Ordinul a fost publicat in Monitorul Oficial PARTEA 4 I, Nr. 609/4.IX.2007.
Avand in vedere dispozitiile art. 3 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii
Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, si ale art. 3 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 525/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
in temeiul art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice emite urmatorul ordin:
Art. 1. — Se aproba Regulamentul privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 3. — Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 26/2007, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 102 din 9 februarie 2007, precum si orice alte dispozitii contrare.
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Marius Gogescu
Bucuresti, 13 august 2007.
Nr. 11.
R E G U L A M E N T
privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune
de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Prezentul regulament are ca obiect reglementarea metodologiei de supraveghere de Autoritatea Nationala pentru
Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice a modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de
concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 2. — In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) A.N.R.M.A.P. — Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice;
b) agent constatator — persoana din cadrul Directiei generale supraveghere, monitorizare si evaluare a A.N.R.M.A.P., imputernicita prin ordin al presedintelui A.N.R.M.A.P. pentru a desfasura activitatea de supraveghere si de a aplica sanctiunile
contraventionale prevazute de legislatia aplicabila domeniului achizitiilor publice;
c) echipa de control — echipa formata din 2 sau mai multi agenti constatatori;
d) echipa de control mixta — echipa de control care cuprinde si alte persoane din cadrul unor institutii/autoritati publice cu
care A.N.R.M.A.P. are incheiate protocoale de colaborare/ acorduri in domeniul achizitiilor publice, gestionarii fondurilor
comunitare/nerambursabile, concurentei si al controlului;
e) ordin de control — ordin al presedintelui A.N.R.M.A.P. prin care se dispune membrilor unei echipe de control sa efectueze
o activitate de supraveghere;
f) masuri de prevenire, stopare sau remediere a efectelor — masuri adoptate, in conditiile legii, prin care se pot preveni,
stopa sau remedia efectele produse de incalcarea sau eludarea prevederilor legale, altele decat aplicarea de sanctiuni.
Aceste masuri sunt:
— sesizarea organelor competente ale statului, in masura in care se constata fapte care excedeaza limitelor de competenta
conferite A.N.R.M.A.P. prin actele normative in vigoare;
— formularea de actiuni in constatarea nulitatii absolute a contractelor/acordurilor-cadru in cazurile in care legea prevede
o astfel de posibilitate;
— recomandari si propuneri privind modul de aplicare a procedurilor de achizitie publica de catre autoritatile
contractante;
g) plan lunar de supraveghere — document de planificare a activitatilor de supraveghere pentru o perioada egala cu o luna
calendaristica;
h) nota de control — document unilateral care se intocmeste de echipa de control si care contine constatarile, concluziile si
masurile dispuse ca urmare a efectuarii procedurii de supraveghere;
i) proces-verbal de constatare a contraventiilor — document care se incheie pentru acele fapte care constituie contraventii,
ale caror constatare si sanctionare prin amenda contraventionala sunt de competenta A.N.R.M.A.P., si care se
intocmeste pe baza notei de control;
j) regulament — prezentul regulament privind supravegherea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii;
k) supraveghere — functie a A.N.R.M.A.P. prin care se desfasoara activitatea de control al procedurilor de atribuire aplicate de autoritatile contractante, de constatare a faptelor prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul
achizitiilor publice, precum si, dupa caz, de aplicare a sanctiunilor pentru acele fapte care constituie contraventie sau pentru a altor masuri pentru prevenirea, stoparea si remedierea efectelor negative ale procedurilor de achizitie publica;
l) zile — zile calendaristice, daca nu se precizeaza zile lucratoare.
Art. 3. — (1) In exercitarea functiei de supraveghere a achizitiilor publice, activitatile A.N.R.M.A.P. sunt:
a) constatarea faptelor prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice;
b) sanctionarea faptelor prevazute la lit. a), in masura in care acestea constituie contraventii;
c) utilizarea masurilor prin care se pot preveni, stopa sau remedia efectele produse de incalcarea sau eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, altele decat aplicarea de sanctiuni.
(2) A.N.R.M.A.P. indeplineste activitatile prevazute la alin. (1) prin:
a) controlul planificat pe baza planului lunar de supraveghere;
b) controlul neplanificat, ca urmare a unor sesizari primite de la terti sau ca urmare a sesizarii din oficiu.
(3) Activitatile derulate in scopul indeplinirii functiei de supraveghere nu pot depasi, in nicio situatie, atributiile si competentele conferite A.N.R.M.A.P. prin actele normative in vigoare.
#PAGEBREAK#
Art. 4. — (1) Planul lunar de supraveghere se intocmeste pana pe data de 25 a lunii in curs pentru luna urmatoare, de catre Directia generala supraveghere, monitorizare si evaluare din cadrul A.N.R.M.A.P.
(2) Planul lunar de supraveghere se avizeaza de catre vicepresedintele A.N.R.M.A.P., se aproba de catre presedintele
A.N.R.M.A.P. si poate fi modificat in cazuri temeinic justificate, ori de cate ori este necesar, ulterior datei intocmirii acestuia.
Art. 5. — (1) In situatia in care urmeaza a fi efectuat un control neplanificat, in cazurile prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b), agentul constatator caruia i s-a repartizat respectiva sesizare va intocmi o nota de informare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1.
(2) Nota de informare va fi avizata de vicepresedinte si naprobata de presedintele A.N.R.M.A.P.
(3) Dupa aprobarea notei de informare, conducatorul Directiei generale supraveghere, monitorizare si evaluare a A.N.R.M.A.P. va desemna membrii echipei de control si va intocmi ordinul de control.
CAPITOLUL II
Procedura de supraveghere
Art. 6. — (1) Procedura de supraveghere se efectueaza de echipa de control, in baza ordinului de control, respectand urmatoarele etape:
a) transmiterea catre autoritatea contractanta a comunicarii privind inceperea procedurii de supraveghere;
b) efectuarea controlului procedurilor de atribuire aplicate de autoritatile contractante;
c) intocmirea notei de control care va contine toate informatiile cu privire la autoritatea contractanta, echipa de control, contractul de achizitie publica si procedura urmata in vederea atribuirii acestuia;
d) intocmirea, daca este cazul, a procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor si/sau utilizarea masurilor de prevenire, stopare sau remediere a efectelor.
(2) Pentru efectuarea activitatii de control in bune conditii, autoritatea contractanta supusa procedurii de supraveghere are
obligatia de a pune la dispozitia echipei de control toate documentele si actele solicitate in termenele stabilite, precum si un spatiu adecvat desfasurarii acestei activitati, in cadrul sediului propriu.
(3) Procedura de supraveghere se poate desfasura si la sediul A.N.R.M.A.P., cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
Art. 7. — (1) Echipa de control isi desfasoara activitatea in baza ordinului de control.
(2) Ordinul de control se intocmeste conform modelului din anexa nr. 2 si va contine numele si prenumele agentilor
constatatori, numarul legitimatiilor de control, autoritatea contractanta, obiectivele, perioada si locul desfasurarii
procedurii de supraveghere.
(3) In cazul in care pe parcursul desfasurarii procedurii de supraveghere se constata si alte incalcari ale prevederilor legale, altele decat cele sesizate initial, sau ca documentatia pusa la dispozitia echipei de control necesita o perioada mai mare de analiza decat cea prevazuta initial in ordinul de control, perioada de efectuare a procedurii de supraveghere poate fi extinsa cu aprobarea presedintelui.
Art. 8. — (1) Dupa aprobarea ordinului de control si inainte de efectuarea controlului procedurilor de atribuire aplicate de
autoritatile contractante, A.N.R.M.A.P., prin intermediul Directiei generale supraveghere, monitorizare si evaluare, are obligatia de a transmite autoritatii contractante o comunicare privind inceperea procedurii de supraveghere, care va cuprinde
urmatoarele informatii:
a) perioada in care se va desfasura procedura de supraveghere;
b) obiectul si/sau perioada la care se raporteaza procedura de supraveghere;
c) documentele pe care autoritatea contractanta trebuie sa le puna la dispozitia A.N.R.M.A.P. in vederea efectuarii controlului
procedurilor de atribuire aplicate, precum si termenul in care autoritatea contractanta trebuie sa se conformeze cu aceasta
obligatie.
(2) Modelul comunicarii privind inceperea procedurii de supraveghere este prevazut in anexa nr. 3.
(3) Comunicarea prevazuta la alin. (1) va fi transmisa autoritatii contractante cu cel putin 5 zile inainte de data programata pentru efectuarea controlului.
Art. 9. — (1) In efectuarea controlului procedurii de atribuire aplicate de autoritatile contractante, echipa de control poate
solicita reprezentantului autoritatii contractante sau oricarui angajat al acesteia note explicative. Intrebarile la care se va raspunde prin notele explicative vor fi formulate in mod clar, concis si concret, pentru a da posibilitatea unor raspunsuri la
obiect.
(2) Modelul notelor explicative este prevazut in anexa nr. 4.
(3) In cazul in care persoana careia i s-a solicitat o nota explicativa refuza sa furnizeze raspunsurile solicitate pe loc, agentul constatator va stabili un termen rezonabil, care nu poate depasi 72 de ore pentru formularea raspunsului. In acest caz, agentul constatator va proceda la solicitarea notei explicative prin adresa scrisa care se inregistreaza la registratura autoritatii contractante.
(4) Netransmiterea in termenul stabilit a documentelor si a notelor explicative solicitate de catre A.N.R.M.A.P. se consemneaza in nota de control si echivaleaza cu refuzul de a pune la dispozitia A.N.R.M.A.P. informatiile referitoare la
atribuirea contractelor de achizitie publica, fapta sanctionata in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor
de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare.
#PAGEBREAK#
Art. 10. — (1) Dupã verificarea documentelor puse de autoritatea contractanta la dispozitia echipei de control, aceasta intocmeste o nota de control
(2) Nota de control se intocmeste in doua exemplare, in conformitate cu modelul prevazut in anexa nr. 5, si se semneaza pe fiecare pagina de catre toti membrii echipei de control.
(3) Nota de control va indica documentele puse de autoritatea contractanta la dispozitia echipei de control impreuna cu elementele de identificare ale acestora.
(4) Constatarile care se inscriu in nota de control trebuie sa fie precise, fara stersaturi si corecturi si trebuie sa se bazeze pe date si documente expuse clar, eliminandu-se orice elemente si descrieri personale, inutile si neconcludente, care incarca
nejustificat continutul acesteia.
(5) Nota de control poate contine si descrierea altor aspecte constatate in cursul derularii controlului, care pot contribui la
stabilirea unor elemente relevante legate de procedurile de atribuire aplicate de autoritatea contractanta. La nota de control se pot anexa orice acte, documente si note explicative necesare sustinerii constatarilor.
(6) Concluziile trase ca urmare a efectuarii procedurii de supraveghere se vor concretiza in propunerea de masuri care se impun pentru remedierea si/sau sanctionarea neregulilor/deficientelor constatate.
(7) Neregulile, incalcarea sau eludarea prevederilor legale constatate se consemneaza in nota de control in mod obligatoriu, cu precizarea actelor normative incalcate, la nivel de articol, alineat si/sau litera. Pentru fiecare neregula inscrisa in nota de control se nominalizeaza persoana care nu a respectat prevederile legale, la nivel de persoana fizica si/sau persoana juridica.
(8) Autoritatea contractanta are dreptul de a fi informata pe parcursul desfasurarii controlului asupra constatarilor rezultate din efectuarea controlului procedurilor de atribuire aplicate.
(9) La incheierea procedurii de supraveghere, agentul constatator care coordoneaza echipa de control are obligatia de a comunica autoritatii contractante un exemplar din nota de control.
Art. 11. — In masura in care prin nota de control s-a constatat incalcarea sau eludarea prevederilor legale, agentii constatatori
au obligatia de a finaliza procedura de supraveghere prin:
a) incheierea procesului-verbal de constatare a contraventiilor, indicand, pentru persoanele fizice raspunzatoare, datele personale din actul de identitate, inclusiv seria, numarul si codul numeric personal, ocupatia si locul de munca, iar pentru persoanele juridice, denumirea, sediul, cod de identificare fiscala/cod unic de inregistrare la registrul comertului, datele de identificare ale conducatorului institutiei/reprezentantului legal al acesteia;
b) inaintarea catre presedintele A.N.R.M.A.P. a propunerii de a se utiliza masuri de prevenire, stopare sau remediere a efectelor produse de incalcarea sau eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari si a contractelor de concesiune de servicii.
Art. 12. — (1) Constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor contraventionale, utilizarea cailor de atac impotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiilor, precum si executarea sanctiunilor contraventionale se efectueaza in
conformitate cu dispozitiile procedurilor stabilite prin legislatia in vigoare privind regimul juridic al contraventiilor.
(2) Procesul-verbal de constatare a contraventiilor se intocmeste in 2 (doua) exemplare, dintre care unul pentru autoritatea contractanta, si are la baza informatiile continute in nota de control, aceasta din urma fiind anexata la procesulverbal de constatare. Modelul procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor este prevazut in anexa nr. 6.
Art. 13. — Dupa finalizarea fiecarei proceduri de supraveghere se va intocmi un dosar de supraveghere care va contine urmatoarele:
a) opis documente control, conform modelului din anexa nr. 7;
b) ordinul de control;
c) sesizarea, conform prevederilor art. 3 alin. (2) lit. b);
d) nota de informare intocmita potrivit prevederilor art. 5;
e) documentele aferente fiecarei etape din cadrul procedurii de supraveghere;
f) notele explicative;
g) nota de control;
h) procesul-verbal de constatare a contraventiei;
i) documentele care atesta utilizarea oricaror mijloace de prevenire, stopare sau remediere a efectelor produse de incalcarea sau eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, altele decat aplicarea de sanctiuni;
j) oricare alte informatii/documente relevante pentru verificarea modului de atribuire a contractelor de achizitie publica.
CAPITOLUL III
Agentii constatatori
Art. 14. — Exercitarea functiei de supraveghere a A.N.R.M.A.P. se efectueaza de catre agentii constatatori, cu respectarea dispozitiilor prezentului regulament.
Art. 15. — (1) Agentii constatatori au urmatoarele drepturi si obligatii:
a) sa efectueze procedurile de supraveghere, in conformitate cu prevederile prezentului regulament;
b) sa constate faptele prin care se incalca sau se eludeaza prevederile legale in domeniul achizitiilor publice si sa aplice, daca este cazul, sanctiunile corespunzatoare;
c) sa propuna presedintelui A.N.R.M.A.P. utilizarea masurilor de prevenire, stopare sau remediere a efectelor produse de
incalcarea sau eludarea prevederilor legale in organizarea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica, a
contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, altele decat aplicarea de sanctiuni;
d) sa solicite autoritatii contractante, in original si/sau in copie conforma cu originalul, toate documentele in legatura cu
procedurile de achizitie publica, precum si note explicative, care pot contribui la stabilirea unor elemente relevante legate de
procedurile de atribuire aplicate;
e) sa se legitimeze si sa prezinte ordinul de control ori de cate ori acest lucru este solicitat de catre autoritatile contractante care sunt supuse procedurii de supraveghere;
f) sa demonstreze obiectivitate si impartialitate in desfasurarea procedurii de supraveghere;
g) sa pastreze secretul de stat, secretul de serviciu, precum si confidentialitatea in legatura cu faptele, informatiile sau
documentele de care iau cunostinta in exercitarea functiei publice, in conditiile legii, cu exceptia informatiilor de interes
public;
h) sa nu pretinda sau sa primeasca bani ori alte foloase materiale si sa nu isi creeze avantaje in legatura cu serviciul sau in calitate de agent constatator.
(2) Echipa de control este coordonata de unul dintre agentii constatatori care face parte din aceasta si este desemnat prin ordinul de control ca agent coordonator.
(3) Agentul coordonator raspunde de modul de desfasurare a etapelor aferente procedurii de supraveghere si, la finalizarea
procedurii de supraveghere, va definitiva dosarul de supraveghere prevazut la art. 13.
(4) In desfasurarea activitatii de supraveghere, calitatea de agent constatator se atesta prin prezentarea legitimatiei de control, al carei model este prevazut in anexa nr. 8.
(5) Orice fapta savarsita impotriva membrilor echipei de control se sanctioneaza potrivit dispozitiilor legale aplicabile.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 16. — Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17. — In exercitarea functiei de supraveghere, A.N.R.M.A.P. poate incheia protocoale de colaborare/acorduri cu institutiile care au anumite competente in domeniul achizitiilor publice, gestionarii fondurilor comunitare/nerambursabile, concurentei si al controlului.
Art. 18. — In vederea punerii in executare a sanctiunii amenzii contraventionale, Directia economico-administrativa din cadrul A.N.R.M.A.P. va transmite procesul-verbal de constatare in conformitate cu prevederile legale privind regimul juridic al
contraventiilor.
Art. 19. — Anexele nr. 1—8 fac parte integranta din prezentul regulament.
____________________
NOTA Avocatnet:
- Anexele Regulamentului vi le prezentam atasat.
Comentarii articol (0)