Pe Internet, ca si in viata reala, webmasterii s-au impartit de la inceput in doua categorii distincte: cei care acorda o atentie deosebita utilizatorului (continut de calitate, pagini care se incarca foarte repede si care au un design placut) si webmasteri orientati exclusiv catre obtinerea de bani, fara sa le pese prea mult de modul in care se prezinta creatiile lor.
A devenit extrem de moral si de „la moda“ sa ai un website care obtine peste 95% din utilizatori de la motoarele de cautare. Foarte putini webmasteri sunt insa atenti la ceea ce se numeste „bounce rate“, adica procentul celor care renunta la a mai vizita site-ul imediat dupa ce au accesat o pagina a acestuia. De multe ori, procentul de „bounce rate“ pentru website-urile realizate special pentru trafic este aproape identic cu procentul de utilizatori care intra din motoarele de cautare, fapt care demonstreaza ideea ca, pentru un utilizator obisnuit, site-ul nu ofera continut relevant. Desi greu de inteles din perspectiva utilizatorului, continutul incepe sa-si piarda din ce in ce mai mult din importanta atunci cand se proiecteaza un website nou. De regula, echipele de dezvoltare investesc mai mult in tehnici de optimizare a pozitionarii in listele motoarelor de cautare decat in continut, se feresc sa investeasca o suma mare in designul si programarea website-ului, convinsi fiind ca acest model de afaceri le va aduce succesul.
Continutul nu e foarte important
Realitatea este ca banii pe care reusesc sa-i genereze webmasterii din categoria „trafic cu orice pret“ determina din ce in ce mai multi investitori pe Internet sa apeleze la tactici „underground“, pentru a reusi sa-si mentina pozitia pe piata. Din pacate, argumentatia care incepe sa prinda din ce in ce mai mult pe Internetul modern (chiar si cel romanesc) este aceea ca „utilizatorii citesc orice“ si ca mai important este sa castigi bani din programele de publicitate decat sa faci utilizatorii sa revina. Asa se face ca, la aproape orice cautare realizata astazi cu Google.com, in prima pagina a rezultatelor ne sunt afisate cateva website-uri in care e greu sa gasesti un minimum de informatie necesara. Acesti monstri online, website-uri generate special pentru motoarele de cautare, plac atat de mult advertiserilor (pentru ca singura cale de scapare este sa faci click pe un link sponsorizat), incat pro-blema eliminarii lor se mai pune doar in teorie, si nu in lumea investitorilor online.
Un prim exemplu este dat de website-urile care genereaza continut special pentru robotii motoarelor de cautare. Vorbim astfel despre tehnica afisarii „celor mai noi cautari realizate in interiorul website-ului“, sau despre generarea unor pagini care se concentreaza in jurul unor cuvinte-cheie pe care webmasterul le considera importante pentru a atrage oameni in website-ul sau. In Romania, spre exemplu, un numar suficient de website-uri se folosesc de horoscop pentru a atrage utilizatori, data fiind apetenta recunoscuta a romanilor pentru accesarea online a previziunilor astrale.
„Calitate“ in acceptia Google
In functie de criteriul dupa care analizam acest aspect, ideea de „continut online de calitate“ poate sa duca la concluzii care se contrazic reciproc. Pentru noi, utilizatorii obisnuiti, continutul relevant este creat de o persoana care stie ce spune. Fie ca este vorba despre continut creat de cineva care are doctoratul in materia despre care scrie, ori ca este creat de un copil care se pricepe foarte bine la jocul despre care vorbeste sau ca este vorba despre forumuri.
Din perspectiva advertiserului, continutul de calitate este acela care ofera sanse foarte mari de vanzare a unor produse ori servicii. Website-urile de o singura pagina au sansa de a directiona utilizatorii catre unul dintre linkurile continute (mai ales daca acestea sunt, in majoritatea lor, mesaje publicitare). Daca website-ul nu mai are niciun alt link intern, ci doar publicitate afisata, atunci e foarte probabil ca utilizatorul sa urmeze link-ul publicitar. Website-urile care fac comparatie intre produse au acelasi potential de vanzare pentru fiecare dintre cei care isi listeaza produsele acolo. Recenziile de vacante sau de produse ofera advertiserilor sansa de a prezenta oferte in ton cu recenziile.
Din perspectiva Google, spre exemplu, continutul de calitate este acel gen de continut in care pot fi plasate mesaje publicitare cu o rata de click suficient de mare. Din pacate pentru Google, inca n-au reusit sa faca foarte bine distinctia intre nivelul la care percep ei calitatea si nivelul la care utilizatorii analizeaza calitatea paginilor care le afiseaza anunturile.
MFA - Website Made for AdSense
Nu in cele din urma, mai exista o perspectiva din care poate fi analizat continutul de calitate. In urma cu mai multi ani, Google a creat programul AdSense, care permite inserarea de mesaje publicitare de tip text in functie de continutul unei pagini web. Odata cu acest program a explodat modelul de afaceri al website-urilor care doreau bani si nimic altceva. In limbaj de specialitate, aceste website-uri poarta denumirea de MFA - Made for AdSense websites - website-uri create pentru AdSense. O analiza sincera arata ca aceste website-uri sunt o solutie din care castiga atat Google, cat si advertiserii.
Prin chiar natura lor, website-urile MFA sunt destinate sa aiba continut de calitate, asa cum este acesta perceput de Google.com. Website-urile in cauza isi genereaza continutul in functie de anumite cuvinte-cheie, in special prin preluarea de continut de la alte website-uri care au materiale relevante pentru acel cuvant-cheie sau prin simularea unor cautari pe Internet dupa acele cuvinte-cheie.
Ca urmare, Google are in acel moment o problema destul de serioasa. Desi pentru utilizator nu este relevanta o pagina cu continut MFA, pentru advertiser este cu mult mai interesanta decat o pagina obisnuita de Internet. Google incearca astazi sa jongleze intre utilizator si advertiser, cu toate ca interesele acestora sunt contrare.
Pentru a rezolva problema, a fost dezvoltata o intreaga sectiune de explicatii destinate webmasterilor care doresc sa se pozitioneze cat mai bine in rezultatele de cautari ale Google. Aici intalnim definitii importante, cum ar fi aceea a „continutului duplicat“ sau de „spam de cuvinte-cheie“ etc.
Comentarii articol (0)