...electronice notariale.
CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabileste regimul juridic al actelor notariale în forma electronica, îndeplinite de notarul public în cadrul activitatii notariale reglementate prin Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de misiunile diplomatice si oficiile consulare ale României.
Art. 2. - (1) Actele notariale în forma electronica instrumentate de notarul public trebuie sa îndeplineasca, sub sanctiunea nulitatii absolute, urmatoarele conditii:
a) sa fie efectuate în forma electronica;
b) sa fie semnate cu semnatura electronica extinsa a notarului public, bazata pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat. Certificatele emise pentru notarii publici vor contine informatii privind biroul notarial, stabilite prin reglementari de catre autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu;
c) sa îndeplineasca conditiile de fond prevazute de lege privind operatiunea juridica pe care o consemneaza.
(2) Notarul public si celelalte institutii prevazute la art. 1 au obligatia sa verifice îndeplinirea tuturor conditiilor prevazute la alin. (1).
Art. 3. - Actele notariale în forma electronica au acelasi regim juridic ca si actele notariale îndeplinite în temeiul Legii nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4. - (1) Valabilitatea în strainatate a actului notarial în forma electronica este stabilita prin conventii internationale la care România este parte.
(2) Documentele în forma electronica provenind de la autoritatile sau notariatele altui stat pot fi luate în considerare de notarii publici în instrumentarea unui act notarial în forma electronica numai daca semnaturile electronice straine sunt bazate pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
CAPITOLUL II Competenta notarilor publici în materia actelor notariale în forma electronica
Art. 5. - Urmatoarele acte notariale pot fi îndeplinite în forma electronica:
a) legalizarea copiilor electronice de pe documentele originale;
b) darea de data certa prin marcare temporala a documentelor ce îndeplinesc conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si atestarea locului unde s-au încheiat acestea;
c) primirea si pastrarea în arhiva electronica a documentelor ce îndeplinesc conditiile prevazute la art. 2 alin. (1);
d) legalizarea traducerilor în forma electronica;
e) eliberarea de duplicate;
f) alte operatiuni prevazute de lege.
Art. 6. - (1) Notarul public autorizat sa efectueze acte notariale în forma electronica are competenta generala, în conditiile prezentei legi.
(2) Competenta celorlalte institutii prevazute la art. 1 se stabileste în conformitate cu Legea nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, care se aplica în mod corespunzator.
CAPITOLUL III Autorizarea notarilor publici pentru efectuarea de acte notariale în forma electronica
Art. 7. - (1) Actele notariale în forma electronica pot fi instrumentate de notarii publici numai dupa obtinerea unei autorizatii din partea autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
(2) În vederea emiterii autorizatiei prevazute la alin. (1), notarii publici trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de mijloace financiare si resurse materiale, tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor notariale în forma electronica;
b) sa utilizeze un sistem informatic omologat, în conformitate cu normele emise de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu;
c) sa asigure operarea rapida si sigura a înregistrarii actelor notariale în forma electronica, cu respectarea structurii registrelor notariale stabilite prin regulamentul aprobat de Ministerul Justitiei;
d) sa asigure posibilitatea de a se determina cu precizie data si ora exacta a întocmirii actului notarial;
e) sa dispuna de mijloace corespunzatoare, conform dispozitiilor legale si procedurilor descrise în reglementarile emise de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu, pentru verificarea identitatii solicitantului si valabilitatea semnaturii electronice extinse a acestuia;
f) sa foloseasca personal cu cunostinte de specialitate în domeniul tehnologiei semnaturii electronice si o practica suficienta în ceea ce priveste procedurile de securitate corespunzatoare;
g) sa aplice procedurile administrative si de gestiune adecvate si care corespund standardelor recunoscute;
h) sa adopte masuri de securitate împotriva falsificarii actelor notariale în forma electronica si sa garanteze confidentialitatea în cursul procesului de generare si arhivare a acestora;
i) sa pastreze toate informatiile cu privire la un act notarial în forma electronica pe perioada stabilita în conformitate cu normele tehnice privind activitatea de pastrare a documentelor create si primite de birourile notarilor publici, Camerele notarilor publici si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din România, conform normelor emise de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu;
j) sa utilizeze sisteme omologate pentru arhivarea actelor notariale în forma electronica;
k) orice alte conditii stabilite de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
(3) Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu are obligatia de a notifica Uniunii Nationale a Notarilor Publici din România acordarea fiecarei autorizatii, o data cu eliberarea acesteia catre notarul public care o solicita.
(4) Uniunea Nationala a Notarilor Publici din România este obligata sa notifice autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu excluderea, suspendarea sau încetarea suspendarii din profesie a notarilor publici.
Art. 8. - (1) Notarii publici sunt obligati sa notifice, în prealabil, autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu orice modificare a sistemului informatic omologat.
(2) Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu se va pronunta asupra avizarii modificarilor aduse, în termen de 15 zile de la înregistrarea notificarii.
Art. 9. - (1) În cazul modificarii datelor de identificare a notarului public sau a biroului notarial, este necesara actualizarea autorizatiei eliberate conform art. 7.
(2) Notarul public are obligatia sa notifice autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu, în termen de 24 de ore, orice modificare survenita în legatura cu datele de identificare. Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu are obligatia sa verifice noile date de identificare si, în cazul în care acestea respecta legislatia în vigoare, sa actualizeze în cel mult 48 de ore autorizatia detinuta de biroul notarial.
Art. 10. - În perioada necesara actualizarii autorizatiei sau a suspendarii din profesia de notar public este interzisa efectuarea de acte notariale în forma electronica.
Art. 11. - (1) Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu este obligata sa verifice periodic respectarea conditiilor prevazute la art. 7 alin. (2) lit. b), d), e), g), h) si j) pentru a supraveghea aplicarea dispozitiilor prezentei legi si a reglementarilor emise de aceasta.
(2) În cazul nerespectarii conditiilor prevazute la art. 7 alin. (2) lit. b), d), e), g), h) si j), autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu dispune suspendarea sau, dupa caz, retragerea autorizatiei.
Art. 12. - Actele emise de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu în exercitiul atributiilor conferite prin prezenta lege sunt acte administrative si pot fi atacate în conditiile prevazute de Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
CAPITOLUL IV Furnizarea serviciilor specifice efectuarii actelor notariale în forma electronica
Art. 13. - (1) Furnizarea serviciilor specifice efectuarii actelor notariale în forma electronica se va realiza de catre furnizorii de servicii de certificare calificata, acreditati de catre Autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din România, denumiti în continuare furnizori de servicii electronice notariale.
(2) Furnizorii de servicii electronice notariale îndeplinesc atributiile furnizorilor de servicii de certificare calificata, prevazute de Legea nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Art. 14. - (1) Furnizorii de servicii electronice notariale au obligatia de a comunica autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu toate informatiile referitoare la procedurile de securitate si de certificare utilizate, precum si orice alte informatii cerute de aceasta.
(2) Furnizorii de servicii electronice notariale au obligatia de a comunica autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu, cu cel putin 10 zile înainte, orice intentie de modificare a procedurilor de securitate si de certificare, cu precizarea datei si orei la care modificarea intra în vigoare, precum si obligatia de a confirma în termen de 24 de ore modificarea efectuata.
(3) În cazurile de urgenta, în care securitatea serviciilor de certificare este afectata, furnizorul poate efectua modificari ale procedurilor de securitate si de certificare, urmând sa comunice, în termen de 24 de ore, autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu modificarile efectuate si justificarea deciziei luate.
CAPITOLUL V Actele notariale în forma electronica
Art. 15. - (1) Actele notariale în forma electronica se îndeplinesc cu respectarea regulilor de fond privind procedura actelor notariale reglementata prin Legea nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Este interzisa utilizarea pseudonimului în efectuarea de acte notariale în forma electronica.
Art. 16. - (1) Cererile pentru întocmirea unui act notarial electronic pot fi înaintate notarului public, în forma electronica, în acest caz fiind semnate cu semnatura electronica extinsa a solicitantului.
(2) În cazul în care cererea este facuta prin reprezentant, se va anexa actul în baza caruia partile sunt reprezentate, care poate fi si în forma electronica daca este semnat cu semnatura electronica extinsa a partilor.
Art. 17. - (1) În termen de 24 de ore de la primirea cererii în forma electronica, notarul public va efectua verificarile necesare cu privire la legalitatea actului notarial solicitat, va stabili identitatea partilor, prin verificarea semnaturii electronice extinse, si va trimite catre solicitant un mesaj de raspuns în care va indica, dupa caz, taxele de timbru si onorariul aferente actului sau motivele de refuz al efectuarii actului notarial solicitat în forma electronica. (2) Dupa primirea confirmarii de achitare a taxelor de timbru si a onorariului, notarul public este obligat ca, în termen de 24 de ore, sa îndeplineasca actul notarial solicitat.
(3) Onorariul va fi stabilit în conformitate cu prevederile art. 28 alin. 2 lit. c) din Legea nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Termenele prevazute la alin. (1) si (2) pot fi reduse în schimbul unei taxe de urgenta.
Art. 18. - Încheierea notariala electronica prin care se constata îndeplinirea unui act notarial electronic va cuprinde urmatoarele elemente:
a) adresa electronica a notarului public;
b) denumirea încheierii si numarul acesteia;
c) data si ora îndeplinirii actului notarial electronic;
d) numele si prenumele notarului public;
e) locul unde s-a îndeplinit actul notarial electronic;
f) semnatura electronica extinsa a partilor, daca este cazul;
g) semnatura electronica extinsa a solicitantului, în cazul în care acesta este o alta persoana decât partea;
h) semnatura electronica extinsa a notarului public;
i) numarul si data eliberarii autorizatiei de îndeplinire a actelor notariale în forma electronica, precum si data expirarii autorizatiei.
Art. 19. - (1) Notarul public poate efectua legalizarea copiilor electronice de pe un document în forma materiala, care se afla în arhiva notarului public sau este prezentat de parti ca original, numai dupa confruntarea copiei electronice cu originalul în forma materiala.
(2) În încheierea notariala electronica prin care se legalizeaza copia electronica se va face mentiune despre originalul documentului si despre conformitatea copiei electronice cu originalul.
(3) Copiile legalizate electronice de pe documentele din arhiva notarului public se elibereaza numai partilor, succesorilor si reprezentantilor legali ai acestora, precum si persoanelor care justifica un drept sau un interes legitim.
Art. 20. - Încheierea notariala electronica prin care se consemneaza primirea în arhiva electronica va cuprinde, pe lânga elementele prevazute la art. 18, urmatoarele mentiuni:
a) lista documentelor electronice primite, identificate individual;
b) datele de identificare a deponentului si datele de identificare a persoanei careia trebuie sa i se predea documentele electronice; c) termenul de pastrare.
Art. 21. - (1) Traducerile în forma electronica pot fi legalizate de notarul public daca poarta semnatura electronica extinsa a unui traducator autorizat, conform legii.
(2) În cazul prevazut la alin. (1), încheierea de legalizare va cuprinde elementele prevazute la art. 18 lit. a)-e), h) si i) si semnatura electronica extinsa a traducatorului autorizat.
Art. 22. - În situatia disparitiei unui act notarial în forma electronica se va proceda la eliberarea duplicatului acelui act, la cererea partilor sau, dupa caz, a succesorilor acestora, prin consultarea arhivei electronice a notarului public care a întocmit initial acel act.
Art. 23. - (1) În cazul în care un act notarial în forma electronica dispare atât de la parti, cât si din arhiva electronica a notarului, reconstituirea se va face de catre biroul notarului public care a întocmit actul, cu notificarea prealabila a tuturor partilor sau, dupa caz, a succesorilor acestora, prin consultarea copiei arhivei electronice a notarului.
(2)Dispozitiile alin. (1) se aplica în mod corespunzator si în cazul în care actul notarial disparut a fost efectuat de institutiile abilitate prevazute la art. 1.
CAPITOLUL VI Evidentele notariale electronice
Art. 24. - (1) Notarul public este obligat sa pastreze în arhiva electronica actele notariale în forma electronica pe care le instrumenteaza, pe perioada stabilita în conformitate cu normele tehnice privind activitatea de pastrare a documentelor create si primite de birourile notarilor publici, Camerele notarilor publici si Uniunea Nationala a Notarilor Publici din România.
(2) Prevederile art. 102 din Legea nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica în mod corespunzator.
Art. 25. - (1) Notarul public va tine la zi un registru general în forma electronica al tuturor actelor notariale în forma electronica pe care le efectueaza. (2) Forma registrului general si modul de tinere si efectuare a înregistrarilor se stabilesc de Ministerul Justitiei, prin reglementari.
Art. 26. - Notarul public va tine si o evidenta financiar-contabila în forma electronica. Modul de completare si de tinere a acestor evidente se stabileste de Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Justitiei prin norme metodologice, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAPITOLUL VII Registrul notarilor publici autorizati sa efectueze acte notariale în forma electronica
Art. 27. - La data intrarii în vigoare a prezentei legi se înfiinteaza Registrul notarilor publici autorizati sa efectueze acte notariale în forma electronica, denumit în continuare registru, constituit si actualizat de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
Art. 28. - (1) Înregistrarea în registrul prevazut la art. 27 a datelor de identificare si a informatiilor necesare cu privire la activitatea notarilor publici care efectueaza acte notariale în forma electronica se face pe baza de cerere individuala, depusa la autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu cel mai târziu la data începerii activitatii.
(2) Continutul obligatoriu al cererii prevazute la alin. (1) si documentatia necesara se stabilesc de catre autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
Art. 29. - (1) Registrul este public si se actualizeaza permanent.
(2) Conditiile tinerii registrului, accesul efectiv la informatiile pe care le contine, informatiile care pot fi oferite solicitantilor si modul de actualizare a registrului se stabilesc de catre autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
CAPITOLUL VIII Omologarea sistemelor informatice
Art. 30. - (1) Conformitatea sistemelor informatice utilizate de notarii publici cu normele de securizare a informatiei prelucrate sau arhivate se verifica de catre agentii de omologare, persoane juridice de drept public sau de drept privat, agreate de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu, în conditiile stabilite prin reglementari emise de aceasta.
(2) În urma îndeplinirii procedurii de verificare se emite certificatul de omologare a sistemului informatic. Certificatul poate fi retras în cazul în care agentia de omologare constata ca sistemul informatic nu mai îndeplineste criteriile prevazute în normele de securizare a informatiei prelucrate sau arhivate.
(3) Conditiile si procedura de agreare a agentiilor de omologare se stabilesc prin reglementari de catre autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
(4) Decizia de agreare se emite de catre autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
CAPITOLUL IX Contraventii si sanctiuni
Art. 31. - Constituie contraventie fapta notarului public care:
a) efectueaza acte notariale în forma electronica fara autorizatia prevazuta la art. 7 alin. (1); b) efectueaza acte notariale pe perioada suspendarii din profesie sau pe perioada necesara actualizarii autorizatiei;
c) omite sa efectueze notificarea prevazuta la art. 8 alin. (1);
d) omite sa efectueze notificarea prevazuta la art. 9 alin. (2).
Art. 32. - Contraventiile prevazute la art. 31 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei, cele de la lit. a) si b);
b) cu amenda de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele de la lit. c) si d).
Art. 33. - Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 31 si 32 sunt de competenta personalului cu atributii de control din cadrul autoritatii de reglementare si supraveghere specializata în domeniu.
Art. 34. - Cuantumul amenzilor prevazute în prezenta lege poate fi actualizat prin hotarâre a Guvernului, în functie de evolutia indicelui inflatiei.
Art. 35. - Contraventiilor prevazute la art. 31 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
CAPITOLUL X Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 36. - Procedura de acordare, actualizare si reînnoire a autorizatiei va fi stabilita de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu prin reglementari specifice, în termen de 60 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei legi.
Art. 37. - În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritatea de reglementare si supraveghere specializata în domeniu va elabora reglementarile referitoare la normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor electronice si pastrarea acestora în arhive.
Art. 38. - (1) Cheltuielile efectuate pentru investitii, dotari si alte utilitati necesare desfasurarii activitatii electronice notariale se scad din veniturile brute, pe o durata de 2 ani de la începerea acestei activitati.
(2) Cheltuielile pentru modificarea si perfectionarea sistemelor informatice utilizate în activitatea electronica notariala se scad din veniturile impozabile aferente anului fiscal în care s-a efectuat investitia.
Art. 39. - Notarii publici autorizati în conditiile art. 7 vor putea începe activitatea electronica notariala în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
Art. 40. - Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile Legii nr. 36/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Legii nr. 455/2001.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicata.
Comentarii articol (0)