Vremurile cand lupta bancilor se dadea in principal pe acapararea de noi clienti incep sa apuna. Cu greu se mai gaseste acum o persoana care sa nu fi obtinut deja un credit. Din acest motiv, strategiile se modifica radical in domeniul serviciilor financiare. Mai intai, din cauza concurentei foarte ridicate, au aparut serviciile de refinantare a creditelor.
Autor Vasile COMAN
Pentru ca se gasesc tot mai greu clienti noi, bancile au inceput sa-si fure una alteia clientii. Acestia sunt convinsi sa-si mute creditul la noua banca, in conditii mai bune: o dobanda mai scazuta si o rata lunara de platit mai mica. Drept bonus, li se ofera si o suma mai mare de bani. In acest fel, banca castiga nu doar un client nou ci si un credit nou, pentru ca refinantarea unui imprumut presupune si plata comisioanelor de acordare si administrare a respectivului credit.
Pentru a-si mentine in continuare afacerile, bancile trebuie sa ofere nu doar credite ci si noi produse si servicii de care lumea are nevoie. In ultima perioada a aparut si fenomenul vanzarilor incrucisate, prin care banca vinde unui client mai multe produse si servicii. Astfel, cel care-si deschide un simplu cont in banca primeste odata cu acesta si un card de credit, dar si posibilitatea de a obtine un descoperit de cont – overdraft, adica o suma de bani sub forma unui credit, pe care o poate folosi doar daca vrea si doar atunci cand are nevoie de ei. Mai mult, la pachet sunt incluse si servicii precum internet banking, phone banking, prin care se pot efectua diverse operatiuni precum plati si transferuri bancare, obtinerea de extrase de cont sau deschiderea de depozite direct prin internet sau telefon, fara sa mergi la banca.
Un alt serviciu care-si face tot mai mult loc in ofertele bancilor este cel de direct debit, prin care banca plateste facturile clientilor sai, automat din contul deschis la banca, la data scadenta. In acest fel, clientii scapa atat de problema platilor intarziate, dar economisesc si timp, nefiind nevoiti sa stea la coada la ghisee. Serviciile personalizate de private banking reprezinta o alta tendinta urmata in ultima vreme de tot mai multe banci. In vizor au intrat mai intai cei bogati, care au in conturi mai multe sute de mii de euro si care se vor bucura de atentia speciala a unui bancher. De ce? Pentru ca atat banca cat si acesta sa castige mai mult. Mai precis, banii nu vor fi pastrati, ca pana acum, intr-un simplu depozit, care beneficiaza numai de o dobanda destul de mica, ci vor fi investiti mai eficient, in diverse fonduri de investitii sau la Bursa, fapt care aduce clientului castiguri mai mari iar bancii comisioane mai grase.
Pachetul de noi servicii poate fi insa o problema pentru clienti. Pentru a-i convinge sa accepte noi produse si servicii la pachet, bancile obisnuiesc sa le ofere gratis, adica fara a percepe taxe, diverse alte produse precum un card sau un credit tip overdraft. In acest fel, bancile reusesc sa emita o multime de astfel de carduri, care devin insa o pacoste pentru multa lume. Putini stiu ca atat pentru un card cat si pentru orice alt serviciu bancar, inclusiv un simplu cont, trebuie platit un comision lunar de administrare, indiferent daca acesta este sau nu utilizat. Stiind ca detin un card gratis, pe care nu-l folosesc, oamenii nu mai merg la banca pentru a plati comisionul si astfel se pot trezi, dupa luni de zile, ca devin datori la banca.
Comentarii articol (0)