Pentru cei interesati prezentam in continuare continutul acestei Norme metodologice privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor din sectorul public.
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - Prin Legea nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor din sectorul public, cu modificarile ulterioare, denumita în continuare Lege, a fost instituita bursa speciala "Guvernul României" pentru formarea managerilor care se angajeaza sa desfasoare activitati de raspundere în cadrul institutiilor publice, regiilor autonome, agentilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul structurilor sau organismelor internationale, în calitate de reprezentant al statului român. Bursa se acorda începând cu anul universitar 2005-2006.
Art. 2. - Potrivit art. 2 din Lege, bursa speciala "Guvernul României", denumita în continuare bursa, se acorda tinerilor, denumiti în continuare beneficiari, care se califica în urma unui concurs national conform Legii si care sunt acceptati la studii de universitati de prestigiu, acreditate sau recunoscute în statele Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European, în Statele Unite ale Americii sau în alte state relevante din perspectiva participarii României în structurile europene si euro-atlantice.
Art. 3. - Potrivit art. 5 din Lege, bursa se acorda unei persoane o singura data în viata si numai pentru efectuarea uneia dintre urmatoarele forme de studiu:
a) studii universitare, pe perioada minima necesara absolvirii si obtinerii diplomei, conform institutiei de învatamânt, dar nu mai mult de 5 ani;
b) studii pe perioada minima necesara finalizarii cursurilor de masterat, conform institutiei de învatamânt, dar nu mai mult de 2 ani;
c) studii de doctorat, pe o perioada care nu poate depasi 4 ani.
Art. 4. - Domeniile si specializarile pentru care se acorda bursele sunt cele prevazute în anexa la Lege.
Art. 5. - (1) Beneficiarilor li se acorda burse în valuta, pe tip de studii si în cuantum dupa cum urmeaza:
a) studii universitare, în limita maxima a sumei de 30.000 euro/an de studiu;
b) studii de masterat, în limita maxima a sumei de 35.000 euro/an de studiu;
c) studii de doctorat, în limita maxima a sumei de 20.000 euro/an de studiu.
(2) Limitele maxime prevazute la alin. (1) sunt aceleasi pe tari si institutii de învatamânt.
(3) Din sumele acordate beneficiarilor prin bursa se suporta pe parcursul unui an universitar, pâna la finalizarea studiilor, cheltuielile aferente stagiilor de studii în strainatate - taxe de studii, cazare, masa, asigurare de sanatate si un transport international anual cu avionul dus-întors, la clasa economic.
(4) Limita maxima pentru cheltuielile cumulate de cazare, masa si asigurare de sanatate în strainatate, acoperite de bursa, este de 1.000 de euro pe luna, cu un maxim anual de 10.000 de euro. În cazul în care cheltuielile depasesc limita maxima, acestea vor fi suportate de catre beneficiarul bursei din surse proprii.
Art. 6. - (1) Procedura de acordare a burselor se desfasoara în doua etape:
a) concursul national;
b) procesul de contractare si finalizare a acordarii efective a bursei.
(2) Trecerea la etapa a doua se efectueaza numai pentru candidatii calificati în urma primei etape si care au primit acceptul de la o universitate de prestigiu din strainatate, aprobata conform art. 20 alin. (2).
Art. 7. - Beneficiarii bursei au obligatia de a mentine pe toata durata studiilor un nivel minim de performanta echivalent calificativului "Bine" si de a-si desfasura activitatea, ulterior absolvirii studiilor, în sectorul public o perioada minima obligatorie, dupa cum urmeaza:
a) 5 ani - daca au beneficiat de bursa pe o perioada efectiva a studiilor mai mare de 27 de luni, reprezentând echivalentul a 3 ani de scolarizare, sau daca suma totala primita ca bursa a depasit echivalentul a 60.000 de euro;
b) 4 ani - în cazurile care nu se încadreaza la lit. a), dar în care au beneficiat de bursa pe o perioada efectiva a studiilor mai mare de 18 luni, reprezentând echivalentul a 2 ani de scolarizare;
c) 3 ani - în celelalte situatii.
CAPITOLUL II Cadrul institutional
Art. 8. - (1) Comisia pentru bursa speciala "Guvernul României", redenumita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 Comisia pentru managerii publici, denumita în continuare Comisia, este formata din presedinte si membri, numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Presedintele Comisiei este numit pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit fara o limita maxima a numarului de mandate.
(3) Membrii Comisiei sunt în numar de cel mult 15 persoane fizice, vorbitori de limba româna, desemnati dupa cum urmeaza:
a) secretarul general din cadrul urmatoarelor ministere si institutii: Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Economiei si Comertului, Ministerul Finantelor Publice si Agentia Nationala a Functionarilor Publici;
b) un consilier al primului-ministru;
c) un reprezentant al partenerilor de dialog social din domeniul functionarilor publici, nominalizat de catre Uniunea Sindicatelor Functionarilor Publici;
d) un reprezentant nominalizat de catre Asociatia Româna a Bancilor din rândul conducerii bancilor membre;
e) un reprezentant nominalizat de catre Academia Româna din rândul membrilor sai;
f) un reprezentant nominalizat de catre Consiliul National al Rectorilor din rândul membrilor sai;
g) un om de afaceri reprezentativ, nominalizat de catre Alianta Confederatiilor Patronale din România;
h) un reprezentant al tinerilor oameni de afaceri, nominalizat de o organizatie reprezentativa, desemnata de catre Autoritatea Nationala pentru Tineret;
i) un reprezentant al mass-media;
j) un reprezentant al partenerului de implementare, prevazut la art. 8 alin. (1) din Lege.
(4) Poate participa la lucrarile Comisiei un observator din partea Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti, în cazul în care doreste sa îl desemneze.
(5) În termen de 10 zile de la data intrarii în vigoare a prezentelor norme metodologice, prin decizie a primului-ministru se stabilesc componenta nominala a membrilor Comisiei si presedintele.
(6) Daca nominalizarile nu sunt transmise în termenul stabilit, Comisia poate sa se constituie si sa îsi desfasoare activitatea cu minimum 12 membri, inclusiv presedintele, urmând ca restul membrilor sa fie adaugati componentei Comisiei pe masura nominalizarii acestora.
(7) Componenta nominala a membrilor Comisiei poate fi reactualizata prin decizie a primului-ministru, la propunerea presedintelui Comisiei, în urma revocarii membrilor datorita: cererii de retragere a unui membru, în cazul conflictului de interese, pierderii functiei în virtutea carora au fost nominalizati sau retragerii sprijinului institutiilor care i-au nominalizat.
Art. 9. - (1) Comisia îndeplineste urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza concursul national, inclusiv etapa de finalizare a acordarii efective a bursei si de contractare, si îndeplineste atributiile aferente desfasurarii acestuia;
b) stabileste lista candidatilor calificati, a celor aflati pe lista de asteptare si a celor respinsi;
c) solutioneaza contestatiile formulate de candidatii nemultumiti de rezultatele obtinute la concursul national, pe baza unei noi evaluari;
d) decide cu privire la repartizarea absolventilor studiilor efectuate în cadrul bursei;
e) coordoneaza programele suplimentare de training, orientare, informare etc. din cadrul programului bursei.
(2) Comisia îndeplineste orice alte atributii ce îi revin potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice.
(3) Comisia îndeplineste si atributiile ce îi revin potrivit dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2004 privind crearea statutului special al functionarului public denumit manager public.
Art. 10. - Pentru exercitarea atributiilor ce îi revin, Comisia îsi desfasoara activitatea potrivit regulamentului propriu de organizare si functionare, care se adopta în plenul sedintei Comisiei, prin votul majoritatii simple a membrilor prezenti. Sedintele Comisiei se tin în prezenta majoritatii membrilor sai.
Art. 11. - (1) Potrivit art. 3 alin. (4) din Lege, secretariatul Comisiei se asigura de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(2) În termen de 15 zile de la data intrarii în vigoare a prezentelor norme metodologice, ministrul educatiei si cercetarii va desemna prin ordin persoanele din cadrul ministerului care vor asigura activitatea de secretariat a Comisiei.
(3) Activitatea de secretariat a Comisiei consta în primirea si înregistrarea dosarelor candidatilor si transmiterea integrala a acestora catre unitatea de implementare, în termenul aprobat de Comisie, conform calendarului concursului national.
Art. 12. - (1) Potrivit art. 8 alin. (1) din Lege, pentru realizarea operatiunilor aferente bursei, Ministerul Educatiei si Cercetarii colaboreaza cu un partener de implementare.
(2) Partenerul de implementare poate fi o institutie bancara internationala, selectata de Ministerul Educatiei si Cercetarii în conditiile legii, sau o organizatie internationala interguvernamentala, potrivit unui acord încheiat cu România sau cu autoritatile române competente.
Art. 13. - (1) În vederea derularii operatiunilor aferente bursei, Ministerul Educatiei si Cercetarii încheie cu partenerul de implementare un contract sau acord pentru stabilirea responsabilitatilor ce revin fiecareia dintre parti.
(2) Prin contract sau acord se vor stabili în mod obligatoriu responsabilitatile expres delegate partenerului de implementare prin Lege, si anume:
a) sarcina privind încheierea contractelor cu beneficiarii;
b) operatiunile de încasari si plati aferente derularii bursei;
c) urmarirea ducerii la îndeplinire a prevederilor contractuale, inclusiv în privinta mentinerii calificativelor universitare minime prevazute si a efectuarii, ulterior definitivarii studiilor, activitatii în cadrul institutiilor publice, regiilor autonome, agentilor economici cu capital majoritar de stat si structurilor sau organismelor internationale.
(3) Prin contract sau acord se va stabili, de asemenea, o unitate de implementare a proiectului, în structura partenerului de implementare, cu responsabilitati privind aparatul de lucru al Comisiei si sprijin administrativ pentru programul de burse "Guvernul României", dupa cum urmeaza:
a) efectuarea actelor procedurale si respectarea procedurii stabilite privind organizarea si desfasurarea sedintelor si adoptarea hotarârilor Comisiei;
b) pregatirea sedintelor Comisiei: întocmirea ordinii de zi a sedintei, pregatirea documentelor, convocarea membrilor Comisiei si comunicarea ordinii de zi si a materialelor de sedinta, pregatirea locatiei de desfasurare a sedintei;
c) întocmirea procesului-verbal al fiecarei sedinte în registrul Comisiei, care se pastreaza si se arhiveaza în conformitate cu reglementarile în vigoare;
d) redactarea hotarârilor Comisiei;
e) arhivarea hotarârilor Comisiei, precum si a celorlalte documente care au stat la baza fundamentarii acestor hotarâri;
f) asigurarea aducerii la cunostinta publica a documentelor si hotarârilor Comisiei în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice;
g) primirea si înregistrarea dosarelor candidatilor si transmiterea catre acestia a confirmarii de primire a documentatiilor complete;
h) sprijinirea organizarii si desfasurarii concursului national; i) solicitarea de propuneri pentru un numar suficient de evaluatori;
j) pregatirea listei de evaluatori pentru a fi propusi Comisiei si crearea corpului de evaluatori în conformitate cu decizia acesteia;
k) pregatirea si repartizarea dosarelor de candidatura în vederea evaluarii si reevaluarii;
l) pregatirea comunicarii rezultatelor obtinute în diversele faze ale procedurii de acordare a bursei si de repartizare a absolventilor;
m) propunerea listei universitatilor la care candidatii se pot înscrie, în vederea deciziei Comisiei;
n) primirea si înregistrarea contestatiilor depuse de candidati;
o) desfasurarea procedurii de contractare;
p) organizarea si monitorizarea oricarei activitati suplimentare stabilite de Comisie;
q) solicitarea, în numele Comisiei, a posturilor vacante din institutiile si structurile în care beneficiarii urmeaza sa desfasoare activitate ulterior absolvirii studiilor si centralizarea acestora;
r) solicitarea si centralizarea optiunilor beneficiarilor pentru posturile vacante, precum si pentru posturile identificate de catre acestia;
s) formularea de propuneri pentru repartizarea beneficiarilor pe baza rezultatelor obtinute;
t) urmarirea traseului de cariera al beneficiarilor;
u) mentinerea si actualizarea paginii web a programului bursei;
v) comunicarea raspunsurilor la întrebarile publicului cu privire la programul bursei;
w) mentinerea contactului permanent cu beneficiarii si cu absolventii programului bursei;
x) estimarea necesitatilor financiare ale programului bursei si întocmirea rapoartelor financiare de executie a programului;
y) urmarirea rezultatelor programului bursei si întocmirea de statistici si rapoarte periodice;
z) atributii ale aparatului de lucru al Comisiei, decurgând din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004.
CAPITOLUL III Organizarea si desfasurarea concursului national
Art. 14. - (1) Potrivit art. 4 alin. (1) din Lege, prin concursul national se evalueaza capacitatea de performanta academica a candidatilor, precum si optiunea acestora de a-si desfasura activitatea în sectorul public.
(2) Concursul national se organizeaza de catre Comisie, cu sprijinul Ministerului Educatiei si Cercetarii si al partenerului de implementare.
(3) Comisia adopta regulamentele si metodologiile de organizare si desfasurare a concursului national si a etapei de finalizare a acordarii efective a burselor si de contractare.
Art. 15. - În vederea organizarii concursului national, Comisia stabileste si aduce la cunostinta publica, împreuna cu secretariatul si cu partenerul de implementare, urmatoarele:
a) continutul dosarului care va fi depus de candidati;
b) calendarul de organizare si desfasurare a concursului national;
c) locatia de depunere a dosarului;
d) orice alte informatii care sunt necesare candidatilor.
Art. 16. - (1) În vederea participarii la concursul national, candidatii trebuie sa îndeplineasca, cumulativ, urmatoarele criterii:
a) sa aiba cetatenia româna;
b) sa aiba vârsta de cel mult 35 de ani la data stabilita ca termen de depunere a dosarului;
c) sa exprime în scris angajamentul ferm de a desfasura, ulterior absolvirii studiilor efectuate în cadrul bursei, activitate în cadrul institutiilor publice, regiilor autonome, agentilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul structurilor sau organismelor internationale, în calitate de reprezentant al statului român, în conditiile stabilite prin Lege si prin prezentele norme metodologice;
d) în cazul în care opteaza pentru obtinerea unei burse pentru studii universitare, sa fie elev în clasa a XII-a la un liceu acreditat si sa prezinte documente care sa ateste promovarea bacalaureatului pâna la data efectuarii primei plati a bursei sau sa fie absolvent de studii liceale cu diploma de bacalaureat;
e) în cazul în care opteaza pentru obtinerea unei burse pentru studii de masterat sau doctorat, sa fie absolvent de studii universitare cu durata corespunzatoare conform legii;
f) în cazul în care opteaza pentru obtinerea unei burse pentru studii de doctorat, sa fie deja acceptat la studii în cadrul unei institutii de învatamânt superior de prestigiu din strainatate, în cadrul domeniilor de studiu prevazute în anexa la Lege.
(2) Pot participa la concursul national si candidatii care au fost deja acceptati sau care urmeaza cursurile unei institutii de învatamânt superior de prestigiu din strainatate, în cadrul domeniilor de studiu prevazute în anexa la Lege.
Art. 17. - (1) Continutul dosarului de înscriere la concurs se aproba de catre Comisie, pentru fiecare tip de studii, si contine în principal urmatoarele documente:
a) datele de identificare a candidatului;
b) curriculum vitae;
c) foaie matricola pentru studiile liceale, universitare si/sau postuniversitare, dupa caz;
d) rezultatele obtinute la testele standardizate, solicitate de catre institutiile de învatamânt pentru care candidatul solicita bursa;
e) recomandari, conform cerintelor Comisiei;
f) eseuri pe temele stabilite de Comisie;
g) tipul studiilor si domeniul pentru care se solicita bursa;
h) lista cu maximum 15 universitati de prestigiu la care candidatul doreste sa candideze în vederea acceptarii, precum si termenele în care acestea fac cunoscute rezultatele concursurilor proprii de acceptare la studii; i) cuantumul maxim al sumelor anuale solicitate prin bursa;
j) dovezile de acceptare la studii, în cazul în care candidatul a fost deja acceptat sau urmeaza cursurile unei institutii de învatamânt superior de prestigiu din strainatate, în cadrul domeniilor de studiu prevazute în anexa la Lege.
(2) Dosarul va contine orice alte documente stabilite de Comisie.
(3) Formularele necesare întocmirii dosarului vor fi puse la dispozitie candidatilor în format electronic, pe pagina de Internet a Programului Bursa speciala "Guvernul României", si pe suport hârtie la sediul partenerului de implementare.
(4) Documentele care intra în compunerea dosarului se completeaza în limbile româna si engleza si se depun, în numarul de exemplare stabilit, la secretariatul Comisiei.
Art. 18. - (1) Concursul national se desfasoara sub forma de evaluare de dosare si, daca este cazul, de interviu.
(2) Criteriile generale de evaluare a candidatilor sunt urmatoarele:
a) capacitatea de performanta academica si profesionala;
b) capacitatea de a desfasura activitate de performanta în sectorul public, de lucru în echipa si de conducere;
c) aprecierea Comisiei privind institutiile de învatamânt pentru care candidatul solicita bursa.
(3) Baremul detaliat de evaluare si ponderile de punctaj se stabilesc de catre Comisie pentru fiecare tip de studii.
Art. 19. - (1) În vederea evaluarii dosarului de candidatura si desfasurarii interviului, Comisia selecteaza evaluatori, care pot fi profesori universitari, membri ai Academiei Române, personalitati publice, experti români sau internationali în domeniile de specializare pentru care se acorda bursa.
(2) Evaluarea dosarelor se face independent de catre cel putin 2 evaluatori. În situatiile în care exista diferente semnificative între notarile evaluatorilor, dosarele în cauza vor face obiectul unei reevaluari de catre alti evaluatori, conform procedurilor stabilite de Comisie.
(3) Prin decizia Comisiei se pot organiza interviuri dupa evaluarea dosarelor de candidatura. Interviurile se efectueaza de catre evaluatori, conform baremului aprobat.
Art. 20. - (1) Conform criteriilor si procedurii mentionate la art. 17 si 18, pe baza fondurilor alocate, Comisia decide încadrarea candidatilor la Concursul national în 3 categorii:
a) candidati calificati la data selectiei;
b) candidati pe lista de asteptare pentru acordarea bursei, pe baza disponibilitatii fondurilor;
c) candidati respinsi.
(2) Din listele de universitati propuse de candidati Comisia aproba universitatile la care acestia pot beneficia de bursa, în conditiile acceptarii la studii si ale disponibilitatii fondurilor. Universitatile pentru care Comisia aproba posibilitatea desfasurarii studiilor sunt comunicate individual candidatilor încadrati în categoriile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), începând cu data publicarii rezultatelor.
(3) Listele de încadrare pe categorii a candidatilor se actualizeaza periodic în functie de desfasurarea etapei de contractare si finalizare a acordarii efective a bursei, conform prevederilor cuprinse în cap. IV.
Art. 21. - (1) Candidatii pot depune contestatii privind rezultatul concursului national, în termen de 72 de ore de la data aducerii la cunostinta publica a rezultatelor.
(2) Comisia solutioneaza contestatiile în termen de 30 de zile de la data împlinirii termenului stabilit pentru depunerea acestora.
CAPITOLUL IV Contractarea si finalizarea acordarii efective a bursei
Art. 22. - (1) Procesul de contractare si finalizare a acordarii efective a bursei este desfasurat de catre partenerul de implementare sub monitorizarea Comisiei.
(2) Contractarea si finalizarea acordarii efective a bursei se fac pe baza cererii depuse la sediul partenerului de implementare de catre candidatii calificati în concursul national al anului respectiv. Continutul cererii se stabileste de catre Comisie si contine cel putin urmatoarele documente:
a) acceptul emis de catre o universitate aprobata de Comisie, valabil pentru anul curent, în copie legalizata;
b) actul emis de universitate, în care sunt specificate conditiile financiare de acceptare, în copie legalizata;
c) sumele anuale solicitate pentru a fi acoperite din bursa, cu încadrarea în sumele maxime solicitate în dosarul de candidatura, incluzând precizarea si estimarea categoriilor de cheltuieli conform art. 5;
d) contributia financiara proprie si modul de sustinere a acesteia;
e) tipul studiilor si domeniul pentru care se solicita bursa;
f) copie a actului de identitate al candidatului;
g) acte doveditoare privind venitul lunar net al garantilor propusi.
(3) În cazul primirii acceptului de la o universitate de prestigiu din strainatate, alta decât cele propuse initial de catre candidatul calificat, partenerul de implementare poate verifica daca aceasta universitate este aprobata de Comisie si poate trece la contractare pe baza cererii, cu conditia respectarii sumelor maxime solicitate în dosarul de candidatura.
Art. 23. - (1) Pe baza cererii prevazute la art. 22, partenerul de implementare încheie contractul de acordare a bursei.
(2) Modelul-cadru al contractului este prevazut în anexa care face parte integranta din prezentele norme metodologice.
(3) Contractul se încheie în 7 exemplare, câte unul pentru fiecare dintre partile implicate în derularea sa: beneficiar, garanti, partener de implementare, Comisie si Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Art. 24. - (1) Contractarea se efectueaza în ordinea în care candidatii calificati prezinta toate documentele necesare, pâna la epuizarea fondurilor alocate pentru anul universitar respectiv.
(2) În momentul acceptarii de catre o universitate aprobata de Comisie, candidatii sunt obligati sa accepte sau sa decline bursa în termen de 10 zile de la primirea acceptului.
(3) Candidatii calificati si cei de pe lista de asteptare sunt obligati sa prezinte situatia actualizata a raspunsurilor pozitive sau negative primite de la universitatile din strainatate, la un numar de 3 termene intermediare stabilite de catre Comisie. Candidatii care nu îsi actualizeaza raspunsurile sau care depasesc ultimul termen de raspuns al universitatilor propuse sunt considerati în imposibilitate de a participa la etapa a doua.
(4) În functie de fondurile disponibile în cursul procesului de contractare si pe masura primirii raspunsurilor de catre candidati, Comisia aproba progresiv calificarea, precum si posibilitatea trecerii la etapa a doua pentru candidatii înscrisi pe lista de asteptare.
(5) Acei candidati calificati în urma concursului national, dar care nu au finalizat cu succes etapa a doua de contractare si finalizare a acordarii efective a bursei, beneficiaza automat, numai pentru anul universitar urmator, de calificare pentru acelasi tip de studii si în aceleasi conditii. Calificarea se obtine prin transmiterea unei cereri scrise catre Comisie, în termenul stabilit pentru depunerea dosarului de candidatura la concursul national, incluzând actele necesare si lista de universitati de prestigiu din strainatate la care va candida pentru acceptare la studii.
Art. 25. - (1) În termen de 10 zile de la data finalizarii acordarii burselor, Comisia face publica lista finala a beneficiarilor bursei si o prezinta ministrului educatiei si cercetarii.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Ministerul Educatiei si Cercetarii împreuna cu Ministerul Afacerilor Externe comunica oficiilor consulare si reprezentantelor diplomatice ale României din strainatate, precum si universitatilor straine acceptante atât lista nominala a beneficiarilor bursei, cât si conditiile de acordare a acesteia.
CAPITOLUL V Conditii financiare si decontarea cheltuielilor
Art. 26. - (1) În vederea decontarii sumelor alocate prin bursa, la începutul fiecarei perioade a anului universitar, respectiv trimestru sau semestru, beneficiarii au obligatia de a prezenta partenerului de implementare facturile pro forma.
(2) Pe baza documentelor prevazute la alin. (1), partenerul de implementare vireaza sumele direct catre institutia de învatamânt superior emitenta a facturii, catre prestatorul de servicii sau catre beneficiar, dupa caz.
(3) În termen de 20 de zile de la primirea fondurilor, beneficiarul are obligatia de a transmite partenerului de implementare documentele finale, în original, în vederea decontarii sumelor avansate.
(4) În vederea stabilirii necesitatilor bugetare pentru anul urmator, pâna la sfârsitul lunii aprilie a fiecarui an, beneficiarul are obligatia de a prezenta partenerului de implementare factura pro forma emisa de institutia de învatamânt pentru anul scolar urmator, precum si o estimare a sumelor necesare pentru perioada septembrie a anului în curs - decembrie a anului urmator.
Art. 27. - (1) În bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii pe anul 2005 vor fi cuprinse fonduri reprezentând echivalentul în lei al sumei de 850.000 de euro pentru acordarea de noi burse si pentru acoperirea celorlalte cheltuieli si comisioane aferente derularii operatiunilor bursei.
(2) În bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii pe anul 2006 vor fi cuprinse fonduri reprezentând echivalentul în lei al sumei de 1.850.000 de euro pentru continuarea burselor acordate în anul 2005, acordarea de noi burse si pentru acoperirea celorlalte cheltuieli si comisioane aferente derularii operatiunilor bursei.
Art. 28. - Începând cu anul 2007, în bugetul Ministerului Educatiei si Cercetarii vor fi cuprinse fondurile aferente programului bursei, conform urmatoarei metodologii:
a) echivalentul în lei a cel putin 1.000.000 de euro va fi alocat pentru burse noi pentru urmatorul an universitar; b) suma prevazuta la lit. a) se repartizeaza între cei doi ani bugetari ce constituie anul universitar, conform graficului de repartizare a cheltuielilor furnizat de unitatea de implementare;
c) suma finala ce va fi inclusa în bugetul anului respectiv al Ministerului Educatiei si Cercetarii reprezinta totalul dintre suma necesara pentru continuarea finantarii burselor aflate în derulare si cuantumul pentru anul respectiv al sumei pentru burse noi, conform lit. a) si b), la care se adauga o suma destinata costurilor de administrare a programului bursei în cuantum cuprins între 10 si 20% din acest total, la propunerea Comisiei.
Art. 29. - (1) Sumele alocate burselor se împart orientativ, dupa cum urmeaza:
a) 40% pentru studii universitare;
b) 50% pentru studii de masterat;
c) 10% pentru studii de doctorat.
(2) Repartizarile procentuale prevazute la alin. (1) pot fi redimensionate de la o forma de studii la alta, în functie de disponibilitatile realizate în cursul etapei de contractare.
Art. 30. - Potrivit art. 7 din Lege, schimbarea specializarilor, a categoriilor de cheltuieli, a fondurilor alocate fata de metodologia prevazuta sau a cuantumului diferentiat al burselor se efectueaza prin hotarâre a Guvernului, cu cel putin un an calendaristic înaintea începerii anului universitar pentru care se acorda bursele si numai în limitele domeniilor sau specializarilor prevazute în anexa la Lege.
Art. 31. - (1) Din sumele alocate se finanteaza, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (3) din Lege, cheltuielile aferente: a) cuantumului burselor;
b) tuturor operatiunilor necesare derularii programului bursei, inclusiv operationalizarii unitatii de implementare a proiectului; c) evaluarii, în limita maxima a echivalentului în lei a 10 euro/lucrare pentru specialistii români si în limita maxima a echivalentului în lei a 30 euro/lucrare pentru specialistii din strainatate, plus cheltuieli de transport intern si international de la locul de munca la Bucuresti, precum si cazarea în Bucuresti, conform legislatiei în vigoare;
d) dezvoltarii si întretinerii comunitatii virtuale, site-ului web si bazei de date a programului bursei;
e) programelor de orientare, pregatire, integrare, informare interna si asociatiei beneficiarilor programului;
f) realizarii actiunilor de promovare si publicitate a programului de burse;
g) procedurii de recuperare a sumelor stabilite ca urmare a nerespectarii de catre beneficiarii bursei a obligatiilor asumate prin contract si nerespectate;
h) taxelor si comisioanelor bancare.
(2) Repartizarea sumelor potrivit alin. (1) se face prin contractul sau acordul semnat de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii si partenerul de implementare si actele aditionale, avându-se în vedere si propunerile Comisiei.
(3) Pe baza conditiilor stabilite de Ministerul Educatiei si Cercetarii si partenerul de implementare, sumele se transfera partenerului de implementare, în conditiile legii.
Art. 32. - (1) În vederea valorificarii studiilor efectuate în strainatate pentru integrare si specializare, la revenirea în tara absolventii care au beneficiat de bursa vor urma un program intensiv suplimentar de pregatire si integrare în domeniul administratiei publice din România, cu durata cumulata de 2-3 luni, organizat de catre Institutul National de Administratie sau de alte institutii de formare continua, din cuantumul de fonduri administrative prevazute în bugetul programului de burse.
(2) Din fondurile administrative prevazute în bugetul programului de burse, Comisia, cu sprijinul partenerului de implementare, poate organiza programe suplimentare de orientare, pregatire, integrare, seminarii, reuniuni, informare si comunicare interna si a asociatiei beneficiarilor programului.
Art. 33. - (1) În cazul nerespectarii de catre beneficiar a obligatiilor contractuale, acesta va plati penalitati pentru suma totala restanta, conform contractului-cadru.
(2) Prin suma totala restanta se întelege suma acordata prin bursa, inclusiv penalitatile calculate, care nu a fost rambursata conform conditiilor contractului-cadru. Suma totala restanta se calculeaza în euro si se actualizeaza în lei, conform cursului de schimb valutar leu-euro, în fiecare an.
(3) Penalitatile se calculeaza în euro, dupa cum urmeaza:
a) 15% pe an, în cazul în care beneficiarul nu revine în tara;
b) 10% pe an, în cazul nefinalizarii studiilor sau în cazul în care beneficiarul nu a mentinut minimul de performanta stabilit;
c) 5% pe an, în cazul în care beneficiarul nu desfasoara activitate în cadrul institutiilor publice, regiilor autonome, agentilor economici cu capital majoritar de stat ori în cadrul structurilor sau organismelor internationale, în calitate de reprezentant al statului român, pe perioada stabilita.
(4) Conform prevederilor Legii, sumele restante se recupereaza de catre partenerul de implementare si se vireaza Ministerului Educatiei si Cercetarii în vederea restituirii catre bugetul de stat.
CAPITOLUL VI Procedura de repartizare
Art. 34. - (1) În vederea repartizarii absolventilor bursei, posturile de conducere si de raspundere vacante, existente în cadrul urmatoarelor structuri, se solicita, în conditiile art. 13 alin. (3) din Lege, de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, respectiv de catre Ministerul Afacerilor Externe, se centralizeaza si se transmit Ministerului Educatiei si Cercetarii pentru a fi puse la dispozitie Comisiei:
a) ministere si institutii care functioneaza în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora;
b) autoritati ale administratiei publice locale sau institutii publice care functioneaza în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestora;
c) serviciile Camerei Deputatilor si ale Senatului, institutiile publice care functioneaza sub controlul Parlamentului;
d) Administratia Prezidentiala;
e) Aparatul de lucru al Guvernului si institutiile publice care functioneaza în subordinea directa a Executivului;
f) regii autonome de interes national;
g) agenti economici cu capital majoritar de stat;
h) structuri sau organisme internationale în care statul român îsi desemneaza reprezentantii.
(2) Prin posturi de raspundere se întelege, în contextul prezentelor norme metodologice, posturi de consilier la cabinetul demnitarului sau de responsabil de proiect finantat cu fonduri de la buget sau atrase de la finantatori internationali.
(3) În cazul în care prin procedura prevazuta la alin. (1) nu se pot obtine suficiente locuri pentru repartizarea în bune conditii a beneficiarilor, institutiile prevazute la alin. (1) si solicitate expres în acest sens de catre Comisie vor pune la dispozitie programului, inclusiv prin suplimentarea numarului de posturi aprobat:
a) cel putin un post de sef de birou sau echivalent pentru fiecare 100 de angajati;
b) cel putin un post de sef de serviciu sau echivalent pentru fiecare 200 de angajati;
c) cel putin un post de director adjunct sau echivalent pentru fiecare 300 de angajati.
(4) În vederea repartizarii beneficiarilor, Comisia, cu sprijinul Ministerului Administratiei si Internelor - Agentia Nationala a Functionarilor Publici, va stabili:
a) o ierarhie a categoriilor de posturi de conducere vacante, în functie de nivelul administrativ si de complexitatea atributiilor de serviciu;
b) o corespondenta între nivelul studiilor absolvite de beneficiarii bursei si categoriile de posturi de conducere vacante.
Art. 35. - Absolventii programului de burse pot opta pentru procedurile de repartizare prevazute de Lege sau pentru cariera de manager public, în conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2004.
Art. 36. - (1) Repartizarea absolventilor pe posturile vacante se face de catre Comisie în functie de urmatoarele criterii: a) rezultatele obtinute pe parcursul studiilor universitare;
b) studiile urmate si experienta profesionala dobândita în afara bursei, respectiv specializari, proiecte realizate si/sau coordonate;
c) rezultatele obtinute în urma testarii potentialului absolventului de a deveni bun manager în sectorul public;
d) optiunile formulate de absolvent cu privire la domeniul de activitate si la tipul de institutie agreate;
e) beneficiul acumularii de competente ("clustering"), întelegând prin aceasta, în sensul prezentelor norme metodologice, repartizarea în cadrul aceleiasi structuri a mai multor beneficiari ai bursei, ca mijloc de sustinere reciproca în desfasurarea activitatii.
(2) Testarea absolventilor bursei, prevazuta la alin. (1) lit. c), are acelasi continut cu testarea pentru functia de manager public, în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/2004.
(3) Comisia va facilita contactele dintre beneficiari si institutiile interesate, în vederea identificarii unor repartizari care sa convina ambelor parti. Repartizarea beneficiarilor se poate face pe aceste posturi reciproc agreate, sub rezerva aprobarii Comisiei.
(4) Conform art. 13 alin. (2) din Lege, încadrarea pe posturile vacante se face prin derogare de la prevederile legale referitoare la încadrarea pe post, pe baza de concurs sau de examen, aplicabile functionarilor publici si personalului contractual. Prin derogare de la aceleasi prevederi, încadrarea se face pe pozitii de conducere sau de raspundere, cu conditia îndeplinirii criteriilor de performanta prevazute în fisa postului.
(5) Propunerea initiala a schemei de repartizare se face de catre partenerul de implementare, împreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor - Agentia Nationala a Functionarilor Publici, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si membrii Comisiei care fac parte din sectorul public. La aceasta sedinta pot fi invitati si alti reprezentanti ai structurilor prevazute la art. 34 alin. (1), în vederea obtinerii unei scheme de repartizare cât mai eficace.
(6) Hotarârile Comisiei, prin care absolventii sunt repartizati pe posturile vacante, se comunica institutiilor în cauza, precum si Ministerului Administratiei si Internelor si Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, care iau toate masurile necesare în vederea numirii sau încadrarii pe post.
Art. 37. - (1) În cadrul perioadei în care trebuie sa desfasoare activitate în sectorul public:
a) beneficiarii pot propune Comisiei transferul pe un alt post identificat în cadrul structurilor prevazute la art. 34 alin. (1);
b) beneficiarii pot solicita Comisiei, cel mult de doua ori si pentru motive temeinice, sa fie repartizati în cadrul altei structuri decât cea în cadrul careia au fost repartizati initial.
(2) În cazurile prevazute mai sus sau prin propria decizie, Comisia poate dispune transferul beneficiarilor cu luarea în considerare a criteriilor prevazute la art. 36 si a prevederilor Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.
(3) Carierei de functionar public a beneficiarilor i se aplica toate prevederile referitoare la promovarea rapida în functia publica, în conformitate cu dispozitiile art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 56/2004.
Art. 38. - Începând cu anul 2005, Comisia prezinta Guvernului si publicului raportul sau anual de activitate, pe care îl pregateste împreuna cu partenerul de implementare.
ANEXA la normele metodologice
CONTRACT pentru acordarea bursei speciale "Guvernul României" - model-cadru -
Încheiat astazi ................ la ................
Art. 1. - Partile contractante:
1. Numele ................................................................... Prenumele ................................................................... Domiciliul .................................................................. Nascut la data de ........................................................... BI/CI seria ................. nr. ........................................... CNP ......................................................................... Fiul lui .............................. si al .............................., în calitate de beneficiar al bursei speciale "Guvernul României", denumit în continuare beneficiar, si
2. Banca/Organizatia interguvernamentala ........................., cu sediul social în ..................., având numarul de înregistrare .................., cod .................., reprezentata prin domnul/doamna ......................., având functia de ....................., în calitate de si denumita în continuare partener de implementare.
Obiectul contractului Art. 2. - Obiectul prezentului contract îl constituie derularea operatiunilor aferente acordarii bursei speciale "Guvernul României", denumita în continuare bursa. În întelesul prezentului contract, prin derularea operatiunilor aferente bursei se întelege exercitarea drepturilor si îndeplinirea obligatiilor ce incumba partilor contractante si prin care se asigura, în principal:
a) efectuarea de catre partenerul de implementare a platilor necesare în vederea urmarii de catre beneficiar a studiilor pentru care a fost acordata bursa, pe baza de documente justificative;
b) mentinerea de catre beneficiar, pe perioada studiilor pentru care i-a fost acordata bursa, a minimului de performanta;
c) desfasurarea de catre beneficiar, ulterior absolvirii studiilor pentru care i-a fost acordata bursa, de activitati în sectorul public, pe perioada stabilita în conformitate cu Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor în sectorul public, aprobate prin Hotarârea Guvernului nr. 1.516/2004, denumite în continuare norme metodologice, în cadrul structurii si în functia aprobate de Comisia pentru managerii publici, denumita în continuare Comisia, în conformitate cu normele metodologice.
Art. 3. - Suma acordata beneficiarului cu titlu de bursa pentru absolvirea studiilor .............. (universitare/de masterat/de doctorat) reprezinta echivalentul în lei al sumei de ............... euro. Suma se plateste esalonat, dupa cum urmeaza: - în anul de studii .............. suma de .......................; - în anul de studii .............. suma de .......................; - în anul de studii .............. suma de .......................; - în anul de studii .............. suma de ..................... . Partenerul de implementare va efectua platile catre beneficiar în moneda tarii în care acesta va urma studiile pentru care i-a fost acordata bursa. Limitele maxime ale cheltuielilor se calculeaza la cursul valutar de la data platii. Beneficiarul îsi va desfasura activitatea în sectorul public un numar minim obligatoriu de .............. ani. Platile se efectueaza catre beneficiar sau prestatorul de servicii, trimestrial sau semestrial, pe baza facturilor pro forma emise de universitate sau pe baza facturilor pro forma pentru cheltuielile de cazare, masa, asigurare de sanatate si un transport international anual. Beneficiarul nu va solicita suplimentarea bursei primite si va respecta legile tarii în care va urma studiile acoperite de bursa.
Drepturile beneficiarului Art. 4. - Beneficiarul are urmatoarele drepturi:
a) sa beneficieze de sumele alocate prin bursa;
b) sa fie repartizat în pozitie de conducere sau de raspundere, ulterior finalizarii studiilor si în conditiile stabilite prin normele metodologice, cu conditia îndeplinirii criteriilor de performanta prevazute în fisa postului.
Obligatiile beneficiarului Art. 5. - Beneficiarul are urmatoarele obligatii:
a) sa finalizeze în perioada stabilita studiile pentru care i-a fost acordata bursa. Perioada pentru care a fost acordata bursa poate fi prelungita doar cu aprobarea Comisiei si sub conditia încadrarii în perioadele maxime prevazute de Legea nr. 157/2004 privind instituirea bursei speciale "Guvernul României" pentru formarea managerilor în sectorul public, cu modificarile ulterioare, denumita în continuare Lege. Bursa nu se poate prelungi în afara perioadelor maxime prevazute în Lege si în normele metodologice. Pentru studii universitare si de masterat, în cazul în care perioada necesara finalizarii studiilor depaseste cu mai mult de un trimestru sau semestru perioada maxima stabilita conform Legii, Comisia stabileste penalitatile care urmeaza a fi platite de beneficiar. În cazul prelungirii perioadei necesare finalizarii studiilor cu un singur trimestru sau semestru, nu se aplica penalitati, însa beneficiarul va suporta individual costurile studiilor pentru acest trimestru sau semestru. Pentru studii de doctorat beneficiarul va suporta individual costurile studiilor pentru perioada care depaseste perioada maxima admisa de catre Lege si normele metodologice;
b) sa mentina pe toata durata studiilor cel putin calificativul "Bine", conform standardelor de performanta aprobate de Comisie;
c) sa mentina specializarea aprobata de Comisie în cadrul concursului national. Beneficiarul poate schimba specializarea aprobata, înstiintând partenerul de implementare si Comisia, cu conditia sa finalizeze studiile în aceeasi perioada, în limita sumei aprobate, iar specializarea noua sa fie dintre cele prevazute de Lege si de normele metodologice;
d) sa revina în tara în maximum o luna de la data finalizarii studiilor;
e) sa prezinte partenerului de implementare documentele necesare efectuarii platilor si decontarilor aferente bursei, conform normelor metodologice. Scoala de vara este acoperita de bursa numai în conditii speciale, cu aprobarea presedintelui Comisiei, pe baza de argumentatie;
f) pâna la sfârsitul lunii aprilie a fiecarui an, sa prezinte partenerului de implementare factura pro forma emisa de institutia de învatamânt pentru anul scolar urmator, facturile pro forma pentru restul cheltuielilor, precum si o estimare a sumelor necesare pentru perioada septembrie a anului în curs - decembrie a anului urmator;
g) sa prezinte pe fiecare perioada de studiu (trimestru, semestru) partenerului de implementare adeverinte din care sa rezulte notarile obtinute la examene;
h) sa prezinte partenerului de implementare documentele doveditoare pentru finalizarea studiilor;
i) sa îsi desfasoare activitatea în sectorul public pe perioada prevazuta;
j) sa participe la programele suplimentare de formare si de training;
k) sa accepte repartizarea pe post stabilita în conformitate cu normele metodologice;
l) sa prezinte trimestrial partenerului de implementare adeverinta eliberata de institutia sau structura în cadrul careia îsi desfasoara activitatea, din care sa rezulte ca în perioada vizata a desfasurat activitate sau, dupa caz, existenta unui caz fortuit ori de forta majora care a determinat întreruperea activitatii;
m) sa prezinte partenerului de implementare documentele emise de institutia sau structura în care a desfasurat activitate în sectorul public, din care sa rezulte acoperirea perioadei stabilite potrivit normelor metodologice si asumate potrivit prevederilor prezentului contract.
Art. 6. - În cazul neîndeplinirii obligatiei prevazute la art. 5 lit. a), beneficiarul va restitui partenerului de implementare sumele ce i-au fost platite pâna la momentul întreruperii definitive a studiilor, precum si penalitatile în cuantum calculat potrivit normelor metodologice. Întreruperea temporara a studiilor în perioada bursei se poate face doar cu aprobarea Comisiei. Nu este considerata situatie de neîndeplinire a obligatiei respective intervalul de timp în care beneficiarul îsi întrerupe studiile, cu caracter temporar, pe perioada determinata, din cauza de boala. Constatarea afectiunilor medicale care au determinat întreruperea studiilor se face pe baza de document medical din care sa rezulte cu claritate afectiunea si perioada necesara pentru însanatosire.
Art. 7. - În cazul în care media anilor de studii sau notarea finala se situeaza sub minimul de performanta prevazut la art. 5 lit. b), beneficiarul alege între majorarea perioadei obligatorii de activitate în serviciul statului cu 2 ani si restituirea catre partenerul de implementare a sumelor ce i-au fost platite pe perioada bursei, precum si penalitatilor în cuantum calculat potrivit normelor metodologice. În cazul în care, pe perioada bursei, notarile obtinute de beneficiar se situeaza cumulativ (medie generala cumulativa) sub minimul de performanta, pe parcursul oricaror 3 trimestre sau doua semestre, partenerul de implementare va sista platile catre beneficiar. Acesta poate alege între finalizarea studiilor prin resurse proprii, dar cu respectarea în continuare a perioadei obligatorii de activitate în serviciul statului, majorata cu 2 ani, si restituirea sumelor ce i-au fost acordate pâna la momentul sistarii, precum si penalitatilor în cuantum calculat potrivit normelor metodologice.
Art. 8. - În cazul nerespectarii obligatiei prevazute la art. 5 lit. d) si i), beneficiarul va restitui sumele platite în cadrul bursei, precum si penalitati în cuantum calculat potrivit normelor metodologice.
Art. 9. - În cazul în care beneficiarul, din cauze ce îi sunt imputabile, nu desfasoara activitate în sectorul public pe perioada stabilita, va restitui sumele platite în cadrul bursei, precum si penalitati în suma stabilita prin normele metodologice. Sumele care se restituie de catre beneficiar vor fi proportionale cu perioada în care trebuia sa presteze activitate si nu a prestat. În cazul în care, în cadrul perioadei aferente obligatiei de a desfasura activitate în sectorul public, beneficiarul cumuleaza întreruperi mai mari de 4 luni, va restitui partenerului de implementare sume proportionale cu perioada ce depaseste 4 luni în care nu presteaza activitate conform contractului. Obligatiile partenerului de implementare
Art. 10. - Partenerul de implementare are urmatoarele obligatii:
a) de a vira catre institutia de învatamânt superior din strainatate sumele ce reprezinta taxa de scolarizare, cazare etc., pe baza facturilor pro forma, si de a plati catre bursier sau catre prestatorul de servicii sume ce reprezinta cheltuielile de transport sau de întretinere în strainatate, pe baza de decont ulterior;
b) de a mentine permanent legatura cu beneficiarii pe întreaga perioada a studiilor, precum si pe parcursul perioadei în care desfasoara activitate în sectorul public;
c) de a efectua toate demersurile necesare ce cad în sarcina sa potrivit normelor metodologice.
Operatiuni de plata Art. 11. - Sumele acordate beneficiarului prin bursa se platesc de catre partenerul de implementare în avans, pe baza documentelor pro forma prezentate de beneficiar. Conform normelor metodologice, în termen de 20 de zile, beneficiarul are obligatia de a transmite partenerului de implementare actele justificative (chitante) pentru cheltuielile suportate din sumele ce i-au fost acordate în avans.
Art. 12. - Finalizarea studiilor pentru care a fost acordata bursa se certifica de catre partenerul de implementare pe baza actelor doveditoare eliberate de institutia de învatamânt si prezentate de catre beneficiar. Finalizarea perioadei de serviciu obligatorii în sectorul public, pentru care a fost acordata bursa, se certifica de catre partenerul de implementare pe baza actelor doveditoare eliberate de institutia sau de structura în care a desfasurat activitate în sectorul public si prezentate de catre beneficiar.
Art. 13. - În cazul neîndeplinirii de catre beneficiar a obligatiilor ce îi revin, partenerul de implementare va notifica acestuia faptul neîndeplinirii. Platile ce cad în sarcina beneficiarului ca urmare a neîndeplinirii obligatiilor contractuale vor fi esalonate, astfel încât suma totala si penalitatile aferente, stabilite potrivit normelor metodologice, sa fie platite în maximum 5 ani de la data stabilirii lor. Plata sumelor datorate de catre beneficiar se face conform graficului stabilit de partenerul de implementare.
Art. 14. - Penalitatile care se platesc de catre beneficiar în cazurile expres prevazute în cuprinsul prezentului contract, pentru nerespectarea obligatiilor ce îi revin, se actualizeaza trimestrial, în functie de rata inflatiei si de cursul leu-dolar, si se comunica beneficiarului de catre partenerul de implementare.
Penalitatile se calculeaza în euro la suma totala restanta, dupa cum urmeaza:
a) 15% pe an, în cazul în care beneficiarul nu revine în tara;
b) 10% pe an, în cazul nefinalizarii studiilor sau în cazul în care beneficiarul nu a mentinut minimul de performanta stabilit;
c) 5% pe an, în cazul în care beneficiarul nu desfasoara activitate în sectorul public pe perioada stabilita.
Art. 15. - Beneficiarul raspunde pentru îndeplinirea obligatiilor ce îi revin potrivit prezentului contract cu toate bunurile mobile si imobile, prezente si viitoare.
Art. 16. - Pentru cazul neexecutarii obligatiilor prevazute, conform prevederilor Legii si ale normelor metodologice, alaturi de beneficiar se obliga solidar 3garanti. Garantii nu gireaza suma atribuita prin bursa cu bunuri mobile sau imobile, dar se obliga la plata lunara a 50% din venitul net pâna la concurenta sumei totale acordate de la bugetul de stat, precum si a penalitatilor si dobânzilor stabilite prin contract. Nu pot fi acceptati garanti al caror venit se situeaza sub nivelul salariului mediu pe economie.
1. Numele ................................................................... Prenumele ................................................................... Domiciliul .................................................................. Nascut la data de ....................BI/CI seria ..... nr.............. CNP .................................................... Fiul lui ............................... si al ............................ .
2. Numele ................................................................... Prenumele ................................................................... Domiciliul .................................................................. Nascut la data de .....................BI/CI seria ....... nr........... CNP ............................................Fiul lui .................................. si al ......................... .
3. Numele ................................................................... Prenumele ................................................................... Domiciliul .................................................................. Nascut la data de ......................BI/CI seria .......nr......... CNP .............................................Fiul lui ................................. si al .......................... .
Art. 17. - Partenerul de implementare va introduce împotriva beneficiarului si garantilor actiune la instanta competenta pentru recuperarea sumelor stabilite potrivit prezentului contract în sarcina beneficiarului, în urmatoarele situatii:
a) în cazul în care beneficiarul nu începe efectuarea platilor în cel mult o luna de la prima scadenta, conform graficului de rambursare a sumei totale;
b) în cazul în care, pe parcursul perioadei de rambursare a sumei totale, beneficiarul întârzie cu mai mult de doua plati.
Art. 18. - Prin prezentul contract beneficiarul se obliga atât fata de partenerul de implementare, cât si fata de statul român sau fata de oricare alt succesor în drepturi numit de acestia sau stabilit potrivit legii.
Art. 19. - Orice neîntelegere sau litigiu intervenit între parti se va încerca sa fie solutionat pe cale amiabila si/sau prin mediere. În cazul în care solutionarea pe calea amiabila si medierea nu sunt posibile, se va recurge la instanta judecatoreasca româna competenta, potrivit legii. Prezentul contract a fost încheiat astazi, ......................, la......................., în 7 exemplare, câte unul pentru fiecare dintre urmatoarele parti: beneficiar, garanti, Comisie, partenerul de implementare si Ministerul Educatiei si Cercetarii.
Data
.........................
Partener de implementare,
.........................
Garant,
.........................
Garant,
.........................
Garant,
.........................
Comentarii articol (0)