Procurorul General al Romaniei, Laura Codruta Kovesi, a inaintat, ieri, un recurs in interesul legii cu privire la inexistenta unui punct de vedere unitar referitor la drepturile de pensie deschise in perioada 1 iulie 1977-31 martie 2001 pentru grupe speciale de munca.
In recursul in interesul legii inaintat Presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie, Procurorul General a prezentat doua orientari ale jurisprudentei cu privire la stabilirea stagiului complet de cotizare utilizat pentru determinarea punctajului mediu anual in operatiunile de recalculare a pensiilor in sistemul public, pentru aceste persoane, in baza Legii nr.3/1977.
1. Unele instante de judecata, au apreciat ca, pentru persoanele pensionate in baza Legii nr.3/1977 stagiul de cotizare, in vederea determinarii punctajului mediu, este cel prevazut de legea in vigoare la data pensionarii.
In acest sens, s-a retinut ca, pentru persoanele pensionate sub imperiul Legii nr.3/1977, drepturile de pensie se recalculeaza prin determinarea punctajului mediu anual, astfel cum dispune art.2 alin.1 din Normele Metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr.19/2000.
Potrivit acestor norme, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual reprezinta vechimea integrala in munca prevazuta de legislatia in vigoare la data deschiderii dreptului la pensia de care persoana beneficiaza sau care i se cuvine la data inceperii operatiunii de evaluare.
De asemenea, alineatul (3) al aceluiasi text prevede ca "Pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in intervalul 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul complet de cotizare utilizat la determinarea punctajului mediu anual va fi cel reglementat de Legea nr.3/1977".
Prin urmare, singurele facilitati oferite de Legea nr.3/1977 persoanelor care au lucrat in grupa I sau II de munca sunt acordarea sporului de grupa si posibilitatea pensionarii inainte de implinirea varstei standard de pensionare, dispozitiile art.14 din acest act normativ neavand semnificatia reducerii stagiului de cotizare, utilizat la recalcularea pensiei.
Ca atare, este lipsita de relevanta imprejurarea ca, potrivit dispozitiilor art.43 si art.77 alin.2 din Legea nr.19/2000, stagiul de cotizare complet a fost stabilit la 20 de ani pentru aceste grupe de munca.
2. Alte instante au apreciat ca celor care se incadreazã in grupa I de munca li se aplica prevederile art.43 alin.1 din Legea nr.19/2000.
Aceasta interpretare a fost justificata de dispozitiile art.2 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.4/2005, care statueaza ca recalcularea pensiilor se efectueaza cu respectarea prevederilor Legii nr.19/2000.
Astfel, potrivit art.43 alin.(1) ºi Anexei 4 din Legea nr.19/2000 persoanele care si-au desfasurat activitatea in conditii speciale (cum sunt cele desfasurate in subteran, cel putin 50% din timpul normal de munca), beneficiaza, la determinarea punctajului mediu, de un stagiu de cotizare de 20 de ani.
Chiar daca art.2 alin.3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 19/2001, aprobata prin Hotararea Guvernului nr.1550/2004 prevede ca pentru persoanele ale caror drepturi s-au deschis în perioada 1 iulie 1977 – 31 martie 2001, stagiul de cotizare este prevazut de Legea nr.3/1977, alineatul (4) al acestui articol deroga de la alineatul anterior si face referire la pensiile stabilite de acte normative cu caracter special, iar art.43 alin.(1) si anexa 4 din lege au caracter special.
Pe de alta parte, o interpretare contrara a acestor dispozitii legale ar conduce la infrangerea principiului inserat in preambulul Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.4/2005 conform caruia, la munca egala, se acorda aceeasi pensie, si ar lipsi de eficienta art.2 al aceluiasi act normativ ce prevede ca recalcularea se efectueazã cu respectarea Legii nr.19/2000, lege care prevede reducerea stagiului de cotizare.
Procurorul General a apreciat, in recursul in interesul legii inainta ICCJ, ca primul punct de vedere este in concordanta cu prevederile legii.
Pentru a afla mai multe informatii, puteti vizualiza integral
Recursul in interesul legii inaintat de Procurorul General.
Comentarii articol (6)