Inregistrarea si autorizarea persoanele fizice si asociatiilor familiale ar putea fi simplificata. Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii propune transferarea procedurilor la Oficiile Registrului Comertului, in timp ce primariile vor avea doar un rol de asistenta, consultanta sau de reprezentare.
Un proiect de Ordonanta de urgenta, lansat recent in dezbatere publica de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (MIMMCTPL), modifica substantial legislatia in privinta autorizarii si inregistrarii persoanelor fizice (PFA) si a asociatiilor familiale.
Desi Legea nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent contine reglementari unitare privind autorizarea, acestea sunt interpretate in mod diferit de autoritatile locale, pasii care trebuie parcursi de catre solicitanti fiind diferiti de la o primarie la alta.
Acesta este si motivul elaborarii unui nou act normativ, care va abroga, printre altele, Legea nr. 300/2004.
Ca si Legea privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale, proiectul ordonantei de urgenta nu se aplica profesiilor liberale, precum si altor profesii reglementate si, totodata, nu se aplica profesiilor comerciale si activitati economice, pentru care legea a instituit un regim juridic special sau anumite restrictii de desfasurare sau alte interdictii.
Autorizarea se muta de la Primarie la ORC
Propunerea MIMMCTPL vizeaza mutarea procedurii de autorizare si inregistrare, in intregime, la registrul comertului.
Cu toate acestea, primariile in raza carora nu exista oficii ale registrului comertului vor fi obligate sa infiinteze birouri de asistenta, consultanta si de reprezentare.
Primariile vor putea percepe tarife pentru serviciile oferite prin intermediul birourilor de asistenta, consultanta si reprezentare, care vor avea urmatoarele atributii:
a) primesc si ordoneaza documentatia de suport pentru autorizare;
b) transmit si depun documentatiile la registrul comertului competent, efectueaza corespondenta cu acesta in scopul obtinerii autorizatiei, inregistrarii si primirii certificatului de inregistrare in original precum si a altor acte;
c) remit solicitantului actele in original primite de la registrul comertului prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire in termen de 5 zile lucratoare de la primirea din partea acestuia; indiferent de data la care primariile primesc actele de la registrul comertului, acestea se socotesc comunicate la data primirii de catre solicitant.
d) acorda solicitantilor consultanta tehnica privind operatiunea de autorizare si inregistrare de catre registrul comertului.
In prezent, inmatricularea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale in registrul comertului si inregistrarea fiscala a acestora se fac pe baza autorizatiei emise de primaria competenta.
De la asociatie familiala la intreprindere familiala
Potrivit proiectului act normativ, persoanele fizice pot desfasura o activitati economice ca persoane fizice autorizate (PFA), ca intreprinzatori persoane fizice titulari ai unei intreprinderi individuale sau ca membri ai unei intreprinderi familiale.
Conditii, drepturi si obligatii pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice
Propunerea MIMMCTPL stabileste ca persoanele care vor sa desfasoare activitati economice, in formele prevazute de proiectul de ordonanta de urgenta, trebuie sa aiba minumum 18 ani, in cazul PFA si al intreprinderilor individuale, iar in cazul intreprinderilor familiale, varsta minima a membrilor este de 16 ani.
Acestia trebuie sa aiba un sediu profesional si sa indeplineasca cumulativ conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului, protectiei muncii si apararii impotriva incendiilor si cerintele reglementarilor specifice protectiei consumatorului pentru activitatea desfasurata, precum si normele de calitate a produselor si serviciilor puse pe piata.
PFA va putea incheia contracte de colaborare cu alte persoane fizice autorizate ca PFA, cu titulari ai unor intreprinderi individuale sau cu reprezentanti ai unor intreprinderi familiale, ori cu alte persoane juridice, pentru efectuarea unei activitati economice.
In plus, PFA nu va putea angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata si nici nu va putea fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca acea colaborarea este exclusiva.
Cu toate acestea, PFA va putea cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza intr-un alt domeniu de activitate economica decat cea pentru care este autorizata.
In schimb, titlularul unei
intreprinderi individuale va putea angaja alte persoane cu contract individual de munca, in calitate de angajator persoana fizica, si va putea incheia contracte de colaborare cu alte PFA, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale sau alte persoane juridice.
Acesta nu va putea fi angajat al celor cu care colaboreaza, insa, poate poate cumula calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza intr-un alt domeniu de activitate economica.
De asemenea, conform proiectului de act normativ, membrii unei
intreprinderi familiale pot fi simultan PFA sau titulari ai unor intreprinderi individuale. Mai mult, acestia pot cumula si calitatea de salariat al unei terte persoane care functioneaza intr-un alt domeniu de activitate economica decat cel in care si-au organizat intreprinderea familiala.
Totodata, propunerea MIMMCTPL mai stabileste ca intreprinderea familiala nu poate angaja terte persoane cu contract de munca.
Impact legislativ semnificativ
Proiectul de ordonanta de urgenta prevede abrogarea:
- Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent;
- Hotararii Guvernului nr. 1766/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent;
- Art. 3 alin. (1) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, a asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice;
- Art. 17 lit. a) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului.
___________________
Nota AvocatNet:
- Proiectul Ordonantei de urgenta poate fi vizualizat aici.
Comentarii articol (6)