Astfel, in conexiune cu drepturile actionarilor exercitate in cadrul adunarii generale a actionarilor, art. 117 indice 2 din Legea 31/1990 a societatilor comerciale (LSC) dispune:
„(1) Situatiile financiare anuale, raportul anual al consiliului de administratie, respectiv raportul directoratului si cel al consiliului de supraveghere, precum si propunerea cu privire la distribuirea de dividende se pun la dispozitia actionarilor la sediul societatii, de la data convocarii adunarii generale. La cerere, actionarilor li se vor elibera copii de pe aceste documente. Sumele percepute pentru eliberarea de copii nu pot depasi costurile administrative implicate de furnizarea acestora.
...
(3) Fiecare actionar poate adresa consiliului de administratie, respectiv directoratului, intrebari in scris referitoare la activitatea societatii, inaintea datei de desfasurare a adunarii generale, urmand a i se raspunde in cadrul adunarii. In cazul in care societatea detine o pagina de internet proprie, in lipsa unei dispozitii contrare in actul constitutiv, raspunsul se considera dat daca informatia solicitata este publicata pe pagina de internet a societatii, la sectiunea «Intrebari frecvente».”
Textul legii nu ridica probleme de interpretare in ce priveste intinderea obligatiilor. Situtiile financiare anuale sunt bilantul, contul de profit si pierdere impreuna cu anexele si declaratiile, asa cum sunt ele solicitate a fi intocmite prin reglementari financiar-fiscale.
Deoarece, in trecut, au existat abuzuri legate de costul la care erau puse la dispozitia actionarilor informatiile, legiuitorul a intervenit aratand ca acestea nu pot depasi costurile obisnuite de multiplicare.
Unele probleme pot aparea in ceea ce priveste alineatul privind raspunsul la intrebari.
Posibilitatea raspunsului pe pagina de internet poate da nastere la controverse legate de momentul la care s-a dat raspunsul si anume daca raspunsul a fost dat in timp util fata de data desfasurarii adunarii generale.
Mult mai importanta este problema sanctiunii in caz de incalcare a acestui drept.
Deoarece acest aspect al dreptului la informare este legat de defasurarea adunarilor generale a actionarilor, in opinia personala este posibil a se solicita anularea hotararilor adunarii generale in conditiile in care nu s-a raspuns la intrebari sau nu au fost puse la dispozitie documentele enumerate. Intr-adevar, in lipsa unei informari reale adupra problemelor de pe ordinea de zi exercitiul dreptului la vot devine doar un drept formal lipsit de orice continut.
Nu trebuie ignorat faptul ca procedura prevazuta pentru adresarea intrebarilor constituie in acelasi timp si o obligatie pentru actionari de a adresa societatii intrebarile lor in termenele si modalitatile prevazute de lege, in caz de nerespectare a acestora pierzand dreptul de a mai adresa intrebari in adunarea generala a actionarilor.
Deoarece situtiile financiare sunt supuse dupa caz verificarii de catre cenzori sau auditarii, raportul cenzorilor sau auditorului sunt supuse aceluiasi regim juridic conform art 184 din LSC:
"(1) Raportul cenzorilor sau, dupa caz, al auditorului financiar ramane depus la sediul societatii si la cel al sucursalelor in cele 15 zile care preced intrunirea adunarii generale, pentru a fi consultate de actionari.
(2) La cerere, consiliul de administratie, respectiv directoratul, elibereaza actionarilor copii de pe aceste documente. Sumele percepute pentru eliberarea de copii nu pot depasi costurile administrative implicate de furnizarea acestora."
Dispozitii speciale sunt edictate in legatura cu desfasurarea adunarilor generale a actionarilor avand ca obiect adoptaterea de hotarari in domenii particulare.
Astfel, in cazul in care se doreste adoptarea unei decizii privind fuziunea sau divizarea societatii art.244 din LSC dispune:
"(1) Cu cel putin o luna inainte de data adunarii generale extraordinare care urmeaza sa se pronunte asupra proiectului de fuziune sau de divizare, organele de conducere ale societatilor care iau parte la fuziune sau la divizare vor pune la dispozitia actionarilor/asociatilor, la sediul societatii, urmatoarele documente:
a) proiectul de fuziune sau de divizare;
b) raportul intocmit de catre organele de conducere in conformitate cu art. 243 indice 2;
c) situatiile financiare anuale si rapoartele de gestiune pentru ultimele 3 exercitii financiare ale societatilor care iau parte la fuziune sau la divizare;
d) situatiile financiare, intocmite nu mai devreme de prima zi a celei de-a treia luni anterioare datei proiectului de fuziune sau de divizare, daca ultimele situatii financiare anuale au fost intocmite pentru un exercitiu financiar incheiat cu mai mult de 6 luni inainte de aceasta data;
e) raportul cenzorilor sau, dupa caz, raportul auditorului financiar;
f) daca este cazul, raportul intocmit potrivit prevederilor art. 243 indice 3;
g) evidenta contractelor cu valori depasind 10.000 lei fiecare si aflate in curs de executare, precum si repartizarea lor in caz de divizare a societatii.
(2) Actionarii sau asociatii vor putea obtine gratuit copii de pe actele enumerate la alin. (1) sau extrase din ele.
(3) In cazul divizarii, daca toti actionarii/asociatii sau detinatorii altor valori mobiliare care confera drepturi de vot decid astfel, nu sunt necesare redactarea raportului prevazut de art. 243 indice 2 si punerea la dispozitia actionarilor/asociatilor a documentelor prevazute de art. 244 alin. (1) lit. b) si d)."
Cateva explicatii sunt necesare. Raportul prevazut de art.243 indice 2 este un raport scris, detaliat, care sa explice proiectul de fuziune sau de divizare si sa precizeze fundamentul sau juridic si economic, in special cu privire la rata de schimb a actiunilor. In cazul divizarii, raportul va include, de asemenea, criteriul de repartizare a actiunilor.
Raportul trebuie sa descrie, de asemenea, orice dificultati speciale aparute in realizarea evaluarii.
Raportul prevazut de art.243 indice 3 este un raport intocmit de unul sau mai multi experti, persoane fizice ori juridice, actionand pe seama fiecareia dintre societatile care participa la fuziune sau divizare, dar independent de acestea, care vor fi desemnati de catre judecatorul-delegat pentru a examina proiectul de fuziune sau de divizare si de a intocmi un raport scris catre actionari.
Acest raport va preciza daca rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale este corecta si rezonabila. Raportul va indica, de asemenea, metoda sau metodele folosite pentru a determina rata de schimb propusa, va preciza daca metoda sau metodele folosite sunt adecvate pentru cazul respectiv, va indica valorile obtinute prin aplicarea fiecareia dintre aceste metode si va contine opinia expertilor privind ponderea atribuita metodelor in cauza pentru obtinerea valorii retinute in final. Raportul va descrie, de asemenea, orice dificultati deosebite in realizarea evaluarii.
Totusi oportunitatea intocmirii acestui raport este lasata la aprecierea asociatilor, acestia putand hotari in conditii de unanimitate ca acest raport sa nu se mai intocmeasca.
De asemenea, in cazul divizarii, asociatii, cu unanimitate, pot hotara ca raportul administratorilor/directoratului sa nu mai fie intocmit iar situatiile financiare sa nu fie puse la dispozitia actionarilor.
#PAGEBREAK#
Trebuie retinut ca in situatiile in care sunt emise obligatiuni, trebuie ceruta si parerea detinatorilor de obligatiuni.
Sanctiunea in caz de nerespectare a acestui drept este aceea a nulitatii hotararii adunarii generale a actionarilor care se pronunta asupra fuziunii sau divizarii, si implocit nulitatea fuziunii sau divizarii.
Asociatii pot declansa adevarate anchete interne prin intermediul cenzorilor sau auditorului societatii in conditiile art. 164 indice 1 din LSC:
„ (1) Orice actionar are dreptul sa reclame cenzorilor faptele despre care crede ca trebuie cenzurate, iar acestia le vor avea in vedere la intocmirea raportului catre adunarea generala.
(2) In cazul in care reclamatia este facuta de actionari reprezentand, individual sau impreuna, cel putin 5% din capitalul social sau o cota mai mica, daca actul constitutiv prevede astfel, cenzorii sunt obligati sa o verifice. Daca vor aprecia ca reclamatia este intemeiata si urgenta, sunt obligati sa convoace imediat adunarea generala si sa prezinte acesteia observatiile lor. In caz contrar, ei trebuie sa puna in discutie reclamatia la prima adunare. Adunarea generala trebuie sa ia o hotarare asupra celor reclamate.
(3) In cazul societatilor in care au fost desemnati auditori interni, potrivit legii, orice actionar are dreptul sa reclame acestora faptele despre care cred ca trebuie verificate. Auditorii interni le vor avea in vedere la intocmirea raportului catre consiliul de administratie, respectiv consiliul de supraveghere. In cazul in care reclamatia este facuta de actionari reprezentand, individual sau impreuna, cel putin 5% din capitalul social ori o cota mai mica, daca actul constitutiv prevede astfel, auditorii interni sunt obligati sa verifice faptele reclamate, iar in cazul in care sunt confirmate, fiind consemnate intr-un raport ce va fi comunicat consiliului de administratie, respectiv consiliului de supraveghere, si pus la dispozitie adunarii generale; in acest caz, consiliul de administratie, respectiv consiliul de supraveghere, este obligat sa convoace adunarea generala.”
Desi textul legal nu ridica probleme de interpretare deosebite ca si determinare a continutului obligatiilor, totusi acesta sufera de o lipsa evidenta de sanctiuni specifice in caz de refuz al cenzorilor si auditorilor de a da curs cererii. Desigur se poate apela la raspunderea penala sau profesionala a acestora, dar fata de necesitatile investitorilor astfel de sanctiuni pot fi prea lente sau insuficiente. Mai mult, presupunand ca cenzorii sau auditorul isi indeplineste obligatia, legea nu ofera solutii privind refuzul de a convoca adunarea generala in scopul prezentarii raportului."
O solutie ar fi apelarea la dispozitiile art.136 din LSC:
"(1) Unul sau mai multi actionari reprezentand, individual sau impreuna, cel putin 10% din capitalul social vor putea cere instantei sa desemneze unul sau mai multi experti, insarcinati sa analizeze anumite operatiuni din gestiunea societatii si sa intocmeasca un raport, care sa le fie inmanat si, totodata, predat oficial consiliului de administratie, respectiv directoratului si consiliului de supraveghere, precum si cenzorilor sau auditorilor interni ai societatii, dupa caz, spre a fi analizat si a se propune masuri corespunzatoare.
(1^1) Consiliul de administratie, respectiv directoratul, va include raportul intocmit in conformitate cu alin. (1) pe ordinea de zi a urmatoarei adunari generale a actionarilor.
(2) Onorariile expertilor vor fi suportate de societate, cu exceptia cazurilor in care sesizarea a fost facuta cu rea-credinta."
Din nefericire raportul rezultat din aceasta procedura judiciara este inmanat conducerii societatii care poate sa amane fara termen prezentarea sa actionarilor fara ca legea sa prevada vreo sanctiune civila specifica.
____________
Nota Avocatnet.ro :
- Articolul face parte dintr-o serie de articole care mai cuprinde:
- Drepturile actionarilor in raport cu societatea comerciala. Recunoasterea posesiei actiunilor.(1)
- Drepturile actionarilor in raport cu societatea comerciala. Recunoasterea posesiei actiunilor (2)
- Drepturile actionarilor in raport cu societatea comerciala. Recunoasterea posesiei actiunilor (3)
- Drepturile actionarilor in raport cu societatea comerciala (4). Dreptul la dividende
- Drepturile actionarilor in raport cu societatea (5) Drepturi privind convocarea Adunarii generale a actionarilor (AGA)
Comentarii articol (0)