Curtea,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, in special articolul 223 al saselea paragraf,
avand in vedere Tratatul de instituire a Comunitatii Europene a Energiei Atomice, in special articolul 139 alsaselea paragraf,
intrucat:
(1) Cererile de pronuntare a unei hotarari preliminare care pot fi adresate Curtii de Justitie in domeniile reglementate de titlul VI din Tratatul privind Uniunea Europeana sau de titlul IV al celei de a treia parti din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene, care vizeaza mentinerea si dezvoltarea unui spatiu de libertate, securitate si justitie, necesita, in anumite cazuri, un raspuns rapid din partea Curtii datorita urgentei de solutionare a cauzei cu care este sesizat judecatorul national;
(2) Procedura preliminara obisnuita, astfel cum este reglementata de articolul 23 din Statutul Curtii si de prevederile Regulamentului de procedura, nu permite Curtii sa se pronunte asupra intrebarilor care ii sunt adresate cu celeritatea impusa de cazurile mentionate anterior. Procedura accelerata prevazuta de articolul 104a din Regulamentul de procedura pentru cererile de pronuntare a unei hotarari preliminare comporta aceleasi etape ca si procedura preliminara obisnuita, iar aplicarea acesteia este luata in considerare doar cu titlu exceptional, celeritatea fiind obtinuta in principal prin acordarea unei prioritati cauzei respective, in toate etapele procedurii, in raport cu toate celelalte cauze pendinte;
(3) Examinarea rapida a unui numar deloc neglijabil de cereri de pronuntare a unei hotarari preliminare nu este posibila decat prin introducerea unei proceduri preliminare de urgenta care limiteaza si simplifica etapele procedurii preliminare,
cu aprobarea data de Consiliu la 20 decembrie 2007,
ADOPTA URMATOARELE MODIFICARI ALE REGULAMENTULUI SAU DE PROCEDURA:
Articolul 1
Regulamentul de procedura al Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene adoptat la 19 iunie 1991
(JO L 176, 4.7.1991, p. 7 si JO L 383, 29.12.1992, p. 117, rectificativ), astfel cum a fost modificat la 21 februarie 1995 (JO L 44, 28.2.1995, p. 61), la 11 martie 1997 (JO L 103, 19.4.1997, p. 1 si JO L 351, 23.12.1997, p. 72, rectificativ), la 16 mai 2000 (JO L 122, 24.5.2000, p. 43), la 28 noiembrie 2000 (JO L 322, 19.12.2000, p. 1), la 3 aprilie 2001 (JO L 119, 27.4.2001, p. 1), la 17 septembrie 2002 (JO L 272, 10.10.2002, p. 24 si JO L 281, 19.10.2002, p. 24, rectificativ), la 8 aprilie 2003 (JO L 147, 14.6.2003, p. 17), la 19 aprilie 2004 (JO L 132, 29.4.2004, p. 2), la 20 aprilie 2004 (JO L 127, 29.4.2004, p. 107), la 12 iulie 2005 (JO L 203, 4.8.2005, p. 19), la 18 octombrie 2005 (JO L 288, 29.10.2005, p. 51) si la 18 decembrie 2006 (JO L 386, 29.12.2006, p. 44), se modifica dupa cum urmeaza: #PAGEBREAK#
1. Articolul 9 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) Alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(1) Curtea infiinteaza in cadrul ei camere formate din cinci si din trei judecatori, in conformitate cu articolul 16 din Statut, si decide cu privire la repartizarea judecatorilor pe camere. Curtea desemneaza camera sau camerele de cinci judecatori care, pentru o perioada de un an, au sarcina sa judece cauzele prevazute de articolul 104b. Repartizarea judecatorilor pe camere si desemnarea camerei sau a camerelor care au sarcina sa judece cauzele prevazute de articolul 104b se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.”
(b) La alineatul (2) se adauga urmatoarele doua paragrafe:
„Pentru cauzele prevazute de articolul 104b, judecatorul raportor este ales dintre judecatorii camerei desemnate in conformitate cu alineatul (1), la propunerea presedintelui acelei camere. In cazul in care camera decide sa nu judece cauza potrivit procedurii de urgenta, presedintele Curtii poate reatribui cauza unui judecator raportor care face parte dintr o alta camera. Presedintele Curtii ia masurile necesare in caz de impiedicare sau de absenta a unui judecator raportor.”
2. Dupa articolul 104a se adauga urmatorul text: „Articolul 104b
(1) La cererea instantei nationale sau, cu titlu exceptional, din oficiu, o trimitere preliminara prin care sunt adresate una sau mai multe intrebari referitoare la domeniile vizate de titlul VI din Tratatul privind Uniunea sau de titlul IV al celei de a treia parti din Tratatul CE poate sa fie judecata potrivit unei proceduri de urgenta, care deroga de la prevederile prezentului regulament.
Cererea instantei nationale trebuie sa cuprinda imprejurarile de drept si de fapt care demonstreaza urgenta si justifica aplicarea acestei proceduri derogatorii si sa indice, daca este posibil, raspunsurile la intrebarile preliminare pe care le propune instanta nationala.
In cazul in care instanta nationala nu a formulat o cerere de aplicare a procedurii de urgenta si daca judecarea cauzei potrivit acestei proceduri apare, la prima vedere, ca fiind necesara, presedintele Curtii poate sa solicite camerei prevazute de paragraful urmator sa se pronunte asupra necesitatii de a judeca trimiterea preliminara potrivit acestei proceduri.
Decizia de judecare a trimiterii preliminare potrivit procedurii de urgenta se adopta de camera desemnata, pe baza raportului judecatorului raportor si dupa ascultarea avocatului general. Compunerea camerei se stabileste in conformitate cu articolul 11c in ziua repartizarii cauzei judecatorului raportor daca aplicarea procedurii de urgenta a fost solicitata de instanta nationala sau, daca necesitatea judecarii cauzei potrivit acestei proceduri este examinata la cererea presedintelui Curtii, in ziua in care este formulata aceasta cerere.
(2) Atunci cand instanta nationala a solicitat aplicarea procedurii de urgenta in cazul unei trimiteri preliminare prevazute de alineatul precedent sau atunci cand presedintele a solicitat camerei desemnate examinarea necesitatii judecarii trimiterii preliminare potrivit acestei proceduri, grefierul comunica de indata trimiterea partilor din cauza aflata pe rolul instantei nationale, statului membru de care apartine aceasta instanta, precum si institutiilor prevazute de articolul 23 primul paragraf din Statut, in conditiile prevazute de aceasta dispozitie.
Decizia de a judeca sau nu trimiterea preliminara potrivit procedurii de urgenta se comunica de indata instantei nationale, precum si partilor, statului membru si institutiilor prevazute de paragraful precedent.
Decizia de judecare a trimiterii potrivit procedurii de urgenta stabileste termenul in interiorul caruia acestea din urma pot depune memorii sau observatii scrise. Decizia poate mentiona chestiunile de drept la care trebuie sa se refere aceste memorii sau observatii scrise si poate stabili intinderea maxima a acestor inscrisuri.
De asemenea, trimiterea preliminara se comunica persoanelor interesate prevazute de articolul 23 din Statut, altele decat destinatarii comunicarii mentionate, imediat dupa efectuarea comunicarii prevazute de primul paragraf, iar decizia de a judeca sau nu trimiterea potrivit procedurii de urgenta se comunica acelorasi persoane interesate imediat dupa efectuarea comunicarii prevazute de al doilea paragraf.
Partile si celelalte persoane interesate prevazute de articolul 23 din Statut sunt instiintate cat mai curand posibil in legatura cu data preconizata a sedintei. Atunci cand trimiterea preliminara nu se judeca potrivit procedurii de urgenta, procedura continua
potrivit prevederilor articolului 23 din Statut si prevederilor aplicabile din prezentul regulament.
#PAGEBREAK#
(3) Trimiterea preliminara care se judeca potrivit procedurii de urgenta, precum si memoriile sau observatiile scrise depuse se comunica persoanelor interesate prevazute de articolul 23 din Statut, altele decat partile si persoanele interesate prevazute de primul paragraf al alineatului precedent. Trimiterea preliminara este insotita de o traducere, daca este cazul in rezumat, in conditiile stabilite de articolul 104 alineatul (1).
In plus, memoriile sau observatiile scrise depuse sunt comunicate partilor si celorlalte persoane interesate prevazute de primul paragraf al alineatului precedent. Data sedintei se comunica partilor si celorlalte persoane interesate impreuna cu comunicarile prevazute de paragrafele precedente.
(4) In cazuri de urgenta deosebita, camera poate decide ca procedura prevazuta de alineatul (2) al doilea paragraf din prezentul articol sa se desfasoare fara faza scrisa.
(5) Camera desemnata solutioneaza cauza dupa ascultarea avocatului general. Aceasta poate decide sa judece cauza in complet format din trei judecatori. In acest caz, camera se compune din presedintele camerei desemnate, din judecatorul raportor si din primul sau, daca este cazul, din primii doi judecatori desemnati din lista prevazuta de articolul 11c alineatul (2) cu ocazia stabilirii componentei camerei desemnate, in conformitate cu alineatul (1) al patrulea paragraf din prezentul articol.
De asemenea, camera desemnata poate sa dispuna trimiterea cauzei in fata Curtii in vederea atribuirii sale unui complet de judecata compus din mai multi judecatori. In acest caz, procedura de urgenta continua in fata noului complet de judecata, daca este cazul dupa redeschiderea procedurii orale.
(6) Actele de procedura prevazute de prezentul articol se considera depuse la data transmiterii catre grefa, prin fax sau prin orice alt mijloc tehnic de comunicare de care dispune Curtea, a unei copii a originalului semnat si a inscrisurilor justificative insotite de opisul prevazut de articolul 37 alineatul (4).
Originalul actului si anexele mentionate anterior se transmit grefei Curtii.
Comunicarile prevazute de prezentul articol se pot efectua prin transmiterea unei copii a inscrisului prin fax sau prin orice alt mijloc tehnic de comunicare de care dispun Curtea si destinatarul.”
Articolul 2
Prezentele modificari ale Regulamentului de procedura, autentice in limbile prevazute de articolul 29 alineatul (1) din regulament, se publica in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si intra in vigoare in prima zi a celei de a doua luni de la data publicarii lor.
Adoptat la Luxemburg, la 15 ianuarie 2008.
Comentarii articol (0)