Ernst & Young a realizat primul studiu din Romania privind cerintele introduse de autoritatile fiscale la inceputul anului 2008, referitoare la legislatia privind dosarul preturilor de transfer. Studiul, dat publicitatii saptamana trecuta, releva ca un numar important de multinationale nu au la momentul actual o politica a preturilor de transfer care sa fie in conformitate cu reglementarile din Romania.
Scopul acestui studiu de piata privind preturile de transfer, initiat de Ernst & Young, a fost sa evalueze tendintele, asteptarile si nivelul de pregatire al contribuabililor in legatura cu aplicarea regulilor si cerintelor de documentare privind preturile de transfer.
Studiul se bazeaza pe practicile si experienta companiilor multinationale cu subsidiare in Romania. Prin acest studiu specialistii in domeniul preturilor de transfer ai firmei Ernst & Young au realizat o comparatie intre mediul preturilor de transfer din Romania si cel al tarilor dezvoltate, analizand si comentand in acelasi timp tendintele posibile evidentiate de rezultatele acestuia.
Prima concluzie a studiului de piata realizat de specialistii Ernst & Young evidentiaza faptul ca multinationalele prezente in Romania inteleg faptul ca legislatia precum si noile metode de aplicare a reglementarilor cu privire la preturile de transfer au devenit unul din aspectele fiscale importante cu care se confrunta organizatiile lor.
Aceasta concluzie coincide cu cea a studiului privind preturile de transfer intocmit la nivel global de Ernst & Young, Global Transfer Pricing Survey 2007-2008, ce confirma faptul ca preturile de transfer continua sa fie cea mai importanta problema cu care se confrunta directorii de taxe din diverse tari, mai importanta decat orice alt aspect fiscal.
Studiul realizat in Romania evidentiaza faptul ca desi majoritatea multinationalelor participante la studiu nu s-au confruntat pana in prezent cu inspectii din partea autoritatilor fiscale pe aspecte specifice de preturi de transfer, majoritatea multinationalelor din Romania se asteapta ca in viitor sa fie controlate in aceasta privinta.
Principalele rezultate ale studiului de piata privind preturile de transfer in Romania
- 65% dintre respondenti considera ca preturile de transfer reprezinta o problema de cea mai mare importanta pentru companiile lor, iar 40% dintre respondenti considera ca sunt cea mai semnificativa problema fiscala cu care se confrunta grupul lor.
- Companiile din industria farmaceutica acorda cea mai mare atentie problemelor privind preturile de transfer, in timp ce la polul opus se afla industria asigurarilor.
- Cu toate ca 61% dintre respondenti nu au realizat pana in prezent o analiza a preturilor de transfer aplicate in tranzactiile efectuate cu firme din cadrul grupului, 84% dintre acestia doresc sa efectueze o astfel de analiza a preturilor de transfer in viitorul apropiat.
- Un aspect alarmant este faptul ca aproape jumatate dintre participanti, mai exact 43%, nu au la momentul actual o politica a preturilor de transfer care sa fie in conformitate cu reglementarile privind preturile de transfer din Romania.
OANAF nr. 222/2008: Continutul dosarului preturilor de transfer
Prin Ordinul nr. 222/2008, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a decis ca, in vederea stabilirii preturilor de transfer, contribuabilii care desfasoara tranzactii cu persoane afiliate au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer.
Refuzul de prezentare a dosarului preturilor de transfer sau prezentarea incompleta a acestuia la termenul stabilit de catre organele fiscale reprezinta efectuarea de tranzactii cu persoane afiliate fara justificarea cuantumului preturilor de transfer practicate.
Organele fiscale competente, in cazul efectuarii de catre contribuabil de tranzactii cu persoane afiliate fara justificarea cuantumului preturilor de transfer practicate, vor estima cuantumul preturilor de transfer.
In cazul in care contribuabilul aplica acorduri de pret in avans emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, nu mai este necesara intocmirea si prezentarea dosarului preturilor de transfer pentru tranzactiile si perioadele la care se refera acordurile.
Dosarul preturilor de transfer va contine:
A. Informatii despre grup:
1. structura organizatorica a grupului, legala si operationala, inclusiv participatiile, istoricul si datele financiare referitoare la acesta;
2. descrierea generala a activitatii grupului, strategia de afaceri, inclusiv schimbarile din strategia de afaceri fata de anul fiscal precedent;
3. descrierea si implementarea aplicarii metodologiei preturilor de transfer in cadrul grupului, daca este cazul;
4. prezentarea generala a tranzactiilor intre persoane afiliate, din Uniunea Europeana:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
5. descrierea generala a functiilor si riscurilor asumate de persoanele afiliate, inclusiv schimbarile intervenite in acest sens fata de anul precedent;
6. prezentarea detinatorilor de active necorporale, din cadrul grupului (patent, nume, know-how etc.) si redeventele platite sau primite;
7. prezentarea acordurilor de pret in avans incheiate de catre contribuabil sau de catre alte societati din cadrul grupului, in legatura cu acesta, cu exceptia celor emise de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
B. Informatii despre contribuabil:
1. prezentarea detaliata a tranzactiilor cu persoanele afiliate:
a) modul de tranzactionare;
b) modul de facturare;
c) contravaloarea tranzactiilor;
2. prezentarea analizei comparative:
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor;
b) analiza functionala (functii, riscuri, mijloace fixe utilizate etc.);
c) termenii contractuali;
d) circumstantele economice;
e) strategii de afaceri specifice;
f) informatii cu privire la tranzactii comparabile externe sau interne;
3. prezentarea persoanelor afiliate si a sediilor permanente ale acestora implicate in aceste tranzactii sau intelegeri;
4. descrierea metodei de calcul al preturilor de transfer si argumentarea criteriilor de selectie a acesteia:
a) in cazul in care nu se folosesc metode traditionale de determinare a preturilor de transfer se va justifica aceasta optiune;
b) in toate cazurile in care nu se aplica metoda de comparare a preturilor se va justifica aceasta optiune;
5. descrierea altor conditii considerate ca fiind relevante pentru contribuabil.
Ordinul ANAF nr. 222/2008 privind continutul dosarului preturilor de transfer a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 129 din 19 februarie 2008.
Comentarii articol (0)