O serie de ordine ale Ministerului Finantelor, aparute recent, sunt menite sa puna in aplicare modificarile aduse Codului de procedura fiscala prin OUG nr. 19/2008. Este vorba de achitarea datoriilor fiscale cu cardul bancar, de unele modalitati de stingere a obligatiilor fiscale, precum si de procedura de cesiune a creantelor fiscale administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Autor : Monica Cercelescu
Datoriile la bugetul de stat, achitate cu cardul
De la 1 octombrie 2008, persoanele fizice vor putea achita online, prin intermediul cardurilor bancare, obligatiile fiscale reprezentand impozit pe venit, plati anticipate cu titlul de impozit, regularizari aferente impozitului pe venit si obligatii fiscale accesorii aferente acestora, pentru urmatoarele categorii de venituri:
a) venituri din activitati comerciale
b) venituri din profesii libere
c) venituri din drepturi de proprietate intelectuala
d) venituri din cedarea folosintei bunurilor
e) castiguri din transferul titlurilor de valoare
f) venituri din operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract
g) venituri din activitati agricole
h) venituri din transferul proprietatii imobiliare din patrimoniul personal
i) venituri din salarii pentru care angajatii au obligatia stabilirii, decla-rarii si platii impozitului pe venit.
OUG nr. 19 din 27 februarie 2008 a prevazut, cu titlu de noutate, faptul ca anumite plati la stat vor putea fi efectuate cu cardurile bancare. Procedura si categoriile de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat care pot fi platite in acest fel au fost aprobate prin
Ordinul ANAF 718/2008.
Pentru a asigura conditiile de plata cu cardul a datoriilor catre stat ale persoanelor fizice, ANAF trebuie sa incheie contracte cu banci acceptatoare de tranzactii online cu carduri, selectate in acest sens.
Saptamana trecuta,
Agentia pentru Serviciile Societatii Informationale a lansat spre consultare publica Decizia privind cadrul general de operare si utilizare a sistemului „Ghiseul virtual de plati“. Adoptarea acestei decizii are drept scop stabilirea cadrului general de operare si utilizare a „Ghiseului virtual de plati“, precum si reglementarea procedurii de selectie in vederea eliberarii unei licente prin care se acorda dreptul exclusiv de procesare a platilor.
ANAF va selecta cea mai avantajoasa oferta in functie de o serie de criterii cum sunt: comisionul pe tranzactie aplicat sumelor platite de contribuabili, costurile de instalare, taxele lunare plus alte costuri si suportul tehnic de minimum 16 ore pe zi.
Accesarea informatiilor privind stingerea obligatiilor fiscale
Procedura de accesare a informatiilor privind stingerea creantelor fiscale, puse la dispozitia contribuabililor pe pagina de Internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, a fost aprobata prin
Ordinul nr. 1133/2008 (Monitorul Oficial, Partea I, nr. 589 din 6.08.2008).
Instiintarea privind stingerea creantelor fiscale in urma distribuirii sumelor platite in contul unic si instiintarea privind stingerea creantelor fiscale pot fi accesate de catre contribuabili pe pagina de Internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, se prevede in ordinul citat.
Instiintarile se emit si se pun la dispozitia contribuabililor numai in situatia in care sumele platite de acestia sunt in cuantum mai mic sau mai mare decat obligatiile fiscale datorate.
In vederea asigurarii accesului contribuabililor la informatiile cuprinse in instiintarile emise, organul fiscal emitent va afisa, pana in data de 15 a fiecarei luni calendaristice, pe pagina de Internet a ANAF, anuntul in care se mentioneaza ca au fost emise instiintarile pentru contribuabilii nominalizati in lista anexata la acesta.
Contribuabilii vor putea consulta instiintarile emise si afisate pe pagina de Internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala astfel:
A. Identificarea contribuabililor si asigurarea confidentialitatii informatiilor fiscale se vor face solicitandu-se utilizatorului urmatoarele informatii aferente ultimului ordin de plata:
a) codul de identificare fiscala
b) numarul documentului de plata
c) data platii
d) suma platita.
B. Informatiile afisate sunt cele cuprinse in modelul de instiintare prevazut de normele in vigoare.
C. Momentul la care contribuabilul s-a identificat prin accesarea informatiilor puse la dispozitie pe pagina de Internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, captat de aplicatia informatica, este momentul la care se considera comunicate informatiile in cauza catre destinatarul lor.
Dupa luarea la cunostinta de catre contribuabil a informatiilor cuprinse in instiintarile emise de organul fiscal competent, acestea pot fi utilizate in vederea corelarii evidentei fiscale cu evidenta contabila, precum si pentru a formula ulterior contestatie, in conformitate cu prevederile legale, dupa caz, prin preluarea textului acestora pe suport hartie.
Inlocuirea creantei fiscale cu imobile
Prin
Ordinul nr. 2142/2008 (Monitorul Oficial Partea I, nr. 575 din 30 iulie 2008), Ministerul Economiei si Finantelor
a modificat Procedura privind stingerea creantelor reprezentand impozite, taxe si alte venituri datorate bugetului de stat si/sau a creantelor reprezentand contributii sociale administrate de MEF prin trecerea in proprietatea publica a statului a unor bunuri imobile proprietate a debitorilor.
Creantele reprezentand impozite, taxe si alte venituri cuvenite bugetului de stat si/sau creantele reprezentand contributii sociale administrate de Ministerul Economiei si Finantelor, cu exceptia celor cu retinere la sursa si a accesoriilor aferente acestora se pot stinge prin „dare in plata“, se arata in ordin.
Darea in plata este reglementata de art. 175 din
Codul de procedura fiscala si consta in inlocuirea obligatiei fiscale, la cererea debitorului, cu un imobil care este trecut in proprietatea publica a statului.
Actul normativ stabileste si ordinea in care se sting obligatiile de plata catre stat. In cazul stingerii creantelor fiscale prin asa-numita operatiune de „dare in plata“ se stinge intai taxa pe valoarea adaugata aferenta operatiunii de dare in plata (desigur, daca operatiunea de transfer al bunurilor imobile este purtatoare de TVA).
Dupa ce se stabileste valoarea imobilului (conform art. 143 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 cu modificarile ulterioare), se stinge cu prioritate datoria constand in TVA aferenta operatiunii de dare in plata (daca operatiunea este taxabila, desigur) si apoi, total sau partial, creantele fiscale pentru care s-a aprobat stingerea si accesoriile aferente acestora, inclusiv cheltuielile de executare, actualizate la data stingerii, respectiv la data intocmirii procesului-verbal de trecere in proprietatea publica a statului a bunului imobil.
Fiscul va face „afaceri“ cu creante fiscale
ANAF va putea cesiona creantele fiscale pe care le administreaza, in urma unei licitatii. Sumele reprezentand diferenta dintre valoarea nominala a creantelor si pretul de adjudecare a acestora se fac venit la bugetul de stat.
Aceasta posibilitate a fost introdusa tot prin OUG nr. 19/2008, care prevede ca „Agentia Nationala de Administrare Fiscala poate cesiona creantele fiscale pe care le administreaza, astfel cum acestea sunt individualizate prin titlurile de creanta si confirmate prin certificate de atestare fiscala, emise pentru data stabilita prin contractul de cesiune“.
Ordonanta mai prevede ca ANAF nu poate cesiona creantele fiscale principale si accesorii pe care le administreaza pentru un pret mai mic decat valoarea nominala a acestora. In situatia in care exista mai multi ofertanti pentru preluarea creantelor fiscale, cesiunea de creanta se va realiza ca urmare a unei licitatii. Cesionarul creantei fiscale preia ca urmare a cesiunii de creanta toate drepturile cedentului, cu exceptia celor conferite de calitatea de creditor bugetar.
Recent, ANAF a pus in
dezbatere publica procedura de cesiune a creantelor fiscale.
Procedura de cesiune a creantelor fiscale are ca obiect numai creantele fiscale cuprinse in:
- decizii de impunere emise de organele fiscale competente, definitive, care nu mai pot fi atacate pe cale administrativa
- hotarari judecatoresti definitive sau irevocabile, dupa caz
- tabloul definitiv al creantelor, aprobat in conditiile Legii insolventei.
Pentru creantele fiscale mai mici sau egale cu 10 milioane de lei, competenta pentru efectuarea procedurii de cesiune apartine comisiei constituite la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene si municipiului Bucuresti. Pentru creantele fiscale in cuantum mai mare de 10 milioane de lei, precum si pentru creantele fiscale datorate de marii contribuabili, indiferent de cuantumul lor, competenta apartine comisiei constituite la nivelul ANAF.
Procedura incepe la initiativa creditorului fiscal, printr-un anunt intr-un cotidian de circulatie nationala si/sau locala, precum si pe pagina de Internet a ANAF, dupa o analiza efectuata in cadrul Agentiei sau ca urmare a unor oferte formulate in acest sens.
Pretul de pornire a licitatiei pentru atribuirea cesiunii nu va putea fi mai mic decat valoarea nominala a creantelor fiscale. Pasul de licitatie va fi de 5% din pretul de pornire a licitatiei.
Licitatia va incepe de la cel mai mare pret din ofertele de cumparare scrise, daca acesta este superior valorii nominale a creantelor fiscale.
Adjudecarea se va face in favoarea celui care a oferit cel mai mare pret, dar nu mai putin decat pretul de pornire. In cazul prezentarii unui singur ofertant la licitatie, comisia poate sa-l declare adjudecatar daca acesta ofera cel putin pretul de pornire a licitatiei.
Taxa de participare reprezinta 1% din pretul de pornire a licitatiei si se plateste in lei la unitatea teritoriala a Trezoreriei statului. Celor care nu au fost declarati adjudecatari li se restituie aceasta taxa, cu conditia sa fi participat la licitatie.
In cazul in care nu prezinta taxa de participare, ofertantii pot constitui si garantii sub forma scrisorii de garantie bancara.
Intentia de cesionare a creantei fiscale, precum si nerealizarea cesiunii in cazul in care s-a facut licitatia se vor notifica debitorului. Aceste notificari se vor publica pe pagina de Internet a ANAF, precum si intr-un cotidian de circulatie nationala si se vor afisa la sediul unitatilor fiscale teritoriale sau al ANAF, dupa caz.
Comentarii articol (0)