Sistemul de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice si a unei aplicatii informatice avand drept scop urmarirea deplasarii pe cale rutiera a marfurilor aflate sub supravegherea autoritatii vamale.
Prin Sistemul de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri se implementeaza o metoda automatizata si rapida de gestionare a sigurantei incarcaturilor in ceea ce priveste integritatea transporturilor, precum si respectarea rutei de deplasare, prin punerea la dispozitie in timp real de informatii cu privire la pozitia geografica si la evenimente de natura a pune in pericol securitatea transportului.
Sistemul de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri va fi utilizat in baza analizei de risc, pentru monitorizarea deplasarii marfurilor aflate sub supravegherea autoritatii vamale:
- plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera si care sunt supuse unor reglementari speciale de introducere sau transport pe teritoriul national;
- plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un risc ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
- declarate pentru export si care fac obiectul unor masuri speciale la export;
- privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa.
Procedura de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri se aplica persoanelor juridice romane sau straine care efectueaza operatiuni vamale ori de miscare a produselor de natura celor mentionate mai sus, precum si transportatorilor rutieri romani sau straini.
Procedura de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere este realizata de catre autoritatile vamale de plecare, respectiv destinatie. Astfel, in cazul monitorizarii integrate, autoritatea vamala va monta dispozitivele electronice de monitorizare a mijlocului de transport, va intocmi fisa de monitorizare a transportului, in doua exemplare – primul va ramane la autoritatea vamala de plecare si al doilea va insoti transportul pana la destinatie, si va aproba ruta de transport.
Ca urmare a deciziei de monitorizare, transportatorul este obligat sa depuna un angajament de plata prin care se obliga sa plateasca contravaloarea balizelor si a sigiliilor inteligente montate si inscrise in fisa de monitorizare a transportului, in cazul in care pe timpul transportului pana la destinatie acestea dispar sau sufera deteriorari din vina acestuia.
Autoritatea vamala de destinatie va desprinde de pe mijlocul de transport toate dispozitivele de monitorizare, va verifica starea acestora de functionare si le va trimite inapoi autoritatii vamale de plecare, pe baza formularului fisei de monitorizare a transportului.
Pentru asigurarea continuitatii procesului de monitorizare, la nivelul central autoritatea vamala asigura un serviciu de dispecerat care va functiona permanent 24 de ore. Acesta monitorizeaza toate transporturile supuse Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere de marfuri si va comunica directiilor regionale/judetene pentru accize si operatiuni vamale alertele destinate interventiei echipelor mobile in cazul evenimentelor deosebite. Echipa mobila stabileste cauzele producerii acestora si procedura care trebuie urmata in functie de eveniment – daca echipamentele de monitorizarea au fost afectate iremediabil sau nu, daca se pot inlocui in conditii optime la fata locului sau este necesara insotirea transportului pana la destinatie.
De asemenea, conducatorul auto este obligat sa anunte de indata biroul vamal de plecare, serviciul de dispecerat, in cazul unui accident rutier in care a fost implicat ori al altor evenimente sau cazuri de forta majora care au avut ca rezultat modificarea in orice fel a modului de amplasare ori de functionare a dispozitivelor de monitorizare.
__________
Ordinul ANAF nr. 1339/2008 pentru aprobarea Normelor tehnice privind utilizarea Sistemului de monitorizare si securitate a transporturilor rutiere poate fi vizualizat aici.
Comentarii articol (0)