freeelis a scris:
Dispozitiile privind arhivarea si pastrarea registrelor si a documentelor financiar-contabile se regasesc in Sectiunea F din Norma metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobata prin OMEF 3512/2008, si anume:
Termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a documentelor justificative si contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu urmatoarele exceptii:
- facturile aferente bunurilor de capital, respectiv bunurilor imobile, care stau la baza determinarii TVA deductibile pentru persoanele impozabile cu regim mixt si persoanele partial impozabile in conformitate cu prevederile Codului fiscal , se vor pastra conform termenului prevazut la art. 149 alin. (6) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.
- documentele prevazute in anexa 4 la aceasta norma se pot pastra pe o perioada de numai 5 ani daca necesitatile proprii ale unitatii nu impun pastrarea acestora pe o perioada de timp mai mare.
- documentele financiar-contabile care atesta provenienta unor bunuri cu durata de viata mai mare de 10 ani se pastreaza, de regula, pe o perioada de timp mai mare, respectiv pe perioada de utilizare a bunurilor.
NORME METODOLOGICE de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile – ACTUALIZATE 01-01-2011
57. Eliminarea din arhiva a documentelor al caror termen legal de pastrare a expirat se face de catre o comisie, sub conducerea administratorului sau a ordonatorului de credite, dupa caz. În aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.
LEGEA 16/ 1996 republicată în aprilie 2014
ART. 9
(1) Documentele se depun la depozitul arhivei creatorilor de documente in al doilea an de la constituire, pe baza de inventar si proces-verbal de predare-primire, intocmite potrivit anexelor nr. 2 si 3.
(2) Evidenta tuturor intrarilor si iesirilor de unitati arhivistice din depozit se tine pe baza unui registru, potrivit anexei nr. 4.
(3) Scoaterea documentelor din evidenta arhivei se face numai cu aprobarea conducerii creatorilor sau detinatorilor de documente si cu avizul Arhivelor Nationale sau al serviciilor judetene ale Arhivelor Nationale, dupa caz, in functie de creatorii la nivel central sau local, in urma selectionarii, transferului in alt depozit de arhiva sau ca urmare a distrugerii provocate de calamitati naturale ori de un eveniment exterior imprevizibil si de neinlaturat.
Actul normativ pentru documente de arhivă (inclusiv documentele financiar-contabile) este Legea 16/ 1996, În articolul 9 pe care l-am citat mai sus, este reglementată selecţionarea documentelor ("scăderea documentelor/ eliminarea documentelor" cu termene de păstrare expirate).
"Descărcare" pentru selecţionare vă dau Arhivele naţionale ale României prin structurile teritorial competente.
Termenele de păstrare sunt cele înscrise în Nomenclatorul Arhivistic întocmit de creator şi/ sau deţinător de documente de arhivă şi confirmat de ANR. Până la momentul confirmării, nomenclatorul are statut de proiect, chiar dacă este aprobat de conducătorul/ şeful emitentului.
Pentru detalii, vezi I
NSTRUCŢIUNI privind activitatea de arhivă la creatorii şi deţinătorii
de documente, aprobate de conducerea Arhivelor Naţionale prin Ordinul de zi nr. 217 din 23 mai 1996 , CAP II.