In formarea profesionala continua un rol important in implementarea rezultatelor il are cooperarea activa a firmei atat la nivelul national – cu institutiile de invatamant, cat si cu cele internationale – trimiteri la burse, echipe interdisciplinare, transfer international de know-how, echipe mixte de experti, aplicarea la finantari externe in domeniu.
Autor Nicolae Iulian POPESCU
Deosebit de importante sunt si parteneriatele pe care managerii le au in vedere si le dezvolta cu firmele, organizatiile, ca furnizori de formare profesionala continua in functie de interesele organizatiei, de conjunctura europeana (politicile europene si nationale in domeniu) care pot influenta in mod decisiv competitivitatea firmei.
Modalitati de cooperare in formarea profesionala
La nivel national. Apelarea la serviciile Agentiei Nationale de Ocupare in functie de interesele firmei: axarea pe forta de munca ieftina in vederea calificarii ulterioare sau angajarea unor persoane foarte bine pregatire etc.
Care sunt serviciile de care pot beneficia firmele romanesti la nivel national?
Agentiile judetene, prin personalul propriu, pot derula urmatoarele activitati: plasarea pe locurile de munca vacante, existente pe plan local; reorientarea profesionala in cadrul unei unitati sau prin cursuri de formare de scurta durata; sondarea opiniei salariatilor si consilierea acestora cu privire la masurile de combatere a somajului.
Subventionarea locurilor de munca pentru persoanele cu varsta peste 45 de ani. Angajatorii care incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, someri in varsta de peste 45 de ani sau someri intretinatori unici de familie primesc, timp de 12 luni, o suma reprezentand un salariu minim brut pe tara, avand obligatia de a mentine raporturile de munca timp de 2 ani.
Subventionarea locurilor de munca pentru absolventi. Angajatorii sunt stimulati in vederea incadrarii absolventilor tuturor institutiilor de invatamant. Masurile de stimulare a incadrarii in munca a absolventilor constau in acordarea de subventii in cuantum de 1 – 1,5 salarii de baza minime brute pe economie, timp de 12 luni, angajatorilor care incadreaza absolventi ai institutiilor de invatamant si ii mentin in activitate pe o perioada de cel putin 3 ani.
Astfel, angajatorii primesc:
= 1 salariu de baza minim brut pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii scolilor profesionale sau ai scolilor de arte si meserii;
= 1,2 salarii de baza minime brute pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant postliceal;
= 1,5 salarii de baza minime pe tara, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.
In perioada celor trei ani, absolventii pot urma o forma de pregatire profesionala, organizata de angajator, iar cheltuielile necesare pregatirii profesionale vor fi suportate, la cererea angajatorilor, din bugetul asigurarilor pentru somaj.
Medierea muncii. Serviciile de mediere a muncii, reprezinta punerea in legatura a angajatorilor cu persoanele aflate in cautarea unui loc de munca, in vederea stabilirii de raporturi de munca sau de serviciu optime.
Agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca trebuie sa identifice locurile de munca vacante, iar participarea la serviciile de mediere este obligatorie pentru somerii care beneficiaza de indemnizatie de somaj.
Serviciile de mediere constau in oferirea de informatii privind locurile de munca vacante si conditiile de ocupare a acestora, prin publicarea, afisarea si organizarea de burse ale locurilor de munca, medierea electronica, adica punerea in corespondenta a cererilor si ofertelor de munca prin intermediul internetului (www.semn.ro) si preselectia candidatilor, corespunzator cerintelor locurilor de munca oferite.
Persoanele inscrise la cursurile gratuite de formare profesionala au urmatoarele drepturi:
= sa beneficieze de pregatire teoretica si practica pe toata durata cursului;
= sa beneficieze de rechizite si materiale de instruire si sa primeasca in folosinta manuale;
= sa beneficieze, daca este cazul, de echipament de protectie pe timpul instruirii practice;
= sa beneficieze, pentru traseul de la domiciliu la unitatea de pregatire, de abonamente gratuit pe mijloacele de transport in comun, sau dupa caz, de decontarea cheltuielilor de transport pentru cel mult patru deplasari in cursul unei luni, daca nu se poate deplasa zilnic la unitatea de pregatire, in conditiile prevazute in vigoare pentru salariatii institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit, pe perioada delegarii sau deplasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interes de serviciu.
Programe europene cu finantare nerambursabila sau sn regim de cofinantare
Romania poate accesa fonduri de 3,5 miliarde de euro acordate de Uniunea Europeana pe perioada 2007 – 2013 pentru dezvoltarea resurselor umane, daca vor exista in acest sens proiecte viabile.
Noua varianta a Programului operational „Dezvoltarea resurselor umane“ este documentul care pune efectiv bazele transferului de fonduri pentru Romania in domeniul resurselor umane.
Suportul legislativ european al derularii acestor programe se afla scris in Tratatul C.E., articolele 2, 3, 13, 125 – 130, 136 – 148 (2, 36a, 109n – 19s, 117 – 125) si in Tratatul C.E.C.o: articolul 56.
Obiectivele acestor tratate europene sunt: promovarea ocuparii fortei de munca, un nivel mai ridicat de viata si conditii de munca mai bune, protectie sociala adecvata, un dialog intre conducerea intreprinderilor si sindicat, dezvoltarea resurselor umane pentru obtinerea unei rate inalte de ocupare si pastrare a fortei de munca si combaterea situatiilor de excludere.
Printre principiile, obiectivele si activitatile importante mentionate in tratat se numara promovarea in interiorul comunitatii a unui inalt grad de ocupare a fortei de munca prin elaborarea unei strategii concertate in acest sens si in special menita a promova forta de munca bine pregatita, calificata si adaptabila si pietele de munca receptive la schimbarile economice. desi Tratatul de la Amsterdam a introdus actiuni coordonate in acest sens, trebuie subliniat ca responsabilitatea formarii continue revine statelor membre.
Concret, managerii romani pot aplica in prezent urmatoarele programe pentru dezvoltarea resurselor umane proprii:
= 2006/018-147.04.01. Coeziune economica si sociala – imbunatatirea infrastructurii, sprijin pentru I.M.M-uri, protectia mediului si imbunatatirea accesului la educatie si pregatire profesionala. Sursa de finantare: PHARE; se contracteaza pana la 30 noiembrie 2008;
= 2006/018-147.04.02. Coeziune economica si sociala – Dezvoltarea resurselor umane; ocupare si masuri de incluziune sociala. Sursa de finantare: PHARE; se contracteaza pana la 30 noiembrie 2008;
= 2005/018-147-04.02. Coeziune economica si sociala – Partea a II-a Dezvoltarea resurselor umane – ocupare si servicii sociale. Sursa de finantare: PHARE; se contracteaza pana la 30 noiembrie 2007 (mai multe detalii pe www.infoeuropa.ro).
NOTA Avocatnet: articolul a fost publicat in numarul 38 al revistei Tribuna Economica
Comentarii articol (3)