1 noiembrie 2004 este data limitã pânã la care familiile care au un venit net mediu lunar, pe membru de familie, mai mic de 2.460.000 lei pot transmite operatorului de telefonie fixã la care sunt abonaþi o cerere-tip pentru acordarea de subvenþii la telefonia fixã ºi facilitãþi aplicabile în caz de neplatã a facturii telefonice.
Pânã la data de 16 noiembrie 2004 operatorii de telefonie fixã desemnaþi ca furnizori de serviciu universal trebuie sã transmitã ANRC situaþiile centralizate, pe baza cãrora se va stabili cuantumul subvenþiei individuale, în termen de 15 zile de la primirea ultimei situaþii centralizate.
Valoarea subvenþiei individuale nu va depãºi contravaloarea abonamentelor lunare, fãrã minute incluse, aferente perioadei dintre comunicarea deciziei de desemnare ca furnizori de serviciu universal ºi 31 decembrie 2004, pentru anul în curs suma fiind calculatã pentru intervalul septembrie – decembrie.
Subvenþia acordatã constã într-o sumã de bani care va fi dedusã din factura abonatului începând cu prima facturã emisã de furnizorul de serviciu universal dupã ce ANRC va comunica furnizorilor de serviciu universal cuantumul subvenþiei individuale. Subvenþia se acordã o singurã datã pentru toatã perioada de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
În ceea ce priveºte facilitãþile în caz de neplatã a facturii telefonice, dobânzile, majorãrile sau penalitãþile aplicate pentru neplata la termen a sumelor datorate de abonat nu vor putea depãºi 0,15% din aceste sume, pe zi de întârziere. De asemenea, deconectarea de la reþeaua publicã de telefonie nu va putea avea loc mai devreme de 90 de zile de la suspendarea furnizãrii serviciului. Pe toatã durata cât serviciul este suspendat, abonatul va putea iniþia sau primi apeluri ce nu presupun nici o platã din partea sa ºi nu va datora furnizorului de serviciu universal nici un fel de tarife. Astfel, în aceastã perioadã abonatul va putea apela doar numãrul unic pentru apeluri de urgenþã „112”, precum ºi alte numere gratuite: salvare, poliþie, pompieri sau numere de tipul 0800 cu apelare gratuitã. Reluarea furnizãrii serviciului se va efectua în mod gratuit, dacã se realizeazã în perioada de suspendare, dupã achitarea de cãtre abonat a facturii a cãrei neplatã a atras suspendarea, împreunã cu dobânzile, majorãrile sau penalitãþile aferente.
În luna septembrie au fost desemnaþi din oficiu 14 furnizori de serviciu universal care vor acorda subvenþii ºi facilitãþi aplicabile în caz de neplatã a facturii telefonice familiilor cu venituri mici. Furnizorii vor avea dreptul sã solicite compensarea costului net al furnizãrii serviciilor din sfera serviciului universal, în cuantum egal cu suma subvenþiilor acordate utilizatorilor finali. În acest sens, un procent de 35% din fondul pentru serviciul universal, administrat autonom în cadrul bugetului ANRC, este destinat acoperirii subvenþiilor. Aceastã sumã se va împãrþi la numãrul de cereri-tip venite din partea familiilor cu venituri nete lunare mai mici de 2.460.000 lei pe membru de familie, iar cuantumul rezultat al unei subvenþii individuale nu va putea depãºi contravaloarea furnizãrii serviciilor de acces la reþeaua publicã de telefonie în perioada de desemnare.
În vederea finanþãrii serviciului universal pe anul în curs se va percepe de la furnizorii de reþele publice de comunicaþii electronice ºi de la cei de servicii de telefonie destinate publicului, cu o cifrã de afaceri înregistratã în anul 2003 mai mare sau egalã cu 3 milioane euro, o sumã egalã cu 0,8% din cifra lor de afaceri. Din aceastã sumã se scad în prealabil veniturile provenite din servicii de interconectare ºi din servicii de roaming oferite pe piaþa de gros furnizorilor de telefonie mobilã din afara României pentru utilizatorii acestora aflaþi pe teritoriul þãrii noastre.
Prin implementarea mecanismelor serviciului universal se urmãreºte garantarea accesului la un minim de servicii de comunicaþii, acesta fiind recunoscut ca unul din drepturile fundamentale ale oricãrui cetãþean conform legislaþiei europene.
Comentarii articol (0)