Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 36/2008pentru aprobarea Normei nr. 20/2008 privind supravegherea speciala a administratorilor fondurilor de pensii administrate privat a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 689 din 09.10.2008.
Avand in vedere prevederile art. 95 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul dispozitiilor art. 23 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite urmatoarea hotarare:
Art. 1. - Se aproba Norma nr. 20/2008 privind supravegherea speciala a administratorilor fondurilor de pensii administrate privat, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2. - Prezenta hotarare si norma mentionata la art. 1 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Directia reglementare impreuna cu Directia secretariat si cu directorul general vor urmari ducerea la indeplinire a prevederilor prezentei hotarari.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
Mircea Oancea
Bucuresti, 18 septembrie 2008.
Nr. 36.
ANEXA
NORMA Nr. 20/2008 privind supravegherea speciala
a administratorilor fondurilor de pensii administrate privat
Avand in vedere prevederile art. 95 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul dispozitiilor art. 23 lit. f) si ale art. 24 lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita in continuare Comisie, emite prezenta norma.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Prezenta norma stabileste reguli privind procedura si conditiile de instituire si de incetare a masurii de supraveghere speciala, respectiv de desemnare a Consiliului de supraveghere speciala si atributiile acestuia.
Art. 2. - Comisia, in vederea protejarii intereselor participantilor sau a beneficiarilor acestora, instituie masura supravegherii speciale asupra administratorului unui fond de pensii administrat privat in vederea limitarii riscurilor si asigurarii redresarii fondului de pensii, in situatia in care, ca urmare a controalelor efectuate de Comisie, se constata deficiente care nu impun retragerea autorizatiei administratorului sau a fondului de pensii administrat privat.
Art. 3. - (1) Termenii si expresiile utilizate in prezenta norma au semnificatia prevazuta la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege.
(2) De asemenea, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) conducatori - membrii consiliului de administratie si directorii administratorului ori, dupa caz, membrii consiliului de supraveghere si ai directoratului;
b) control efectuat de Comisie - controale de fond sau controale tematice declansate ca urmare a activitatii de supraveghere a administratorilor fondurilor de pensii administrate privat;
c) deficiente - situatii sau stari de fapt ori de drept constatate in urma controalelor efectuate de Comisie, care nu au fost remediate conform dispozitiilor Comisiei, in conditiile in care acestea au influentat sau ar putea influenta in mod negativ situatia financiara a fondului de pensii administrat privat ori ar prejudicia interesele participantilor.
CAPITOLUL II
Instituirea supravegherii speciale si desemnarea Consiliului de supraveghere speciala
SECÞIUNEA 1
Instituirea supravegherii speciale
Art. 4. - (1) Comisia, prin decizie, instituie masura supravegherii speciale si desemneaza Consiliul de supraveghere speciala.
(2) Comisia hotaraste instituirea masurii supravegherii speciale pe o perioada de cel mult 6 luni.
(3) Comisia poate dispune prelungirea termenului prevazut la alin. (2) o singura data, pe o perioada care nu poate depasi 6 luni.
Art. 5. - Comisia poate dispune instituirea masurii supravegherii speciale in urmatoarele situatii, fara ca enumerarea acestora sa fie limitativa:
a) constatarea repetata a unor deficiente de ordin operational - erori sau omisiuni in inregistrarea si evidenta operatiunilor efectuate in numele si pe seama fondului de pensii, erori de evidenta a participantilor si/sau de organizare a arhivei, de o maniera care sa puna in pericol integritatea datelor cu privire la numarul, identitatea si valoarea contributiilor fiecarui participant;
b) constatarea unor deficiente de ordin financiar - situarea sub nivelul rezultat din calculul provizionului tehnic pentru o perioada mai mare de 30 de zile calendaristice, nerespectarea prevederilor legale privind nivelul capitalului social;
c) constatarea unor deficiente de ordin investitional - scaderea sub nivelul ratei de rentabilitate minima pentru doua trimestre consecutive, iminenta imposibilitatii onorarii obligatiilor fondului de pensii, imposibilitatea revenirii la structura de portofoliu prevazuta in prospect in termen de 90 de zile calendaristice de la abatere, depasirea limitelor de investitii de o maniera care determina neincadrarea in categoria de risc prevazuta in prospectul fondului de pensii, incalcari ale politicii investitionale prevazute in prospect, depasirea limitei legale de investire pe un anumit instrument, depasirea limitei legale de investire pe un anumit emitent/grup de emitenti, investirea in instrumente financiare si/sau pe piete nepermise de legislatia in vigoare.
Art. 6. - (1) In termen de 5 zile calendaristice de la data adoptarii deciziei, Comisia notifica administratorului instituirea masurii supravegherii speciale.
(2) Consiliul de supraveghere speciala isi incepe activitatea in prima zi lucratoare ulterioara datei notificarii deciziei.
SECÞIUNEA a 2-a
Desemnarea si atributiile Consiliului de supraveghere speciala
Art. 7. - (1) Supravegherea speciala se asigura prin Consiliul de supraveghere speciala constituit in acest scop, format din minimum 3 specialisti din cadrul Comisiei, dintre care unul asigura indeplinirea functiei de presedinte.
(2) Membrii Consiliului de supraveghere speciala sunt numiti de Comisie, prin decizie, din personalul de specialitate al Comisiei, acestia trebuind sa indeplineasca conditia de a nu fi membri in niciun consiliu de administratie si nici actionari semnificativi ai societatilor comerciale care au o legatura directa sau indirecta, economica sau comerciala, cu persoanele juridice care fac obiectul supravegherii Comisiei.
Art. 8. - Calitatea de membru al Consiliului de supraveghere speciala inceteaza in urmatoarele situatii:
a) la incetarea calitatii de angajat al Comisiei;
b) la aparitia unei incompatibilitati;
c) prin inlocuire;
d) prin imposibilitatea definitiva de exercitare a mandatului;
e) la incetarea masurii supravegherii speciale, conform art. 14.
Art. 9. - (1) Consiliul de supraveghere speciala are atributiile prevazute la art. 95 din Lege, precum si urmatoarele:
a) supune spre aprobare Comisiei planul de remediere a deficientelor, in forma propusa de catre administrator sau, dupa caz, cu modificari si completari;
b) suspenda ori desfiinteaza unele acte de decizie ale organelor statutare ale administratorului, contrare planului de remediere aprobat sau legislatiei in vigoare ori care conduc la deteriorarea situatiei financiare a administratorului.
(2) In vederea exercitarii atributiilor prevazute la art. 9 alin. (1), Consiliul de supraveghere va emite un act administrativ semnat de presedintele acestuia, denumit "decizie", cu caracter obligatoriu pentru administrator.
(3) Consiliul de supraveghere speciala nu se substituie conducatorilor administratorului in ceea ce priveste conducerea activitatii si competenta de a angaja societatea. Raspunderea pentru operatiunile efectuate si pentru documentele intocmite de administrator revine exclusiv conducatorilor si persoanelor care intocmesc si semneaza documentele in cauza, potrivit atributiilor si competentelor acestora.
(4) In perioada exercitarii supravegherii speciale, adunarea generala a actionarilor si conducatorii administratorului nu pot hotari masuri contrare celor dispuse de Consiliul de supraveghere speciala.
(5) Membrii Consiliului de supraveghere speciala au acces la toate documentele si registrele administratorului privind fondul de pensii, precum si activitatea proprie, fiind obligati sa pastreze secretul profesional privind operatiunile acestuia. De asemenea, in cel mai scurt timp, administratorul va pune la dispozitia Consiliului de supraveghere speciala toate documentele/ informatiile solicitate de acesta.
Art. 10. - (1) Comisia, prin decizie, aproba sau respinge planul de remediere a deficientelor.
(2) Comisia va respinge planul de remediere a deficientelor daca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 13, precum si in situatia in care considera ca masurile propuse nu ar asigura remedierea deficientelor constatate si va solicita modificarea sau completarea lui.
#PAGEBREAK#
Art. 11. - (1) Consiliul de supraveghere speciala prezinta Comisiei rapoarte asupra situatiei administratorului, lunar sau ori de cate ori este necesar.
(2) In functie de concluziile rezultate din aceste rapoarte, Comisia va decide cu privire la prelungirea cu cel mult 6 luni sau incetarea masurii supravegherii speciale.
SECÞIUNEA a 3-a
Obligatiile administratorului pe perioada supravegherii speciale
Art. 12. - (1) Administratorul aflat in supraveghere speciala are urmatoarele obligatii:
a) sa puna la dispozitia membrilor Consiliului de supraveghere speciala toate documentele si evidentele proprii, precum si ale fondului de pensii;
b) sa intocmeasca planul de remediere a deficientelor, cu respectarea prevederilor art. 13;
c) sa depuna la sediul Comisiei spre aprobare planul de remediere a deficientelor, in termenul prevazut la alin. (2);
d) sa aplice planul de remediere a deficientelor aprobat de Comisie;
e) sa nu efectueze acte contrare planului de remediere aprobat de Comisie sau care determina deteriorarea situatiei financiare a fondului de pensii;
f) sa informeze in scris Consiliul de supraveghere speciala anterior adoptarii oricarei decizii;
g) sa indeplineasca dispozitiile Comisiei, la termenele si in conditiile prevazute in decizia de instituire a supravegherii speciale sau in deciziile prevazute la art. 10 alin. (1).
(2) Comisia, prin decizia de instituire a supravegherii speciale, va stabili termenul in care administratorul trebuie sa elaboreze si sa depuna spre aprobare planul de remediere a deficientelor.
(3) Comisia, prin decizia de respingere a planului de remediere a deficientelor, va stabili termenul in care administratorul trebuie sa elaboreze si sa depuna spre aprobare planul care sa contina modificarile sau completarile solicitate.
Art. 13. - Planul de remediere a deficientelor va fi intocmit de catre administrator si va cuprinde cel putin urmatoarele:
a) analiza situatiei de fapt;
b) identificarea cauzelor care au determinat aparitia deficientelor constatate de Comisie;
c) analiza de impact pe termen scurt, mediu si lung al deficientelor constatate de Comisie;
d) identificarea deficientelor care urmeaza a fi remediate;
e) prezentarea solutiilor de remediere pentru inlaturarea deficientelor, precum si pentru atenuarea sau eliminarea efectelor acestora;
f) estimarea rezultatelor care vor fi obtinute ca urmare a implementarii solutiilor prevazute la lit. e);
g) termene clare de implementare a intregului plan de remediere, precum si termene specifice pentru fiecare operatiune in parte.
SECÞIUNEA a 4-a
Incetarea supravegherii speciale
Art. 14. - (1) In cazul in care deficientele care au determinat instituirea masurii supravegherii speciale au fost inlaturate, la propunerea Consiliului de supraveghere speciala, Comisia, prin decizie, dispune incetarea masurii de supraveghere speciala.
(2) De asemenea, Comisia dispune, prin decizie, incetarea masurii de supraveghere speciala, retragerea autorizatiei de administrare a administratorului si retragerea autorizatiei fondului de pensii administrat privat in urmatoarele cazuri:
a) in situatia in care administratorul nu respecta termenele prevazute in prezenta norma;
b) in situatia in care planul de remediere a deficientelor modificat sau completat conform art. 10 alin. (2) va fi respins;
c) in situatia in care, ca urmare a analizarii rapoartelor Consiliului de supraveghere speciala, se constata ca nu sunt conditii pentru restabilirea situatiei financiare a administratorului si/sau a fondului de pensii administrat privat;
d) in situatia in care masurile dispuse nu au putut conduce la atingerea scopului urmarit si/sau la inlaturarea cauzelor care au condus la instituirea masurii de supraveghere speciala.
Art. 15. - (1) Prin decizia de incetare a masurii de supraveghere speciala Comisia dispune si incetarea mandatului Consiliului de supraveghere speciala.
(2) In termen de 10 zile lucratoare de la data deciziei de incetare a masurii de supraveghere speciala, Consiliul de supraveghere speciala va prezenta un raport cu privire la modul de indeplinire a mandatului primit din partea Comisiei, in conformitate cu masurile si dispozitiile stabilite de aceasta prin decizia de instituire a masurii de supraveghere speciala.
#PAGEBREAK#
CAPITOLUL III
Dispozitii finale
Art. 16. - Termenele prevazute de prezenta norma care expira intr-o zi de sarbatoare legala sau intr-o zi nelucratoare se vor prelungi pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare.
Art. 17. - Nerespectarea dispozitiilor cuprinse in prezenta norma se sanctioneaza in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare, respectiv art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), art. 141 alin. (2)-(11) si art. 142 din Lege.
Art. 18. - Prezenta norma intra in vigoare in termen de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Comentarii articol (0)