Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2008 a introdus posibilitatea ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) se cesioneze creantele fiscale pe care le administreaza. Pentru aplicarea acestor prevederi, ANAF a elaborat un proiect de ordin pentru aprobarea procedurii de cesiune, ca modalitate de stingere a obligatiilor fiscale.
ANAF a publicat, ieri, un proiect de Ordin care asigura punerea in aplicare a prevederilor referitoare la cesiunea creantelor fiscale pe care le administreaza.
Aceste reglementari au fost introduse prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 19/2008 pentru modificarea
Codului de Procedura fiscala si care prevad ca ANAF "poate cesiona creantele fiscale pe care le administreaza, astfel cum acestea sunt individualizate prin titlurile de creanta si confirmate prin certificate de atestare fiscala, emise pentru data stabilita prin contractul de cesiune."
Conform OUG nr. 19/2008, ANAF nu poate cesiona creantele fiscale principale si accesorii pe care le administreaza pentru un pret mai mic decat valoarea nominala a acestora.
Potrivit proiectului de Ordin, Procedura de cesiune a creantelor fiscale administrate de ANAF va avea ca
obiect numai creantele fiscale cuprinse in:
a) decizii de impunere emise de organele fiscale competente, definitive in sistemul cailor administrative de atac;
b) hotarari judecatoresti definitive sau irevocabile, dupa caz;
c) tabloul definitiv al creantelor aprobat in conditiile Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile ulterioare.
Taxa de 1% din pretul de pornire al licitatiei
Procedura de cesiune a creantelor va incepe la initiativa creditorului fiscal prin publicarea unui anunt intr-un cotidian de circulatie nationala si/sau local, precum si pe pagina de internet a ANAF.
Pentru creantele fiscale mai mici sau egale cu 10 milioane de lei, procedura de cesiune va fi efectuata de catre o comisie constituita la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a muncipiului Bucuresti. Pentru creantele mai mari de 10 milioane, precum si pentru creantele fiscale datorate de marii contribuabili, competenta de efectuare a procedurii apartine comisiei constituite la nivelul ANAF.
In situatia in care vor exista
mai multi ofertanti pentru preluarea creantelor fiscale, cesiunea de creanta se va realiza ca urmare a unei
licitatii.
In privinta pretului minim al cesiunii, acesta nu va putea fi mai mic decat valoarea nominala a creantelor fiscale, care va fi si pretul de pornire al licitatiei. Taxa de participare reprezinta 1% din pretul de pornire a licitatiei si se va plati in lei la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
Taxa de participare va fi restituita participantilor care au depus oferte de cumparare si care nu au fost declarati adjudecatari, iar in cazul adjudecarii, taxa se va retine in contul pretului.
ANAF va notifica debitorul
In situatia in care ANAF intentioneaza sa cesioneze creantele fiscale, aceasta va notifica debitorul asupra intentiei sale. De asemenea, ANAF are obligatia de a notifica debitorul si in situatia in care cesiunea nu se va realiza.
Potrivit prevederilor OUG nr. 19/2008, " incepand cu data de 1 a lunii urmatoare lunii in care s-a facut notificarea, pana la data realizarii cesiunii de creanta, orice plata se considera a fi efectuata in contul creantelor fiscale curente sau viitoare."
_________
Nota Avocatnet.ro:
- Proiectul de Ordin ANAF vi-l prezentam integral, ca fisier atasat.
Comentarii articol (11)