Obiectivul general declarat al acestui subprogram este imbunatatirea infrastructurii regionale in vederea sprijinirii cresterii economice prin crearea unui cadru favorabil atragerii investitiilor locale si/sau straine si prin crearea unor locuri de munca durabile. Astfel, acest obiectiv va fi atins prin implementrea unui set de masuri integrate care au urmatoarele obiective specifice:
- Reabilitarea si dezvoltarea infrastructurii de turism, inclusiv facilitati de agrement si infrastructura cultural-istorica, si prevedea de legaturi de transport la aceste facilitati, precum si cresterea atractivitatii ariilor cu potential balnear natural;
- Modernizarea si reabilitarea infrastructurii regionale de transport, incluzand centuri, drumuri judetene, cat si masuri de siguranta a traficului;
- Reabilitarea si modernizarea zonelor industriale, incluzand refacerea mediului degradat si modernizarea acestor arii, furnizarea de legaturi de transport la astfel de facilitati;
- Dezvoltarea infrastructurii de afaceri si a posibilitatilor de acces la acestea, pentru imbunatatirea accesului la mediul de afaceri, furnizarea de informatii, servicii si tehnologii cu scopul de a creste nivelul competitivitatii afacerilor.
Pentru acest subprogram al Phare 2004 - 2006 Coeziune Economica si Sociala cei ce pot depune proiecte spre a fi finatate trebuie sa fie administratii publice locale sau regionale (Consilii Judetene si Consilii Locale Municipale si/sau Orasenesti) sau Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
Activitatile ce trebuie finantate trebuie sa se inscrie in unul din sectoarele specificate in ghidul solicitantului. Astfel, se vor finanta proiecte ce trateaza infrastructura de turism, transportul regional, reabilitarea zonelor industriale si infrastructura de afaceri.
Infrastructura de turism este vizata deoarece se doreste imbunatatirea infrastucturii destinata activitatilor de turism sau infrastructura pentru cresterea atractivitatii zonelor turistice existente, in acest fel creand conditii pentru dezvoltarea viitoare si diversificarea serviciilor din domeniu turismului, conducand astfel la cresterea duratei vacantelor, a sumelor cheltuite de un turist si la o mai buna utilizare a capacitatilor de cazare. O atentie speciala va fi acordata in cadrul acestui sector turismului balnear.
Cat despre transportul regional, proiectele vor urmari imbunatatirea sau construirea de noi drumuri de centura si sosele ocolitoare care asigura legatura intre drumurile nationale. De asemenea, trebuie sa urmareasca cresterea calitatii drumurilor judetene si a masurilor de siguranta a traficului in vederea cresterii ratei de folosire a acestora.
Reabilitarea zonelor industriale se adreseaza zonelor industriale parasite/abandonate sau insuficient folosite, care pot prezenta o degradare de mediu si se va concentra pe imbunatatirea, reabilitarea si posibila schimbare a destinatiei acestora in vederea imbunatatirii climatului socio-economic si de mediu, permitand astfel dezvoltarea locatiilor de afaceri pentru parcuri tehnologice si industriale.
Ultima categorie de activitati eligibile este infrastructura de afaceri. Acesta activitate va raspunde nevoilor regionale de creare de locuri de munca si dezvoltare economica. Proiectele selectate vor viza dezvoltarea infrastructurii destinate activitatilor economice din ariile afectate de restructurare industriala, unde exista o dinamica ridicata a investitiilor straine si/sau a crearii de IMM. Este de asteptat ca proiectele sa conduca la o crestere a cererii de ocupare a noilor locatii. Obiectivele vor include dezvoltarea unui numar de zone strategice cu potential de maximizare a noilor locuri de munca, furnizand oportunitati pentru exinderea afacerilor si a investitiilor straine private care intentioneaza sa se stabileasca in zona.
Durata de executie a lucrarilor nu trebuie sa depaseasca 20 de luni calendaristice, iar contributia Phare are un plafon de maxim 5 Meuro pentru un proiect, reflectata intr-o cofinantare de bugetul de stat care este de asemenea plafonata. Beneficiarii proiectelor vor trebui sa asigure o "contributie locala" de cel putin 10% din totalul costurilor eligibile. Contributia locala va fi furnizata numai in numerar, contributia in natura nefiind permisa.
Solicitantii trebuie sa stie ca 10% este un minim si ca nu exista stabilit un maxim pentru contributia locala. Valoarea totala eligibila a unui proiect trebuie sa fie de minim 2 Meuro, iar contributia maxima Phare este de 5 Meuro.
Totodata, conform unui document eliberat de catre Agentia de Dezvoltare Nord Est luna trecuta, trebuie facute cateva mentiuni. Astfel, conform "Planului de Dezvoltare Regionala Nord-Est 2004-2006", la categoria activitati eligibile intra si modernizarea infrastructurii aeroportuare, care ulterior a fost inlocuita cu infrastructura rutiera de catre Comisia Europeana. Deci, aplicatiile care vizeaza exclusiv reabilitarea infrastructurii rutiere (drumuri judetene, sosele ocolitoare) nu sunt eligibile si in consecinta nu pot fi finantate. Se pot realiza proiecte pe Regiunea Nord - Est, care sa vizeze si efectuarea de lucrari de reabilitare rutiera, dar numai ca parte auxiliara a unui proiect care sa urmareasca in principal infrstructura de turism, cultural - istorica sau de afaceri.
Aplicatiile trebuie trimise in plic sigilat, fie prin posta recomandata, prin curier sau inmanate personal (contra unei confirmari de primire, semnata si datata) pana la data de 17 decembrie 2004 la Agentia de Dezvoltare Regionala din regiunea unde se va derula proiectul.
Informatii suplimentare se pot afla accesand linkul: http://www.finantare.ro/link.php?id=1857
Comentarii articol (0)