica nu si-ar inscrie copiii decat daca n-ar avea de ales... Scoli / licee in care nu exista nici curte delimitata, deci nu se pune problema de sali pt sport. Exista scoli / licee in care profesorii nu vor sa predea – din motive usor de inteles de cei care viziteaza respectivele scoli / licee...
Exista scoli in orase-comune-sate unde nu exista gaz decat ”la butelie” – cand exista... Scoli in care incalzirea incintei se face cu lemne (cat / cand / daca sunt). Scoli al caror ”teren de sport” e un maidan unde seara isi pierd timpul tinerii carora nu le place sa stea pe acasa si care lasa in urma lor pet-uri de la alcool, prezervative folosite si multe alte mizerii – facand din acest maidan numit ”teren de sport” ceva total inutilizabil. Exista scoli in care ”materialul didactic” trebuie procurat de parinti al caror cel mai mare venit e ajutorul social... Echipamentul sportiv costa si acesta... Nu toti parintii isi permit cheltuieli in plus cand ei abia isi pot tine copiii la scoala... In foarte multe scoli din tzara era bifata ora de educatie fizica si nimeni nu era prezent – pt ca nu se tinea (si nu se tine), nu doar pt ca nu exista un profesor de sport, ci pt ca nu au unde sa faca educatie fizica... elevii inghesuindu-se, oricum, in cate o clasa de marimea unei bucatarii din vila de lux...
Altfel ar fi daca s-ar vorbi mai putin si s-ar face ma mult; daca s-ar ”gandi” aceste ore de educatie fizica...
Cat timp discutam despre ore de educatie fizica gandindu-ne numai la scolile / liceele / facultatile unde am studiat personal (sau despre cele ”bine cotate") discutam numai despre o parte dintre institutiile de invatamant ori, ar trebui sa ne amintim ca pe intreg teritoriul RO exista scoli / licee – dar... ce sa mai... E usor sa bifam ore de educatie fizica in programa si sa nu ne pese de ceea ce se intampla in zonele tzarii unde cei mai multi nu au calcat vreodata si nu stiu ca electricitatea a fost introdusa – daca a fost – in urma cu numai cativa ani.
Cand discutam despre ore de educatie fizica trebuie sa ne gandim ca nu doar o parte dintre tineri au nevoie de educatie fizica... si trebuie gasita o solutie pt fiecare zona in parte... Altfel, orele acestea vor fi introduse in programa (fiind necesara o bifa) dar nu-i mai pasa nimanui ca, practic, in multe zone nu frecventeaza nimeni orele de sport pt ca... nu sunt conditii pt activitati sportive. Si, asa, ”constiinciosii” sunt multumiti: orele au fost introduse in programa scolara si asta e tot ce conteaza. Cui ii pasa ca nu se pot frecventa aceste ore in toate scolile / liceele din tzara?! Aparentza pare a fi importanta – realitatea... Ce realitate?!