La doar un an de la ultima modificare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 (privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii) – in continuare OUG 34/2006, Guvernul a modificat si completat OUG 34/2006 cu scopul declarat de a perfectiona si a flexibiliza sistemul achizitiilor publice.
Articol de Av. Raluca Mihai – Associate Voicu & Filipescu
Prin elaborarea ultimelor modificari si completari se are are in vedere eliminarea unor disfunctionalitati care determina intarzieri in procesul de achizitie, precum si promovarea unor proceduri mai rapide de rezolvare a contestatiilor. Modificarile si completarile
OUG 34/2006 s-au concretizat in
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 143/2008 – in continuare OUG 143/2008, care a intrat in vigoare la data de 2 decembrie 2008, data publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei.
Criterii de aplicare a procedurilor de atribuire
Potrivit prevederilor OUG 143/2008, nu vor mai avea obligatia de a aplica procedurile de atribuire persoanele care nu sunt autoritati contractante, atunci cand atribuie contracte finantate/subventionate majoritar de o autoritate contractanta, atata timp cat valoarea acestor contracte este mai mica decat valorile peste care este impusa o astfel de obligatie de directivele europene.
Pentru aceste situatii au fost majorate pragurile de aplicare a prevederilor OUG 34/2006 in cazul entitatilor care nu sunt autoritati contractante, dar beneficiaza de fonduri alocate prin diverse programe.
Potrivit noilor reglementari, a crescut de la 2,5 milioane de euro la 5 milioane de euro valoarea estimata a contractului finantat/subventionat in mod direct in proportie mai mare de 50% de catre o autoritate contractanta, pragul de la care se aplica procedurile de atribuire prin sistemul achizitiilor publice in cazul atribuirii de catre o persoana fizica sau juridica, fara calitate de autoritate contractanta, a unui contract de lucrari.
In cazul atribuirii contractului de servicii de catre o persoana fizica sau juridica fara calitate de autoritate contractanta, pragul a crescut de la 125.000 de euro la 200.000 de euro, valoarea contractului finantat/subventionat in mod direct, in proportie mai mare de 50% de catre o autoritate contractanta.
Totodata, prin noile reglementari au fost eliminate regulile speciale de atribuire a contractelor de furnizare, precum si a celorlalte tipuri de contracte a caror valoare este mai mica decat pragurile prevazute in directiva europeana (200.000 de euro in cazul contractelor de servicii si 5 milioane de euro in cazul contractelor de lucrari, conform acestor ultime modificari).
Solutionarea contestatiilor
Persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim printr-un act al autoritatii contractante, cu incalcarea dispozitiilor legale in materia achizitiilor publice, are dreptul de a contesta actul respectiv pe cale administrativ-jurisdictionala, in conditiile OUG 34/2006 sau in justitie, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
In reglementarea anterioara, contestatiile puteau fi depuse in toate fazele procedurii de atribuire si impotriva oricarui act al autoritatii contractante, in termenul de depunere expres stipulat de OUG 34/2006, competenta de solutionare pe cale administrativ-jurisdictionala apartinand Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor („Consiliul”). Astfel, termenul de depunere a contestatiei se calculeaza de la data luarii la cunostinta de catre contestator despre un act al autoritatii contractante pe care acesta il considera nelegal, si este de: (a) 10 zile calendaristice, in cazul in care valoarea estimata a contractului este mai mare de 40.000 euro pentru contractul de furnizare si cel de servicii si 250.000 euro pentru contractul de lucrari; si (b) 5 zile calendaristice, in cazul in care valoarea estimata a contractului este egala sau mai mica decat 40.000 euro pentru contractul de furnizare si cel de servicii si 250.000 euro pentru contractul de lucrari.
Autoritatea contractanta nu putea interveni, in temeiul legislatiei anterioare, in procesul de solutionare a contestatiilor decat prin trimiterea, in mod obligatoriu, a unui punct de vedere asupra contestatiei catre Consiliu si catre contestator, in termen de 5 zile calendaristice de la primirea notificarii privind contestatia (contestatorul avand obligatia ca, o data cu transmiterea contestatiei catre Consiliu sau cel tarziu in urmatoarea zi lucratoare datei transmiterii sa inainteze si autoritatii contractante, sub sanctiunea nulitatii contestatiei, o copie a acesteia si a inscrisurilor anexate).
Indiferent de numarul de contestatii depuse, de natura actului autoritatii contractante contestat si de momentul depunerii contestatiei (desigur, in termenul legal), in temeiul legislatiei anterioare modificarii, depunerea contestatiei in fata Consiliului suspenda de drept procedura de atribuire pana la data solutionarii contestatiei de catre Consiliu.
Schimbarea majora consta in aceea ca suspendarea procedurii de licitatie nu va mai fi posibila decat de cel mult doua ori, indiferent de numarul de contestatii care apar si de momentul in care sunt depuse acestea.
(i) Astfel, suspendarea procedurii poate avea loc cu o zi inainte de deschiderea ofertelor. In cazul in care vor fi depuse contestatii asupra anuntului de participare sau asupra continutului documentatiei de atribuire, autoritatea contractanta va avea posibilitatea ca, pana la data deschiderii ofertelor, sa adopte ea insasi masuri de remediere, fara ca procedura de atribuire sa fie suspendata. Daca masurile de remediere sunt satisfacatoare pentru contestator si acesta renunta la contestatie, interventia Consiliului nu mai este necesara, iar procedura continua fara introducerea unei perioade de suspendare. Daca exista una sau mai multe contestatii la care autoritatea contractanta nu adopta masuri de remediere satisfacatoare pentru constatatori, suspendarea devine automata inainte de deschiderea ofertelor, iar Consiliul urmeaza sa isi indeplineasca atributiile legale intr-un termen clar stabilit. Dupa deschiderea ofertelor insa, nu va mai fi permisa depunerea de contestatii care se refera la acte ale autoritatii contractante produse inainte de acest moment.
(ii) Un al doilea moment in care va putea avea loc suspendarea procedurii este cu o zi inainte de expirarea perioadei de asteptare impuse de legislatie intre data comunicarii rezultatului procedurii si data incheierii contractului de achizitie publica. In aceasta perioada contestatiile se refera, de regula, la deciziile adoptate in cadrul procesului de evaluare (respingeri ale unor oferte, aplicarea criteriilor de atribuire, stabilirea ofertei castigatoare).
Ramane de vazut sa observam in practica ce impact vor avea aceste modificari asupra sistemului de achizitii publice si daca intr-adevar noua procedura va flexibiliza sistemul si va determina autoritatile contractante sa pregateasca cu mai multa atentie si seriozitate documentatiile de atribuire, pentru a nu mai da nastere la formularea unor contestatii ulterioare sau, de ce nu, necesitatii unor masuri de remediere, in contextul legislativ actual.
_____________
Despre Voicu & Filipescu:
2001 : Infiintarea Voicu & Filipescu, prin achizitia de catre Daniel Voicu si Mugur Filipescu a biroului local al firmei americane Arent Fox Kitner Plotkin & Kahn L.L.P, cei doi ramanand pana astazi singurii avocati romani care au cumparat biroul unei firme straine
2001 : Incheierea unei asocieri cu firma internationala Squire, Sanders & Dempsey L.L.P., fondata in SUA in urma cu 100 de ani si avand peste 850 de avocati in 32 de birouri din intreaga lume
2006 : Numirea a doi parteneri asociati – Marta E. Popa si Daniel Costea
2008 : Numirea a patru noi parteneri asociati – Raul Mihu, Cristian Gavrila, Roxana Negutu si Dumitru Rusu
2008 : Preluarea unei parti din Stefanica, Dutu & Partners – 13 avocati s-au alaturat echipei Voicu & Filipescu
Comentarii articol (0)