avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 484 soluții astăzi

Roluri critice în organigrama unei companii: Ghid practic pentru desemnarea corectă a persoanelor responsabile impuse de legislație

Eveniment online cu lectori

Dată eveniment

3 Octombrie 2024

Invitați

  • Anca Iulia Zegrean - Partener, Coordonatorul practicii de Dreptul Muncii, Biriș Goran SPARL

Moderatori

Toate companiile din România se confruntă în ultimii ani cu o creștere semnificativă a obligațiilor legale privind numirea unor responsabili desemnați pentru conformarea în domenii esențiale. De la protecția datelor și egalitatea de șanse, la prevenirea hărțuirii, asigurarea integrității sau efectuarea corectă a cercetărilor disciplinare, legislația impune, sub riscul unor sancțiuni severe, din ce în ce mai multe roluri obligatorii pentru a asigura conformitatea organizațiilor cu cadre normative specifice.

Împreună cu avocata Anca Iulia Zegrean, coordonatoarea departamentului de Dreptul Muncii din cadrul Biriș Goran SPARL, un specialist de top în relațiile  de muncă, am gândit o conferință care să ofere, în premieră, un ghidaj practic companiilor pentru gestionarea acestor roluri obligatorii. Anca va structura principalele desemnări pe care aproape orice companie trebuie să le facă, clarificând responsabilitățile specifice fiecărui rol și persoanele care pot să le ocupe. De asemenea, aceasta va vorbi si despre ce roluri se pot externaliza, cu detalieri despre gestionarea unor astfel de contracte. La final, companiile vor pleca cu soluții concrete pentru a-și asigura conformitatea legală în aceste domenii, dar și cu o imagine coerentă asupra întregului peisaj de riscuri și sancțiuni, astfel încât să fie capabile să evite litigii sau penalități financiare care le pot afecta atât funcționarea internă, cât și reputația.

Rolurile obligatorii analizate: Persoana desemnată pentru investigarea hărțuirii, Expertul în egalitate de șanse și tratament, Persoana desemnată pentru raportările de integritate, Responsabilul SSM și SE, Responsabilul de mediu, Persoanele desemnate pentru cercetările disciplinare, Ofițerul de securitate a datelor.

Aspectele pe care le vom lămuri pentru fiecare dintre aceste funcții:

  • Modalități de desemnare (contract de muncă vs. decizie administrativă) și criteriile de selecție: abilități, experiență, calificări necesare;
  • Stabilirea atribuțiilor și responsabilităților: Cum se stabilesc atribuțiile în cadrul fiecărui rol, unde și cum se înregistrează ele, cum se asigură independența rolului și ce responsabilități legale și riscuri asociate există pentru fiecare dintre aceste funcții;
  • Externalizarea rolurilor de persoane desemnate: Ce roluri pot fi externalizate și în ce condiții, care sunt riscurile și cum facem managementul furnizorilor de servicii externe;
  • Gestionarea eficientă a rolurilor și dezvoltarea competențelor: Cum distribuim responsabilitățile pentru a preveni conflictele de interese și suprasolicitarea angajaților, ce riscuri care pot apărea din cumularea rolurilor, de ce sunt importante evaluarea periodică a competențelor și nevoilor de formare pentru fiecare rol desemnat și crearea unor planuri de dezvoltare personalizate, care să includă training-uri specializate sau certificări necesare.