PARLAMENTUL EUROPEAN SI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolele 44 si 95,
avand in vedere propunerea Comisiei,
avand in vedere avizul Comitetului Economic si Social European [1],
hotarand in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 din tratat [2],
intrucat:
(1) In comunicarea sa catre Consiliu si Parlamentul European din 21 mai 2003, intitulata "Modernizarea dreptului societatilor comerciale si consolidarea guvernarii corporative in Uniunea Europeana – Un plan pentru a avansa", Comisia a aratat ca ar trebui luate noi initiative adaptate in vederea consolidarii drepturilor actionarilor in cadrul societatilor comerciale cotate la bursa si ca problemele legate de votul transfrontalier ar trebui solutionate urgent.
(2) In rezolutia sa din 21 aprilie 2004 [3], Parlamentul European si-a exprimat sprijinul pentru intentia Comisiei de a consolida drepturile actionarilor, in special prin largirea cadrului legal in ceea ce priveste transparenta, dreptul de vot prin reprezentare, posibilitatea de a participa la adunarile generale prin mijloace electronice si garantarea posibilitatii de a exercita drepturile transfrontaliere de vot.
(3) Titularii de actiuni cu drept de vot ar trebui sa-si poata exercita drepturile, avand in vedere faptul ca acestea sunt cuprinse in pretul care trebuie platit la achizitionarea actiunilor. In plus, controlul efectiv exercitat de catre actionari este o cerinta prealabila pentru buna guvernare corporativa si, prin urmare, ar trebui facilitat si incurajat. Este deci necesar sa se adopte in acest scop masuri de apropiere a legislatiilor statelor membre. Obstacolele care impiedica actionarii sa voteze, cum ar fi conditionarea exercitarii dreptului de vot de blocarea actiunilor pe o anumita perioada de timp inainte de adunarea generala, ar trebui indepartate. Cu toate acestea, prezenta directiva nu aduce atingere legislatiei comunitare existente privind titlurile emise de organismele de plasament colectiv sau partile achizitionate sau cedate in cadrul acestor organisme.
(4) Legislatia comunitara in vigoare nu este suficienta pentru realizarea acestui obiectiv. Directiva 2001/34/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 28 mai 2001 privind admiterea valorilor mobiliare la cota oficiala a unei burse de valori si informatiile care trebuie publicate cu privire la aceste valori mobiliare [4] vizeaza indeosebi informatiile pe care emitentii trebuie sa le divulge pietei si deci nu se refera la aspecte privitoare la procedura de vot aplicabila actionarilor. In plus, Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind armonizarea obligatiilor de transparenta in ceea ce priveste informatia referitoare la emitentii ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata [5] impune emitentilor o obligatie de a pune la dispozitie anumite informatii si documente relevante pentru adunarile generale, dar astfel de informatii si documente sunt puse la dispozitie doar in statul membru de origine al emitentului. Prin urmare, ar trebui sa fie introduse anumite norme minime pentru protectia investitorilor si promovarea exercitarii facile si eficiente a drepturilor actionarilor aferente actiunilor cu drept de vot. In ceea ce priveste celelalte drepturi, altele decat dreptul de vot, statele membre sunt libere sa extinda aplicarea acestor norme minime la actiunile fara drept de vot, in masura in care acestea din urma nu sunt deja reglementate de astfel de norme.
(5) O proportie importanta a actiunilor societatilor comerciale cotate la bursa este detinuta de actionari care nu au resedinta in statul membru in care societatea comerciala isi are sediul social. Actionarii nerezidenti ar trebui sa-si poata exercita drepturile in raport cu adunarea generala la fel de usor ca si actionarii care isi au resedinta in statul membru in care societatea comerciala isi are sediul social. Aceasta presupune eliminarea obstacolelor care impiedica accesul actionarilor nerezidenti la informatiile care prezinta relevanta pentru adunarea generala si exercitarea dreptului de vot fara participare fizica la adunarea generala. De eliminarea acestor obstacole ar trebui sa beneficieze si actionarii rezidenti care nu participa sau nu pot participa la adunarea generala.
(6) Actionarii ar trebui sa-si poata exprima voturile in cunostinta de cauza, in cadrul adunarii generale sau inainte de aceasta, indiferent de locul lor de resedinta. Toti actionarii ar trebui sa dispuna de timp suficient pentru a analiza documentele care urmeaza sa fie prezentate in cadrul adunarii generale si pentru a decide asupra votului pe care-l vor exprima pentru actiunile pe care le detin. In acest scop, ar trebui ca adunarea generala sa fie convocata in timp util, iar actionarilor ar trebui sa li se furnizeze informatii complete asupra punctelor care urmeaza sa fie prezentate adunarii generale. Ar trebui exploatate posibilitatile oferite de tehnologiile moderne pentru a oferi acces imediat la informatii. Prezenta directiva porneste de la prezumtia ca toate societatile comerciale cotate la bursa au deja o pagina de internet.
(7) In principiu, actionarii ar trebui sa aiba posibilitatea de a include puncte pe ordinea de zi a adunarii generale si sa faca propuneri de hotarari cu privire la punctele de pe ordinea de zi. Fara a aduce atingere diverselor termene si modalitati folosite actual in intreaga Comunitate, exercitarea acestor drepturi ar trebui sa fie conditionata de doua reguli de baza si anume ca eventualele praguri stabilite in vederea exercitarii drepturilor respective nu ar trebui sa depaseasca 5 % din capitalul social al societatii comerciale, iar toti actionarii ar trebui sa obtina, in orice caz, versiunea finala a ordinei de zi cu suficient timp inainte pentru a se putea pregati pentru discutii si pentru votarea fiecarui punct de pe ordinea de zi.
(8) In principiu, fiecare actionar ar trebui sa aiba posibilitatea de a pune intrebari si de a obtine raspunsuri legate de punctele de pe ordinea de zi a adunarii generale, in timp ce normele privind momentul si modalitatea in care aceste intrebari sunt puse si in care se dau raspunsurile corespunzatoare ar trebui sa fie determinate de statele membre.
(9) Societatile comerciale nu ar trebui sa intampine obstacole juridice pentru a propune actionarilor sai modalitati de participare electronica la adunarea generala. Votul fara prezenta fizica la adunarea generala, prin corespondenta sau prin mijloace electronice, nu ar trebui sa fie supus altor constrangeri decat cele necesare pentru verificarea identitatii si a securitatii comunicatiilor electronice. Totusi, acest lucru nu ar trebui sa impiedice statele membre sa adopte norme care sa vizeze garantarea faptului ca rezultatele votului reflecta in toate cazurile vointa actionarilor, inclusiv norme care sa reglementeze situatiile in care intervin elemente noi, sau in care acestea devin cunoscute dupa ce actionarul si-a exprimat votul prin corespondenta sau prin mijloace electronice.
(10) O buna guvernare corporativa implica o procedura de vot prin reprezentare, supla si eficienta. Limitarile si constrangerile existente care ingreuneaza votul prin reprezentare si care il fac costisitor ar trebui deci eliminate. Totusi, o buna guvernare corporativa implica de asemenea instituirea unor mecanisme de protectie adecvate impotriva posibilelor abuzuri ale votului prin reprezentant. Reprezentantul ar trebui deci obligat sa respecte toate eventualele instructiuni primite de la actionar, iar statele membre ar trebui sa poata institui masuri adecvate in vederea garantarii faptului ca reprezentantul nu urmareste alte interese decat cele ale actionarului, indiferent de motivul care a dus la un conflict de interese. Masurile luate impotriva eventualelor abuzuri pot consta in special in regimuri pe care statele membre le pot adopta pentru a reglementa activitatea persoanelor care se angajeaza in mod activ in colectarea de procuri sau care au colectat in fapt un numar semnificativ de procuri care depasesc cifra stabilita, in special pentru a garanta un grad adecvat de fiabilitate si de transparenta. In conformitate cu prezenta directiva, actionarii dispun fara restrictii de dreptul de a mandata asemenea persoane sa participe si sa voteze in numele lor in cadrul adunarii generale. Totusi, prezenta directiva nu aduce atingere niciunei norme sau sanctiuni pe care statele membre pot sa le impuna acestor persoane in cazul in care exercitarea votului a avut loc prin folosirea frauduloasa a procurilor colectate. In plus, prezenta directiva nu impune societatilor comerciale nicio obligatie de a verifica daca reprezentantii voteaza in conformitate cu instructiunile actionarilor mandanti.
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
(11) In cazul in care sunt implicati intermediari financiari, eficienta procesului de exercitare a votului in conformitate cu instructiunile primite se bazeaza, intr-o mare masura, pe eficienta acestui lant de intermediari, deoarece de multe ori investitorii nu pot sa-si exercite drepturile de vot aferente actiunilor pe care le detin fara cooperarea fiecarui intermediar din lantul de intermediere, care s-ar putea sa nu aiba un interes economic in actiuni. Astfel, pentru a permite investitorului sa-si exercite drepturile de vot la nivel transfrontalier, este important ca intermediarii sa faciliteze exercitarea drepturilor de vot. Comisia ar trebui sa analizeze mai amanuntit aceasta situatie in cadrul unei recomandari, pentru a asigura ca investitorii au acces la servicii de vot eficiente si ca drepturile de vot sunt exercitate in conformitate cu instructiunile primite de la investitorii respectivi.
(12) Desi stabilirea momentului in care organele de conducere, de administrare sau de supraveghere si publicul sunt instiintati cu privire la voturile exprimate inainte de adunarea generala prin corespondenta sau prin mijloace electronice este o chestiune importanta pentru guvernarea corporativa, aceasta poate fi determinata de statele membre.
(13) Rezultatele votului ar trebui stabilite prin metode care sa reflecte intentiile de vot exprimate de actionari; acestea ar trebui publicate dupa adunarea generala, cel putin prin intermediul paginii de internet a societatii comerciale.
(14) Deoarece obiectivul prezentei directive, si anume acela ca actionarii sa-si poata exercita drepturile in intreaga Comunitate, nu poate fi realizat in mod satisfacator de catre statele membre pe baza legislatiei comunitare in vigoare si, avand in vedere amploarea efectelor actiunii, poate fi mai bine realizat la nivelul Comunitatii, aceasta poate adopta masuri in conformitate cu principiul subsidiaritatii, astfel cum este prevazut la articolul 5 din tratat. In conformitate cu principiul proportionalitatii, astfel cum este enuntat in respectivul articol, prezenta directiva nu depaseste ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv.
(15) In conformitate cu punctul 34 din Acordul interinstitutional pentru o mai buna legiferare [6], statele membre sunt incurajate sa intocmeasca, pentru ele insele si in interesul Comunitatii, propriile tabele, care sa ilustreze, pe cat posibil, concordanta dintre prezenta directiva si masurile de transpunere si sa le faca publice,
ADOPTA PREZENTA DIRECTIVA:
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Articolul 1
Obiectul si domeniul de aplicare
(1) Prezenta directiva stabileste conditiile pentru exercitarea anumitor drepturi ale actionarilor aferente actiunilor cu drept de vot in cadrul adunarilor generale ale societatilor comerciale care au sediul social intr-un stat membru si ale caror actiuni sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata situata sau care functioneaza intr-un stat membru.
(2) Statul membru competent sa reglementeze aspectele aflate sub incidenta prezentei directive este statul membru in care societatea isi are sediul social, iar trimiterile la "legea aplicabila" se interpreteaza ca trimiteri la legea statului membru respectiv.
(3) Statele membre pot acorda derogari de la aplicarea prezentei directive urmatoarelor forme de societati comerciale:
(a) organismelor de plasament colectiv in sensul articolului 1 alineatul (2) din Directiva 85/611/CEE a Consiliului din 20 decembrie 1985 de coordonare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative privind anumite organisme de plasament colectiv in valori mobiliare (OPCVM) [7];
(b) organismelor ale caror obiectiv unic este plasarea colectiva de capitaluri furnizate de public, care functioneaza pe baza principiului repartizarii riscurilor si care nu incearca sa preia de la vreun emitent controlul juridic sau administrativ asupra investitiilor subiacente, cu conditia ca aceste organisme de plasament colectiv sa fie autorizate si supuse supravegherii autoritatilor competente si sa dispuna de un depozitar care sa exercite functii similare celor prevazute in acest sens de Directiva 85/611/CEE;
(c) societatilor cooperative.
Articolul 2
Definitii In sensul prezentei directive, se aplica urmatoarele definitii:
(a) "piata reglementata" inseamna o piata in sensul definitiei prevazute la articolul 4 alineatul (1) punctul 14 din Directiva 2004/39/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind pietele instrumentelor financiare [8];
(b) "actionar" inseamna persoana fizica sau juridica a carei calitate de actionar este recunoscuta de legea aplicabila;
(c) "procura" inseamna imputernicirea data de catre un actionar unei persoane fizice sau juridice in vederea exercitarii in numele actionarului respectiv a unora sau a tuturor drepturilor pe care le detine in adunarea generala.
Articolul 3
Masurile suplimentare la nivel national Prezenta directiva nu impiedica statele membre sa impuna societatilor comerciale obligatii suplimentare sau sa ia masuri suplimentare in vederea facilitarii exercitarii drepturilor de vot ale actionarilor prevazute in prezenta directiva.
CAPITOLUL II
ADUNAREA GENERALA A ACȚIONARILOR
Articolul 4
Egalitatea de tratament a actionarilor Societatea comerciala asigura tratamentul egal pentru toti titularii de actiuni care se afla in situatii similare in ceea ce priveste participarea si exercitarea drepturilor de vot in cadrul adunarii generale.
Articolul 5
Informatiile disponibile inainte de adunarea generala
(1) Fara a aduce atingere articolului 9 alineatul (4) si articolului 11 alineatul (4) din Directiva 2004/25/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de cumparare [9], statele membre iau masuri ca societatea comerciala sa convoace adunarea generala folosind una dintre modalitatile prevazute la alineatul (2) din prezentul articol, cu cel putin douazeci si una de zile inainte de data adunarii generale.
Statele membre pot dispune ca, in cazul in care societatea comerciala ofera actionarilor posibilitatea de a vota prin mijloace electronice accesibile tuturor actionarilor, adunarea generala a actionarilor poate decide sa convoace adunarea generala, alta decat adunarea generala anuala, folosind una dintre modalitatile mentionate la alineatul (2) din prezentul articol, cu cel putin patrusprezece zile inainte de data adunarii generale. Aceasta hotarare se ia cu o majoritate de cel putin doua treimi din voturile aferente actiunilor sau aferente capitalului subscris reprezentat si pentru o perioada care sa cuprinda cel mult urmatoarea adunare generala anuala.
Nu este necesar ca statele membre sa aplice termenele minime, mentionate la primul si la al doilea paragraf, pentru o a doua convocare sau pentru urmatoarea convocare a adunarii generale determinata de neintrunirea cvorumului necesar pentru adunarea stabilita de prima convocare, sub rezerva faptului ca prezentul articol sa fi fost respectat cu ocazia primei convocari iar pe ordinea de zi sa nu se fi adaugat nici un punct nou; de asemenea, trebuie sa treaca cel putin zece zile intre convocarea finala si data adunarii generale.
(2) Fara a aduce atingere cerintelor suplimentare privind notificarea sau publicarea stabilite de statul membru competent astfel cum sunt definite la articolul 1 alineatul (2), societatea comerciala este obligata sa efectueze convocarea mentionata la alineatul (1) din prezentul articol astfel incat sa garanteze accesul rapid la aceasta intr-un mod nediscriminatoriu. Statul membru impune societatii comerciale sa foloseasca mijloace care sa asigure, in mod rezonabil, difuzarea eficienta catre public in intreaga Comunitate. Statul membru nu poate impune obligatia de a folosi doar mijloace furnizate de operatori stabiliti pe teritoriul sau.
Aplicarea primului paragraf de catre statele membre nu este necesara in cazul societatilor comerciale care pot identifica numele si adresa actionarilor lor pe baza unui registru actualizat al actionarilor, cu conditia ca societatea comerciala sa fie obligata sa transmita convocarea fiecaruia dintre actionarii sai inregistrati.
In orice caz, societatea comerciala nu poate solicita acoperirea unor costuri specifice pentru emiterea convocarii conform modalitatii prevazute.
(3) Convocarea mentionata la alineatul (1) respecta cel putin urmatoarele cerinte:
(a) indica precis data si locul adunarii generale, precum si ordinea de zi propusa;
(b) contine o descriere clara si precisa a procedurilor care trebuie respectate de actionari pentru a putea participa si vota in cadrul adunarii generale. Aceasta include informatii privind:
(i) drepturile actionarilor in temeiul articolului 6, in masura in care drepturile respective pot fi exercitate dupa convocare, si in temeiul articolului 9, precum si termenele in care drepturile respective pot fi exercitate; convocarea poate sa mentioneze doar termenele in care aceste drepturi pot fi exercitate, cu conditia de a include o trimitere la pagina de internet a societatii comerciale in vederea obtinerii unor informatii mai detaliate privind drepturile respective;
(ii) procedura de vot prin reprezentare, in special formularele care trebuie utilizate pentru acest tip de vot si mijloacele prin care societatea comerciala poate accepta notificarea desemnarii reprezentantilor prin mijloace electronice; si
(iii) daca este cazul, procedurile care permit votul prin corespondenta sau prin mijloace electronice;
(c) daca este cazul, mentioneaza data de referinta definita la articolul 7 alineatul (2) si precizeaza ca doar persoanele care sunt actionari la data respectiva au dreptul de a participa si de a vota in cadrul adunarii generale;
(d) indica adresa la care este posibil sa se obtina textul integral al documentelor si al proiectelor de hotarare mentionate la alineatul (4) literele (c) si (d) si procedura care trebuie urmata in acest sens;
(e) indica adresa paginii de Internet pe care urmeaza sa fie disponibile informatiile mentionate la alineatul (4).
(4) Statele membre iau masuri ca, pe o perioada continua care incepe cu cel putin douazeci si una de zile inainte de data adunarii generale, inclusiv la data adunarii, societatea comerciala pune la dispozitia actionarilor pe pagina sa de internet cel putin urmatoarele informatii:
(a) convocarea mentionata la alineatul (1);
(b) numarul total de actiuni si drepturile de vot la data convocarii (inclusiv totalul separat pentru fiecare categorie de actiuni in cazul care capitalul societatii comerciale este impartit in doua sau mai multe categorii de actiuni);
(c) documentele care urmeaza sa fie prezentate adunarii generale;
(d) un proiect de hotarare sau, in cazul in care nu se propune luarea unei hotarari, un comentariu al unui organ competent al societatii comerciale, care este numit de legea aplicabila, pentru fiecare punct al propunerii de ordine de zi a adunarii generale; in plus, propunerile de hotarare prezentate de actionari sunt adaugate pe pagina de internet de indata ce este posibil dupa primirea lor de catre societate;
(e) daca este cazul, formularele care urmeaza sa fie utilizate pentru votul prin reprezentare si pentru votul prin corespondenta, cu exceptia cazului in care formularele respective sunt trimise direct fiecarui actionar.
In cazul in care formularele mentionate la litera (e) nu pot fi publicate pe internet din motive tehnice, societatea comerciala indica pe pagina sa de internet procedura de urmat pentru a le obtine pe suport de hartie. In acest caz, societatea comerciala este obligata sa transmita formularele gratuit, prin servicii de curierat, fiecaruia dintre actionarii care isi exprima interesul in acest sens.
Atunci cand, in conformitate cu articolul 9 alineatul (4) sau cu articolul 11 alineatul (4) din Directiva 2004/25/CE, ori in conformitate cu prezentul articol alineatul (1) primul paragraf, convocarea la adunarea generala este efectuata dupa cea de-a douazeci si una zi dinaintea adunarii generale, perioada specificata in prezentul alineat se reduce in consecinta.
#PAGEBREAK#
Articolul 6
Dreptul de a introduce puncte pe ordinea de zi a adunarii generale si de a prezenta proiecte de hotarare
(1) Statele membre iau masuri pentru ca actionarii, actionand individual sau colectiv:
(a) sa aiba dreptul de a introduce puncte pe ordinea de zi a adunarii generale, cu conditia ca fiecare punct sa fie insotit de o justificare sau de un proiect de hotarare propus spre adoptare de adunarea generala; si
(b) sa aiba dreptul de a prezenta proiecte de hotarare pentru punctele incluse sau propuse spre a fi incluse pe ordinea de zi a adunarii generale.
Statele membre pot dispune ca dreptul mentionat la litera (a) sa poata fi exercitat doar in legatura cu adunarea generala anuala, cu conditia ca actionarii, actionand individual sau colectiv, sa aiba dreptul de a convoca, sau de a solicita societatii comerciale sa convoace, o adunare generala alta decat adunarea generala anuala, a carei ordine de zi sa cuprinda cel putin punctele solicitate de actionarii respectivi.
Statele membre pot dispune ca aceste drepturi sa fie exercitate in scris (transmise prin servicii de curierat sau prin mijloace electronice).
(2) In cazul in care oricare dintre drepturile mentionate la alineatul (1) este conditionat de detinerea de catre actionarul respectiv a unei participatii minime in societatea comerciala, aceasta participatie minima nu poate depasi 5 % din capitalul social.
(3) Fiecare stat membru stabileste un termen unic, exprimat in numarul exact de zile inainte de adunarea generala sau de convocare, pana la care actionarii isi pot exercita drepturile mentionate la alineatul (1) litera (a). In mod similar, fiecare stat membru poate stabili un termen pentru exercitarea dreptului mentionat la alineatul (1) litera (b).
(4) Statele membre iau masuri pentru ca, in cazurile in care exercitarea dreptului prevazut la alineatul (1) litera (a) determina modificarea ordinii de zi a adunarii generale comunicate deja actionarilor, societatea comerciala furnizeaza o ordine de zi revizuita folosind aceeasi procedura ca si cea utilizata pentru ordinea de zi anterioara, inainte de data de referinta aplicabila definita la articolul 7 alineatul (2) sau, in caz ca nu se aplica vreo data de referinta, in termen suficient, anterior adunarii generale, pentru a permite celorlalti actionari sa desemneze un reprezentant sau, daca este cazul, sa voteze prin corespondenta.
Articolul 7
Conditiile de participare si de vot in adunarea generala
(1) Statele membre garanteaza ca:
(a) dreptul unui actionar de a participa la o adunare generala si de a vota in legatura cu oricare dintre actiunile sale nu este conditionat de depozitarea, transferul sau inregistrarea acestora pe numele vreunei persoane fizice sau juridice, inainte de adunarea generala; si
(b) drepturile actionarilor de a-si vinde sau de a-si transfera in alt mod actiunile, in cursul perioadei dintre data de referinta astfel cum este definita la alineatul (2) si respectiva adunare generala, nu sunt supuse nici unei restrictii la care nu sunt supuse in alte perioade.
(2) Statele membre prevad ca dreptul actionarilor de a participa la adunarea generala si de a vota in legatura cu actiunile lor se stabileste in functie de actiunile detinute de acestia la o anumita data, anterioara adunarii generale ("data de referinta").
Aplicarea primului paragraf de catre statele membre nu este necesara in cazul societatilor comerciale care pot identifica, la data adunarii generale, numele si adresa actionarilor lor pe baza unui registru actualizat al actionarilor.
(3) Statele membre asigura aplicarea unei date de referinta unice pentru toate societatile comerciale. Cu toate acestea, statele membre pot stabili o data de referinta pentru societatile comerciale care au emis actiuni la purtator si o alta data de referinta pentru societatile comerciale care au emis actiuni nominative, cu conditia ca o sigura data de referinta sa se aplice fiecarei societati comerciale care a emis ambele tipuri de actiuni. Data de referinta nu poate preceda cu mai mult de treizeci de zile data adunarii generale careia i se aplica. Pentru punerea in aplicare a prezentei prevederi si a articolului 5 alineatul (1), statele membre iau masuri ca intre data limita de convocare a adunarii generale si data de referinta sa existe un termen de cel putin opt zile. La calcularea acestui termen nu sunt incluse aceste doua date. Cu toate acestea, in situatiile prevazute la articolul 5 alineatul (1) al treilea paragraf, statele membre pot impune ca intre data limita admisibila pentru cea de a doua sau urmatoarea convocare a adunarii generale, si data de referinta, sa existe un termen de cel putin sase zile. La calcularea acestui termen nu sunt incluse aceste doua date.
(4) Dovada calitatii de actionar nu poate fi conditionata decat de cerinte necesare pentru identificarea actionarilor si numai in masura in care acestea sunt proportionale cu realizarea obiectivului respectiv.
Articolul 8
Participarea la adunarea generala prin mijloace electronice (1) Statele membre permit societatilor comerciale sa le ofere actionarilor lor orice forma de participare la adunarea generala prin mijloace electronice, in special oricare sau toate formele de participare de mai jos:
(a) transmisia in timp real a adunarii generale;
(b) comunicarea bidirectionala in timp real, care le permite actionarilor sa se adreseze de la distanta adunarii generale;
(c) un sistem de vot, inainte sau in cursul adunarii generale, care nu necesita desemnarea unui reprezentant care sa fie prezent fizic la adunare.
(2) Utilizarea mijloacelor electronice pentru a permite participarea actionarilor la adunarea generala nu poate fi conditionata decat prin cerinte si constrangeri necesare pentru a asigura identificarea actionarilor si securitatea comunicarii electronice si numai in masura in care acestea sunt proportionale cu realizarea obiectivelor respective.
Aceste dispozitii se aplica fara a aduce atingere normelor pe care statele membre le-au adoptat sau pe care le-ar putea adopta cu privire la procesul decizional in cadrul societatii comerciale cu privire la introducerea sau punerea in aplicare a vreunei forme de participare prin mijloace electronice.
Articolul 9
Dreptul de a pune intrebari (1) Fiecare actionar are dreptul sa adreseze intrebari privind punctele de pe ordinea de zi a adunarii generale. Societatea comerciala raspunde la intrebarile adresate de actionari.
(2) Dreptul de a pune intrebari si obligatia de a raspunde sunt conditionate de masurile care pot fi luate de statele membre, sau de societati comerciale cu permisiunea acestora, pentru a asigura identificarea actionarilor, buna desfasurare si pregatire a adunarilor generale, precum si protejarea confidentialitatii si a intereselor comerciale ale societatilor. Statele membre le pot permite societatilor sa formuleze un raspuns general pentru intrebarile cu acelasi continut.
Statele membre pot dispune ca un raspuns sa fie considerat dat daca informatia pertinenta este disponibila pe pagina de internet a societatii, in format intrebare-raspuns.
Articolul 10
Votul prin reprezentare (1) Fiecare actionar are dreptul de a desemna orice alta persoana fizica sau juridica in calitate de reprezentant pentru a participa si a vota in numele sau in cadrul adunarii generale, prin reprezentare. Reprezentantul se bucura de aceleasi drepturi de a lua cuvantul si de a pune intrebari in adunarea generala de care s-ar bucura actionarul pe care il reprezinta.
Cu exceptia conditiei ca reprezentantii sa aiba capacitate juridica, statele membre abroga orice norma care limiteaza sau permite societatilor sa limiteze eligibilitatea persoanelor desemnate ca reprezentanti.
(2) Statele membre pot limita desemnarea unui reprezentant la o singura adunare, sau la adunarile organizate in decursul unui anumit interval de timp.
Fara a aduce atingere articolului 13 alineatul (5), statele membre pot limita numarul persoanelor desemnate de un actionar sa-l reprezinte la o anumita adunare generala. Cu toate acestea, daca un actionar detine actiuni ale unei societati comerciale in mai multe conturi de instrumente financiare, aceasta restrictie nu-l va impiedica sa desemneze reprezentanti separati pentru fiecare cont de instrumente financiare cu privire la o anumita adunare generala. Prin aceasta nu se aduce atingere dispozitiilor legii aplicabile, care interzic exprimarea unor voturi diferite in baza actiunilor detinute de un actionar unic.
(3) Cu exceptia limitarilor admise expres la alineatele (1) si (2), statele membre nu pot limita sau permite societatilor comerciale sa limiteze exercitarea drepturilor actionarilor prin reprezentare in alte scopuri decat acela de a solutiona potentialele conflicte de interese dintre reprezentanti si actionarii in al caror interes trebuie sa actioneze cei dintai, iar in aceasta situatie, statele membre nu pot impune decat urmatoarele conditii:
(a) statele membre pot dispune ca reprezentantul sa dezvaluie anumite fapte specifice, care pot fi relevante pentru actionari in evaluarea riscului, eventual ca cel dintai sa urmareasca alt interes decat cel al actionarului;
(b) statele membre pot limita sau exclude exercitarea prin reprezentare a drepturilor actionarilor in lipsa unor instructiuni de vot specifice pentru fiecare dintre hotararile in legatura cu care reprezentantul urmeaza sa voteze in numele actionarului;
(c) statele membre pot limita sau exclude transferul procurii catre o alta persoana, fara insa ca prin aceasta sa-i impiedice pe reprezentantii persoane juridice sa-si exercite puterile ce le-au fost conferite printr-un membru al organelor lor de administrare sau de conducere, ori prin oricare dintre angajati.
In sensul prezentului alineat, conflictele de interese pot aparea, in special in cazul in care reprezentantul:
(i) este un actionar majoritar al societatii comerciale, sau o alta entitate, controlata de respectivul actionar;
(ii) este membru al unui organ de administrare, de conducere sau de supraveghere al societatii comerciale, al unui actionar majoritar sau al unei entitati controlate, conform celor mentionate la punctul (i);
(iii) este un angajat sau un auditor al societatii, sau al unui actionar majoritar sau al unei entitati controlate, conform celor mentionate la punctul (i);
(iv) se afla in raporturi de rudenie cu una dintre persoanele fizice mentionate la punctele (i)-(iii).
(4) Reprezentantul voteaza in conformitate cu instructiunile formulate de actionarul care l-a desemnat.
Statele membre pot dispune ca reprezentantii sa tina o evidenta a instructiunilor de vot pe o perioada minima prestabilita si sa confirme, la cerere, ca instructiunile de vot au fost executate.
(5) O persoana care actioneaza in calitate de reprezentant poate detine procuri conferite de mai multi actionari, numarul actionarilor astfel reprezentati nefiind limitat. In cazul in care un reprezentant detine procuri conferite de mai multi actionari, legea aplicabila ii permite sa voteze pentru un anumit actionar altfel decat pentru un alt actionar.
#PAGEBREAK#
Articolul 11
Formalitati de desemnare si notificare a reprezentantului
(1) Statele membre permit desemnarea reprezentantilor prin mijloace electronice. Mai mult, statele membre permit societatilor sa accepte notificarea prin mijloace electronice a desemnarii acestora, luand masuri ca fiecare societate comerciala sa puna la dispozitia actionarilor cel putin o metoda eficienta de notificare prin mijloace electronice.
(2) Statele membre garanteaza ca reprezentantii pot fi desemnati si ca desemnarea lor nu poate fi comunicata societatilor comerciale decat in scris. Dincolo de aceasta conditie de forma de baza, desemnarea unui reprezentant, notificarea desemnarii catre societatea comerciala si formularea instructiunilor de vot pentru reprezentare, daca exista vreuna, pot fi supuse exclusiv acelor conditii de forma care sunt necesare pentru a asigura identificarea actionarilor si reprezentantilor, respectiv pentru a asigura verificarea continutului instructiunilor de vot si numai in masura in care acestea sunt proportionale cu realizarea obiectivelor respective.
(3) Dispozitiile prezentului articol se aplica mutatis mutandis in cazul revocarii desemnarii reprezentantilor.
Articolul 12
Votul prin corespondenta Statele membre permit societatilor comerciale sa ofere actionarilor posibilitatea de a vota prin corespondenta, inainte de adunarea generala. Votul prin corespondenta nu poate fi conditionat decat prin cerinte si constrangeri necesare identificarii actionarilor si numai in masura in care acestea sunt proportionale cu realizarea obiectivului respectiv.
Articolul 13
Eliminarea anumitor impedimente in cazul exercitarii efective a dreptului de vot (1) Prezentul articol se aplica in cazul in care o persoana fizica sau juridica recunoscuta drept actionar in temeiul legii aplicabile actioneaza, pe durata desfasurarii unei activitati comerciale, in numele unei alte persoane fizice sau juridice ("clientul").
(2) In cazul in care legea aplicabila impune dezvaluirea ca o conditie prealabila pentru exercitarea dreptului de vot de catre actionarii mentionati la alineatul (1), aceasta conditie nu poate impune mai mult decat elaborarea unei liste cuprinzand identitatea fiecarui client si numarul de actiuni in baza carora se voteaza in numele lui, lista ce trebuie adusa la cunostinta societatii.
(3) In cazul in care legea aplicabila impune conditii de forma in ceea ce priveste exercitarea dreptului de vot de catre actionarii mentionati la alineatul (1), sau cu referire la instructiunile de vot, respectivele conditii de forma nu depasesc ceea ce este necesar pentru a asigura identificarea clientului sau, respectiv, pentru a face posibila verificarea cuprinsului instructiunilor de vot, si sunt proportionale cu realizarea obiectivelor respective.
(4) Actionarilor mentionati la alineatul (1) li se permite sa exprime, pentru unele dintre actiuni, voturi diferite de cele aferente altor actiuni.
(5) In cazul in care legea aplicabila limiteaza numarul de reprezentanti desemnati de un actionar in conformitate cu articolul 10 alineatul (2), limitarea respectiva nu impiedica actionarul mentionat la alineatul (1) din prezentul articol sa imputerniceasca pe oricare dintre clientii sai, sau orice tert desemnat de unul dintre acestia.
Articolul 14
Rezultatele votului (1) Pentru fiecare hotarare, societatea comerciala stabileste cel putin numarul de actiuni pentru care s-au exprimat voturi valabile, proportia din capitalul social reprezentata de respectivele voturi, numarul total de voturi valabil exprimate, precum si numarul de voturi exprimate pentru si impotriva fiecarei hotarari si, daca este cazul, numarul de abtineri.
In cazul in care niciun actionar nu solicita numararea completa a voturilor, statele membre pot totusi dispune, sau pot permite societatilor comerciale sa dispuna ca rezultatele votului sa fie stabilite doar pe baza majoritatii necesare adoptarii fiecarei hotarari.
(2) Intr-un termen stabilit de legea aplicabila, care nu poate fi mai mare de cincisprezece zile de la adunarea generala, societatea comerciale publica pe pagina sa de internet rezultatele votului, stabilite in conformitate cu alineatul (1).
(3) Prezentul articol nu aduce atingere nici unei norme pe care statele membre au adoptat-o sau ar putea-o adopta cu privire la formalitatile necesare pentru validarea hotararilor sau la posibilitatea contestarii in justitie a rezultatelor votului.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
DISPOZITII FINALE
Articolul 15
Transpunerea
Statele membre asigura intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 3 august 2009. Statele membre comunica de indata Comisiei textul acestor masuri.
Fara a aduce atingere primului paragraf, statele membre in care, la 1 iulie 2006, erau in vigoare masuri nationale care limitau sau interziceau desemnarea reprezentantilor in situatiile prevazute la articolul 10 alineatul (3) al doilea paragraf punctul (ii), asigura intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma articolului 10 alineatul (3) in ceea ce priveste respectivele limitari sau interdictii pana la 3 august 2012.
Statele membre comunica de indata Comisiei numarul de zile prevazut la articolul 6 alineatul (3) si articolul 7 alineatul (3), precum si orice modificare ulterioara a acestuia, iar Comisia publica respectivele informatii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Atunci cand statele membre adopta masurile prevazute in primul paragraf, ele contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt insotite de o asemenea trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
Articolul 16
Intrarea in vigoare
Prezenta directiva intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Articolul 17
Destinatarii Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.
Adoptata la Strasburg, 11 iulie 2007.
Pentru Parlamentul European
Presedintele
H.-G. Pöttering
Pentru Consiliu
Presedintele
M. Lobo Antunes
[1] JO C 318, 23.12.2006, p. 42.
[2] Avizul Parlamentului European din 15 februarie 2007 (nepublicat inca in Jurnalul Oficial) si Decizia Consiliului din 12 iunie 2007.
[3] JO C 104 E, 30.4.2004, p. 714.
[4] JO L 184, 6.7.2001, p. 1. Directiva, astfel cum a fost modificata ultima data prin Directiva 2005/1/CE (JO L 79, 24.3.2005, p. 9).
[5] JO L 390, 31.12.2004, p. 38.
[6] JO C 321, 31.12.2003, p. 1.
[7] JO L 375, 31.12.1985, p. 3.
[8] JO L 145, 30.4.2004, p. 1.
[9] JO L 142, 30.4.2004, p. 12.
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)