avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 573 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... Termen de pastrare documente
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

Termen de pastrare documente

Pentru un cabinet inidividual medicina de familie as vrea sa stiu cat timp trebuie pastrate urmatoarele documente (avand date incepand din anul 2000):
-state de plata
-declaratii pentru somaj, cas, impozite etc
-chitante/facturi
-ordine de plata
si altele
Mentionez ca au fost verificate aceste documente, periodic de catre fisc, casa de asigurari
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 10:24, 16 August 2014
Dispozitiile privind arhivarea si pastrarea registrelor si a documentelor financiar-contabile se regasesc in Sectiunea F din Norma metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobata prin OMEF 3512/2008, si anume:

Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite
, cu urmatoarele exceptii:
- facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinarii TVA deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in conformitate cu prevederile Codului fiscal , se vor pastra conform termenului prevazut la art. 149 alin. (6) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.
- documentele prevazute in anexa 4 la aceasta norma se pot pastra pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.
- documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.
freeelis a scris:

Dispozitiile privind arhivarea si pastrarea registrelor si a documentelor financiar-contabile se regasesc in Sectiunea F din Norma metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobata prin OMEF 3512/2008, si anume:

Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite
, cu urmatoarele exceptii:
- facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinarii TVA deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in conformitate cu prevederile Codului fiscal , se vor pastra conform termenului prevazut la art. 149 alin. (6) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.
- documentele prevazute in anexa 4 la aceasta norma se pot pastra pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.
- documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.


NORME METODOLOGICE de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile – ACTUALIZATE 01-01-2011
57. Eliminarea din arhiva a documentelor al caror termen legal de pastrare a expirat se face de catre o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupa caz. În aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.

LEGEA 16/ 1996 republicată în aprilie 2014
ART. 9
(1) Documentele se depun la depozitul arhivei creatorilor de documente in al doilea an de la constituire, pe baza de inventar si proces-verbal de predare-primire, intocmite potrivit anexelor nr. 2 si 3.
(2) Evidenta tuturor intrarilor si iesirilor de unitati arhivistice din depozit se tine pe baza unui registru, potrivit anexei nr. 4.
(3) Scoaterea documentelor din evidenta arhivei se face numai cu aprobarea conducerii creatorilor sau detinatorilor de documente si cu avizul Arhivelor Nationale sau al serviciilor judetene ale Arhivelor Nationale, dupa caz, in functie de creatorii la nivel central sau local, in urma selectionarii, transferului in alt depozit de arhiva sau ca urmare a distrugerii provocate de calamitati naturale ori de un eveniment exterior imprevizibil si de neinlaturat.

Actul normativ pentru documente de arhivă (inclusiv documentele financiar-contabile) este Legea 16/ 1996, În articolul 9 pe care l-am citat mai sus, este reglementată selecţionarea documentelor ("scăderea documentelor/ eliminarea documentelor" cu termene de păstrare expirate).
"Descărcare" pentru selecţionare vă dau Arhivele naţionale ale României prin structurile teritorial competente.
Termenele de păstrare sunt cele înscrise în Nomenclatorul Arhivistic întocmit de creator şi/ sau deţinător de documente de arhivă şi confirmat de ANR. Până la momentul confirmării, nomenclatorul are statut de proiect, chiar dacă este aprobat de conducătorul/ şeful emitentului.
Pentru detalii, vezi INSTRUCŢIUNI privind activitatea de arhivă la creatorii şi deţinătorii
de documente, aprobate de conducerea Arhivelor Naţionale prin Ordinul de zi nr. 217 din 23 mai 1996
, CAP II.
Ultima modificare: Vineri, 15 August 2014
Ionica Porumbel, Consultant in arhivarea documentelor
Legea speciala se aplica inaintea legii generale, prin urmare prioritar este acel Ordin care nu este abrogat de Legea mentionata de dvs.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Arhivare documente Cislariu_Gica Cislariu_Gica Buna ziua. Exista o legislatie anume cu privire la arhivare si durata pentru care ar trebui pastrat un document in firma? Doresc sa fac putina ordine in ... (vezi toată discuția)
Arhivarea documentelor contabile ciobanc ciobanc sunt administrator la 2 societati comerciale de 20 de ani nu am gasit o lege clara.. norme.. de arhivarea actelor contabile: stiu ca statele de plata se ... (vezi toată discuția)
Arhivare documente financiar- contabile shushu1974 shushu1974 Ce fac cu documentele dupa ce trec cei 10 ani in care sunt obligata sa ii pastrez? Ce obligatie legala am? Le pot arunca pur si simplu dupa trecerea celor 10 ... (vezi toată discuția)