Parlamentul European a adoptat, ieri, in prima lectura, o propunere de directiva care stabileste norme comune UE privind detentia si returnarea imigrantilor ilegali, inclusiv perioada maxima de detentie si interdictia de intrare in spatiul UE. Directiva a fost adoptata prin procedura de codecizie si reprezinta compromisul negociat intre raportorul PE si Consiliu.
Europarlamentarii au sustinut amendamentele de compromis prezentate de grupul PPE-DE. Amendamentele depuse de grupurile PSE, Verzi/ALE, GUE/NGL, care prevedeau un text mai favorabil pentru persoanele care dispun de o decizie de expulzare, nu au fost acceptate, inclusiv motiunea de respingere a intregii directive, depusa de ultimele doua grupuri politice mentionate.
Deputatii europeni au adoptat cu 369 voturi pentru, 197 impotriva si 106 abtineri, proiectul de directiva cu privire la normele si procedurile comunitare aplicabile returnarii imigrantilor aflati in mod ilegal pe teritoriul UE. Directiva reprezinta prima incercare serioasa de a crea o politica UE comuna in domeniul imigratiei ilegale si are ca obiectiv stabilirea de reguli transparente si corecte cu privire la reintoarcerea voluntara, deciziile de reintoarcere, folosirea masurilor coercitive, detentia temporara si dreptul imigrantilor ilegali de a reintra pe teritoriul UE. Toate masurile vizate respecta drepturile fundamentale.
Incurajarea intoarcerii voluntare
Directiva privind standardele si procedurile comune aplicabile in statele membre pentru returnarea resortisantilor tarilor terte in sedere ilegala, pe scurt "directiva privind returnarea", vizeaza combaterea imigratiei ilegale printr-o abordare in doua etape: decizia de reintoarcere cu posibilitatea de a parasi tara in mod voluntar intr-o anumita perioada de timp si ordinul de repatriere care se aplica in cazul in care reintoarcerea nu a avut loc.
Perioada de detentie
Directiva mai stabileste durata maxima de detentie temporara a imigrantilor ilegali - avand in vedere ca in unele state, precum Danemarca, Estonia, Finlanda, Regatul Unit, Suedia durata este nelimitata.
In Romania, durata maxima de detentie prevazuta de legislatia in vigoare este de sase luni. Durata maxima impusa de directiva va fi de sase luni si va putea fi extinsa cu inca 12 luni in anumite cazuri. Un amendament propus de PSE viza limitarea acestei perioade la trei luni.
Textul prevede limitarea masurilor coercitive, in concordanta cu principiul proportionalitatii si stabilirea de masuri minime de salvgardare pentru gestionarea (coordonarea) repatrierii fortate, in vederea prevenirii expulzarilor arbitrare sau colective. Proiectul de directiva se refera si la rasplatirea respectarii normelor (incluzând optiunea de retragere a interdictie de re-intrare in spatiul UE) si sanctionarea nerespectarii acestora (incluzând optiunea de a extinde interdictia reintrarii).
Mai multa protectie pentru copii si familii
Un nou amendament introdus de Parlamentul European prevede ca copiii insotiti de familiile lor nu pot fi retinuti temporar decât ca o masura de ultima instanta si doar pe durata minima corespunzatoare. Copiii, indiferent daca se afla sau nu in centre destinate detentiei temporare, beneficiaza de dreptul la educatie si recreere, precum si de dreptul la activitati ludice sau recreative in raport cu varsta lor.
Interdictia de readmisie in spatiul UE
In cazul in care o persoana este expulzata, aceasta va avea o interdictie de readmisie valabila pe tot teritoriul UE pentru o perioada de maximum cinci ani, se mentioneaza in propunerea de directiva. Aceasta perioada poate fi extinsa in cazul in care s-a dovedit ca resortisantul tarii terte reprezinta o amenintare dovedita grava la adresa ordinii publice sau a securitatii nationale. Statele membre au posibilitatea de a anula sau supenda aceasta interdictie.
Situatii de urgenta
Un articol introdus de Consiliu prevede o mai mare flexibilitate pentru autoritatile administrative in "situatii de urgenta": daca un numar exceptional de mare de resortisanti ai unei tari terte, caz care reprezinta o sarcina neprevazuta si extrem de dificila pentru capacitatea administrativa a unui stat membru respectivul stat membru poate, atâta timp cât situatia exceptionala dureaza, sa decida sa permita perioade mai lungi de control judecatoresc si sa adopte masuri de urgenta cu privire la conditiile de detentie.
Asistenta juridica
Directiva prevede, de asemenea, asistenta juridica gratuita pentru imigrantii ilegali care nu dispune de resursele necesare, cu respectarea legislatiei nationale si a directivei cu privire la procedura de azil din 2005.
Fondul european pentru returnare, accesibil in perioada 2008-2013 este dotat cu 676 milioane Euro si va putea fi utilizat pentru oferirea de asistenta juridica imigrantilor ilegali. Accesarea acestui mijloc financiar este suspendata pâna la intrarea in vigoare a prezentei directive.
Aplicabilitate si intrarea in vigoare
In conformitate cu articolul 33 din Conventia de la Geneva din 28 iulie 1951 privind statutul refugiatilor, statele membre trebuie sa tina cont si de situatia din tarile de origine si nu vor expulza sau returna un refugiat peste frontierele statelor sau teritoriilor unde viata sau libertatea sa ar fi amenintate. Principiul nereturnarii se aplica si persoanelor aflate in zone de tranzit. In urma unei recente decizii a Curtii Europene de Justitie, Parlamentul European va decide impreuna cu Consiliu, in cadrul procedurii de codecizie, lista tarilor "sigure".
Directiva urmeaza sa fie transpusa de statele membre in urmatoarele 24 de luni de la publicarea sa in Jurnalul Oficial. Inainte de publicare, ministrii de resort vor oficializa in iulie acordul asupra textului Consiliului.
Comentarii articol (0)