Ordinul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 113/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 383 din 20.05.2008.
Avand in vedere dispozitiile art. 3 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, si ale art. 3 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 525/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
in temeiul art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Regulamentul privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - La data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se abroga Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 11/2007 pentru aprobarea Regulamentului privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 609 din 4 septembrie 2007.
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea
si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Marius Gogescu
Bucuresti, 11 aprilie 2008.
Nr. 113.
ANEXÃ
REGULAMENT
privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de
achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice
si a contractelor de concesiune de servicii
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament are ca obiect reglementarea metodologiei de supraveghere de catre Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice a modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 2. - In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) A.N.R.M.A.P. - Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice;
b) C.N.S.C. - Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor;
c) U.C.V.A.P. - Unitatea pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor;
d) directie de specialitate - compartimentul din cadrul A.N.R.M.A.P. care, potrivit reglementarilor legale in vigoare, are atributii in exercitarea functiei de supraveghere a modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii;
e) agent constatator - persoana din cadrul A.N.R.M.A.P., imputernicita prin ordin al presedintelui A.N.R.M.A.P. pentru a desfasura activitatea de supraveghere si de a aplica sanctiunile contraventionale prevazute de legislatia aplicabila domeniului achizitiilor publice;
f) echipa de control - echipa formata din 2 sau mai multi agenti constatatori;
g) echipa de control mixta - echipa de control care cuprinde si alte persoane din cadrul unor institutii/autoritati publice cu care A.N.R.M.A.P. are incheiate protocoale de colaborare/acorduri in domeniul achizitiilor publice, gestionarii fondurilor comunitare/nerambursabile, concurentei si al controlului;
h) autoritate contractanta - autoritatile definite la art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) operator economic - operatorii care nu au calitatea de autoritate contractanta, dar care, in temeiul prevederilor legale in vigoare, sunt obligati sa aplice legislatia privitoare la achizitii publice;
j) masuri de prevenire, stopare sau remediere a efectelor - masurile adoptate, in conditiile legii, prin care se pot preveni, stopa sau remedia efectele produse de incalcarea ori eludarea prevederilor legale, altele decat aplicarea de sanctiuni.
Aceste masuri sunt:
- sesizarea organelor competente ale statului, in masura in care se constata fapte care excedeaza limitelor de competenta conferite A.N.R.M.A.P. prin actele normative in vigoare;
- formularea de actiuni in constatarea nulitatii absolute a contractelor/acordurilor-cadru, in cazurile in care legea prevede o astfel de posibilitate;
- recomandari si propuneri privind modul de aplicare a procedurilor de achizitie publica de catre autoritatile contractante/operatorii economici;
k) plan lunar de supraveghere - documentul de planificare a activitatilor de supraveghere pentru o perioada egala cu o luna calendaristica;
l) raport de control - documentul unilateral care se intocmeste de echipa de control ca urmare a efectuarii procedurii de supraveghere;
m) proces-verbal de constatare a contraventiilor - documentul care se incheie pentru acele fapte care constituie contraventii potrivit legii;
n) regulament - prezentul regulament privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii;
o) supraveghere - functia A.N.R.M.A.P. prin care se desfasoara activitatea de control al procedurilor de atribuire aplicate de catre autoritatile contractante, de constatare a faptelor prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice, precum si, dupa caz, de aplicare a sanctiunilor pentru acele fapte care constituie contraventie sau a altor masuri pentru prevenirea, stoparea si remedierea efectelor produse de incalcarea sau eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii.
Supravegherea va viza inclusiv procedurile de achizitie publica impuse operatorilor economici de catre autoritatile de management pentru derularea proiectelor finantate din fondurile structurale acordate Romaniei de catre Uniunea Europeana;
p) zile - zilele calendaristice, daca nu se precizeaza zile lucratoare.
#PAGEBREAK#
Art. 3. - (1) In exercitarea functiei de supraveghere a achizitiilor publice, activitatile A.N.R.M.A.P. sunt:
a) constatarea faptelor prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice;
b) sanctionarea faptelor prevazute la lit. a), in masura in care acestea constituie contraventii;
c) utilizarea masurilor prin care se pot preveni, stopa sau remedia efectele produse de incalcarea ori eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, altele decat aplicarea de sanctiuni.
(2) A.N.R.M.A.P. indeplineste activitatile prevazute la alin. (1) prin:
a) controlul planificat pe baza planului lunar de supraveghere;
b) controlul neplanificat, ca urmare a:
- sesizarilor primite de la terti;
- sesizarii din oficiu;
- deciziilor C.N.S.C., respectiv avizelor consultative emise de U.C.V.A.P. dupa incheierea activitatii de monitorizare a acestora.
(3) Activitatile derulate in scopul indeplinirii functiei de supraveghere nu pot depasi in nicio situatie atributiile si competentele conferite A.N.R.M.A.P. prin actele normative in vigoare.
(4) Obiect al supravegherii il constituie numai acele proceduri de achizitii publice care sunt finalizate prin incheierea unui contract de achizitie publica, de concesiune de lucrari publice sau de concesiune de servicii.
(5) In situatia in care procedura de achizitie publica a fost anulata ca urmare a deciziei autoritatii contractante, obiectul supravegherii il va constitui numai verificarea legalitatii acestei decizii.
(6) Activitatile prevazute la alin. 2 lit. b) prima liniuta vor fi desfasurate cu respectarea termenelor legale de solutionare a petitiilor, fara afectarea planului de supraveghere.
Art. 4. - (1) Planul lunar de supraveghere se intocmeste pana pe data de 25 a lunii in curs pentru luna urmatoare, de catre directia de specialitate din cadrul A.N.R.M.A.P.
(2) Planul lunar de supraveghere se avizeaza de catre vicepresedintele A.N.R.M.A.P., se aproba de catre presedintele A.N.R.M.A.P. si poate fi modificat in cazuri temeinic justificate, ori de cate ori este necesar, ulterior datei intocmirii acestuia.
CAPITOLUL II
Procedura de supraveghere
Art. 5. - (1) Procedura de supraveghere se efectueaza de echipa de control, respectand urmatoarele etape:
a) intocmirea unei note de informare;
b) transmiterea catre autoritatea contractanta/operatorul economic a comunicarii privind inceperea procedurii de supraveghere;
c) efectuarea controlului procedurilor de atribuire aplicate de autoritatile contractante/operatorii economici;
d) incheierea procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor si/sau luarea masurilor de prevenire, stopare ori remediere a efectelor;
e) intocmirea raportului de control;
f) transmiterea catre autoritatea contractanta/operatorul economic a comunicarii privind incetarea procedurii de supraveghere.
(2) Procedura de supraveghere se va desfasura la sediul autoritatii contractante/operatorului economic si numai prin exceptie, in cazurile si conditiile prevazute de prezentul regulament, la sediul A.N.R.M.A.P.
(3) Pentru efectuarea activitatii de control in bune conditii, autoritatea contractanta/operatorul economic supus procedurii de supraveghere are obligatia de a pune la dispozitia echipei de control toate documentele si actele solicitate in termenele stabilite, precum si un spatiu adecvat desfasurarii acestei activitati, in cadrul sediului propriu.
(4) In cazul in care, pe parcursul desfasurarii procedurii de supraveghere, documentatia pusa la dispozitia echipei de control necesita o perioada mai mare de analiza, perioada de efectuare a procedurii de supraveghere poate fi extinsa cu aprobarea presedintelui.
Art. 6. - (1) Mai inainte de efectuarea controlului procedurilor de atribuire aplicate de autoritatile contractante/operatorii economici, directia de specialitate va intocmi o nota de informare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1.
(2) Nota de informare va fi avizata de vicepresedinte si aprobata de presedintele A.N.R.M.A.P.
(3) Sesizarile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) prima liniuta vor fi solutionate in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 233/2002.
Art. 7. - (1) Dupa aprobarea notei de informare prevazute la art. 6, A.N.R.M.A.P., prin intermediul directiei de specialitate, are obligatia de a transmite autoritatii contractante/operatorului economic o comunicare privind inceperea procedurii de supraveghere, care va cuprinde urmatoarele informatii:
a) perioada in care se va desfasura procedura de supraveghere;
b) obiectul si perioada la care se raporteaza procedura de supravegehere.
(2) Modelul comunicarii privind inceperea procedurii de supraveghere este prevazut in anexa nr. 2a).
(3) Comunicarea prevazuta la alin. (1) va fi transmisa cu cel putin 5 zile inainte de data programata pentru inceperea procedurii de supraveghere.
Art. 8. - (1) In efectuarea controlului procedurii de atribuire, echipa de control poate solicita note explicative reprezentantului legal al autoritatii contractante/operatorului economic sau oricarei persoane implicate in procedura de atribuire. Intrebarile la care se va raspunde prin notele explicative vor fi formulate in mod clar, concis si concret, pentru a da posibilitatea unor raspunsuri la obiect.
(2) Modelul notelor explicative este prevazut in anexa nr. 3.
(3) In cazul in care persoana careia i s-a solicitat o nota explicativa refuza sa furnizeze raspunsurile solicitate pe loc, agentul constatator va stabili un termen rezonabil, care nu poate depasi 24 de ore, pentru formularea raspunsului. In acest caz, agentul constatator va proceda la solicitarea notei explicative prin adresa scrisa, care se inregistreaza la registratura autoritatii contractante/operatorului economic.
(4) Neprezentarea/netransmiterea in termenul stabilit a documentelor si a notelor explicative solicitate de catre A.N.R.M.A.P. echivaleaza cu refuzul de a pune la dispozitia acesteia informatiile referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica, fapta sanctionata in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
#PAGEBREAK#
Art. 9. - (1) Dupa verificarea documentelor puse la dispozitia echipei de control, in masura in care s-au constatat fapte care potrivit reglementarilor legale constituie contraventii, vor fi incheiate procese-verbale de constatare a contraventiilor.
(2) Constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor contraventionale, utilizarea cailor de atac impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, precum si executarea sanctiunilor contraventionale se efectueaza in conformitate cu dispozitiile procedurilor stabilite prin legislatia in vigoare privind regimul juridic al contraventiilor.
(3) Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor va fi incheiat cu indicarea, pentru persoanele fizice raspunzatoare, a datelor personale din actul de identitate, inclusiv seria, numarul si codul numeric personal, ocupatia si locul de munca, iar pentru persoanele juridice, denumirea, sediul, codul de identificare fiscala/codul unic de inregistrare la registrul comertului, precum si datele de identificare ale conducatorului institutiei/reprezentantului legal al acesteia.
(4) Procesul-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor se intocmeste in 3 (trei) exemplare, dintre care unul pentru autoritatea contractanta/operatorul economic, si va fi semnat de catre toti agentii constatatori care fac parte din echipa de control. Modelul procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor este prevazut in anexa nr. 4.
Art. 10. - (1) Procedura de supraveghere va fi finalizata de echipa de control prin intocmirea unui raport de control.
(2) Raportul de control se intocmeste in termen de cel mult 5 zile de la data expirarii perioadei prevazute la art. 7 alin. (1) lit. a), in doua exemplare, se semneaza pe fiecare pagina de catre toti membrii echipei de control si va intra in circuitul de avizare si aprobare prevazut de Regulamentul de organizare si functionare al A.N.R.M.A.P. Dupa aprobarea acestuia, echipa de control va transmite autoritatii contractante o comunicare privind incetarea procedurii de supraveghere la care va fi anexat, in copie, si raportul de control.
(3) Modelul comunicarii privind incetarea procedurii de supraveghere este prevazut in anexa nr. 5.
(4) Raportul de control va indica documentele puse la dispozitia echipei de control impreuna cu elementele de identificare ale acestora, inclusiv mentiuni cu privire la intocmirea unui/unor procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor, si va fi insotit de orice acte, documente si note explicative, necesare sustinerii constatarilor.
(5) Constatarile care se inscriu in raport trebuie sa fie precise, fara stersaturi si corecturi si trebuie sa se bazeze pe date si documente expuse clar, eliminandu-se orice elemente si descrieri personale, inutile si neconcludente, care incarca nejustificat continutul acestuia.
(6) Neregulile, incalcarea sau eludarea prevederilor legale constatate se consemneaza in raportul de control in mod obligatoriu, cu precizarea actelor normative incalcate, la nivel de articol, alineat si/sau litera. Pentru fiecare neregula inscrisa se nominalizeaza persoana care nu a respectat prevederile legale, la nivel de persoana fizica si/sau persoana juridica.
(7) In masura in care s-au constatat incalcari sau eludari ale prevederilor legale, altele decat cele pentru care legea prevede sanctiuni contraventionale, agentii constatatori vor preciza in raportul de control masurile de prevenire, stopare sau remediere a efectelor.
Art. 11. - Procedurile de achizitie publica incepute si/sau finalizate sub imperiul altor acte normative decat cele care reglementeaza la momentul intrarii in vigoare a prezentului ordin vor fi verificate respectandu-se in mod corespunzator prevederile prezentului capitol, cu urmatoarele diferente:
a) comunicarea privind inceperea procedurii de supraveghere va contine si informatii cu privire la documentele pe care autoritatea contractanta/operatorul economic trebuie sa le puna la dispozitia A.N.R.M.A.P. in vederea efectuarii controlului procedurilor de atribuire aplicate, precum si termenul de conformare cu aceasta obligatie, in conformitate cu modelul prevazut in anexa 2b);
b) procedura de supraveghere se va desfasura la sediul A.N.R.M.A.P.
Art. 12. - Dupa finalizarea fiecarei proceduri de supraveghere se va intocmi un dosar de supraveghere care va contine, dupa caz, urmatoarele:
a) opisul documentelor de control, conform modelului din anexa nr. 6;
b) sesizarea, conform prevederilor art. 3 alin. (2) lit. b);
c) nota de informare, intocmita potrivit prevederilor art. 6;
d) documentele aferente fiecarei etape din cadrul procedurii de supraveghere;
e) notele explicative;
f) raportul de control;
g) procesul-verbal de constatare a contraventiei;
h) documentele care atesta utilizarea oricaror mijloace de prevenire, stopare sau remediere a efectelor produse de incalcarea sau eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, altele decat aplicarea de sanctiuni;
i) modul de solutionare a sesizarii, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. 2;
j) oricare alte informatii/documente relevante pentru verificarea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Agentii constatatori
Art. 13. - (1) Exercitarea functiei de supraveghere a A.N.R.M.A.P. se efectueaza de catre agentii constatatori, in baza ordinului de serviciu, cu respectarea dispozitiilor prezentului regulament.
(2) Raspunderea agentilor constatatori pentru constatarile efectuate si actele intocmite este individuala.
Art. 14. - (1) Agentii constatatori au urmatoarele drepturi si obligatii:
a) sa efectueze procedurile de supraveghere, in conformitate cu prevederile prezentului regulament;
b) sa constate faptele prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice si sa aplice, daca este cazul, sanctiunile corespunzatoare;
c) sa propuna presedintelui A.N.R.M.A.P. utilizarea masurilor de prevenire, stopare sau remediere a efectelor produse de incalcarea ori eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, altele decat aplicarea de sanctiuni;
d) sa solicite autoritatii contractante, in original si/sau in copie conforma cu originalul, toate documentele in legatura cu procedurile de achizitie publica, precum si note explicative, care pot contribui la stabilirea unor elemente relevante legate de procedurile de atribuire aplicate;
e) sa se legitimeze ori de cate ori acest lucru este solicitat de catre autoritatile contractante care sunt supuse procedurii de supraveghere;
f) sa demonstreze obiectivitate si impartialitate in desfasurarea procedurii de supraveghere;
g) sa pastreze secretul de stat, secretul de serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei publice, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes public;
h) sa nu pretinda sau sa primeasca bani ori alte foloase materiale si sa nu isi creeze avantaje in legatura cu serviciul sau in calitate de agent constatator;
(2) Echipa de control este coordonata de unul dintre agentii constatatori care fac parte din aceasta, desemnat de directorul directiei de specialitate.
(3) Agentul coordonator raspunde de modul de desfasurare a etapelor aferente procedurii de supraveghere si, la finalizarea procedurii de supraveghere, va definitiva dosarul de supraveghere prevazut la art. 12.
(4) In desfasurarea activitatii de supraveghere, calitatea de agent constatator se atesta prin prezentarea legitimatiei de control, al carei model este prevazut in anexa nr. 7.
(5) Orice fapta savarsita impotriva membrilor echipei de control se sanctioneaza potrivit dispozitiilor legale aplicabile.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 15. - Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 16. - In exercitarea functiei de supraveghere, A.N.R.M.A.P. poate incheia protocoale de colaborare/acorduri cu institutiile care au anumite competente in domeniul achizitiilor publice, gestionarii fondurilor comunitare/nerambursabile, concurentei si al controlului.
Art. 17. - In vederea punerii in executare a sanctiunii amenzii contraventionale, Directia economico-administrativa din cadrul A.N.R.M.A.P. va transmite procesul-verbal de constatare in conformitate cu prevederile legale privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 18. - Anexele nr. 1, 2a), 2b), 3, 4, 5, 6 si 7 fac parte integranta din prezentul regulament.
_________
Nota AvocatNet.ro:
- Anexele Regulamentului vi le prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (0)