Ordinul Ministerului Economiei si Finantelor nr. 2509/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 626 din 28.08.2008.
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare,
in conformitate cu dispozitiile art. 4 alin. (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile ulterioare, si cu dispozitiile art. 3.2.7 din Hotararea Guvernului nr. 1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica,
ministrul economiei si finantelor emite urmatorul ordin:
Art. 1. - Se aproba Regulamentul privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Regulamentul privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata, aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.408/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 881 din 30 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Ordinul ministrului finantelor publice nr. 666/2006 pentru modificarea si completarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 9 mai 2006.
Art. 3. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul economiei si finantelor,
Varujan Vosganian
Bucuresti, 25 august 2008.
Nr. 2.509.
ANEXA
Regulament privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma dematerializata
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileste:
a) termenii si conditiile generale privind plasarea titlurilor de stat emise de Ministerul Economiei si Finantelor in forma dematerializata, in moneda nationala sau in valuta, pe piata interna;
b) obligatiile entitatilor mandatate de Ministerul Economiei si Finantelor sa administreze piata primara si/sau secundara a titlurilor de stat;
c) obligatiile entitatii mandatate de Ministerul Economiei si Finantelor sa administreze sistemul de depozitare si decontare a titlurilor de stat.
Art. 2. - (1) Titlurile de stat sunt emise in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile ulterioare, conform unui calendar previzional anual, stabilit si anuntat in luna decembrie a fiecarui an de Ministerul Economiei si Finantelor. Acest program este detaliat lunar/trimestrial/semestrial prin prospecte de emisiune, putand fi modificat in functie de evolutiile pietelor financiare si de necesitatile de finantare.
(2) Pentru asigurarea permanenta a echilibrului dintre resursele contului curent general al Trezoreriei Statului si necesitatile de finantare, Ministerul Economiei si Finantelor poate anunta si alte emisiuni de titluri de stat, cel mai tarziu in ziua lucratoare precedenta datei de organizare a plasarii.
(3) Ministerul Economiei si Finantelor poate mandata unor entitati publice sau private, pe baza de conventie, atributii operationale privind emisiunea de titluri de stat.
Art. 3. - In sensul prezentului regulament, pietele primare si secundare de titluri de stat reprezinta un sistem pentru plasarea si tranzactionarea acestor instrumente financiare, caracterizat prin faptul ca:
a) functioneaza regulat;
b) reglementarile emise de autoritatile de reglementare si supraveghere sau de administratorul de piata definesc conditiile de functionare si de acces pe piata respectiva;
c) respecta cerintele de raportare si transparenta stabilite prin reglementari, in vederea asigurarii protectiei investitorilor.
CAPITOLUL II
Piata primara a titlurilor de stat
Art. 4. - (1) Piata primara a titlurilor de stat cuprinde totalitatea operatiunilor legate de plasarea titlurilor de stat, in scopul atragerii pe termen scurt, mediu sau lung a capitalurilor financiare disponibile.
(2) Vanzarea titlurilor de stat pe piata primara se realizeaza prin subscriptie publica, licitatie sau prin orice alta metoda stabilita de administratorul de piata si agreata de emitent.
(3) Entitatea mandatata de Ministerul Economiei si Finantelor organizeaza si conduce activitatea de plasare a emisiunii de titluri de stat, emite reglementari in acest scop, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor, aplica sanctiuni pentru incalcarea reglementarilor proprii, in conformitate cu prevederile prezentului regulament.
Art. 5. - (1) Participantii pe piata primara a titlurilor de stat sunt dealerii primari, care pot desfasura operatiuni in nume si in cont propriu sau in nume propriu si in contul clientilor lor, persoane fizice si/sau juridice, rezidente ori nerezidente.
(2) Prin dealer primar se intelege entitatea care a fost acceptata de administratorul pietei primare sa deruleze operatiuni cu titluri de stat pe aceasta piata ca urmare a indeplinirii conditiilor de acces.
Art. 6. - Dealeri primari pot fi:
a) institutii de credit, astfel cum sunt definite la art. 7 alin. (1) pct. 10 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, care sunt autorizate de Banca Nationala a Romaniei;
b) societati de servicii de investitii financiare, astfel cum sunt definite la art. 6 din Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
c) institutii echivalente celor prevazute la lit. a) si b), autorizate in statele membre ale Uniunii Europene si/sau in celelalte state apartinand Spatiului Economic European.
Art. 7. - Pentru institutiile financiare care solicita obtinerea calitatii de dealer primar, criteriile de acces sunt stabilite de administratorul de piata prin reglementari aprobate de Ministerul Economiei si Finantelor si de autoritatea care reglementeaza si supravegheaza respectiva piata.
CAPITOLUL III
Piata secundara a titlurilor de stat
Art. 8. - Piata secundara a titlurilor de stat reprezinta un sistem multilateral care faciliteaza intalnirea, in mod nediscriminatoriu, a cererii si ofertei vanzatorilor si cumparatorilor de titluri de stat, din care rezulta incheierea de contracte care au ca obiect aceste instrumente financiare.
Art. 9. - Piata secundara a titlurilor de stat se organizeaza si functioneaza conform reglementarilor emise in acest sens de Banca Nationala a Romaniei sau, dupa caz, de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor.
Art. 10. - Tranzactionarea titlurilor de stat se realizeaza pe piata secundara a titlurilor de stat administrata de Banca Nationala a Romaniei, pe piata reglementata autorizata si supravegheata de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si administrata de Societatea Comerciala "Bursa de Valori Bucuresti" - S.A., in conformitate cu prevederile conventiilor incheiate de Ministerul Economiei si Finantelor cu administratorii celor doua piete.
Art. 11. - Prin participant pe piata secundara se intelege entitatea care a fost acceptata de administratorul pietei secundare sa deruleze operatiuni cu titluri de stat pe aceasta piata ca urmare a indeplinirii conditiilor de acces.
CAPITOLUL IV
Administratorii de piata
Art. 12. - Ministerul Economiei si Finantelor mandateaza administratorilor de piata toate activitatile legate de organizarea si reglementarea activitatilor pe piata primara si/sau secundara a titlurilor de stat.
Art. 13. - Administratorii de piata trebuie sa stabileasca si sa mentina reglementari transparente si nediscriminatorii, bazate pe criterii obiective, cu privire la accesul, suspendarea si excluderea participantilor pe pietele respective, cu respectarea prezentului regulament.
#PAGEBREAK#
Art. 14. - Administrarea pietei primare/secundare a titlurilor de stat consta in:
1. elaborarea, implementarea si aplicarea reglementarilor privind conditiile si procedurile de acces/admitere, excludere si suspendare a participantilor si a titlurilor de stat la si de la tranzactionare;
2. stabilirea conditiilor, procedurilor de tranzactionare, precum si a obligatiilor participantilor;
3. elaborarea, implementarea si aplicarea procedurilor privind modul de determinare si publicare a preturilor si a cotatiilor, tipurile de contracte si operatiuni permise, standardele contractuale;
4. adoptarea masurilor necesare functionarii in mod regulat si ordonat, inclusiv sub aspect tehnic, a pietei primare/secundare si verificarea respectarii regulilor acesteia;
5. administrarea si diseminarea catre public a informatiilor privind emisiunile de titluri de stat;
6. elaborarea si implementarea mecanismelor de securitate si control al sistemelor informatice, pentru protectia drepturilor de proprietate si a informatiilor confidentiale;
7. asigurarea pastrarii in siguranta a datelor si informatiilor stocate, a fisierelor si bazelor de date, inclusiv in situatia unor calamitati naturale, dezastre si alte evenimente deosebite.
Art. 15. - Administratorul de piata poate asigura si alte servicii conexe, dupa cum urmeaza:
a) servicii de investigare a potentialului pietei titlurilor de stat, a comportamentului investitorilor fata de tranzactionarea acestora, sondarea pietei cu privire la oportunitatea dezvoltarii de produse, operatiuni si instrumente noi avand ca suport activ titlurile de stat, inclusiv analiza statistica a rezultatelor;
b) organizarea de mese rotunde si simpozioane cu scopul dezvoltarii pietei, organizarea de cursuri de pregatire profesionala si de calificare a personalului care activeaza pe aceasta piata;
c) editarea si comercializarea de materiale in domeniul pietei titlurilor de stat.
Art. 16. - Reglementarile emise de administratorii de piata trebuie sa cuprinda obligatiile participantilor decurgand din:
1. organizarea si administrarea pietei titlurilor de stat;
2. conditiile privind criteriile de acces si categoriile de participanti;
3. regulile privind plasamentul si tranzactiile desfasurate pe piata titlurilor de stat;
4. standardele profesionale impuse participantilor pe aceste piete;
5. conditiile de acces la sistemele informatice ale administratorului de piata, daca este cazul;
6. masurile disciplinare pentru incalcarea regulilor stabilite de administratorul de piata.
Art. 17. - Administratorii de piata permit accesul participantilor care:
1. indeplinesc conditiile prevazute in prezentul regulament, precum si pe cele stabilite in reglementarile proprii, aprobate de autoritatea de supraveghere;
2. fac dovada dotarii tehnice adecvate, stabilita de administratorul pietei;
3. au o structura organizatorica ceruta prin reglementarile pietei.
CAPITOLUL V
Depozitarul titlurilor de stat
Art. 18. - (1) Depozitarea si decontarea operatiunilor cu titluri de stat au loc in cadrul sistemului de depozitare si decontare a titlurilor de stat, administrat de entitatea mandatata de Ministerul Economiei si Finantelor in calitate de depozitar unic al titlurilor de stat.
(2) Sistemul de depozitare si decontare a titlurilor de stat asigura functia de depozitar unic pentru aceste instrumente si este organizat pe baza sistemului detinerilor indirecte, caracterizat prin existenta unuia sau mai multor niveluri de intermediari intre depozitarul titlurilor de stat si detinatorul final al titlurilor de stat.
(2.1) In sensul prezentului regulament, prin intermediar se intelege entitatea care pastreaza in custodie si administreaza titluri de stat pentru clientii sai, in conformitate cu reglementarile in vigoare.
(3) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat, pentru participantii la sistemul de depozitare si decontare, se dobandeste prin inscrierea titlurilor de stat in conturile in nume propriu deschise in evidentele depozitarului unic. In toate celelalte cazuri dreptul de proprietate se dobandeste prin inscrierea in conturile deschise in evidentele intermediarilor, sub rezerva existentei titlurilor de stat in evidentele depozitarului unic.
(3.1) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat, precum si determinarea opozabilitatii, continutului, intinderii si efectelor asupra titlurilor de stat constituite drept garantie sunt guvernate de legea statului unde drepturile au fost valabil inscrise, in conformitate cu prevederile art. 10 din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontarii in sistemele de plati si in sistemele de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare si ale art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garantie financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222/2004.
(4) Procesarea operatiunilor cu titluri de stat in cadrul sistemului de depozitare si decontare a titlurilor de stat se face in conformitate cu reglementarile emise de depozitarul titlurilor de stat.
Art. 19. - (1) Intermediarii vor evidentia detinerile clientilor lor separat de detinerile proprii; in cazul in care un client al acestora este intermediar, vor evidentia separat detinerile intermediarului respectiv de cele ale clientilor acestuia.
(2) Titlurile de stat, precum si orice alte drepturi aferente acestora, evidentiate pe numele clientilor in conturile unui intermediar, nu vor fi considerate drept active sau pasive ale respectivului intermediar.
Art. 20. - (1) Transferul dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat in cadrul sistemului de depozitare si decontare se face cu respectarea principiului "livrare contra plata" (principiul DvP), asigurandu-se astfel ca debitarea conturilor de evidenta a titlurilor de stat are loc daca si numai daca are loc decontarea fondurilor.
(2) Depozitarul titlurilor de stat nu este raspunzator de transferul dreptului de proprietate in conturile deschise in evidentele intermediarilor.
(3) Intermediarii pietei titlurilor de stat sunt direct raspunzatori de asigurarea respectarii principiului DvP pentru operatiunile derulate in numele clientilor lor, inclusiv in numele altor participanti pentru care actioneaza in calitate de agent de decontare in sistem.
Art. 21. - Sistemul de depozitare si decontare a titlurilor de stat gestioneaza diferit contractele de gaj, dupa cum acestora le sunt aplicabile, dupa caz, prevederile Ordonantei Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de garantie financiara, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 222/2004, sau ale Legii nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, cu modificarile ulterioare.
Art. 22. - (1) Participantii la sistemul de depozitare si decontare a titlurilor de stat poarta raspunderea verificarii modului de respectare a prevederilor legale aplicabile contractelor de gaj incheiate in cont propriu sau in contul clientilor.
(2) Sistemul de depozitare si decontare a titlurilor de stat administreaza contractele de gaj conform instructiunilor transmise de participanti.
Art. 23. - Decontarea pe fonduri aferenta operatiunilor cu titluri de stat se efectueaza prin conturile deschise pe numele participantilor la piata in evidentele Bancii Nationale a Romaniei sau prin conturi deschise la o banca, dupa caz, cu respectarea reglementarilor in domeniu si a Regulilor sistemului ReGIS.
Art. 24. - In zilele declarate de Guvernul Romaniei drept zile nelucratoare, dar care sunt zile bancare, toate operatiunile de tipul cupon/dobanda, rascumparare partiala/totala, rascumparare optionala, aferente emisiunilor de titluri de stat scadente in aceste zile, vor fi amanate pentru prima zi lucratoare urmatoare.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 25. - Sanctiunile pentru incalcarea prevederilor prezentului regulament se aplica de Banca Nationala a Romaniei si/sau de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 26. - (1) Administratorii pietei primare si/sau secundare a titlurilor de stat, mandatati de Ministerul Economiei si Finantelor, vor stabili si vor mentine proceduri eficiente pentru monitorizarea permanenta a respectarii prezentului regulament si a reglementarilor proprii. Administratorii de piata vor monitoriza operatiunile efectuate de catre participanti, pentru a identifica incalcarea regulilor pietei primare sau secundare prin care poate fi afectata functionarea ordonata a acesteia.
(2) Administratorii de piata vor supraveghea conduita participantilor, vor investiga si vor solutiona cazurile de incalcare a prezentului regulament si a reglementarilor proprii si vor aplica sanctiuni disciplinare, altele decat cele prevazute la art. 25.
Art. 27. - (1) Administratorii de piata pot retrage dreptul de acces unui participant, daca acesta nu mai respecta conditiile de acces, incalca prevederile prezentului regulament si/sau ale reglementarilor proprii ale administratorilor de piata ori nu se conformeaza instructiunilor emise de acestia.
(2) Retragerea dreptului de acces pentru un participant se face dupa consultarea autoritatii de supraveghere/autoritatii competente din statul membru.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 28. - Dealerii selectati, precum si salariatii acestora pot infiinta asociatii profesionale avand drept scop ridicarea standardelor profesionale, stabilirea si impunerea unor reguli de conduita si etica profesionala in desfasurarea operatiunilor pe piata titlurilor de stat din Romania. Astfel de asociatii pot emite coduri de conduita care sunt avizate de Ministerul Economiei si Finantelor, Banca Nationala a Romaniei si de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
Comentarii articol (0)