Directiva Consiliului din 12 iunie 1989 privind punerea in aplicare de masuri pentru promovarea imbunatatirii securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca
Articolul 1
Obiectul
(1) Obiectul prezentei directive este adoptarea de masuri privind promovarea imbunatatirii securitatii si sanatatii lucratorilor la
locul de munca.
(2) In acest scop, directiva contine principii generale privind prevenirea riscurilor profesionale, protectia sanatatii si securitatii, eliminarea factorilor de risc si de accident, informarea, consultarea, participarea echilibrata in conformitate cu legislatiile si practicile interne si formarea lucratorilor si a reprezentantilor acestora, precum si liniile directoare generale privind aplicarea principiilor mentionate.
(3) Prezenta directiva nu aduce atingere dispozitiilor dreptului intern si ale dreptului comunitar, in vigoare sau viitoare, care sunt
mai favorabile protejarii securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca.
Articolul 6
Obligatii generale ale angajatorilor
(1) In cadrul raspunderilor sale, angajatorul ia masurile necesare pentru protectia securitatii si sanatatii lucratorilor, inclusiv pentru prevenirea riscurilor profesionale si asigurarea informarii si formarii, precum si asigurarea organizarii si mijloacelor necesare.
Angajatorul trebuie sa vegheze la adaptarea acestei masuri, tinand seama de schimbarea imprejurarilor, cu scopul de a imbunatati situatiile existente.
(2) Angajatorul aplica masurile mentionate la alineatul (1) primul paragraf pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
(a) evitarea riscurilor;
(b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
(c) combaterea riscurilor la sursa;
(d) adaptarea muncii in functie de persoana, in special in ce priveste proiectarea locurilor de munca, alegerea echipamentului
de lucru si a metodelor de productie si de lucru, in vederea, in special, a atenuarii muncii monotone si a muncii normate si a reducerii efectelor acestora asupra sanatatii;
(e) adaptarea la progresul tehnic;
(f) inlocuirea aspectelor periculoase prin aspecte nepericuloase sau mai putin periculoase;
(g) dezvoltarea unei politici de prevenire cuprinzatoare si coerente, care sa includa tehnologia, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor legati de mediul de lucru;
(h) acordarea prioritatii masurilor de protectie colectiva fata de cele de protectie individuala;
(i) acordarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
(3) Fara a aduce atingere celorlalte dispozitii ale prezentei directive si tinand cont de natura activitatilor din intreprinderea
sau unitatea in care lucreaza, angajatorul:
(a) evalueaza riscurile privind securitatea si sanatatea lucratorilor, intre altele, la alegerea echipamentului de lucru, a substantelor chimice sau a preparatelor utilizate si la amenajarea locurilor de munca.
Ulterior acestei evaluari si in functie de necesitati, masurile de prevenire si metodele de productie si de lucru aplicate de catre
angajator trebuie:
— sa asigure o imbunatatire a nivelului de protectie a securitatii si sanatatii lucratorilor;
— sa fie integrate in toate activitatile intreprinderii si/sau unitatii respective si la toate nivelurile ierarhice;
(b) ia in consideratie capacitatea lucratorilor in ceea ce priveste sanatatea si securitatea lor ori de cate ori le incredinteaza o
sarcina;
(c) se asigura ca planificarea si introducerea de noi tehnologii fac obiectul consultarii lucratorilor sau a reprezentantilor lor in
ceea ce priveste consecintele alegerii echipamentului, conditiilor de lucru si mediului de lucru asupra securitatii si sanatatii
lucratorilor;
(d) sa ia masurile corespunzatoare pentru ca numai salariatii care au primit instructiuni adecvate sa poata avea acces in zonele
de risc grav si specific.
(4) Fara a aduce atingere celorlalte dispozitii ale prezentei directive, in cazul in care, la acelasi loc de munca, sunt prezenti
lucratori ai mai multor intreprinderi, angajatorii coopereaza pentru aplicarea prevederilor privind securitatea, sanatatea si igiena
profesionala si, luand in consideratie natura activitatilor, isi coordoneaza actiunile de protectie si prevenire a riscurilor
profesionale, se informeaza reciproc si ii informeaza si pe lucratorii lor sau pe reprezentantii acestora in privinta riscurilor
profesionale.
(5) Masurile privind securitatea, igiena si sanatatea la locul de munca nu trebuie sa presupuna, in nici o situatie, obligatii financiare din partea lucratorilor.
Articolul 9
Diverse obligatii ale angajatorului
(1) Angajatorul:
(a) trebuie sa dispuna de o evaluare a riscurilor privind securitatea si sanatatea la locul de munca, inclusiv a celor referitoare
la grupurile de lucratori expusi unor riscuri speciale;
(b) decide care sunt masurile de protectie ce urmeaza a fi luate si, daca este necesar, care este echipamentul de protectie care
poate fi utilizat;
(c) tine evidenta accidentelor de munca care conduc la o incapacitate de munca a lucratorului mai mare de 3 zile;
(d) redacteaza, la solicitarea autoritatilor competente si in conformitate cu legislatiile si practicile interne, rapoartele privind
accidentele de munca suferite de lucratori.
(2) Statele membre definesc, in functie de natura activitatilor si marimea intreprinderilor, obligatiile ce revin diferitelor categorii
de intreprinderi cu privire la redactarea documentelor prevazute la alineatul (1) literele (a) si (b) si la pregatirea documentelor prevazute la alineatul (1) literele (c) si (d).
SECTIUNEA III
OBLIGATIILE LUCRATORILOR
Articolul 13
(1) Fiecarui lucrator ii revine obligatia de a avea grija, in masura posibilului, de sanatatea si securitatea sa si a altor persoane care pot fi afectate de actele sau omisiunile sale la locul de munca, in conformitate cu formarea si instructiunile date de angajatorul sau.
(2) In acest scop, lucratorii, in conformitate cu formarea lor si instructiunile primite de la angajator, trebuie, in special:
(a) sa utilizeze corect masinile, aparatele, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport si alte mijloace de
productie;
(b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie pus la dispozitie si, dupa utilizare, sa il inapoieze la locul sau;
(c) sa evite deconectarea, schimbarea sau mutarea arbitrara a dispozitivelor de securitate a masinilor, aparaturii, uneltelor,
instalatiilor tehnice si cladirilor si sa utilizeze corect aceste dispozitive de protectie;
(d) sa comunice imediat angajatorului si altor lucratori cu raspunderi specifice privind securitatea si sanatatea lucratorilor
orice situatie de munca pe care au motive intemeiate sa o considere un pericol grav pentru securitate si sanatate, precum
si orice defectiuni ale sistemelor de protectie;
(e) in conformitate cu practica interna, sa coopereze cu angajatorul si lucratorii cu raspunderi specifice privind securitatea
si sanatatea, atat timp cat este necesar, pentru a face posibila realizarea oricaror sarcini sau cerinte impuse de autoritatea competenta pentru protectia sanatatii si securitatii lucratorilor;
(f) in conformitate cu practica interna, sa coopereze cu angajatorul si lucratorii cu raspunderi specifice privind securitatea si sanatatea lucratorilor, atat timp cat este necesar, pentru a da posibilitatea angajatorului sa se asigure ca mediul de
lucru si conditiile de munca sunt corespunzatoare si nu prezinta riscuri pentru sanatate si securitate in cadrul domeniului
sau de activitate.
NNota AvocatNet: textul integral al Directivei se regaseste atasat in format PDF.
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
Comentarii articol (0)