Autor:
Monica Cercelescu
Ordonanta de urgenta care modifica reglementarile privind pensiile private se afla pe ordinea de zi a Camerei Deputatilor, pentru a fi aprobata prin lege. Aceasta a avut peripetii, in sensul ca, dupa ce a fost adoptata de Camere, presedintele Romaniei a trimis-o la reexaminare, gasindu-i unele „hibe“, de suprafata insa. Senatorii au considerat ca aceste probleme sunt false si au adoptat legea, fara sa tina cont de aspectele sesizate de presedinte. Este foarte probabil ca saptamana aceasta sa fie adoptata si de Camera Deputatilor, avand in vedere rezolutia de aprobare de la comisii.
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 112/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat si a Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative a ajuns pentru a doua oara in dezbaterea Parlamentului. In urma reexaminarii acestei legi, la solicitarea Presedintelui Romaniei, Senatul si comisiile de la Camera au constatat ca obiectiunile sunt nefondate.
OUG nr. 112/2007 a fost elaborata pentru reglementarea unor masuri imediate de remediere a carentelor sesizate pe parcursul etapei de implementare a legislatiei in domeniu. Principalele probleme s-au constatat in circuitul documentelor si al informatiilor, intrucat prevederile anterioare reglementau doar componenta de organizare si functionare a sistemului, nu si pe cea de colectare a contributiilor la fondurile de pensii private. Acest aspect a facut necesara remedierea imediata, prin adoptarea de reglementari in regim de urgenta.
Obiectiile presedintelui si respingerea lor
La inceputul acestui an, Ordonanta 112 a trecut fara probleme atat la Senat, cat si la Camera Deputatilor. Insa, odata ajunsa la presedintele Romaniei pentru promulgare, acesta a formulat cerere de reexaminare. Unul dintre motive se refera la posibilitatea supraincarcarii Casei Nationale de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale cu atributii legate de pensiile private. CNPAS administreaza si gestioneaza sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, avand aproximativ 50 de atributii si competente, la acestea adaugandu-se si alte atributii rezultate din Statutul CNPAS. Presedintele atragea atentia ca, in aceste conditii, „exista pericolul ca CNPAS sa fie blocat in realizarea atributiilor principale pe care le are fata de pensionari si bugetul asigurarilor sociale de stat, din cauza faptului ca i s-au dat alte atributii legate de relatia cu fondurile private de pensii, pentru care exista termene si raspunderi conexe“.
Alte obiectii faceau referire la faptul ca pentru realizarea unor operatiuni CNPAS nu pretinde si nu incaseaza comision din partea fondurilor private, ci din banii contribuabililor. Nefinalizarea sistemului informatic al CNPAS in privinta aplicatiilor pentru sistemul privat de pensii a fost un alt motiv al cererii de reexaminare.
Controverse asupra aspectelor de suprafata
Aceste obiectii fac insa referire doar la aspecte de suprafata, care nu rezolva cu nimic problemele reale ale sistemului, si anume faptul ca pilonul II nu reprezinta in realitate o privatizare a asigurarilor pentru batranete, ci este, asa cum deseori a fost denumit, „o ruda saraca a pensiilor de stat“. Obligativitatea participarii, desemnarea CNPAS ca institutie responsabila, precum si deducerea sumelor participante ca procent din CAS-ul incasat de stat sunt cateva argumente in acest sens.
Nici motivele de respingere a cererii de reexaminare nu sunt mai consistente: ca si la Senat, membrii Comisiei pentru munca si protectie sociala au hotarat respingerea cererii de reexaminare formulate de presedintele Romaniei, pe motiv ca nu exista un pericol „real“ de a se bloca activitatea CNPAS din cauza atributiilor legate de fondurile private de pensii. Fata de celelalte acuze privind sistemul informatic, s-a precizat ca acesta urmeaza sa fie finalizat, inclusiv prin aplicatiile necesare pilonului II (fondurile de pensii private). In privinta comisionului catre CNPAS nu s-a ajuns „inca“ la o solutie negociata.
Modificarile aduse de ordonanta
Pe langa urgentele referitoare la clarificarea circuitului documentelor, informatiilor si al contributiilor la fondurile de pensii, intre institutia de evidenta, institutia de colectare si administratorii fondurilor de pensii, au mai fost abordate in Ordonanta 112 si alte aspecte precum:
-introducerea unor prevederi referitoare la activitatea de marketing a fondurilor de pensii, in sensul desfasurarii acesteia numai de catre persoane juridice sau, dupa caz, de persoane fizice autorizate, respectiv avizate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private;
-introducerea unor reglementari speciale privind raspunderea contraventionala, derogatorii de la prevederile de drept comun, cu particularitati determinate de specificul activitatilor si operatiunilor desfasurate in cadrul sistemului fondurilor de pensii administrate privat. Noile reglementari preconizate prin acest proiect sunt intr-o mare masura similare celor privind raspunderea contraventionala stabilita in cuprinsul Legii nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare;
-incriminarea ca infractiuni si introducerea de sanctiuni penale corespunzatoare pentru savarsirea altor fapte de incalcare a obligatiilor stabilite de Legea nr. 411/2004, republicata, respectiv de Legea nr. 204/ 2006, fapte neprevazute de actualele dispozitii din cuprinsul acestor legi;
-eliminarea, ca sanctiune, a suspendarii autorizatiei si inlocuirea acesteia cu sanctiuni concrete astfel incat sa nu fie afectata activitatea de investire a contributiilor platite de participanti;
-armonizarea terminologiei referitoare la Consiliul de Administratie si la Comitetul de Directie cu noua terminologie introdusa prin ultimele modificari ale Legii nr. 31/ 1990 privind societatile comerciale.
Comentarii articol (0)