Avocatnet.ro va prezinta mai jos un proiect de lege care a fost discutat de Senat si acum de Camera Deputatilor. In curand, va vom oferi si forma finala a acestui proiect, înscris pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaþilor pentru adoptare.
Forma prezentanta de noi mai jos este aceea propusa de initiatorul proiectului, Dl. deputat Varujan Pambuccian.
Proiect de lege privind regimul juridic al activiatii electronice notariale
Capitolul I. Dispozitii generale
Art 1.Actele notariale îndeplinite de notarul public în cadrul activitãtii notariale pot fi efectuate, la cererea persoanelor fizice sau juridice care le solicitã, în formã electronicã, în conditiile prezentei legi.
Dispozitiile prezentei legi se aplicã si actelor notariale efectuate de misiunile diplomatice si oficiile consulare ale României, precum si de alte institutii abilitate în acest sens prin legi speciale.
Art 2. Actele pe care notarul public le instrumenteazã în formã electronicã trebuie sã îndeplineascã, sub sanctiunea nulitãtii, urmatoarele conditii:
a)sã fie prezentate notarului public în formã electronicã
b)sã fie semnate cu semnãtura electronicã extinsã
c)sã îndeplineascã conditiile de fond prevazute de lege pentru operatiuneã juridicã pe care o consemneazã
Notarul public si celelalte institutii prevãzute la art. 1 au obligatia sã verifice îndeplinirea tuturor conditiilor prevãzute la alin. 1 al prezentului articol.
Art 3.Actele notariale electronice au acelasi regim juridic ca si actele notariale îndeplinite în formã materialã.
Art 4.Prezenta lege se aplicã actelor notariale electronice care sunt instrumentate de notari publici numiti în conformitate cu Legea notarilor publici si a activitãtii notariale nr. 36/1995.
În cazul în care, pentru valabilitatea în strãinãtate a actului notarial electronic, este necesarã supralegalizarea semnãturii electronice a notarului public de cãtre Ministerul Justitiei, Ministerul Afacerilor Externe si misiunea diplomaticã sau oficiul consular din România ale statului în care actul urmeazã a fi folosit, notarul public are obligatia de a trimite actul notarial electronic catre Ministerul Justitiei în vederea îndeplinirii formalitãtilor necesare.
Documentele electronice care provin de la autoritãtile altui stat pot fi luate în considerare de notarii publici în instrumentarea unui act notarial electronic numai dacã semnãturile electronice strãine sunt supralegalizate de misiunea diplomaticã sau oficiul consular al României din acel stat sau de cãtre Ministerul Afacerilor Externe al României.
În cazul în care prin conventii internationale la care România este parte se prevede altfel, se aplicã acele conventii.
#PAGEBREAK#
Capitolul II. Competenta notarilor publici în materia actelor notariale electronice
Art 5.Urmatoarele acte notariale pot fi îndeplinite în formã electronicã:
a)autentificarea documentelor ce îndeplinesc conditiile prevazute la art. 2
b)legalizarea copiilor electronice dupã documente în formã materiala
c)darea de data certa a documentelor ce îndeplinesc conditiile prevazute la art. 2 si atestarea locului unde s-au încheiat acestea
d)primire si pastrarea în arhiva electronica a documentelor ce îndeplinesc conditiile prevazute la art. 2
e)efectuarea si legalizarea traducerilor în formã electronica
f)alte operatiuni prevazute de lege.
Art 6.Notarul public autorizat sa efectueze acte notariale electronice are competenta generala în conditiile prezentei legi.
Competenta celorlalte institutii prevazute la art. 1 se stabileste în conformitate cu Legea nr. 36/1995, care se aplica în mod corespunzator.
Capitolul III. Autorizarea notarilor publici pentru efectuarea de acte notariale electronice
Art 7.Notarii publici care intentioneaza sa efectueze acte notariale electronice se vor adresa cu o cerere catre Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica în vederea autorizarii.
Procedura de acordare a autorizatiei va fi stabilita de Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica prin norme metodologice în termen de 60 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi.
Art 8.În vederea autorizarii, notarii publici vor prezenta spre avizare Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatica sistemul informatic pe care îl vor utiliza în cadrul activitatii notariale electronice.
Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica va acorda avizul favorabil utilizarii sistemului informatic cel mai târziu odata cu eliberarea autorizatiei prevazute la art. 7.
Art 9. Notarii publici sunt obligati sa notifice în prealabil Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatica orice modificare adusa sistemului informatic avizat.
Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica se va pronunta asupra avizarii modificarilor aduse în termen de 30 de zile de la înregistrarea notificarii.
Art 10.Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica este obligata sa verifice periodic sistemele informatice utilizate de notarii publici autorizati pentru a controla modul de respectare a normelor de securitate prevazute în regulamente.
În cazul în care, cu ocazia verificarilor, se constata încalcarea acestor norme, Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica va aplica sanctiunile prevazute în regulamente pentru abaterea respectiva.
Art 11.Actele emise de Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica în exercitiul atributiilor conferite prin prezenta lege sunt acte administrative si pot fi atacate în conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Art 12.În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica va elabora Normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor electronice si pastrarea acestora în arhive electronice, precum si Regulamentele de aplicare.
#PAGEBREAK#
Capitolul IV. Procedura actelor notariale electronice
Art 13.Actele notariale electronice se îndeplinesc cu respectarea regulilor de fond privind procedura actelor notariale reglementata prin Legea nr. 36/1995, care se aplica în mod corespunzator, precum si cu respectarea dispozitiilor prezentului capitol.
Art 14.Cererile pentru îndeplinirea unui act notarial electronic vor fi înaintate notarului public în formã electronica si semnate cu semnatura electronica extinsa a solicitantului.
În cazul în care cererea este facuta de o alta persoana decât partile actului, se va anexa actul în baza caruia partile sunt reprezentate, în formã electronica si semnat cu semnatura electronica extinsa a partilor.
Art 15.În termen de 24 de ore de la primirea cererii, notarul public va efectua verificarile necesare cu privire la legalitatea actului notarial solicitat, va stabili identitatea partilor prin verificarea semnaturii electronice extinse si va trimite catre solicitant un mesaj de raspuns în care va indica, dupa caz, taxele de timbru si onorariul aferente actului sau motivele de refuz al efectuarii actului notarial electronic solicitat.
Dupa primirea confirmarii de achitare a taxelor de timbru si onorariului, notarul public este obligat ca în termen de 24 de ore sa îndeplineasca actul notarial electronic solicitat.
Termenele prevazute la alin. 1 si 2 pot fi reduse în schimbul unei taxe de urgenta.
Procedura de stabilire a identitatii partilor va fi stabilita prin norme metodologice de Ministerul Justitiei si Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica în termen de 60 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi.
Art 16.Încheierea notariala electronica prin care se constata îndeplinirea unui act notarial electronic va cuprinde urmatoarele elemente:
a)adresa electronica a notarului public
b)denumirea încheierii si numarul acesteia
c)data si ora îndeplinirii actului notarial electronic
d)numele si prenumele notarului public
e)locul unde s-a îndeplinit actul notarial electronic
f)semnatura electronica extinsa a partilor
g)semnatura electronica extinsa a solicitantului, în cazul în care acesta este o alta persoana decât partea.
h)semnatura electronica extinsa a notarului public
i)semnatura electronica extinsa a biroului notarial
j)numarul si data eliberarii autorizatiei de îndeplinire a actelor notariale electronice, precum si data expirarii autorizatiei
Art 17. În cazul în care se solicita autentificarea electronica a unui document electronic, odata cu dovada de achitare a taxelor de timbru si a onorariului, partile vor prezenta notarului public o declaratie în formã electronica si semnata cu semnatura electronica extinsa a fiecareia, prin care vor mentiona ca sunt de acord cu continutul actului si consimt la autentificarea electronica a actului.
Art 18. Notarul public poate efectua legalizarea copiilor electronice dupa un document în formã materiala care se afla în arhiva notarului public sau este prezentat de parti ca original, numai dupa confruntarea copiei electronice cu originalul în formã materiala.
În încheierea notariala electronica prin care se legalizeaza copia electronica se va face mentiune despre originalul documentului si despre conformitatea copiei electronice cu originalul.
Copiile legalizate electronice de pe documentele din arhiva notarului public se elibereaza numai partilor, succesorilor si reprezentantilor legali ai acestora, precum si persoanelor care justifica un drept sau un interes legitim.
Art 19.Încheierea prin care se consemneaza primirea în arhiva electronica va cuprinde, pe lânga elementele prevazute la art. 16, urmatoarele mentiuni:
a)lista documentelor electronice primite, identificate individual
b)datele de identificare ale deponentului si datele de identificare ale persoanei careia trebuie sa i se predea documentele electronice
c)termenul de pastrare
#PAGEBREAK#
Art 20.Traducerile în format electronic pot fi legalizate de notarul public dacã poartã semnãtura electronicã extinsã a unui traducator atestat conform legii.
Încheierea de legalizare va cuprinde în acest caz elementele prevazute la art. 16 lit a) - e) si h) - j) si semnatura electronicã extinsã a traducatorului atestat.
Art 21.În situatia disparitiei unui act notarial electronic se va proceda la reconstituirea acelui act, la cererea si cu acordul pãrtilor.
Reconstituirea se va face de cãtre biroul notarului public care a întocmit actul, cu notificarea prealabilã a tuturor pãrtilor sau, dupa caz, a succesorilor acestora.
Dispozitiile alineatelor precedente se aplicã, în mod corespunzator, si în cazul în care actul notarial dispãrut a fost efectuat de institutiile abilitate prevãzute la art. 1 alin 2.
Capitolul V. Evidentele notariale electronice
Art 22.Notarul public este obligat sã pãstreze timp de 10 ani în arhiva electronicã actele notariale electronice pe care le instrumenteazã.
Art. 102 din Legea nr. 36/1995 se aplicã în mod corespunzator.
Art 23.Notarul public va tine la zi un registru în formã electronicã al tuturor actelor notariale electronice pe care le efectueazã, în ordine cronologicã.
Forma registrului si modul de tinere si efectuare a înregistrãrilor va fi stabilit de Ministerul Justitiei prin Regulament.
Art 24.Notarul public va tine si o evidentã financiar – contabilã, în formã electronicã. Modul de completare si de tinere a acestor evidente va fi stabilit de Ministerul Finantelor prin norme metodologice în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Capitolul VI. Dispozitii tranzitorii si finale
Art 25.Dispozitiile prezentei legi se completeazã cu prevederile Legii notarilor publici si a activitãtii notariale nr. 36/1995 si ale Legii semnãturii electronice.
Art 26.Notarii publici autorizati în conditiile art. 7 vor putea începe activitatea notarialã în formã electronicã în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art 27.Cheltuielile efectuate pentru investitii, dotãri si alte utilitãti necesare activitãtii notariale în formã electronicã se scad din veniturile impozabile pe o duratã de 2 ani de la începerea activitãtii.
Cheltuielile pentru modificarea si perfectionarea sistemelor informatice utilizate în activitatea notarialã electronicã se scad din veniturile impozabile aferente anului fiscal în care s-a efectuat investitia.
Comentarii articol (0)