(84/450/CEE)
CONSILIUL COMUNITAȚILOR EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Economice Europene, in special articolul 100,
avand in vedere propunerea Comisiei [1],
avand in vedere avizul Adunarii [2],
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social [3],
intrucat exista mari neconcordante intre legislatiile in vigoare in prezent in statele membre in materie de publicitate inselatoare; intrucat publicitatea depaseste frontierele statelor membre, avand, in consecinta, efect direct asupra realizarii si functionarii pietei comune;
intrucat publicitatea inselatoare poate duce la denaturarea concurentei in cadrul pietei comune;
intrucat publicitatea, indiferent daca determina sau nu incheierea unui contract, afecteaza situatia economica a consumatorilor;
intrucat publicitatea inselatoare poate determina consumatorul sa ia hotarari care ii pot aduce prejudicii in momentul achizitionarii de bunuri sau al utilizarii de servicii, iar neconcordantele dintre legislatiile statelor membre nu numai ca pot conduce, in numeroase cazuri, la o protectie insuficienta a consumatorului, dar impiedica totodata realizarea de campanii publicitare in afara granitelor nationale, afectand prin aceasta libera circulatie a marfurilor si a serviciilor;
intrucat al doilea program al Comunitatii Economice Europene pentru o politica de protectie si informare a consumatorului [4] prevede masuri corespunzatoare pentru protectia consumatorului impotriva publicitatii neloiale si inselatoare;
intrucat este in interesul publicului in general, precum si in cel al consumatorilor si al tuturor celor care se afla in concurenta unii cu ceilalti in desfasurarea unei activitati comerciale, industriale, artizanale sau liberale in cadrul pietei comune, sa se realizeze, in primul rand, armonizarea dispozitiilor de drept intern in materie de protectie impotriva publicitatii inselatoare si, in al doilea rand, in masura in care este necesar, trebuie sa se analizeze publicitatea comparativa, pe baza propunerilor corespunzatoare ale Comisiei;
intrucat ar trebui sa se stabileasca in acest scop criterii minime si obiective pentru a determina daca publicitatea este inselatoare sau nu;
intrucat dispozitiile legale care trebuie sa fie adoptate de statele membre impotriva publicitatii inselatoare trebuie sa fie adecvate si eficiente;
intrucat persoanele sau organizatiile considerate, conform legislatiei interne, ca avand un interes legitim in materie trebuie sa aiba posibilitatea de a initia proceduri impotriva publicitatii inselatoare, fie in instanta, fie in fata unui organ administrativ care are competenta de a hotari cu privire la plangeri sau de a initia proceduri judiciare corespunzatoare;
intrucat ar trebui ca fiecare stat membru sa aiba posibilitatea, daca este necesar, sa abiliteze instantele judecatoresti sau autoritatile administrative sa solicite initierea de proceduri inainte de a recurge la alte cai stabilite pentru solutionarea plangerilor;
intrucat instantele judecatoresti sau organele administrative trebuie sa aiba puterea de a ordona sau obtine incetarea publicitatii inselatoare;
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
intrucat, in anumite cazuri, este preferabila interzicerea publicitatii inselatoare chiar inaintea publicarii acesteia; intrucat, cu toate acestea, aceasta nu implica sub nici o forma obligativitatea statelor membre de a institui norme care sa prevada controlul prealabil sistematic al publicitatii;
intrucat este necesar sa se prevada proceduri accelerate conform carora pot fi luate masuri cu efect provizoriu sau definitiv;
intrucat poate fi de dorit ordonarea publicarii deciziilor luate de instantele judecatoresti sau de organele administrative sau a declaratiilor corective pentru eliminarea efectelor persistente ale publicitatii inselatoare;
intrucat organele administrative trebuie sa fie impartiale si exercitarea puterilor lor trebuie sa poata face obiectul unei cai de atac juridiaree;
intrucat controalele voluntare exercitate de organisme autonome pentru eliminarea publicitatii inselatoare pot evita recurgerea la o actiune administrativa sau judiciara si ar trebui, prin urmare, incurajate;
intrucat persoana care publica reclama trebuie sa poata dovedi, prin mijloace corespunzatoare, precizia materiala a datelor factuale continute de reclama si poate fi solicitata, in anumite cazuri, sa faca dovada la cererea instantei judecatoresti sau a autoritatii administrative;
intrucat prezenta directiva nu trebuie sa impiedice mentinerea sau adoptarea de catre statele membre a unor dispozitii privind asigurarea unei protectii sporite a consumatorilor, a persoanelor care desfasoara o activitate comerciala, industriala, artizanala sau liberala, precum si a populatiei in general,
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
#PAGEBREAK#
Articolul 1
Prezenta directiva are ca obiect protectia consumatorului si a persoanelor care desfasoara o activitate comerciala sau o afacere sau care exercita o meserie sau profesie, precum si interesele populatiei in general impotriva publicitatii inselatoare si consecintelor neloiale.
Articolul 2
In sensul prezentei directive, se intelege prin:
1. publicitate: orice forma de comunicare realizata in cadrul unei activitati comerciale, industriale, artizanale sau liberale in scopul promovarii furnizarii de bunuri sau servicii, inclusiv bunurile imobile, drepturile si obligatiile;
2. publicitate inselatoare: orice forma de publicitate care, in orice mod, inclusiv prezentarea, induce in eroare sau poate induce in eroare persoanele carora li se adreseaza sau asupra carora are efect si care, datorita caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din aceste motive, aduce atingere sau poate aduce atingere unui concurent;
3. persoana: orice persoana fizica sau juridica.
Articolul 3
In vederea determinarii caracterului inselator al publicitatii, trebuie sa se ia in considerare toate aspectele acesteia, in special orice informatie continuta de aceasta referitoare la:
(a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum ar fi disponibilitatea, natura, executarea, compozitia, modul de fabricare si data fabricarii sau prestarii, daca acestea corespund scopului, utilizarile, cantitatea, specificatiile, originea geografica sau comerciala sau rezultatele asteptate ca urmare a utilizarii acestora sau rezultatele si caracteristicile esentiale ale testelor sau controalelor efectuate asupra bunurilor sau serviciilor;
(b) pretul sau modul in care este calculat pretul si conditiile in care se furnizeaza marfurile sau se presteaza serviciile;
(c) natura, calitatile si drepturile persoanei care publica reclama, cum ar fi identitatea si activele sale, calificarile si detinerea drepturilor de proprietate industriala, comerciala sau intelectuala sau premiile si distinctiile sale.
Articolul 4
(1) Statele membre se asigura de existenta mijloacelor adecvate si eficiente pentru controlul publicitatii inselatoare, in interesul consumatorilor, precum si al concurentilor si al populatiei in general.
Aceste mijloace includ dispozitiile legale conform carora persoanele sau organizatiile considerate, in temeiul legislatiei interne, ca avand un interes legitim in interzicerea publicitatii inselatoare, pot:
(a) actiona in justitie impotriva acestui tip de publicitate si/sau
(b) aduce acest tip de publicitate in fata unui organ administrativ competent care fie sa hotarasca asupra plangerilor, fie sa initieze procedurile judiciare corespunzatoare.
Fiecarui stat membru ii revine rolul de a hotari care dintre aceste proceduri va fi retinuta si daca este necesar ca instantele judecatoresti sau organele administrative sa fie abilitate sa solicite recurgerea in prealabil la alte cai stabilite pentru a solutiona plangerile, inclusiv cele mentionate la articolul 5.
(2) In cadrul dispozitiilor legale prevazute la alineatul (1), statele membre confera instantelor judecatoresti sau organelor administrative competente care le abiliteaza, in cazurile in care considera necesare astfel de masuri, luand in considerare toate interesele implicate, in special interesul general:
- sa ordone incetarea unei publicitati inselatoare sau sa initieze procedurile judiciare necesare pentru a ordona incetarea acesteia sau
- atunci cand reclama inselatoare nu a fost publicata inca, dar publicarea este iminenta, sa hotarasca interzicerea acesteia sau sa initieze procedurile legale necesare pentru a obtine o hotarare de interzicere a publicarii acesteia,
chiar fara a aduce probe privind pierderea sau prejudiciului real sau a intentiei sau neglijentei din partea persoanei care publica reclama.
Statele membre prevad, de asemenea, ca masurile prevazute la primul paragraf pot fi luate in cazul unei proceduri accelerate:
- fie cu efect provizoriu;
- fie cu efect definitiv,
in sensul ca ii revine fiecarui stat membru rolul de a hotari alegerea uneia dintre cele doua optiuni.
De asemenea, statele membre pot conferi instantelor judecatoresti sau organelor administrative competente care sa le permita, in vederea eliminarii efectelor persistente ale publicitatii inselatoare, a carei incetare a fost ordonata prin hotarare irevocabila:
- sa solicite publicarea acestei decizii in intregime sau partial si intr-o forma pe care o considera adecvata;
- sa solicite, de asemenea, publicarea unei declaratii corective.
(3) Organele administrative prevazute la alineatul (1) trebuie:
(a) sa aiba o componenta care sa nu puna sub semnul intrebarii caracterul sau impartial;
(b) sa aiba competente adecvate, atunci cand hotarasc asupra plangerilor, pentru a monitoriza si a pune in aplicare in mod eficient respectarea deciziilor lor;
(c) sa isi motiveze, in principiu, deciziile.
Atunci cand competentele prevazute la alineatul (2) sunt exercitate exclusiv de catre un organ administrativ, deciziile trebuie motivate in toate cazurile. De asemenea, in acest caz, trebuie prevazute proceduri prin care exercitarea improprie sau neintemeiata a competentelor organului administrativ sau orice incalcare improprie sau neintemeiata a competentelor mentionate pot face obiectul unei cai de atac judiciare.
#PAGEBREAK#
Articolul 5
Prezenta directiva nu exclude controlul voluntar al publicitatii inselatoare realizat de organisme autonome si recurgerea la aceste organisme de catre persoane sau organizatii prevazute la articolul 4, in cazul in care procedurile in fata unor astfel de organisme sunt complementare procedurilor din instanta judecatoreasca sau administrativa prevazute la articolul mentionat.
Articolul 6
Statele membre confera instantelor judecatoresti sau autoritatilor administrative competente care le permit, in cadrul procedurilor civile sau administrative prevazute la articolul 4:
(a) sa solicite persoanei care publica reclama prezentarea dovezilor privind precizia materiala a datelor factuale continute de reclama, in cazul in care, avand in vedere interesele legitime ale persoanei care publica reclama si ale oricarei altei parti implicate in proceduri, aceasta cerinta pare adecvata, avand in vedere circumstantele cazului in speta si
(b) sa considere datele factuale ca fiind inexacte, in cazul in care dovezile solicitate in conformitate cu litera (a) nu sunt prezentate sau sunt considerate insuficiente de catre instanta sau organul administrativ.
Articolul 7
Prezenta directiva nu impiedica mentinerea sau adoptarea de catre statele membre a dispozitiilor privind asigurarea unei protectii sporite a consumatorilor, a persoanelor care desfasoara o activitate comerciala, industriala, artizanala sau liberala, precum si a populatiei in general.
Articolul 8
Statele membre pun in aplicare masurile necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 1 octombrie 1986. Statele membre informeaza de indata Comisia cu privire la aceasta.
Comisiei ii sunt comunicate de statele membre textele dispozitiilor de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta directiva.
Articolul 9
Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Bruxelles, 10 septembrie 1984.
Pentru Consiliu
Presedintele
P. O'Toole
[1] JO C 70, 21.3.1978, p. 4.
[2] JO C 140, 5.6.1979, p. 23.
[3] JO C 171, 9.7.1979, p. 43.
[4] JO C 133, 3.6.1981, p. 1.
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)