Începând cu data de 1 august se desfasoara perioada de soldare pentru produsele de primavara-vara. Vânzarile de soldare se pot efectua numai în cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de câte 45 de zile fiecare.
Pot fi supuse operatiunilor de soldare numai produsele nealimentare a caror desfacere are caracter sezonier . În aceasta categorie se încadreaza grupe de produse, cum ar fi, dar fara a se limita la: confectii, inclusiv blanarie, pielarie, produse de marochinarie si galanterie, tricotaje, tesaturi, încaltaminte, articole sport-turism, cosmetice, aparate de încalzire si climatizare, ventilatoare, precum si alte produse similare.
Produsele propuse pentru soldare trebuie sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzari de soldare si oferite spre vânzare în mod obisnuit înaintea acestei date.
Comerciantii au obligatia sa notifice la primaria în a carei raza teritoriala îsi desfasoara activitatea perioada în care efectueaza vânzarile de soldare cu cel putin 15 zile înainte de începerea operatiunilor.
Formularul notificarii vânzarilor de soldare si al listei de inventar pentru marfurile propuse pentru soldare sunt prevazute în anexa nr. 3 si, respectiv, anexa nr. 4 la HG. nr.333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG.nr.99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, aprobata prin Legea nr.650/2002.
Este interzis sa se anunte o vânzare de soldare în alte cazuri si conditii decât cele prevazute de aceste acte normative.
Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut a vânzarii de soldare si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii în cazul în care operatiunea de soldare nu se refera la totalitatea produselor din structura de vânzare.
Atunci când consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata în cifre, la vânzarile de soldare ca si la celelalte tipuri de vânzari cu pret redus trebuie respectate reguli de fixare si publicitate a preturilor.
Astfel, orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat în acelasi spatiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat în acelasi spatiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicarii pretului redus. Anuntul de reducere de pret exprimata în valoare absoluta sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
- fie prin mentionarea noului pret lânga pretul anterior, barat;
- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" lânga sumele corespunzatoare;
- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare lânga pretul anterior, barat.
Toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de câte ori este nevoie organelor de control abilitate.
Orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate înselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale în vigoare.
Efectuarea de vânzari de soldare fara notificare, neconstituirea stocului de marfuri pentru soldari si nerespectarea perioadelor de soldari, utilizarea denumirii soldare /solduri/soldari sau sinonimelor acestuia în cazuri în care aceasta nu are legatura cu o operatiune de soldare astfel cum e definita de OG.nr.99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata , aprobata prin Legea nr.650/2002, constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenzi de la 20 la 100 mil.lei. .
Comentarii articol (0)