CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene si, in special, articolul 202 a treia liniuta al acestuia,
avand in vedere propunerea Comisiei [2],
avand in vedere avizul Parlamentului European [3],
intrucat:
(1) in actele pe care le adopta, Consiliul trebuie sa confere Comisiei competentele de executare a normelor pe care acesta le stabileste; Consiliul poate conditiona exercitarea acestor competente de anumite norme si poate de asemenea sa isi rezerve dreptul de a exercita direct aceste competente de executare in cazuri specifice si justificate;
(2) Consiliul a adoptat Decizia 87/373/CEE din 13 iulie 1987 de stabilire a normelor de exercitare a competentelor de executare conferite Comisiei [4]; aceasta decizie prevedea un numar limitat de norme pentru exercitarea acestor competente;
(3) Prin Declaratia nr. 31 anexata Actului final al Conferintei Interguvernamentale care a adoptat Tratatul de la Amsterdam, Comisia a fost invitata sa prezinte Consiliului o propunere de modificare a Deciziei 87/373/CEE;
(4) din motive de claritate, s-a considerat ca este mai potrivit ca, in loc sa se modifice Decizia 87/373/CEE, sa se inlocuiasca respectiva decizie printr-o noua decizie si, prin urmare, sa se abroge Decizia 87/373/CEE;
(5) pentru a asigura o mai mare coerenta si previzibilitate alegerii tipului de comitet, scopul prezentei decizii este, in primul rand, sa prevada criteriile referitoare la alegerea procedurii comitetului, intelegandu-se ca aceste criterii nu au un caracter obligatoriu;
(6) in aceasta privinta, ar trebui sa se recurga la procedura de gestionare pentru masurile de gestionare, cum sunt cele referitoare la aplicarea politicii agricole comune si a politicii comune in domeniul pescuitului sau cele referitoare la punerea in aplicare a programelor cu implicatii bugetare semnificative; aceste masuri de gestionare ar trebui sa fie adoptate de catre Comisie conform unei proceduri care sa asigure luarea de decizii in termene corespunzatoare; cu toate acestea, atunci cand Consiliul este sesizat in cazul unor masuri care nu sunt urgente, Comisiei ii revine competenta de a se folosi de puterea sa discretionara pentru a amana aplicarea masurilor;
(7) ar trebui sa se recurga la procedura de reglementare pentru masuri cu domeniu general de aplicare concepute sa puna in aplicare prevederile esentiale ale actelor de baza, inclusiv masurile privind protectia sanatatii sau securitatii persoanelor, animalelor sau plantelor, precum si masurile concepute sa adapteze sau sa actualizeze anumite prevederi neesentiale ale unui act de baza; este necesar sa fie adoptate astfel de masuri de punere in aplicare conform unei proceduri eficiente care sa respecte pe deplin dreptul de initiativa al Comisiei in materie legislativa;
(8) ar trebui sa se recurga la procedura de consultare in toate cazurile in care este considerata ca fiind cea mai adecvata; procedura de consultare va continua sa fie folosita in cazurile in care se aplica in prezent;
(9) al doilea scop al prezentei decizii este atat de a simplifica cerintele pentru exercitarea competentelor de executare conferite Comisiei, cat si de a asigura o mai mare implicare a Parlamentului European in cazurile in care actul de baza ce confera Comisiei competente de executare a fost adoptat in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 din tratat; in consecinta, s-a considerat oportun sa se reduca numarul procedurilor si adaptarea lor in concordanta cu competentele respective ale institutiilor implicate si, in special, sa se ofere Parlamentului European posibilitatea de a-si vedea avizul luat in considerare de catre Comisie sau, respectiv, Consiliu, in cazurile in care acesta considera ca un proiect de masuri prezentat unui comitet sau o propunere inaintata Consiliului conform procedurii de reglementare depaseste competentele de executare prevazute de actul de baza;
(10) prezenta decizie urmareste, in al treilea rand, sa asigure o mai buna informare a Parlamentului European, prevazand ca este necesar ca acesta din urma sa fie informat in mod sistematic de catre Comisie in legatura cu lucrarile comitetelor, Comisia trebuind sa-i transmita documente referitoare la lucrarile comitetelor si sa-l informeze atunci cand prezinta Consiliului masuri sau propuneri de masuri care urmeaza sa fie luate;
(11) prezenta decizie urmareste, in al patrulea rand, sa asigure o mai buna informare a publicului in legatura cu procedurile comitetelor si, prin urmare, de a face aplicabile in cazul comitetelor principiile si conditiile privind accesul public la documentele aplicabile Comisiei, de a lua masuri pentru a se intocmi o lista a tuturor comitetelor care sprijina Comisia in exercitarea competentelor de executare, un raport anual privind activitatea comitetelor care sa se publice, asigurand in acelasi timp conditii pentru ca toate referirile la documentele legate de comitete, care au fost transmise Parlamentului European, sa fie facute publice intr-un registru;
(12) prezenta decizie nu aduce in nici un fel atingere procedurilor specifice ale comitetelor, proceduri create pentru punerea in aplicare a politicii comerciale comune si a reglementarilor privind concurenta prevazute de tratate, care nu au la baza Decizia 87/373/CEE,
DECIDE:
Nota AvocatNet:
Numai legislatia europeana din editia printata a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene poate fi considerata autentica.
#PAGEBREAK#
Articolul 1
Competentele de executare, cu exceptia cazurilor specifice si justificate in care actul de baza rezerva Consiliului dreptul de a exercita direct anumite competente dintre acestea, sunt conferite Comisiei in conformitate cu dispozitiile prevazute in acest scop de actul de baza. Aceste dispozitii precizeaza elementele esentiale ale competentelor astfel conferite.
Atunci cand actul de baza impune anumite cerinte procedurale specifice pentru adoptarea masurilor de punere in aplicare, aceste cerinte sunt in conformitate cu procedurile prevazute la articolele 3, 4, 5 si 6.
Articolul 2
Alegerea modalitatilor procedurale pentru adoptarea masurilor de punere in aplicare trebuie sa se orienteze dupa urmatoarele criterii:
(a) masurile de gestionare, cum sunt cele referitoare la aplicarea politicii agricole comune si politicii comune in domeniul pescuitului sau cele referitoare la punerea in aplicare a programelor avand implicatii bugetare substantiale, trebuie sa fie adoptate conform procedurii de gestionare;
(b) masurile cu caracter general, destinate sa puna in aplicare dispozitiile esentiale ale actelor de baza, inclusiv masurile referitoare la protectia sanatatii sau securitatii persoanelor, animalelor sau plantelor, ar trebui adoptate conform procedurii de reglementare.
Atunci cand un act de baza prevede ca anumite dispozitii neesentiale ale actului pot fi adaptate sau actualizate prin intermediul procedurilor de executare, aceste masuri ar trebui sa fie adoptate conform procedurii de reglementare;
(c) fara a aduce atingere literelor (a) si (b), procedura de consultare se aplica in toate cazurile in care se considera ca fiind cea mai indicata.
Articolul 3
Procedura de consultare
(1) Comisia este asistata de un comitet consultativ format din reprezentantii statelor membre si prezidat de reprezentantul Comisiei.
(2) Reprezentantul Comisiei prezinta comitetului un proiect de masuri care urmeaza sa fie luate. Comitetul isi da avizul cu privire la acest proiect intr-un termen pe care presedintele il poate stabili in functie de urgenta chestiunii in cauza, in cazul in care este necesar prin votare.
(3) Avizul este consemnat in procesul-verbal; in afara de aceasta, fiecare stat membru are dreptul sa solicite ca pozitia sa sa fie consemnata in procesul-verbal.
(4) Comisia tine seama in cea mai mare masura de avizul emis de comitet. Aceasta informeaza comitetul despre modul in care a luat in considerare avizul.
Articolul 4
Procedura de gestionare
(1) Comisia este asistata de un comitet de gestionare format din reprezentantii statelor membre si prezidat de reprezentantul Comisiei.
(2) Reprezentantul Comisiei prezinta comitetului un proiect de masuri care urmeaza sa fie luate. Comitetul isi da avizul cu privire la acest proiect intr-un termen pe care presedintele il poate stabili in functie de urgenta chestiunii in cauza. Avizul este emis cu majoritatea prevazuta la articolul 205 alineatul (2) din tratat pentru deciziile pe care Consiliul trebuie sa le adopte la propunerea Comisiei. Voturile reprezentantilor statelor membre din cadrul comitetului sunt ponderate conform articolului mentionat anterior. Presedintele nu participa la vot.
(3) Fara a aduce atingere articolului 8, Comisia adopta masuri care se aplica imediat. Cu toate acestea, in cazul in care nu sunt conforme cu avizul comitetului, aceste masuri sunt de indata comunicate Consiliului de catre Comisie. In acest caz, Comisia poate amana aplicarea masurilor pe care le adopta pentru o perioada care urmeaza sa fie stabilita in fiecare act de baza, dar care nu poate depasi in nici un caz trei luni de la data comunicarii.
(4) Consiliul, hotarand cu majoritate calificata, poate adopta o decizie diferita in perioada prevazuta la alineatul (3).
Articolul 5
Procedura de reglementare
(1) Comisia este asistata de un comitet de reglementare format din reprezentantii statelor membre si prezidat de reprezentantul Comisiei.
(2) Reprezentantul Comisiei prezinta comitetului un proiect de masuri care urmeaza sa fie luate. Comitetul isi da avizul cu privire la acest proiect intr-un termen pe care presedintele il poate stabili in functie de urgenta chestiunii in cauza. Avizul este emis cu majoritatea prevazuta la articolul 205 alineatul (2) din tratat pentru deciziile pe care Consiliul trebuie sa le adopte la propunerea Comisiei. Voturile reprezentantilor statelor membre din cadrul comitetului sunt ponderate conform articolului mentionat anterior. Presedintele nu participa la vot.
(3) Fara a aduce atingere articolului 8, Comisia adopta masurile preconizate, in cazul in care acestea sunt conforme cu avizul comitetului.
(4) In cazul in care masurile preconizate nu sunt conforme cu avizul comitetului sau in absenta avizului, Comisia prezinta Consiliului, fara intarziere, o propunere cu privire la masurile care urmeaza sa fie adoptate si informeaza Parlamentul European.
(5) In cazul in care considera ca propunerea prezentata de Comisie in temeiul unui act de baza adoptat in conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 din tratat depaseste competentele de executare prevazute de actul de baza, Parlamentul European informeaza Consiliul asupra pozitiei sale.
(6) Consiliul poate, atunci cand este cazul in conformitate cu o astfel de pozitie, sa hotarasca cu majoritate calificata cu privire la propunere, intr-un termen care urmeaza sa fie stabilit in fiecare act de baza, dar care nu depaseste in nici un caz trei luni de la data prezentarii la Consiliu.
In cazul in care in acest termen Consiliul a indicat cu majoritate calificata ca se opune propunerii, Comisia o reexamineaza. Comisia poate sa prezinte Consiliului o propunere modificata, poate sa retransmita propunerea sau poate sa prezinte o propunere legislativa pe baza tratatului.
In cazul in care, la expirarea acestui termen, Consiliul nu adopta masurile de aplicare propuse si nici nu si-a exprimat opozitia fata de propunerea masurilor de aplicare, acestea sunt adoptate de catre Comisie.
#PAGEBREAK#
Articolul 6
Procedura de salvgardare
Urmatoarea procedura poate fi aplicata atunci cand actul de baza confera Comisiei competenta de decizie in privinta masurilor de salvgardare:
(a) Comisia comunica Consiliului si statelor membre orice decizie referitoare la masurile de salvgardare. Se poate prevedea ca, inainte de adoptarea deciziei, Comisia se consulta cu statele membre in conformitate cu procedurile care urmeaza a fi stabilite in fiecare caz;
(b) oricare dintre statele membre poate prezenta decizia Comisiei Consiliului intr-un termen care urmeaza a fi stabilit prin actul de baza respectiv;
(c) hotarand cu majoritatea calificata, Consiliul poate adopta o decizie diferita intr-un termen care urmeaza a fi stabilit prin actul de baza respectiv. De asemenea, se poate prevedea in cadrul actului de baza ca, hotarand cu majoritatea calificata, Consiliul poate confirma, modifica sau abroga decizia adoptata de catre Comisie si ca, in cazul in care Consiliul nu a luat nici o decizie in termenul mentionat anterior, se considera ca decizia Comisiei este revocata.
Articolul 7
(1) Fiecare comitet adopta propriul regulament de procedura la propunerea presedintelui sau, pe baza unui regulament de procedura standard care se publica in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
In masura in care este necesar, comitetele existente isi adapteaza regulamentul de procedura la regulamentul de procedura standard.
(2) Principiile si conditiile privind accesul public la documente aplicabile Comisiei se aplica si comitetelor.
(3) Parlamentul European este informat periodic de catre Comisie asupra lucrarilor comitetelor. In acest scop, Parlamentul European primeste ordinea de zi a sedintelor comitetelor, proiectele de masuri prezentate comitetelor privind punerea in aplicare a actelor adoptate prin procedura prevazuta la articolul 251 din tratat, precum si rezultatele votului si procesele-verbale ale sedintelor si listele autoritatilor si organizatilor de care apartin persoanele desemnate de statele membre sa le reprezinte. Parlamentul European este informat ori de cate ori Comisia transmite Consiliului masuri sau propuneri de masuri ce urmeaza a fi luate.
(4) In termen de sase luni de la data la care prezenta decizie produce efecte, Comisia publica in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene o lista a tuturor comitetelor insarcinate sa sprijine Comisia in exercitarea competentelor de executare. Aceasta lista precizeaza, pentru fiecare comitet, actul sau actele de baza in temeiul carora s-a instituit comitetul. Cu incepere din anul 2000, Comisia publica, de asemenea,un raport anual privind activitatea comitetelor.
(5) Trimiterile la toate documentele trimise Parlamentului European conform alineatului (3) se publica intr-un registru care urmeaza a fi infiintat de catre Comisie in anul 2001.
Articolul 8
In cazul in care Parlamentul European indica, printr-o rezolutie motivata, ca proiectul de masuri de punere in aplicare, a caror adoptare este preconizata si care au fost prezentate unui comitet in temeiul unui act de baza adoptat conform articolului 251 din tratat, ar depasi competentele de executare prevazute de actul de baza, Comisia reexamineaza proiectul de masuri. Tinand seama de rezolutie si respectand termenele pentru procedura in curs, Comisia poate prezenta comitetului un nou proiect de masuri, poate continua procedura sau poate prezenta o propunere Parlamentului European si Consiliului pe baza tratatului.
Comisia informeaza Parlamentul European si comitetul in legatura cu actiunea pe care intentioneaza sa o intreprinda privind rezolutia Parlamentului European, precum si cu motivele care determina o asemenea actiune.
Articolul 9
Decizia 87/373/CEE se abroga.
Articolul 10
Prezenta decizie produce efecte in ziua urmatoare publicarii in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene.
Adoptata la Luxemburg, 28 iunie 1999.
Pentru Consiliu
Presedintele
M. Naumann
[*] Trei declaratii incluse in procesele-verbale ale Consiliului cu privire la prezenta decizie sunt publicate in JO C 203 din 17 iunie, p. 1.
[2] JO C 279, 8.9.1998, p. 5.
[3] Aviz emis la 6 mai 1999 (nepublicat inca in Jurnalul Oficial).
[4] JO L 197, 18.7.1987, p. 33.
--------------------------------------------------
Comentarii articol (0)