legat de munca la domiciliu am urmatoarele intrebari:
- orice societate poate incheia contracte de munca la domiciliu? sau e in functie de codul caen?
- daca exista un contract de munca existent se poate face un act aditional cu clauzele specifice muncii la domiciliu?
- exista posibilitatea de a munci partial la domiciliu si partial la sediul angajatorului? respectiv 1 zi la domiciliu si 4 la sediul angajatorului?
Codul Muncii nu face distinctie cu privire la ce angajatori pot incheia sau nu contracte cu munca la domiciliu.
Orice tip de c.i.m. se poate modifica in contract cu munca la domiciliu, sens in care, actul aditional va trebui sa cuprinda :
a) precizarea expresă că salariatul lucrează la domiciliu;
b) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
c) obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
Exista posibilitatea de a munci partial la domiciliu si partial la sediul angajatorului? respectiv 1 zi la domiciliu si 4 la sediul angajatorului, insa in acest sens trebuie precizat expres in c.i.m. repartizarea timpului de munca.
puteti sa imi exemplificati punctul C? sa inteleg ca angajatorul are obligatia de a suporta cheltuielile de la domiciliu la sediu sau este un aspect negocialbil?
mijloacele de lucru (laptop/ telefon trebuie de asemenea puse la dispozitie de angajator sau se poate conveni cu angajatul sa le foloseasca pe cele proprii?
produsele finite se referea la desemnarea clara a sarcinilor ce tb. realizate?
daca in cim un angajat are stipulat o duarata de 40h/ sapt, in actul aditional care va include clauza de munca de la domiciliu se poate trece de ex. 20 h la sediul angajatorului si 20 de h la domiciliu fara a mentiona explicit zilele in care angajatul isi desfasoara activitatea de acasa?
Nu se prevede expres in legislatie obligatia angajatorului de a suporta astfel de cheltuieli.
Se pot folosi mijloacele de lucru personale.
Produsele finite=rezultatul muncii salariatului.
Trebuie mentionate expres zilele in care isi desfasoara activitatea la firma si in care isi desfasoara activitatea la domiciliu si intervalul orar in care isi desfasoara activitatea la firma.
In doctrina s-a opinat ca:
- deşi art.106 din Codul muncii (in prezent art.109 C.mun.)se referă la obligaţia angajatorului de a asigura doar transportul materiilor prime şi materialelor, se subînţelege aceeaşi obligaţie a angajatorului şi în ceea ce priveşte suportarea costului acestora. (Ion Traian ªtefănescu, Tratat de dreptul muncii, vol. I, Editura Lumina Lex, Bucureşti, 2003, p. 401)
sau
- Codul muncii prevede numai obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului al materiilor prime şi materialelor, precum şi al produselor finite, se impune concluzia că tot angajatorul va suporta şi cheltuielile pe care le implică procesul muncii, cum ar fi electricitatea, apa, încălzirea etc. (Ovidiu Ţinca, Contractul individual de muncă la domiciliu, în Dreptul nr. 8/2003, p. 41, Ana Cioriciu ªtefănescu, Condiţii speciale privind încheierea contractului de muncă la domiciliu – elemente de drept comparat, în Revista română de dreptul muncii nr. 2/2008, p. 40)
@freeelis
Sunt opinii ale unor specialisti ai dreptului muncii, unul chiar mi-a fost profesor (am tot respectul pt dansul), dar dpdv fiscal nu e chiar asa de simplu.
In ceea ce priveste transportul materialelor si al produselor finite acestea se pot face cu mijloacele de transport ale firmei, sau inchiriate de firma, cheltuielile vor fi deductibile.
In cazul costului electricitatii si a altor utilitati cred ca e nevoie ca spatiul in care isi desfasoara activitatea salariatul sa fie declarat punct de lucru si inregistrat fiscal pentru a putea fi deduse cheltuielile.