Autor : COSTEL GILCA
I. Scurta privire asupra evolutiei plafonului maxim
Prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale1, contributia salariatului la sistemul public de pensii a fost plafonata, adica a fost fixat un nivel maxim pana la care asiguratul platea contributia de asigurari sociale, indiferent daca acesta obtinea venituri mai mari decat acest plafon.
Filozofia acestei plafonari era clara: sistemul public de pensii nu va asigura decat un nivel decent al pensiei urmand ca restul sa fie completate prin pensii obtinute din pilonul II (pensii private) si pilonul III (pensii profesionale). In conditiile in care nivelul pensiei era plafonata era normal ca si nivelul contributiei sa fie plafonat.
In forma initiala a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale prin art. 23 se prevedea ca plafonul este de 3 salarii medii brute lunare, iar art. 78 alin 3 prevedea un plafon de maxim 3 puncte. Asadar, exista o corelatia intre plafonul sumei maxime platite si plafonul punctajului pensiei.
Ulterior acest plafon a fost ridicat la 5 salarii medii brute lunare. Astfel, prin art. 4 alin 4 din O.U.G. nr. 147/20022 se prevede ca “la stabilirea plafonului maxim al bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale prevazut de art. 23 si 24 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se are in vedere valoarea corespunzatoare a 5 salarii medii brute lunare pe economie”. Art. 78 a fost si el modificat in consecinta.
Sumele maxime pentru care se plateau contributia de asigurari sociale, indiferent daca asiguratul avea venituri mai mari decat aceste plafoane au fost urmatoarele:
- anul 2001 - 12.445.959 lei;
- anul 2002 - 16.746.000 lei;
- anul 2003 - 34.810.000 lei;
- anul 2004 - 38.410.000 lei;
- anul 2005 - 46.055.000 lei, respectiv 4.605 lei;
- anul 2006 - 5.385 lei;
- anul 2007 - 6.350 lei.
In fine, in cea de-a treia etapa, au fost eliminate plafoanele. Art. 23 din Legea 19/2000 a fost modificat prin O.U.G. nr. 91/2007, pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul protectiei sociale3, in sensul ca baza de calcul a contributiei individuale a fost marita, prevazandu-se:
„(1) Baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale in cazul asiguratilor o constituie:
a) venitul brut realizat lunar, in situatia asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. I si II;
b) venitul lunar asigurat, inscris in declaratia sau in contractul de asigurare sociala, in cazul asiguratilor prevazuti la art. 5 alin. (1) pct. IV si V si alin. (2);
c) salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical, cu exceptia cazurilor de accident de munca sau boala profesionala.”
Prin art. 4 alin 1 din O.U.G. nr. 147/2002 s-a stabilit cota contributiei individuale de asigurari sociale astfel “Cota de contributie individuala de asigurari sociale, prevazuta la art. 21 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 9,5%, indiferent de conditiile de munca”. Aceasta cota a fost mentinuta si prin Legea nr. 387/2007 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2084, in art. 16 alin. 2, precizandu-se in alin. 3 al aceluiasi articol ca „in cota de contributie individuala de asigurari sociale prevazuta la alin. (2) este inclusa si cota de 2% aferenta fondurilor de pensii administrate privat, prevazuta de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”.
In ceea ce priveste plata drepturilor la pensie ca urmare a contributiilor de asigurari sociale si aceasta a avut o anumita evolutie, asa cum am amintit mai sus.
Astfel, daca in forma initiala a Legii nr. 19/2000 se plafonau atat contributiile cat si venitul pensiei, stabilindu-se prin art. 78 alin 4 ca “punctajul asiguratului, stabilit conform alin. (1) si (2), nu poate fi mai mare de 3 puncte intr-un an calendaristic”, prin modificarile realizate in anul 2007 a fost largita atat baza de calcul, insa a fost ridicat si plafonul pensiei. In acest sens prin Legea nr. 250/2007 a fost modificat art. 78 alin 4 in sensul “ca Punctajul asiguratului, stabilit conform prevederilor alin. (1) si (2), se calculeaza la nivelul veniturilor brute realizate pentru care s-au platit contributii de asigurari sociale”.
Practic, prin aceste modificari sistemul public de pensii a trecut dintr-un sistem plafonat intr-un sistem deschis. Fara a intra in detalii nu putem decat sa observam ca practic filozofia sistemului de asigurari sociale cu trei piloni (sistem public – ce asigura un nivel minim de pensie, se dubleaza de un sistem privat de pensie care sa creasca veniturile obtinute de pensionari la care se poate adauga un sistem facultativ care sa confere maximul de confort) este oarecum modificat in sensul ca diferenta de contributie ar fi trebuit sa fie indreptata spre ceilalti doi piloni. Finalitatea organizarii pe trei piloni a sistemului de asigurari sociale vizeaza acumularea de capital de catre entitati private, care prin forta marimi acestui capital sa poata fi reinvestit, ceea ce atrage o crestere economica, cu intregul beneficii, in cazul nostru cresterea locurilor de munca, venituri mai mari la
bugetul asigurarilor sociale, o sustenabilitate mai mare a sistemului public de pensii prim marirea bazei contributiilor.
Revenind, in cadrul sistemului public de pensii plafonat au existat situatii in care contributiile individuale de asigurari sociale au fost au mari decat plafonul maxim admis. In aceasta situatie, persoanele in cauza sunt indreptatite la restituirea sumelor reprezentand contributie individuala de asigurari sociale retinuta de la asigurati, platita in plus fata de plafonul maxim admis prin prevederile Legii nr. 19/2000, pe perioada de timp in care a fost instituit plafon maximal de calcul al bazei de impunere.
#PAGEBREAK#
II. Procedura recuperarii contributiei individuale de asigurari sociale
Prin Ordinul Ministerului Economiei si Finantelor a fost aprobata procedura de restituire a sumelor reprezentand contributia individuala de asigurari sociale retinuta de la asigurati, platita in plus fata de plafonul maxim admis prin prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, pe perioada cat a fost instituit acest plafon maximal de calcul al bazei de impunere.
Pentru restituirea sumelor in cauza solicitantii trebuie sa depuna la Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale o cerere pentru certificarea dreptului la restituire. Cererea de restituire, insotita de dispozitia de restituire, se depune si se inregistreaza la organul fiscal competent si va fi solutionata in termen de 45 de zile de la data inregistrarii. Aceste cereri se verifica sub aspectul realitatii si exactitatii celor solicitate, precum si al incadrarii in termenul legal de prescriptie a dreptului de a cere compensarea sau restituirea sumelor in cauza. In conformitate cu rezultatele verificarilor, Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale va emite o dispozitie de restituire a unor sume de la bugetul de asigurari sociale de stat. Prin dispozitia de restituire aceasta va confirma sumele platite in plus fata de obligatia fiscala, pe fiecare an in parte. Dupa aprobare, dispozitia de restituire se comunica solicitantului. In cazul in care dispozitia de restituire a fost aprobata, iar dreptul la restituire a fost confirmat, solicitantul trebuie sa formuleze si sa depuna o cerere de restituire a sumelor in cauza la organul fiscal in a carui administrare se afla, potrivit prevederilor legale, denumit in continuare organ fiscal competent. La cererea de restituire se anexeaza, in original, dispozitia de restituire.
Dupa primirea cererii de restituire si a dispozitiei de restituire, organul fiscal competent va efectua verificarea acestora si a datelor din evidenta analitica pe platitori - persoane fizice. In cazul in care, dupa primirea si verificarea documentelor, precum si a datelor din evidenta analitica pe platitori - persoane fizice, organul fiscal competent constata existenta unor obligatii fiscale restante ale solicitantului, sumele solicitate se restituie numai dupa efectuarea compensarii acestor obligatii bugetare restante. In cazul in care suma de restituit este mai mare decat suma reprezentand obligatiile fiscale restante ale contribuabilului - persoana fizica, organul fiscal competent efectueaza compensarea pana la concurenta acestor obligatii fiscale, iar diferenta rezultata o restituie acestuia si intocmeste in acest sens, in 3 exemplare, decizia de restituire prevazuta de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.899/2004.
Cererea de restituire si dispozitia de restituire, in copie, insotite de nota privind compensarea obligatiilor fiscale si/sau de nota privind restituirea/rambursarea unor sume, dupa caz, se transmit la unitatea Trezoreriei Statului la care este arondat organul fiscal competent, in scopul efectuarii operatiunii de compensare si/sau restituire.
Calculul impozitului pe venit se face prin aplicarea cotei de impozit asupra venitului reprezentand contributie individuala de asigurari sociale achitata in plus de catre asigurat si solicitata la restituire. Decizia de impunere se emite in doua exemplare, unul dintre acestea urmand a fi transmis prin posta, cu confirmare de primire sau inmanat contribuabilului sub semnatura de primire, iar celalalt urmand a fi transmis compartimentului cu atributii de organizare a evidentei analitice pe platitori - persoane fizice, impreuna cu cererea de restituire si copia dispozitiei de restituire, in vederea instituirii debitului si compensarii si/sau restituirii sumei, dupa caz.
Unitatea Trezoreriei Statului va efectua restituirea sumei solicitate ori a celei ramase de restituit dupa efectuarea operatiunii de compensare, din contul de venituri al bugetului asigurarilor sociale de stat. Restituirea se efectueaza in numerar sau in contul bancar indicat de persoana fizica solicitanta, prin cererea sa.
Dupa efectuarea compensarii si/sau a restituirii, dupa caz, unitatea Trezoreriei Statului pastreaza un exemplar al notei de compensare si/sau al notei de restituire si le transmite pe celelalte doua organului fiscal competent, in termen de 3 zile de la efectuarea operatiunilor, in vederea inregistrarii in evidenta analitica pe platitori - persoane fizice a acestora.
Ulterior, organul fiscal competent va transmite, in termen de 7 zile de la primirea acestor documente, un exemplar al notei de compensare si/sau al notei de restituire solicitantului si va informa, printr-o adresa, Casa Nationala de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale cu privire la efectuarea operatiunilor de compensare/restituire.
Prin Ordinul nr. 67/20085 al ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse au fost aprobate Modalitatilor unitare de aplicare, in sistemul public de pensii, a prevederilor Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 1.646/2007 pentru aprobarea Procedurii de restituire a sumelor reprezentand contributie individuala de asigurari sociale retinuta de la asigurati, platita in plus fata de plafonul maxim admis prin prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada de timp in care a fost instituit plafon maximal de calcul al
bazei de impunere.
Restituirea sumelor achitate in plus fata de cele care, potrivit legii, se datorau se face la cererea asiguratului interesat. Cererea pentru restituirea contributiei individuale de asigurari sociale achitate peste plafonul lunar stabilit de Legea nr. 19/2000, denumita in continuare cerere pentru restituire, se depune/se adreseaza la CNPAS.
Cererea pentru restituire trebuie sa fie depusa in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. Dreptul la restituirea contributiei individuale de asigurari sociale a luat nastere la momentul in care obligatia de plata retinuta si declarata a fost mai mare decat cea datorata, potrivit legii.
Pentru perioada de asigurare cuprinsa intre data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 1.646/2007, respectiv 26 octombrie 2007, si data de 1 aprilie 2001, data intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000, prescriptia fiind suspendata, termenul prevazut la alin. (2) incepe sa curga de la data publicarii ordinului.
Cererea pentru restituire va fi insotita de copia cartii de identitate sau a buletinului de identitate al solicitantului.
Compartimentul de specialitate din cadrul CNPAS verifica, in baza de date proprie, situatia solicitantului, pe baza informatiilor inscrise in Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat, si intocmeste situatia prevazuta la anexa nr. 2 la prezentele modalitati unitare de aplicare. In aceasta situatie se completeaza distinct pentru fiecare an/fractiune de an care face obiectul restituirii contributiei individuale de asigurari sociale.
Dupa stabilirea sumelor reprezentand contributia individuala de asigurari sociale de restituit, CNPAS procedeaza la transmiterea, in original, catre solicitant a deciziei de restituire de la bugetul asigurarilor sociale de stat a sumelor retinute in plus fata de cele datorate, in vederea finalizarii procedurii de restituire, conform Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 1.646/2007.
Organul fiscal competent, in termen de 7 zile de la inregistrarea in trezorerie a operatiunii de restituire, instiinteaza CNPAS cu privire la incheierea procedurii de restituire, mentionand numarul si data documentului de plata.
___________________________________
Articolul a fost publicat in Revista de Dreptul Muncii si Dreptul Securitatii Sociale
Comentarii articol (0)