Rolul acestora este evidentiat de pe de o parte de rezolutii ale Parlamentului european precum: Rezolutia din 13 aprilie 1983 privind cooperativele in Comunitatea Europeana[1], Rezolutia din 9 iulie 1987 privind contributia cooperativelor la dezvoltarea regionala[2], Rezolutia din 26 mai 1989 privind rolul femeilor in cooperative si initiativele locale de ocupare a fortei de munca[3], Rezolutia din 11 februarie 1994 privind contributia cooperativelor la dezvoltarea regionala[4] sau Rezolutia din 18 septembrie 1998 privind rolul cooperativelor in sporirea numarului de locuri de munca pentru femei[5] iar pe de alta parte de insasi actul comunitar care reglementeaza organizarea si functionarea acestora si anume Regulamentul (CE) nr. 1435/2003 al Consiliului din 22 iulie 2003 privind statutul societatii cooperative europene (SCE)[6]. In plus, Adunarea Generala a ONU a adoptat, in a optzeci si opta sesiune plenara Rezolutia din 19 decembrie 2001 (A/RES/56/114) prin care a incurajat toate guvernele sa asigure un mediu propice dezvoltarii cooperativelor pentru ca acestea sa poata participa la viata economica pe picior de egalitate cu celelalte forme de intreprindere.
Scopul infiintarii unei societati cooperative europene (SCE) este strâns legat de realizarea pietei interne si imbunatatirea situatiei economice si sociale in intreaga Comunitate prin inlaturarea obstacolelor in calea schimburilor comerciale si adaptarea structurilor de productie la dimensiunea comunitara a pietei.
In plus, adoptarea Regulamentului nr.1435/2003 s-a datorat si faptului ca Regulamentul (CE) nr. 2157/2001 privind forma juridica a societatii europene[7] (SE) elaborat in conformitate cu principiile generale aplicabile societatilor pe actiuni nu este un instrument adaptat la specificul intreprinderilor cooperative.
1. Notiunea
Cooperativele sunt, in primul rând, grupari de persoane fizice sau juridice care respecta principii de functionare speciale, diferite de cele ale altor operatori economici. Se pot mentiona, de exemplu, principiile structurii si ale controlului democratic, distributia echitabila a profitului net al exercitiului financiar, principiul preeminentei persoanei.
2. Natura
SCE are personalitate juridica si are ca obiect principal satisfacerea nevoilor si/sau dezvoltarea activitatilor economice si sociale ale membrilor sai, in special prin incheierea unor acorduri cu acestia, in vederea furnizarii de bunuri sau de servicii sau a executiei de lucrari in cadrul activitatii exercitate sau controlate de SCE. SCE poate avea ca obiect si sa raspunda nevoilor membrilor sai, incurajând, in acelasi mod, participarea acestora la activitati economice intr-una sau mai multe SCE si/sau cooperative nationale.
3. Constituirea
Societatea cooperativa europeana (SCE) se poate constitui dupa cum urmeaza:
1. de catre cel putin cinci persoane fizice rezidente in cel putin doua state membre;
2. de catre cel putin cinci persoane fizice si societati in sensul articolului 48, para.2 din tratat, precum si de catre alte entitati juridice de drept public sau privat, constituite in conformitate cu legislatia unui stat membru, rezidente in cel putin doua state membre sau reglementate de legislatia a cel putin doua state membre;
3. de catre societati in sensul articolului 48 para.2 din tratat, precum si de alte entitati juridice de drept public sau privat, constituite in conformitate cu legislatia unui stat membru, rezidente in cel putin doua state membre sau reglementate de legislatia a cel putin doua state membre;
4. prin fuziunea unor cooperative constituite in conformitate cu legislatia unui stat membru, care isi au sediul social si administratia centrala in Comunitate, in cazul in care cel putin doua dintre ele sunt guvernate de legislatia unor state membre diferite;
O SCE se poate constitui prin fuziune realizata prin absorbtie sau prin constituirea unei persoane juridice noi. In cazul fuziunii prin absorbtie, cooperativa absorbanta ia forma de SCE odata cu fuziunea iar in cazul fuziunii prin constituirea unei noi persoane juridice, aceasta din urma ia forma unei SCE.
5. prin transformarea unei cooperative constituite in conformitate cu legislatia unui stat membru care isi are sediul social si administratia centrala in Comunitate, in cazul in care are de cel putin doi ani o unitate sau o filiala care este guvernata de legislatia unui alt stat membru.
Transformarea unei cooperative in SCE nu atrage dupa sine nici dizolvarea cooperativei, nici crearea unei persoane juridice noi. Cu ocazia transformarii, sediul social nu poate fi transferat dintr-un stat membru in altul.
4. Capitalul social
Cuantumul capitalului social pentru acest tip de societate se exprima in moneda nationala dar este posibil ca o SCE al carei sediu social e situat in afara zonei euro sa-si poata, de asemenea, exprima capitalul in euro.
Capitalul subscris este de cel putin 30 000 de euro. El poate fi majorat prin varsaminte succesive ale membrilor sau admiterea de membri noi si poate fi micsorat prin restituirea totala sau partiala a aporturilor efectuate sub rezerva nereducerii lui sub limita prevazuta de lege.
Intersanta este insa mentiunea cu privire la publicitatea modificarilor efectuate la cuantumul capitalului social. Potrivit art.2 alin.5 teza a doua, variatiile cuantumului de capital social nu necesita modificari ale statutului si nici publicitate.
Capitalul se poate constitui numai din elemente de activ care pot fi evaluate economic. Partile sociale ale membrilor nu pot fi emise in contrapartida angajamentelor privind executia lucrarilor sau prestarea de servicii si vor fi obligatoriu nominative. Valoarea lor nominala este identica pentru fiecare categorie de parti sociale.
#PAGEBREAK#
6. Actul constitutiv (Statutul)
Textul legal foloseste notiunea de “statut al SCE” insa acorda o valoare echivalenta cu acesta si actului constitutiv. Actul constitutiv/Statutul va fi elaborat, in scris, de catre membrii fondatori in conformitate cu dispozitiile prevazute pentru constituirea cooperativelor prevazute de legislatia statului membru pe al carui teritoriu se afla sediul social al SCE si va fi semnat de catre toti membrii fondatori.
Statutul SCE va cuprinde cel putin urmatoarele: 1. firma precedata sau urmata de sigla „SCE” si, dupa caz, de termenii „cu raspundere limitata”; 2. indicarea obiectului de activitate; 3. numele persoanelor fizice si a firmei persoanelor juridice care sunt membri fondatori ai SCE, cu indicarea, in al doilea caz, a obiectului si a sediului social al acestora; 4. adresa sediului social al SCE; 5. conditiile si procedurile aplicabile in cazul admiterii, excluderii si retragerii membrilor; 6. drepturile si obligatiile membrilor si, dupa caz, categoriile diferite de membri, precum si drepturile si obligatiile fiecarei categorii; 7. valoarea nominala a partilor sociale subscrise, precum si cuantumul de capital subscris si indicarea variabilitatii capitalului; 8. normele specifice privind alocarea excedentelor care trebuie repartizate, dupa caz, pentru rezerva legala; 9. atribuiile si competentele membrilor din fiecare organ de conducere; 10. conditiile pentru numirea si revocarea membrilor organelor de conducere; 11. cerintele cu privire la intrunirea majoritatii si a cvorumului; 12. durata societatii, in cazul in care aceasta este limitata.
7. Sediul social
Sediul social al SCE se situeaza in interiorul Comunitatii, in acelasi stat membru pe al carui teritoriu se afla si administratia sa centrala. Un stat membru poate, de asemenea, sa impuna societatilor inmatriculate pe teritoriul lui obligatia de a avea administratia centrala si sediul social in acelasi loc.
Sediul social al SCE poate fi transferat intr-un alt stat membru in conformitate cu prevederile regulamentului. Transferul nu atrage dupa sine nici dizolvarea, nici crearea unei persoane juridice noi.
8. Inmatricularea si cotinutul publicitatii
Orice SCE se inmatriculeaza in statul membru pe al carui teritoriu isi are sediul social, intr-un registru desemnat de legislatia statului membru in cauza in conformitate cu legislatia aplicabila societatilor pe actiuni.
Actele si indicatiile privind SCE care sunt supuse publicitatii, fac obiectul unei publicitati efectuate in modul prevazut de legislatia privind societatile pe actiuni a statului membru pe al carui teritoriu SCE isi are sediul social.
Inmatricularea si radierea inmatricularii unei SCE fac obiectul unui aviz publicat spre informare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Acest aviz va contine denumirea, numarul, data si locul de inmatriculare a SCE, data, locul si titlul publicatiei, precum si sediul social si sectorul de activitate.
9. Dobândirea personalitatii juridice
SCE dobândeste personalitate juridica in ziua inmatricularii in statul membru pe al carui teritoriu se afla sediul social, in registrul stabilit de statul respectiv.
10. Structura si administrarea
In conditiile prevazute de regulament, o SCE contine: 1. o adunare generala; 2. fie un organ de supraveghere si un organ de conducere (sistemul dualist), fie un organ administrativ (sistem monist) conform optiunii mentionate in statut. Cu alte cuvinte, prin sttut se poate opta pentru administarea societatii dupa regulile sistemului dualist sau cele ale sistemului monist.
Membrii organelor SCE sunt numiti pe o perioada stabilita in statut, care nu poate sa depaseasca 6 ani.
Nu pot fi membri ai unui anumit organ al SCE si nici reprezentanti ai unui membru persoanele care: 1. nu pot face parte, in conformitate cu legislatia statului membru pe al carui teritoriu se afla sediul SCE, din organul corespunzator al unei cooperative care este guvernata de legislatia statului respectiv sau 2. nu pot face parte din organul corespunzator al unei cooperative care este guvernata de legislatia unui stat membru, din cauza unei decizii judiciare sau administrative adoptate in acest sens intr-un stat membru.
Statutul SCE poate stabili, in conformitate cu dispozitiile legislatiei statului membru privind cooperativele, conditii speciale de eligibilitate pentru membrii care reprezinta organul administrativ.
Dreptul de vot este o alta particularitate pentru acest tip de societate, fiecare membru al SCE dispune de un vot, indiferent de numarul de parti sociale pe care le detine.
Raspunderea civila a membrilor organului de conducere, de supraveghere sau administrativ se realizeaza in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile cooperativelor pe al carui teritoriu se afla sediul SCE, pentru prejudiciul suferit de SCE ca urmare a incalcarii de catre acestia a obligatiilor legale, statutare sau a altor obligatii inerente functiilor lor.
11. Transformarea in cooperativa
Regulamentul prevede posibiliatea ca o SCE sa poata fi transformata intr-o cooperativa, guvernata de legislatia statului membru pe al carui teritoriu se afla sediul sau social.
Decizia privind transformarea nu poate fi luata inainte de trecerea a doi ani de la inmatriculare si nici inainte de aprobarea primelor doua conturi anuale.
12. Dizolvare, insolventa si proceduri similare
In ceea ce priveste dizolvarea, lichidarea, insolventa, incetarea platilor si alte proceduri similare, SCE face obiectul actelor cu putere de lege care se aplica unei cooperative constituite in conformitate cu legislatia statului membru pe al carui teritoriu se afla sediul social al SCE, inclusiv cele legate de luarea de decizii de catre adunarea generala.
NOTE:
[1] JO C 128, 16.5.1983, p. 51.
[2] JO C 246, 14.9.1987, p. 94.
[3] JO C 158, 26.6.1989, p. 380.
[4] JO C 61, 28.2.1994, p. 231.
[5] JO C 313, 12.10.1998, p. 234.
[6] JO L 207/1, 18.08.2003, p.259.
[7] JO L 294, 10.11.2001, p. 1.
Comentarii articol (0)