Atat reprezentantii autoritatilor publice, autoritati contractante in cadrul procedurilor de achizitie publica, cat si cei ai operatorilor economici, ofertanti in cadrul procedurilor, au invocat faptul ca legislatia in domeniul atribuirii contractelor de servicii, furnizari si lucrari este greoaie si suporta modificari.
av. Cristian-Bogdan PARVU - SCA Hahui si Asociatii
Acest lucru nu a fost negat nici de reprezentantii A.N.R.M.A.P. (Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice) si nici de celelalte autoritati cu atributii de control in domeniul achizitiilor publice.
Intr-un an de la intrarea in vigoare a O.U.G. nr. 34/2006 – legea-cadru a achizitiilor publice – aceasta s-a modificat de doua ori si exista in prezent un nou proiect de modificare. Aceste interventii sustin opiniile participantilor la proceduri, insa dau si dovada faptului ca sistemul functioneaza, fiind operate modificari ca urmare a identificarii problemelor de organizare si participare la achizitiile publice.
De asemenea, faptul ca acest act legislativ complex este in continua modificare da dovada asumarii responsabilitatii de catre legiuitorul roman in ceea ce priveste schimbarea radicala a modului in care se atribuie contractele de catre autoritati. Au fost identificate probleme inerente, generate de faptul ca se aplica o lege relativ noua, in concordanta cu prevederile acquis-ului european, la un sistem pur romanesc, care incearca sa se adapteze noilor conditii socio-economice si rigorilor impuse de Uniunea Europeana.
O dovada evidenta a ritmului lent in care se acomodeaza participantii din domeniul achizitiilor publice (autoritati economice si operatori economici) la schimbarile intervenite in sistem, este faptul ca, in mai mult de un an de cand s-a modificat legislatia, dialogul competitiv – procedura nou introdusa – si achizitia dinamica – modalitate speciala de atribuire – nu au fost aplicate deloc sau aproape deloc.
Este adevarat ca sunt respectate si implicit aplicate prevederile legislatiei in vigoare privind noile praguri financiare, noile termene si modificarile intervenite in sensul respectarii princi-piului transparentei; in Romania continua, insa, sa fie organizate cu preponderenta procedurile licitatiei deschise si ale celei restranse (in fapt cele recomandate) si cererea de oferte (procedura simplificata, aplicabila in cazul contractelor cu valoare mai mica). De asemenea, se apeleaza de cate ori este posibil la achizitia directa, pentru a se evita toata tevatura implicata de organizarea unei proceduri de achizitie publica.
Dialogul competitiv
In ceea ce priveste procedura Dialogului competitiv, organizarea sa de catre autoritati constituie inca o necunoscuta, desi prevederile O.U.G. nr. 34/2006 sunt clare si concise.
Autoritatea contractanta are dreptul de a aplica procedura de dialog competitiv pentru atribuirea unui contract de achizitie publica daca se indeplinesc, in mod cumulativ, urmatoarele conditii:
a. contractul in cauza este considerat a fi de complexitate deosebita;
b. aplicarea procedurii de licitatie deschisa sau restransa nu ar permite atribuirea contractului de achizitie publica in cauza.
In sensul prevederilor art. 94 lit. a, contractul de complexitate deosebita este considerat acel contract de achizitie publica pentru care autoritatea contractanta nu este, in mod obiectiv, in masura:
- sa defineasca specificatiile tehnice capabile sa ii satisfaca necesitatile si exigentele; si/sau
- sa stabileasca montajul financiar si/sau cadrul juridic de implementare a proiectului.
Procedura se desfasoara in trei etape:
a. etapa de preselectie a candidatilor;
b. etapa de dialog cu candidatii admisi in urma preselectiei, pentru identificarea solutiei/solutiilor apte sa raspunda necesitatilor autoritatii contractante si in baza careia/carora candidatii vor elabora si vor depune oferta finala;
c. etapa de evaluare a ofertelor finale depuse.
Fiecare dintre pasii ce trebuie parcursi in cadrul acestei proceduri pentru atribuirea unui contract de prestari servicii, furnizare produse sau lucrari sunt detaliati in art. 94 – 109 din O.U.G. nr. 34/2006.
Aplicarea acestei proceduri de catre autoritatile publice din Romania implica o buna cunoastere a indicatorilor tehnici si o evaluare exacta a montajului financiar. In conditiile in care, in cadrul autoritatilor publice (mai ales a celor administrative), nu sunt angajate suficiente persoane pentru a acoperi toate domeniile tehnice iar evaluarea montajului financiar este o adevarata aventura mai ales in proiectele de reabilitare a infrastructurii, imi exprim suspiciunea privind neincadrarea contractelor in categoria “complexitate deosebita” si surprinderea ca procedura dialogului competitiv nu este folosita.
Achizitia dinamica
Autoritatile contractante au dreptul de a utiliza un sistem de achizitie dinamic numai prin intermediul Sistemului Electronic al Achizitiilor Publice si numai pentru achizitia unor produse de uz curent, ale caror caracteristici general disponibile pe piata satisfac nevoile autoritatii contractante. Achizitia dinamica este asemanatoare modalitatii de atribuire prevazuta in cazul acordului-cadru, insa se desfasoara in sistem electronic si la aceasta procedura pot participa toti operatorii admisi in sistem. Pana la acest moment in Romania nu a fost creat un astfel de sistem, in conformitate cu prevederile art. 151 – 160 din O.U.G. nr. 34/2006, si implicit nu au fost incheiate contracte prin achizitie dinamica.
Conform legislatiei in vigoare, autoritatea contractanta nu are dreptul de a stabili ca durata unui sistem de achizitie dinamica sa depaseasca mai mult de 4 ani, decat in cazuri exceptionale, temeinic justificate.
In scopul lansarii sistemului dinamic de achizitie si atribuirii contractelor de achizitie publica in cadrul acestui sistem, autoritatea contractanta are obligatia de a utiliza numai mijloace electronice, respectand totodata prevederile referitoare la regulile de comunicare si transmitere a ofertelor.
Comentarii articol (0)