Agentiile imobiliare din Romania vor fi obligate sa respecte drepturile clientilor, sa le furnizeze informatiile esentiale despre imobilul sau terenul in curs de tranzactionare si sa respecte clauzele contractule. In caz contrar, risca amenzi cuprinse intre 3000 si 30.000 lei, conform unor noi reglementari propuse de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor(ANPC).
Obligatii de informare a clientului
Conform proiectului de act normativ, agentiie imobiliare au obligatia sa informeze complet, corect si precis consumatorii, inca din etapa pre-contractuala, cu privire la
preturile practicate in piata pentru tipul de imobil ce urmeaza a se tranzactiona, statutul planificarii si dezvoltarii zonei, in baza planului urbanistic zonal, deficiente si alte inconveniente, cunoscute de agentia imobiliara sau pe care in mod rezonabil putea sa le cunoasca, incluzand surse de zgomot, umezeala, poluare, miros, pericol de inundatii sau surpari, organizarea in apropiere a unor manifestari populare periodice, istoricul terenului sau al cladirii, posibile dezavantaje ale vecinatatilor.
De asemenea, clientul trebuie sa cunoasca inca din faza pre-contractuala
nivelul comisionului practicat de agentia imobiliara, situatia juridica a imobilului si
nivelul estimativ al costurilor pentru obtinerea documentelor si intocmirea actelor necesare incheierii tranzactiei.
In plus, agentia imobiliara trebuie sa puna la dispozitia clientului inclusiv o
declaratie pe proprie raspundere a tuturor proprietarilor ca imobilul nu este grevat de sarcini si nu se afla in litigiu si o
declaratie a agentiei imobiliare conform careia, din punct de vedere legal si in conditiile date, tranzactia se poate incheia, sarcina asigurarii resurselor financiare ramanand in seama cumparatorului.
O prevedere foarte importanta este cea referitoare la
clauza de penalizare. Potrivit ANPC, in prezent, agentiile imobiliare au clauze abuzive in contracte, prin care ii obliga pe consumatorii care se razgandesc sa plateasca sume de bani foarte mari drept penalizare. Dupa intrarea in vigoare a acestui act normativ, consumatorii vor plati doar suma/comisionul pe care l-ar fi platit daca tranzactia ar fi avut loc (comisionul datorat agentiei).
Una dintre mentiunile in avantajul consumatorilor se refera la faptul ca agentia imobiliara nu poate insera in contract clauze care limiteaza sau conditioneaza dreptul altor persoane de a cumpara imobilul vizitat.
Contractul dintre client si agentia imobiliara
Contractul pe care agentia de intermediere imobiliara il incheie cu clientii trebuie sa contina informatii clare despre datele de identificare ale partilor, obiectul contractului/natura serviciului prestat, pretul solicitat de proprietar sau pretul pe care este dispus sa-l plateasca cumparatorul, termenul de valabilitate al contractului, conditiile in care contractul poate fi denuntat unilateral si conditiile in care acesta poate fi reziliat.
Mai mult, contractul trebuie sa contina documentele necesare pentru incheierea tranzactiei, obligatiile partilor privind obtinerea acestora si data limita de indeplinire a acestor obligatii.
Totodata, in contract trebuie stipulate nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agentiei imobiliare, pentru tranzactia ce urmeaza sa se incheie, clauza de exclusivitate, in cazul in care aceasta a fost acceptata de parti, situatiile in care consumatorul nu datoreaza comisionul agentiei imobiliare, drepturile si obligatiile partilor, dar si situatiile de forta majora.
„In urma multor sesizari din partea consumatorilor privind neregulile in relatia agentie imobiliara – client, am decis ca aceste aspecte vor putea fi rezolvate global doar prin intermediul unei legi. Fapt pentru care am propus modificari legislative in avantajul cert al consumatorilor”, a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.
ANPC a elaborat, inca de la sfarsitul lunii iulie, un proiect de OUG care viza reglementarea relatiei client-agentie imobiliara, in vederea unei mai bune protectii a consumatorilor de servicii imobiliare.
Comentarii articol (1)