Una dintre prevederile Ordonantei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, aprobata ulterior prin Legea nr.174/2004, se refera la dreptul contribuabilului de a depune o contestatie impotriva unui act administrativ fiscal.
Astfel, in baza articolului 184 din actul normativ sus mentionat, contribuabilul are posibilitatea de a solicita suspendarea, pana la solutionarea contestatiei, a executarii actului administrativ contestat, pentru motive temeinic justificate.
Executarea actului administrativ fiscal, a precizat domnul Neculae Plaiasu, Secretar de Stat, Presedintele ANAF, inseamna indeplinirea, de catre cel caruia ii este adresat actul, a obligatiei cuprinse in acesta, astfel cum a fost dispusa de emitent, respectiv organul fiscal.
Astfel, daca actul administrativ imbraca forma unei decizii de impunere, obligatia contribuabilului consta in plata impozitului stabilit in respectiva decizie. In acest caz, aprobarea de catre organul fiscal a suspendarii executarii actului are ca efect, pentru contribuabil, suspendarea obligatiei de plata, iar pentru organul fiscal, suspendarea dreptului sau de a incepe sau continua executarea silita, dupa caz.
Motivele de acordare a suspendarii executarii actului administrativ fiscal contestat ce pot fi invocate de contestator pot imbraca mai multe forme:
- incertitudini serioase privind legalitatea sau temeinicia actului administrativ atacat, sau
-daca executarea acestuia ar avea consecinte grave pentru contestator.
In sustinerea cererii de suspendare a actului administrativ atacat, contestatorul poate depune orice inscrisuri pe care le considera relevante si temeinic justificate ca anexa la cerere, ce vor fi analizate si, dupa caz, luate in considerare de organul de solutionare , a declarat domnul Neculae Plaiasu, Secretar de Stat, Presedintele ANAF.
Totodata, organul fiscal investit cu solutionarea contestatiei si aprobarea cererii de suspendare poate ca, in situatia aprobarii cererii si in exercitarea dreptului sau de apreciere, sa dispuna masuri asiguratorii atunci cand considera ca exista pericolul sustragerii, ascunderii, risipirii, de catre contribuabil, a patrimoniului sau, periclitand sau ingreunand colectarea creantei fiscale.
Comentarii articol (0)