Nu vreau sa-ti amputez orice sperante de implinire notariala dar accesul in lumea stampilelor aducatoare de banet este cvasiimposibil in lipsa unor legaturi inchegate. Nu conteaza atat de mult examenul de acces in stagiatura pt ca probelemele apar dupa ce l-ai promovat. Esti nevoit sa inchei un contract individual de munca cu titularul unui birou notarial, iar contractul asta reprezinta piatra de temelie pentru formarea profesionala a oricarui stagiar.
Si in in ipoteza in care inchei un astfel de contract, intri in stagiatura si promovezi examenul de definitivat ai nevoie de multe recomandari atat in sens oficial cat si in sens neoficial pentru a-ti deschide tu un cabinet notarial. Fara cabinet notarial propriu esti un nimeni; esti o mana de lucru pe calculator la redactat contracte si incheieri iar onorariul barosan pe semnaturi si stampile il ia tot titularul cabinetului notarial. Cand vei deveni notar public definitiv vei incheia fie un contract de colaborare, fie unul de munca. Vei primi o remuneratie undeva la suma de 15mil insa asta dupa o acomodare serioasa cu munca rutinanta de calculator. Pentru inceput te poti multumi cu salariul minim pe economie.
Cireasa de pe tort nu o savurezi aici, ci la momentul incheierii contractului cand pentru a deveni efectiv notar stagiar cu drepturile si obligatiile aferente acestui statut trebuie sa dai pe sub masa cel putin 10.000$, asta daca te fericeste D-zeu sau daca esti prieten de familie, regula in materie fiind insa 20.000$.
Revenind la subiectul cabinetelor fara de care nu merita sa te ostenesti sa devii notar, daca doresti sa-ti deschizi cabinet trebuie sa faci o solicitare catre Colegiul director al Camerei din care provii, Colegiu format din presedinte, vice-presedinte si inca vreo 2-3 membri ai Camerei iar Colegiul director in functie de numarul EXISTENT si NECESAR de cabinete notariale din circumscriptia vreunei judecatorii va INFORMA Consiliul National al Uniunii Notarilor Publici alcatuit la randul sau din 15 membri fiecare reprezentant al unei Camere din cele 15 existente in toata tara si intr-un final Consiliul National trimite propunerea de infiintare a cabinetului catre Ministrul Justitiei care detine ultimul cuvant.
In plus exista reguli de delimitare teritoriala intre punctele de amplasare a fiecarui cabinet notarial dintr-o localitate in asa fel incat la momentul de fata toate centrele oraselor au fost "hasurate" cu cabinete notariale iar tie, amarasteanului proaspat numit notar public cu drepturi depline, iti raman solutii periferice de amplasare a cabinetului notarial de natura sa te falimenteze cu pasi repezi din lipsa de clientela.
Poate nimeresti vreo cateva cauze succesorale de-ale vreunor babe din cartierul vecin insa laptele si mierea contractelor barosane raman celor care deja si-au intesat bine plasa relatiilor clientelare. Ai nevoi si de investitii serioase in cabinetul propriu-zis pt ca nimeni nu te gratifica cu unul de-a gata facut.
Poti observa si tu ca pana la momentul neincununat de succes al inregistrarii noului birou notarial ai de parcurs un CARNAT lung de propuneri iar pana sa mirosi prima propunere a Colegiului director trebuie sa parcurgi un alt carnat dar de data asta neoficial si de n ori mai lung al relatiilor si pilariiilor neocomuniste din interiorul Camerei.
Pt a deveni stagiar carnatul propunerilor se opreste la Colegiul director al Camerei iar pt a deveni notar public definitiv carnatul este identic cu cel al cabinetelor. Daca vrei sa aprofundezi lucrurile citeste urmatoarele acte normative: L36/1995 si Statutul UNNPR.
Regula este cea inscrisa in Legea nr.36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale, lege care dupa anul publicarii sale in Monitorul Oficial se pliaza perfect in linia legislativa a actelor normative marca ilici-psd-psdr-fsn-ceasca. Statutul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania din 11 februarie 1999 ti-l recomand sa-l citesti deoarece reprezinta opera de capatai a sistemului ticalosit adoptat in baza L36/1995, elaborat cu mult aplomb de Consiliul national al Uniunii si supus spre adoptare aceleiasi uniunii care, prin insasi legea firii omenesti, nu putea sa refuze o bunatate de statut atat de bine pretat pe interesele fostilor notari de stat.
Ca o ultima remarca venita in sprijinul afirmatiilor mele de pana acum aduc in atentia tuturor celor ce citesc acest mesaj ca pana in 12 mai 1995, data adoptarii L36/95, activitatea notariatelor de stat era reglementata de D. nr.377/1960 pentru organizarea şi funcţionarea Notariatului de Stat. O intrebare intrebatoare: Oare de ce o noua lege post-decembrista insa in continuare "cvasi-comunista" a trebuit sa fie adoptata de abia in 1995? Va raspund eu: ca sa se aseze apele. Iar anul acesta prin O.U.G. nr.25/2005 se abroga ART.31 din L36/95. Articolul arata asa: "Notarii publici nu pot fi cercetaţi, percheziţionaţi, reţinuţi, arestaţi sau trimişi în judecată penală sau contravenţională, fără avizul ministrului justiţiei, pentru fapte săvârşite în legătură cu exerciţiul activităţilor profesionale."
P.S.:Cu toate acestea exista si cunosc cazuri preafericite cand studenti provenind din familii cu venituri modeste au inceput sa faca practica pe langa un notar public defintiv, titular de cabinet si profesor universitar in acelasi timp. Dar astea raman exceptii de admirat si de apreciat, sanse nascute prin bunavointa unor notari insa care se vor concretiza doar cu eforturi supraumane in realitati pe masura aspiratiilor. Totusi iti urez succes in demersurile tale si mergi cu D-zeu inainte! Aux armes citoyens!!!
Lucrurile astea nu se intreaba cum se fac, ci doar se fac. Studentul de care iti spuneam a mers in audienta la acel notar. Tu va trebui sa mergi din cabinet in cabinet si nu vei avea avantajul unei legaturi prestabilite, ci nesansa unei cautari haotice.
Bafta in ceea ce faci cu cap si cu constiinta!