Asigurarile auto obligatorii de raspundere civila-RCA se vand, in continuare, doar in beneficiul firmelor de asigurari. Proprietarii de masini sunt interesati doar ca pretul sa fie cat mai mic, cei care sufera fiind tot cei nevinovati, adica cei a caror masina a fost lovita.
Autor Vasile COMAN
Pentru multe firme, asigurarile auto reprezinta mai degraba un bilet de intrare in constiinta publicului decat o modalitate de a obtine profit, dupa cum a declarat ieri directorul unei firme de asigurari. Este vorba de strategia companiilor de a castiga cota de piata, adica de a atrage cat mai multi clienti in portofoliu, de pe urma carora firma de asigurari ar urma sa obtina profit mai tarziu, prin diverse mijloace. Primul: acela de a majora pretul serviciilor oferite dupa vanzarea acestora, de obicei in cadrul unei promotii. Apoi, prin vanzarea la pachet si altor produse si servicii. Si, cel mai grav, servicii de o calitate slaba, ca urmare a lipsei investitiilor necesare.
Dupa liberalizarea pietei de anul trecut, cand firmele de asigurari au putut sa vanda polite auto RCA la orice pret, fara sa existe un tarif stabilit de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, cum s-a intamplat in anii precedenti, companiile au inceput sa se lupte pe cota de piata. Multe au practicat preturi foarte mici, de dumping, cu riscul de a avea pierderi pe termen scurt, de un an sau doi, doar pentru a castiga cat mai multi clienti si de a se impune lideri pe piata.
Pierderile din segmentul asigurarilor auto sunt compensate fie din castigurile obtinute din alte tipuri de asigurari, precum cele de viata, de pe urma carora se obtin randamente extrem de mari, fie prin vanzarea, la pachet, a altor tipuri de asigurari, precum cea de locuinta, de calatorie sau de viata. Strategia este recunoscuta de catre reprezentantii firmelor de asigurari, chiar daca efectele acesteia nu sunt deloc benefice, in special pentru clienti.
Astfel, firmele de asigurari s-au preocupat mai mult de vanzarea a cat mai multor asigurari RCA, lasand la o parte investitiile in serviciile pe care sunt obligate sa le ofere in cazul daunelor auto. Cresterea puternica a numarului de autovehicule din ultimul timp a condus si la inmultirea spectaculoasa a cazurilor de accidente, firmele de asigurari fiind de multe ori depasite de numarul mare de solicitari de despagubire.
Din acest motiv, clientii sunt nevoiti sa astepte zile sau saptamani pentru intocmirea unui dosar de dauna iar apoi chiar si luni de zile pana cand masina va fi reparata la un service cu care societatea de asigurari are contract. Firmele de asigurari si service-urile auto dau vina una pe alta pentru pentru intarzieri, adevarul fiind undeva la mijloc. Pe de o parte, service-urile sunt suprasolicitate, iar pe de alta parte nu prea au interesul sa lucreze cu firmele de asigurari, intrucat acestea se pare ca platesc cu intarziere contravaloarea pagubelor.
In plus, service-urile sunt acuzate ca practica preturi prea mari. Din acest motiv, reprezentantii firmelor de asigurari lucreaza in prezent la elaborarea unui catalog de referinta a tarifelor practicate de service-urile auto, dupa modelul celor existente in Germania. Acesta va arata atat firmelor de asigurari cat si clientilor timpul mediu in care se poate repara o masina precum si tarifele medii percepute. In acest fel vor avea de castigat atat posesorii masinilor asigurate cat si firmele de asigurari.
Comentarii articol (1)