Tinand cont de faptul ca justitia trebuie sa reprezinte un factor esential de echilibru si stabilitate sociala intr-un stat de drept si ca in realizarea deplina a acestui rol se impun o unificare a practicii judiciare si o asigurare a stabilitatii raporturilor juridice, inclusiv in domeniul stabilirii drepturilor salariale ale personalului din sistemul justitiei,
avand in vedere necesitatea asigurarii unui cadru unitar privind administrarea fondurilor in domeniul justitiei,
pornind de la imperativul identificarii de noi resurse financiare in vederea imbunatatirii capacitatii administrative a instantelor si parchetelor,
luand in considerare dificultatile intampinate pana in prezent in ceea ce priveste executarea hotararilor judecatoresti avand ca obiect drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sistemul justitiei,
avand in vedere consecintele negative pe care le presupune pentru bugetul de stat intarzierea identificarii unor solutii eficiente pentru punerea in executare a hotararilor judecatoresti avand ca obiect solutionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale formulate de personalul din sistemul justitiei,
tinand cont de faptul ca intarzierea adoptarii unor masuri legislative conduce la crearea unor diferentieri cu privire la modalitatea de stabilire si la cuantumul drepturilor salariale acordate in temeiul hotararilor judecatoresti pronuntate in domeniul stabilirii drepturilor salariale ale personalului din sistemul justitiei,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. I. - (1) Cererile avand ca obiect acordarea unor drepturi salariale, formulate de personalul salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea si alte drepturi ale judecatorilor, procurorilor si altor categorii de personal din sistemul justitiei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 45/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si potrivit Ordonantei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si din cadrul altor unitati din sistemul justitiei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 247/2007, cu modificarile ulterioare, sunt solutionate, in prima instanta, de curtile de apel.
(2) Recursul impotriva hotararilor pronuntate in prima instanta de curtile de apel se judeca de Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Art. II. - (1) Dispozitiile art. I se aplica si proceselor in curs de judecata, avand ca obiect solutionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale formulate de personalul din sistemul justitiei, incepute sub legea anterioara.
(2) Cauzele prevazute la alin. (1) aflate in curs de judecata in fond la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta vor fi trimise de indata spre solutionare curtilor de apel, prin incheiere care nu este supusa niciunei cai de atac.
(3) Recursurile impotriva hotararilor pronuntate cu privire la cererile prevazute la alin. (1) aflate pe rolul curtilor de apel la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se trimit de indata la Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin incheiere care nu este supusa niciunei cai de atac.
Art. III. - (1) Plata sumelor prevazute in titlurile executorii emise pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sistemul justitiei, se va realiza, esalonat, in termen de 18 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, modalitatea de esalonare fiind stabilita prin ordin comun al ministrului justitiei, ministrului economiei si finantelor, presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, presedintelui Inaltei Curti de Casatie si Justitie si al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Ordinul prevazut la alin. (1) se emite in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si va fi comunicat executorilor judecatoresti, precum si trezoreriei ori institutiei bancare unde debitorii au deschise conturi.
Art. IV. - Ordonatorii principali, secundari si tertiari de credite din sistemul justitiei au obligatia de a angaja si de a utiliza creditele bugetare numai in limita prevederilor si destinatiilor aprobate, dispozitiile Legii nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile ulterioare, referitoare la raspunderea pentru angajarea si utilizarea creditelor bugetare in alte scopuri decat cele aprobate, fiind aplicabile in mod corespunzator.
Art. V. - In Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, dupa alineatul (2) al articolului 19 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Sesizarile avand ca obiect masurile legislative adoptate in contextul stabilirii politicii de salarizare a personalului din sistemul bugetar nu intra in competenta de solutionare a Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii."
Art. VI. - Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26. - (1) Sumele provenind din taxele judiciare de timbru, precum si din impozitele incasate din onorariile avocatilor, ale notarilor publici si ale executorilor judecatoresti constituie venituri la bugetul de stat si se cuprind distinct in bugetele de venituri si cheltuieli ale Ministerului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii, Inaltei Curti de Casatie si Justitie, respectiv Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, astfel:
a) o cota de 70% va fi cuprinsa in bugetul de venituri si cheltuieli al Ministerului Justitiei, din care 50% va fi folosita pentru finantarea sistemului de ajutor public judiciar si a sistemului de asistenta juridica, iar 20% va avea ca destinatie cheltuieli de investitii si cheltuieli curente;
b) o cota de 10% va fi cuprinsa in bugetul de venituri si cheltuieli al Consiliului Superior al Magistraturii si va fi folosita pentru asigurarea pregatirii profesionale a judecatorilor, procurorilor, personalului auxiliar din cadrul instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, precum si a personalului din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii, prin Institutul National al Magistraturii si, respectiv, Scoala Nationala de Grefieri, precum si pentru cheltuieli de investitii si cheltuieli curente;
c) o cota de 10% va fi cuprinsa in bugetul de venituri si cheltuieli al Inaltei Curti de Casatie si Justitie si o cota de 10% va fi cuprinsa in bugetul de venituri si cheltuieli al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, avand ca destinatie cheltuieli de investitii si cheltuieli curente.
(2) Disponibilitatile de la finele anului se vor reporta in anul urmator pentru a fi cheltuite cu aceeasi destinatie."
2. La articolul 28, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Nivelul taxelor judiciare de timbru prevazute de prezenta lege se actualizeaza, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Justitiei si a Ministerului Economiei si Finantelor."
Art. VII. - Se autorizeaza Ministerul Economiei si Finantelor, la propunerea ordonatorilor principali de credite, sa introduca modificarile rezultate din aplicarea dispozitiilor art. VI in volumul si structura bugetului de stat si in volumul si structura bugetelor Ministerului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii, Inaltei Curti de Casatie si Justitie si Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie pe anul 2008.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul justitiei,
Catalin Marian Predoiu
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 11 iunie 2008.
Nr. 75.
Comentarii articol (1)