avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 473 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Impozit pe venit, ... Care ar fi cheltuielile pe care legea le permite spre ...
Discuție deschisă în Fiscalitate - Impozit pe venit, CAS, CASS

Care ar fi cheltuielile pe care legea le permite spre decontare pentru o Intreprindere Familiala?

Buna seara! Sunt "pensionara, la limita de varsta" si, m-am asociat cu sotul meu (care nu are inca varsta de pensie), infiintand o Intreprindere Familiala, fiind amandoi artisti plastici. Realizam diferite obiecte artistice, pentru care sunt mecesare diverse materiale pe care le cumparam din comert (magazine), precum si alte cheltuieli adiacente, de asemenea necesare micii noatre productii. Pentru calcularea bazei de impozitare in vederea platirii impozitului pe profit (diferenta dintre incasari si plati), am inteles ca trebuie sa scadem toate cheltuielile (deductibile? sau eligibile? nu stiu care este diferenta!) din sumele cheltuite. Intrebarea mea este urmatoarea: inafara de facturile sau bonurile fiscale pentru materiale, mai sunt si alte cheltuieli care sunt permise de lege, care pot fi scazute la calculul bazei de impozitare? Dau exemple: - benzina, piese de schimb, asigurarea masinii (in acest scop se poate face un contract de comodat intre I.F. si o persoana fizica/firma pentru darea in folosinta a masinii-autoturism?);
- se pot trece pe numele I.F. contractele la utilitati, asa cum era posibil la firme (apa, gazul metan, telefonul, electrica, telefonul mobil, gunoiul, etc.)?
Si o alta problema, legata tot de Intreprinderea noastra Familiala: sotul meu nu este pensionat si mai are inca vreo 7 ani pana la acel moment;
stiu ca trebuie facuta o declaratie de asigurare ptr. CAS si trebuie platita o cota de 5,5% din baza de impozitare;
de asemenea, mai stiu ca mai trebuie facut un contract de asigurare ptr. CASS pentru care trebuie platiti 10,5% tot din baza de imp.;
precum si 0,5% pentru somaj (daca am gresit ceva, va rog sa ma corectati! Mi-ar fi de mare folos!!)
Si acum vin la dvs. cu intrebarea: dat fiind faptul ca suntem constituiti intr-o Intreprindere Familiala cu doi asociati (membri), aceste procente se aplica la baza de impozitare pentru ambii membrii, sau pentru fiecare in parte (deci: 5,5% pentru mine si inca 5,5% pentru sotul, 10,5% pentru mine si inca 10,5% pentru el, etc.)? Sau se imparte baza de impozitare in doua (suntem cu procente egale in IF) si se impoziteaza fiecare jumatate pentru fiecare dintre noi? Iar in cazul in care eu sunt pensionara, mai trebuie sa platesc CAS, CASS si somajul?
Si o ultima intrebare: aceste obligatii banesti platite la CAS, CASS si Somaj se scad in final din baza de impozitare, pentru a se calcula impozitul de 16% pe profit pe care trebuie sa-l platim la fisc, sau nu?
Cel mai recent răspuns: Anca Florea Podaru , utilizator 17:23, 5 Octombrie 2009
Anca Florea Podaru a scris:
[...] Intrebarea mea este urmatoarea: inafara de facturile sau bonurile fiscale pentru materiale, mai sunt si alte cheltuieli care sunt permise de lege, care pot fi scazute la calculul bazei de impozitare? [...]


Bonurile fiscale nu mai sunt considerate documente justificative in contabilitate (adica nu se mai scad atunci cand se calculeaza impozitul de plata) decat in cazul combustibilului (si aici e o intreaga discutie legata de deductibilitatea combustibilului: in cazul de fata acesta e cheltuiala nedeductibila) si a transportului cu taxi-ul. De aceea, va sfatuiesc sa cumparati materialele doar cu factura.
Referitor la ce a spus Dl Manea


Intrebare pe site ANAF
Având în vedere abrogarea H.G. nr. 831/1997, care sunt condiţiile în care pot fi înregistrate în contabilitate bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale?


Raspuns
1.înregistrarea în contabilitate a bunurilor achiziţionate sau a cheltuielilor efectuate de entitate şi achitate pe bază de bon fiscal (cu numerar sau card bancar), se poate efectua dacă:
a) entitatea solicită furnizorului factura aferentă bunurilor livrate sau serviciilor prestate, având ca anexă bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal;
sau
b) entitatea justifică cheltuielile efectuate fie prin documente care atestă intrarea în gestiune a bunurilor achiziţionate, fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexează bonul fiscal, documentele respective fiind avizate de persoana care aprobă efectuarea acestor cheltuieli.

În cazul achiziţionării carburanţilor auto pe bază de bon fiscal, în conformitate cu prevederile din Codul fiscal, aceste bonuri pot fi utilizate ca documente justificative care stau la baza înregistrării cheltuielilor în contabilitate, dacă sunt ştampilate şi au înscrise denumirea cumpărătorului şi numărul de înmatriculare a autovehiculului.

Anca Florea Podaru a scris:
[...] se pot trece pe numele I.F. contractele la utilitati, asa cum era posibil la firme (apa, gazul metan, telefonul, electrica, telefonul mobil, gunoiul, etc.)? [...]


Se poate incheia si pe IF contracte cu diversi furnizori de utilitati la fel ca in cazul unei SC.
Anca Florea Podaru a scris:
[...] Si o alta problema, legata tot de Intreprinderea noastra Familiala: sotul meu nu este pensionat si mai are inca vreo 7 ani pana la acel moment;
stiu ca trebuie facuta o declaratie de asigurare ptr. CAS si trebuie platita o cota de 5,5% din baza de impozitare; [...]


Nefiind pensionar, sotul, membru al IF, poate sa-si faca o declaratie de asigurare la Casa Teritoriala de Pensii de care apartineti si cota este de 31.3% din baza de impozitare; aceasta nu este obligatoriu sa coincida cu rezultatul obtinut.
Anca Florea Podaru a scris:
[...] de asemenea, mai stiu ca mai trebuie facut un contract de asigurare ptr. CASS pentru care trebuie platiti 10,5% tot din baza de imp. [...]


Membrii IF (indiferent daca mai au calitatea de asigurat din alta parte: salariat, pensionar, etc.) trebuie sa contribuie la Casa de Asigurari de Sanatate cu o cota de 5.5% aplicata aceleiasi baze de impozitare la care plateste16% impozit pe venit.

Alte discuții în legătură

Bonuri fiscale elenadove elenadove ce elemente obligatorii trebuie sa contina un bon fiscal pentru a putea fi decontat sa aiba den furnizor, cif, suma,tva este obligatoriu sa scrie pe el ... (vezi toată discuția)
Obligatie cf pe bon daca nu sunt platitor tva? Bogo4us Bogo4us Buna ziua, Am un SRL neinregistrat ca platitor de TVA si doresc sa stiu daca sunt obligat sa inregistrez in contabilitate doar BF care au CF mentionat (ex. ... (vezi toată discuția)
Intrebare disperata: pfa - consultanta; pana azi trebuia sa depun declaratii? AndreeaFP AndreeaFP Buna seara, Vin si eu cu o intrebare destul de disperata avand in vedere situatiile in care suntem pusi in aceasta tara condusa de niste oameni ffff ... (vezi toată discuția)