ACCES GRATUIT
Atributiile ministerelor publice europene, in afara sferei legislatiei penale
In perioada 2-3 iulie, Consiliul Europei si Parchetul General al Federatiei Ruse a organizat Conferinta Procurorilor generali din Europa avand ca tema rolul ministerelor publice in protejarea drepturilor omului si a intereselor publice in afara sferei legislatiei penale.
Articolul continuă mai jos
In statele europene exista diversitate privind rolul ministerelor publice, iar statele europene au libertatea de a stabili structurile judiciare si functionarea acestora atat timp cat sunt respectate drepturile si libertatile omului, obligatiile internationale si suprematia legii in cadru intern.
In Europa exista atat state a caror ministere publice dispun de competente in afara legislatiei penale, cat si state a caror ministere nu dispun de competente extinse in afara legislatiei penale.
Atributiile aflate in afara legislatiei penale sunt incluse in dreptul civil, administrativ, muncii, a familiei, dreptul electoral. De asemenea, astfel de ministere publice au in vedere si protejarea drepturilor sociale si a intereselor grupurilor vulnerabile cum ar fi minorii, persoanele cu dizabilitati si persoanele cu venituri foarte mici.
Chiar daca la nivel European nu exista un set de reguli comune privind sarcinile, functiile si organizarea ministerelor publice, ministerelor publice le revin aceleasi sarcini privind apararea interesului public, iar acest lucru include si obligatiile pe care procurorii le au in sfera nepenala.
Principiile activitatii Ministerelor publice europene
Rezultatul acestei conferinte il reprezinta formularea unor principii care sa asigure desfasurarea unei activitati lipsite de discreditari a ministerelor publice din tarile europene.
1. Functiile ministerelor sunt indeplinite „in beneficiul societatii si in interes public, pentru aplicarea legii” (Recomandarea Comitetului de Ministri R(2000)19 privind rolul ministerelor publice in sistemul penal de justitie), cu respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale si in limitele competentelor acordate de lege procurorilor, precum a Conventiei Europene Privind Drepturile Omului si Libertatile Fundamentale (ECHR) si jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
2. Principiul separarii puterilor este pe deplin respectat si nu se permite nici un fel de interventie neavenita in activitatile ministerelor publice.
3. Dreptul la revizuirea judiciara a actelor sau omisiunilor comise de procurori in raport cu drepturile si obligatiile individuale trebuie garantat.
4. Cand actioneaza in afara sferei legislatiei penale, procurorii trebuie sa se bucure de aceleasi drepturi si obligatii ca oricare alta persoana si nu trebuie sa dispuna de o pozitie privilegiata pe parcursul procedurilor.
5. Actiunea intreprinsa de ministerele publice in beneficiul societatii pentru apararea interesului public in materie nepenala nu trebuie sa violeze principiul caracterului obligatoriu al hotararilor judecatoresti definitive (res judicata/lucru judecat).
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Comentarii articol (0)