Cand vine vorba de locul de munca, exista cateva lucruri pe care daca le zici, desi par lipsite de importanta, pot sa-ti distruga relatiile cu colegii si chiar cariera. O remarca despre care crezi ca a trecut neobservata poate sa fie primul lucru pe care seful tau si-l aminteste despre tine. Bill Lampton, autorul cartii "The Complete Communicator: Change Your Communication, Change Your Life!" face lista celor mai importante lucruri pe care trebuie sa eviti sa le spui la birou.
“Nu intra in atributiile mele”
Este o replica pe care, clar, nu trebuie sa o dai niciodata sefului tau, insa este bine sa o spui cat mai rar chiar si colegilor. Din moment ce vreun coleg vine la tine sa-l ajuti sa rezolve o problema, inseamna ca are un motiv. Ori un superior l-a trimis la tine, ori crede ca intra in atributiile tale, ori te crede suficient de capabil incat sa il poti ajuta. Oricare ar fi motivul, nu te grabi sa-i raspunzi sec "Nu e treaba mea". Poti sa profiti de situatie ca sa demonstrezi ca lucrezi pentru echipa si ca esti capabil sa rezolvi orice situatie. Mai mult, cel pe care il ajuti se va simti dator fata de tine si nu stii niciodata cand vei avea nevoie sa-ti intoarca favoarea.
“Da, sigur, nicio problema” (Daca gandesti altfel)
Daca accepti orice sarcina cu zambetul pe buze dar nu ai de gand sa o duci la bun sfarsit, cu timpul, iti vei castiga reputatia de persoana pe care nu te poti baza. Daca stii ca nu poti sau nu ai timp sa realizezi o sarcina in plus, fii sincer si spune de la bun inceput. Astfel nu ii vei incurca nici pe colegii tai care isi vor pune speranta in tine.
“Sa nu spui nimanui ca ti-am zis, dar … ”
Daca este cu adevarat un secret, atunci pastreaza-l pentru tine. Daca stii ca cineva o sa fie concediat sau ai aflat cat e salariul sefului tau, tine pentru tine. Daca vreun coleg ti-a zis ca a inceput o relatie cu o colega, nu raspandi vestea in tot biroul. Cel mai bine este sa nu barfesti pe altii pentru ca, in scurt timp, nimeni nu va mai avea incredere in tine, vei ajunge chiar tu subiect de barfa si colegii te vor ocoli. Si nu te astepta ca acel coleg iubitor de barfa cu care iti critici colegii sa aiba buzele pecetluite cand vine vorba de secretele tale.
“Nu mi s-a mai marit salariul de patru ani”
Niciun sef nu va considera ca meriti o marire de salariu doar pentru ca ai prins radacini in acel loc de munca. Daca vrei sa ceri un salariu mai mare nu timpul petrecut in firma este argumentul corect. Daca ii spui ca vrei un salariu mai mare pentru ca nu ai mai primit o prima de mult timp, atunci seful tau va intelege ca vrei doar mai multi bani, nu ca ii si meriti. Dovedeste ca meriti acea marire aratandu-i prin dovezi toate realizarile tale din ultima vreme.
“Nu e vina mea”
Cand superiorii tai iti reproseaza ceva, ultimul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa dai vina mai departe pe altcineva. Poate ca intr-adevar nu este vina ta, dar nu uita ca nu esti intr-o sala de judecata si nimeni nu cauta acum adevaratul vinovat. Pentru inceput, tot ce conteaza este ca problema sa fie rezolvata. Si daca o rezolvi tu chiar fara sa fi provocat tu incurcatura, atunci chiar iti vei castiga un loc bun in ochii sefului. Rezolva intai problema si cand apele s-au calmat insiinteaza-l pe seful tau ca nu tu ai fost vinovatul.
“Ca sa fiu sincer cu tine … ”
In primul rand, cand cineva incepe fraza astfel stii ca urmeaza sa spuna ceva rau la adresa ta. Insa mult mai important este mesajul pe care il transmite aceasta fraza celorlalti. De ce simte nevoia persoana respectiva sa atraga atentie atunci cand este sincer? Daca nu foloseste aceasta fraza, inseamna ca te poti indoi de adevarul celor spuse? Orice ai avea de spus, chiar daca nu este tocmai magulitor, spune intr-o maniera directa dar politicoasa. Daca tu esti sincer si direct, asa iti vor vorbi si ceilalti, si astfel veti evita banuieli inutile.
“Am baut pana n-am mai stiut de mine noaptea trecuta … ”
Nu esti singurul care merge la petreceri si se imbata cu prietenii in timpul saptamanii, insa se prea poate sa fii singurul care se lauda cu asa ceva la birou. Daca tie ti se pare ca pari o persoana de gasca cu povestile tale de betie, vei arata ca o persoana in care nu poti avea incredere in fata colegilor tai, o persoana care nu-si ia munca in serios.
“Nu am suficient timp pentru asta”
In caz ca nu ai realizat, cam toata lumea este extrem de ocupata in zilele noastre. Si daca tie ti se pare ca muncesti exagerat de mult, si cel mai probabil ai dreptate, asta nu inseamna ca colegii tai sunt mai relaxati. Daca seful iti cere sa faci ceva, de obicei n-ai alta optiune. Nu-i raspunde cu un simplu "Nu am timp pentru asta". Daca intr-adevar ti-e frica ca nu vei avea fizic timp sa indeplinesti sarcina, atunci explica-i frumos. Explica-i cat esti de ocupat, cate sarcini ai de rezolvat si ca ai vrea cu cea mai mare placere sa te ocupi si de noua sarcina daca reusesti sa iti reorganizezi celelalte atributii. Vei demonstra ca iti iei responsabilitatile in serios si ca vrei sa iasa totul cat mai bine.
“. . . daca nu ...”
Daca dai un ultimatum cuiva din birou exista prea putine sanse sa iasa ceva bun din asta. Fie ca te porti asa cu colegii sau cu subordonatii, iti vei castiga reputatia ca fiind o persoana dificila. Nu mai zic ca acesata fraza nu trebuie folosita niciodata in fata sefului. Daca rugamintea politicaoasa nu functioneaza si doar prin amenintari se rezolva lucrurile, atunci ar trebui sa-ti evaluezi serios mediul de lucru de la birou, pentru ca nu este unul normal.
_____________
Articol preluat din TimpulTau.ro
Comentarii articol (5)