avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1262 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... Cum emit prima facturã PFA?
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

Cum emit prima facturã PFA?

Mi-am făcut recent un PFA și am de emis prima factură. Ce și cum trebuie să fac?
Cel mai recent răspuns: dorinsp , utilizator 23:31, 1 August 2014
Dati-ne mai multe detalii. Pt ce emiteti factura si cui anume? Sunteti inregistrat ca platitor de TVA?

Dar in principiu trebuie sa respectati prevederile Ordinului MFP 2226/2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de către persoanele prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată [ link extern ]

Acest ordin prevad anumite norme de utlizare a facturii si modul de alocare a numerelor:

Norme privind regimul intern de numerotare a facturii

1. Persoanele care răspund de organizarea şi conducerea contabilităţii vor desemna, prin decizie internă scrisă, o persoană sau mai multe, după caz, care să aibă atribuţii privind alocarea şi gestionarea numerelor aferente facturilor emise de societate.

2. Factura va avea un număr de ordine, în baza uneia sau mai multor serii, număr ce trebuie să fie secvenţial, stabilit de societate, astfel încât să se asigure necesarul în funcţie de numărul de facturi emis.

Anual, se stabileşte numărul de la care se va emite prima factură.

În alocarea numerelor se va ţine cont de structura organizatorică, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.

3. Persoanele prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, vor emite proceduri proprii de stabilire şi/sau alocare de numere prin care se va menţiona, pentru fiecare exerciţiu financiar, care este numărul de la care se emite prima factură.




In plus trebuie sa respectati si prevederile art 155 alin (19) Cod fiscal:

(19) Factura cuprinde în mod obligatoriu următoarele informații:

a) numărul de ordine, în baza uneia sau a mai multor serii, care identifică factura în mod unic;

b) data emiterii facturii;

c) data la care au fost livrate bunurile/prestate serviciile sau data încasării unui avans, în măsura în care această dată este anterioară datei emiterii facturii;

d) denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA sau, după caz, codul de identificare fiscală ale persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;

e) denumirea/numele furnizorului/prestatorului care nu este stabilit în România şi care şi-a desemnat un reprezentant fiscal, precum şi denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 153, ale reprezentantului fiscal;

f) denumirea/numele şi adresa beneficiarului bunurilor sau serviciilor, precum şi codul de înregistrare în scopuri de TVA sau codul de identificare fiscală al beneficiarului, dacă acesta este o persoană impozabilă ori o persoană juridică neimpozabilă;

g) denumirea/numele beneficiarului care nu este stabilit în România şi care şi-a desemnat un reprezentant fiscal, precum şi denumirea/numele, adresa şi codul de înregistrare prevăzut la art. 153 ale reprezentantului fiscal;

h) denumirea şi cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate, precum şi particularitățile prevăzute la art. 125^1 alin. (3) în definirea bunurilor, în cazul livrării intracomunitare de mijloace de transport noi;

i) baza de impozitare a bunurilor şi serviciilor ori, după caz, avansurile facturate, pentru fiecare cotă, scutire sau operaţiune netaxabilă, prețul unitar, exclusiv taxa, precum şi rabaturile, remizele, risturnele şi alte reduceri de preț, în cazul în care acestea nu sunt incluse în prețul unitar;

j) indicarea cotei de taxă aplicate şi a sumei taxei colectate, exprimate în lei, în funcție de cotele taxei;

k) în cazul în care factura este emisă de beneficiar în numele şi în contul furnizorului, menţiunea «autofactură»;

l) în cazul în care este aplicabilă o scutire de taxă, trimiterea la dispozițiile aplicabile din prezentul titlu ori din Directiva 112 sau orice altă menţiune din care să rezulte că livrarea de bunuri ori prestarea de servicii face obiectul unei scutiri;

m) în cazul în care clientul este persoană obligată la plata TVA, menţiunea «taxare inversă»;

n) în cazul în care se aplică regimul special pentru agențiile de turism, menţiunea «regimul marjei - agenții de turism»;

o) dacă se aplică unul dintre regimurile speciale pentru bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecție şi antichităţi, una dintre mențiunile «regimul marjei - bunuri second-hand», «regimul marjei - opere de artă» sau «regimul marjei - obiecte de colecție şi antichităţi», după caz;

p) în cazul în care exigibilitatea TVA intervine la data încasării contravalorii integrale sau parțiale a livrării de bunuri ori a prestării de servicii, menţiunea «TVA la încasare»;

r) o referire la alte facturi sau documente emise anterior, atunci când se emit mai multe facturi ori documente pentru aceeași operațiune.
Ultima modificare: Joi, 31 Iulie 2014
Ioan Petru Butariu, Contabil
Bună ziua,

Vă mulțumesc pentru răspuns.

Dețin un PFA neplătitor de TVA, pe domeniul IT. Schimbă cu ceva situația? Eu sunt total pe lângă subiect. Mâine am o întâlnire cu contabilul. Aș fi vrut să știu cel puțin în mare ce trebuie să fac.

Am nevoie de ștampilă și chitanțier? Registrul Jurnal de Încasări și Plăți poate fi ținut online sau trebuie scris de mână? Repet, nu sunt deloc în largul meu, motiv pentru care conștientizez că am nevoie de contabil, îmi cer scuze în avans dacă întrebările sunt stupide.
Trebuie sa aveti stampila, facturier si chitantier.
Registrul jurnal de incasari si plati poate fi tinut si pe calculator dar, la fiecare sfarsit de luna listati si totalul de pe foile listate il treceti in registrul jurnal de incasari si plati inregistrat la finante.
dorinsp a scris:

Bună ziua,

Vă mulțumesc pentru răspuns.

Dețin un PFA neplătitor de TVA, pe domeniul IT. Schimbă cu ceva situația? Eu sunt total pe lângă subiect. Mâine am o întâlnire cu contabilul. Aș fi vrut să știu cel puțin în mare ce trebuie să fac.

Am nevoie de ștampilă și chitanțier? Registrul Jurnal de Încasări și Plăți poate fi ținut online sau trebuie scris de mână? Repet, nu sunt deloc în largul meu, motiv pentru care conștientizez că am nevoie de contabil, îmi cer scuze în avans dacă întrebările sunt stupide.


Va trebui sa vedeti daca nu cumva trebuie sa emiteti bon fiscal pt vanzari la populatie, daca nu va aflati printre exceptiile de la art 2 OUG 28/1999, dar nu cred sa fiti exceptat.

Numerotarea chitantelor se face potrivit Ordin 3512/2008:

17. Persoanele prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, vor asigura un regim intern de numerotare a formularelor financiar-contabile, astfel:
- persoanele care răspund de organizarea şi conducerea contabilităţii vor desemna, prin decizie internă scrisă, o persoană sau mai multe, după caz, care să aibă atribuţii privind alocarea şi gestionarea numerelor aferente;
- fiecare formular va avea un număr de ordine sau o serie, după caz, număr sau serie ce trebuie să fie secvenţial(ă), stabilit(ă) de societate. În alocarea numerelor se va ţine cont de structura organizatorică, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.;
- persoanele prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, vor emite proceduri proprii de stabilire şi/sau alocare de numere ori serii, după caz, prin care se va menţiona, pentru fiecare exerciţiu financiar, care este numărul sau seria de la care se emite primul document.
Ultima modificare: Vineri, 1 August 2014
Ioan Petru Butariu, Contabil
Cât timp am la dispoziție să înregistrez registrul de intrări/ieșiri? Am PFA-ul ieșit pe 14 Iulie.

De asemenea, am nevoie de încă un registru? RUC sau cum îi spune?

Și o ultimă întrebare, numerotarea chitanțelor o fac printr-o hotărâre internă, ea trebuie menționată undeva?
Ultima modificare: Vineri, 1 August 2014
dorinsp, utilizator

Alte discuții în legătură

Cnp-ul celui care intocmeste factura ariana03 ariana03 Buna ziua Este obligatorie trecerea cnp-ului celui care intocmeste factura pe aceasta? va multumesc anticipat (vezi toată discuția)
Factura fiscala Chris-Cross Chris-Cross Buna ziua colegi!Am o mare problema cu cei pe care-i solicit sa-mi transporte marfa legat de facturarea transportului,si anume: Factura emisa de ei ... (vezi toată discuția)
Cnp si semnatura factura electronica alexandru08 alexandru08 Va rog sa imi spuneti, daca, conform codului fiscal, in cazul unei societati comerciale este obligatoriu la intocmirea facturii CNP-ul emitentului si/sau ... (vezi toată discuția)