Autor: Monica Cercelescu
Specifica noului act normativ este natura facilitatilor, care nu mai constau in scutiri si deduceri de taxe si impozite, ci in diferite scheme de ajutor de stat. Notiunea de investitie inseamna cu totul altceva decat pana acum. Facilitatile nu se mai acorda in toate domeniile, ci doar pentru investitiile din anumite sectoare de activitate, in functie de prioritatile de dezvoltare. Se are in vedere orientarea investitiilor catre acele regiuni de dezvoltare care sunt mai putin vizate de investitii in aceasta perioada. Noua lege instituie tratamentul egal intre investitorii romani si cei straini.
Noua reglementare aduce schimbari importante atat in ceea ce priveste notiunea de investitor, cat si in aceea de investitie.
Daca vechea lege a investitiilor avea in vedere doar „investitiile directe cu impact semnificativ in economie“ si cu o valoare care depaseste echivalentul a un milion dolari SUA, actuala reglementare largeste mult aria de acoperire a termenului investitie. In primul rand, elimina criteriul financiar de un milion de dolari, dar contureaza cat de cat obiectul investitiilor. Interesant este ca domeniul cercetarii, dezvoltarii si inovatiei apare destul de frecvent in aria investitiilor incurajate. Dar acest lucru este de inteles, avand in vedere ca scopul noii legi este incurajarea investitiilor in domenii mai putin curtate de investitori.
In intelesul OUG 85/2008, investitie inseamna utilizarea capitalului pentru:
a) achizitionarea de active corporale si necorporale, in legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente, diversificarea productiei unei unitati prin realizarea de produse noi, schimbarea fundamentala a procesului global de productie a unei unitati existente, precum si achizitia activelor fixe legate direct de o unitate, atunci cand unitatea s-a inchis sau s-ar fi inchis fara aceasta achizitie, iar activele sunt cumparate de un investitor independent;
b) initierea unor proiecte de cercetare-dezvoltare si inovare;
c) crearea de noi locuri de munca si/sau formarea profesionala a angajatilor;
d) initierea unor proiecte legate de valorificarea resurselor de energie regenerabila, protectia mediului si dezvoltarea durabila.
Restrangerea sectoarelor pentru promovarea investitiilor
Daca in vechea reglementare investitiile protejate se puteau face in orice sector de activitate, cu exceptia celor financiar, bancar, asigurari-reasigurari si a celor reglementate de legi speciale, actuala lege enumera limitativ domeniile in care se acorda facilitati pentru realizarea investitiilor. Acestea sunt:
a) activitati de procesare agroindustriala;
b) domenii de varf ale industriei prelucratoare;
c) productia si furnizarea de energie electrica si termica; productia de echipamente pentru cresterea eficientei energetice si a gradului de utilizare a resurselor regenerabile de energie; stimularea utilizarii resurselor regenerabile de energie pentru producerea de energie electrica si/sau termica;
d) protejarea si imbunatatirea calitatii mediului;
e) distributia apei, salubritate, gestionarea deseurilor;
f) informatica si comunicatii;
g) activitati de cercetare, dezvoltare si inovare sau dezvoltarea de noi produse;
h) activitati de servicii privind forta de munca.
Tipurile de facilitati
In mod „clasic“, facilitatile acordate investitorilor constau in scutiri si deduceri. De data aceasta, se mizeaza pe acordarea unor sume, contributii, bonusuri. Practic, se pot acorda diferite tipuri de facilitati de natura ajutorului de stat, cum ar fi:
a) sume nerambursabile la achizitionarea de active corporale si necorporale;
b) contributii financiare de la bugetul de stat pentru locurile de munca nou-create;
c) bonificatii de dobanda la contractarea unor credite, precum si alte tipuri de facilitati prevazute de legislatia in vigoare.
Conditii de eligibilitate
Beneficiaza de facilitati investitiile si investitorii care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) contribuie la realizarea a cel putin unuia dintre obiectivele prevazute de lege, care asigura dezvoltarea domeniilor prioritare de activitate;
b) activitatile desfasurate se incadreaza in sectoarele stabilite de ordonanta;
c) nu au datorii restante catre bugetele componente ale bugetului general consolidat;
d) nu au solicitat Ministerului Economiei si Finantelor efectuarea platilor scadente pentru credite interne/externe contractate cu garantia statului, precum si catre fondul de risc;
e) nu au fost imprumutati cu garantia statului;
f) nu se afla in procedura de executare silita sau insolventa, dizolvare sau alte situatii reglementate de ordonanta de urgenta;
g) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, in cazul in care au fost emise, acestea au fost executate conform legii.
Acordarea de facilitati pentru investitori este conditionata de obtinerea prealabila a acordului de principiu al autoritatii responsabile, anterior demararii investitiei.
In cazul unui ajutor individual ce se intentioneaza a se acorda in afara unei scheme de ajutor de stat, supus obligatiei notificarii, autoritatea responsabila trebuie sa emita o scrisoare de intentie catre investitori, conditionata de autorizarea Comisiei Europene, privind acordarea ajutorului, inainte de demararea proiectelor.
Abolirea discriminarii
Noua reglementare consacra niste principii dupa care se vor ghida in continuare actele normative in acest domeniu. Primul principiu este cel al tratamentului egal intre investitorii romani si cei straini, care inseamna aplicarea in mod nediscriminatoriu a criteriilor si mijloacelor de acordare de facilitati. Aceasta reglementare a fost indelung revendicata de oamenii de afaceri din Romania, care au solicitat abolirea diferentelor care se fac intre investitorii romani si cei straini, prin acordarea unui tratament privilegiat celor din urma. „Oricum, dupa aderarea la Uniunea Europeana, strainii si-au pierdut toate facilitatile legate de scutiri, deduceri si amanari de taxe si impozite. Chiar si unele dispozitii neabrogate pana la intrarea in vigoare a noii legi (pe 27 iunie) erau practic nefunctionale din cauza faptului ca intrau in contradictie cu legislatia europeana“, explica avocatul Dan Sova.
OUG 85/2008 abroga Legea nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie, ceea ce inseamna ca investitorii straini isi pierd, in mod explicit, prerogativele stabilite de articolul 10 din Legea 332/2001, care se refera la urmatoarele drepturi:
a) sa transfere integral in strainatate profiturile ce li se cuvin, in conditiile regimului valutar din Romania, dupa plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii prevazute de legislatia romana;
b) sa transfere in strainatate, in valuta investitiei, sumele obtinute in urma vanzarii actiunilor sau partilor sociale, precum si pe cele rezultate din lichidarea investitiilor, in conditiile regimului valutar din Romania;
Aceste dispozitii erau oricum in contradictie cu legislatia Uniunii Europene.
#PAGEBREAK#
Principiile investitiilor
In afara de principiul tratamentului egal intre investitorii romani si cei straini, alte principii care vor sta la baza legislatiei privind stimularea investitiilor sunt cel al transparentei, al eficientei utilizarii facilitatilor, al confidentialitatii si al eligibilitatii in functie de provenienta fondurilor de finantare.
Principiul transparentei inseamna aducerea la cunostinta tuturor celor interesati a informatiilor referitoare la procedura de acordare de facilitati pentru investitii; In vederea asigurarii transparentei decizionale, toate schemele de ajutor de stat se publica integral in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pe pagina web oficiala a furnizorului de ajutor de stat si pe pagina web oficiala a Agentiei Romane pentru Investitii, inclusiv ordinele ministrului de resort cu relevanta in aplicarea acestora.
Principiul eficientei utilizarii facilitatilor - aplicarea unor criterii de acordare de facilitati pentru investitii si de urmarire a realizarii lor, care sa reflecte avantajele de natura economica ale proiectelor de investitii, luandu-se in considerare, dupa caz, efectele in domeniul social, in cel al protectiei mediului si promovarea unei dezvoltari economice durabile.
Principiul confidentialitatii reflecta garantarea protejarii informatiilor referitoare la drepturile de proprietate intelectuala apartinand investitorilor, precum si a altor date care ar putea prejudicia interesele legitime ale acestora.
Principiul eligibilitatii in functie de provenienta fondurilor de finantare.
Facilitatile acordate investitorilor se prezinta sub forma unor scheme de ajutor de stat fundamentate pe baza unor criterii specifice, cum ar fi: obiectivul, scopul, criteriile de eligibilitate, durata, bugetul, furnizorul, procedura de acordare, domeniile in care se face investitia, astfel incat acestea sa fie in concordanta cu legislatia nationala si cea comunitara in materia ajutorului de stat.
Ce ramane in vigoare
La data intrarii in vigoare a OUG nr. 85/2008 s-a abrogat Legea nr. 332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ in economie. Totusi, ramane in vigoare doar articolul 18, care spune ca, in cazul in care societatile care au realizat investitii directe cu impact semnificativ in economie se lichideaza voluntar intr-o perioada mai mica de 10 ani, acestea vor fi obligate sa plateasca impozitele stabilite potrivit legii pentru intreaga durata de functionare a investitiei, precum si majorarile de intarziere a platii taxelor si impozitelor care ar fi trebuit platite in absenta existentei facilitatilor, calculate conform legislatiei in vigoare. Aceste sume se platesc cu prioritate din rezultatele lichidarii investitiilor.
_________________
Nota Avocatnet.ro:
- OUG nr. 85/2008 privind stimularea investitiilor poate fi vizualizata integral aici.
Comentarii articol (1)